Auteur Topic: [E8X] E85 - Z4 2,5i - 2003: olielekje aan bobijnen, drupt op uitlaatcollector  (gelezen 364 keer)

Offline Geert929

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
Allen gegroet! :bow: Mijn Z4 wil dat ik meer met hem op stap ga en ik wil graag, maar ben wat bang momenteel. :blink:
Bij stilstand werd er een eerst een licht verbrande geur merkbaar, wat nu afkomstig blijkt van een olielek(je) ergens aan de injecteurs, wat dan naar beneden druppelt, thv een sonde op uitlaatcollector komt, met voorspelbaar gevolg: geurhinder bij stilstand, soms beetje rook.
Dat dit een ongewenste situatie is, zal duidelijk zijn. Afgezien van de ongewenste geur, maak ik me zorgen wegens het brandrisico, met gevolg dat ik nog amper heb gereden na de winter. Dat kan zo niet verder, dat zal u wel begrijpen.  8)
Van waar zou de lek precies kunnen komen, iemand? Is dit een gekend probleem? Zo ja, zelf aan te pakken of niet behapbaar voor niet-ervaren klusser.
In dat geval zijn suggesties met betrouwbare adressen, waar ik hiermee best te rade ga, zeer welkom.
Ook omdat de Z4 aan een onderhoud/nazicht toe is...  al zou dat pas gebeurd zijn toen ik hem kocht in oktober '16, is het nu tijd voor minstens een oliewissel (6 kkm), lijkt mij. Ik woon tussen Mechelen (5 km) en Leuven (15 km). Mijn idee was Garage De Clercq, niet bij de deur maar vooral (naar ik vermoed) overbevraagd, dus goed alternatief in mijn omgeving welkom.
Nu ik toch in de pen zit (want erin gekropen ;) ), extra vraag: ik zou ietsje meer klank willen, vanuit de uitlaat welteverstaan. Niet overdreven, maar ietsje meer leven, nog net beschaafd/reglementair..  :D. Suggesties hiervoor dus ook welkom. Ik had de vraag aan Skytune voorgelegd (met foto in bijlage) maar de sobere respons was "Hier hebben wij spijtig genoeg geen dempers voor". Nu dacht ik dat ik de meest courante Z4 had (2,5i uit 2003), maar dat bleek dus toch niet zo te zijn.. Voila, c'est ça.
Alvast bedankt om te lezen, reageren is dubbel merci!
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2018, 13:35:21 door Geert929 »
Z4 E85 - 2,5i - 2003 - SterlingGrau - OregonTraumRot

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
Skytune maakt vooral eigen dempers op maat denk ik.Ik dacht spontaan aan Eisenmann,even nagekeken op de website en voor jouw Z4 is er een einddemper van Eisenmann beschikbaar hoor,dan zal je een sportievere sound hebben :)

Offline mx81

• Warming Up
  • *
Re: E85 - Z4 2,5i - 2003: olielekje aan verstuivers, drupt op uitlaatcollector
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2018, 18:13:33 »
dit zijn de bobijnen, niet de injectoren, binnenin het kleppendeksel zitten hier dichtingen.
kleppendekselsetje vervangen en het lekken zal wel stoppen. dit is zelf makkelijk te doen, een dichtingssetje gaat je tussen 60-120eu kosten, afhankelijk waar je ze gaat kopen.. :thumbsup:

Offline Geert929

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2018, 13:35:02 »
Dank voor de snelle respons!
Natuurlijk, de bobijnen... :wiggleyes: Een volgende keer, zal ik me beter moeten verdiepen om niet zo af te gaan.. :thinking:
De benodigde dichtingsset is een specifiek BMW-artikel, neem ik aan.. of kan ik elders (van degelijke kwaliteit) kopen. Gezien de brede prijsvork die u aanhaalt, ben ik niet helemaal mee.. of is het gewoon een ruwe schatting.
Via BMW-fans ( http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E85/Europe/Z4_2.5i-M54/L-N/jun2003/browse/engine/cylinder_head_cover/ ) denk ik dat je de bewuste set met artikelnr. 11 12 0 030 496 bedoelt.. Slechts 37 euro, daarom twijfel ik alweer...  :thinking:
Met dank, Geert

