Auteur Topic: [ALG] Dynamic Performance Control (DPC) differentieel  (gelezen 179 keer)

Offline Xasuntox

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
[ALG] Dynamic Performance Control (DPC) differentieel
« Gepost op: 16 mei 2018, 12:47:41 »
Hallo,

Ik heb al heel wat opgezocht over het dynamic performance control differentieel van BMW. Enkel kan ik nergens de specifieke werking van één onderdeel in het differentieel vinden.

Het differentieel is gebouwd zoals een traditioneel differentieel met het verschil dat aan beide zeiden een extra lamellen koppeling, planetaire tandwielen en een asynchrone motor met gearing voorzien zijn. Dit is zichtbaar op onderstaande afbeelding.
Als er meer koppel geleverd moet worden aan één wiel (in dit geval het linkse) dan zal de asynchrone motor geactiveerd worden. De tandwielen tussen de asyn motor zullen de koppeling bedienen die zich naast de planetaire tandwielen bevindt.

Tot hier begrijp ik de werking. Het deel dat voor mij niet duidelijk is, is wat er precies gebeurd tussen de koppeling en de planetaire tandwielen. Hoe zorgt dat planetaire tandwiel er precies voor dat er extra koppel gebracht wordt naar het wiel?

Alvast bedankt voor de hulp!

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
Re: Dynamic Performance Control (DPC) differentieel
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2018, 13:28:05 »
Als ik de tekening bekijk, die net op de plaats waar ik wil kijken, niet echt duidelijk is, dan denk ik dat dit diff. niet werkt zoals een gewoon diff. met toevoeging van de lamellenkoppelingen. Volgens mij zit er geen systeem met satelliet tandwielen in, zoals in een gewoon open diff.
Dit zou betekenen dat beide uitgaande assen (tot aan de lamellenkoppelingen) steeds aan hetzelfde toerental draaien. Tot dusver dus een 100% sper. Dan pas is het nuttig 2 lamellenkoppelingen te hebben om toch een verschillend toerental van linker en rechter wiel te kunnen toelaten.
Door de lamellenkoppelingen dan meer of minder te laten slippen (taak van de elektromotoren) kun je perfect regelen naar welk wiel de grootste aandrijfkracht gaat.

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
Re: Dynamic Performance Control (DPC) differentieel
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 19:00:56 »
Als ik de tekening bekijk, die net op de plaats waar ik wil kijken, niet echt duidelijk is, dan denk ik dat dit diff. niet werkt zoals een gewoon diff. met toevoeging van de lamellenkoppelingen. Volgens mij zit er geen systeem met satelliet tandwielen in, zoals in een gewoon open diff.
Dit zou betekenen dat beide uitgaande assen (tot aan de lamellenkoppelingen) steeds aan hetzelfde toerental draaien. Tot dusver dus een 100% sper. Dan pas is het nuttig 2 lamellenkoppelingen te hebben om toch een verschillend toerental van linker en rechter wiel te kunnen toelaten.
Door de lamellenkoppelingen dan meer of minder te laten slippen (taak van de elektromotoren) kun je perfect regelen naar welk wiel de grootste aandrijfkracht gaat.

Voor wat ik tot dusver heb kunnen vinden is dat het middelste compartiment van het differentieel een open differentieel is.

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010