Offline Geert929

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2018, 14:06:20 »
Skytune maakt vooral eigen dempers op maat denk ik.Ik dacht spontaan aan Eisenmann,even nagekeken op de website en voor jouw Z4 is er een einddemper van Eisenmann beschikbaar hoor,dan zal je een sportievere sound hebben :)

Eisenmann biedt een soundpipe (B5262.00000) aan voor weinig geld, en een einddemper (B5262.00760) voor een toch al pittig bedragje.
Als ik juist ben is de goedkope oplossing de soundpipe in concreto de middendemper vervangen door een stuk -al of niet geëngineerde- buis?
Wat geeft dat concreet als verschil (in resultaat) bij beiden? En wat vindt de meneer van de autokeuring hiervan?  :bump:
Simons .. Iemand een mening? (Simons (Swedish) stainless steel performance exhaust. This exhaust fits perfect and gives a nice deep and sporty sound.
Remus.. Magnaflow.. wat nog allemaal.. :exited:
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2018, 14:45:34 door Geert929 »

Offline happydude

• Pre-Qualifying
  • **
Re: E85 - Z4 2,5i - 2003: olielekje aan bobijnen, drupt op uitlaatcollector
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2018, 11:09:48 »
wij hebben ongeveer dezelfde motor van bouw
ik heb dit ook allemaal zelf vervangen
de onderdelen zijn nooit zo duur maar de uren he ....
op you tube vind je alles om dit zelf te doen
is een leuk werkje vond ik
voor u uitlaat raad ik skytune aan dit heb ik gedaan
middendemper ga ik nog laten leeghalen of als ik een brug en lasapparaat vind doe ik het zelf :)
als je wat hulp wilt of de sound eens wil horen moet je maar eens langskomen als je niet te ver woont
ik ben van regio lokeren
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2018, 11:11:33 door happydude »

Offline Geert929

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2018, 13:45:11 »
wij hebben ongeveer dezelfde motor van bouw
ik heb dit ook allemaal zelf vervangen
de onderdelen zijn nooit zo duur maar de uren he ....
op you tube vind je alles om dit zelf te doen
is een leuk werkje vond ik
voor u uitlaat raad ik skytune aan dit heb ik gedaan
middendemper ga ik nog laten leeghalen of als ik een brug en lasapparaat vind doe ik het zelf :)
als je wat hulp wilt of de sound eens wil horen moet je maar eens langskomen als je niet te ver woont
ik ben van regio lokeren

A. Ik concludeer dat de set met artikelnr. 11 12 0 030 496 (BMW-fans http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E85/Europe/Z4_2.5i-M54/L-N/jun2003/browse/engine/cylinder_head_cover/ ) de juiste is?
B. Zodra dit in orde is kan ik weer (gerust) rijden, Lokeren is niet ver vanaf Mechelen... :)

Offline happydude

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2018, 14:09:06 »
Ja ziet er goed uit
Bij bmw kan je hele set krijgen
Voor een gehele kleppen deksel revisi
Dan heb je het origineel
Met je chassis nr dan is het zeker juist
Oliekoeler kan je nog achteraf doen die begint dan meestal ook te lekken ik weet niet of jij die ook hebt ?

Offline mx81

• Warming Up
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2018, 21:02:04 »
hey ik had het inderdaad over die pakking, ik had bij een N46 motor deze vervangen, deze was bijna 100eu voor een set, op ebay draaide deze rond de 60-70eu.
de vorm is helemaal anders, daarom dat jou pakking zo aanzienlijk goedkoper is  :thumbsup:

Offline Geert929

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2018, 14:25:29 »
Hey mannen, bedankt voor de respons..
Héhé, ondertussen is de herstelling achter de rug. Dichtingsset (OEM) was iets van €40 + €15 (BMW-garage) voor de 15 ronde dichtingen rond de bouten van het deksel. Is uitgevoerd door een kameraad met de nodige ervaring en mezelf als aandachtig bijstaander...
Geef toe, het is toch een mooi ding, ook en zeker met het kleppendeksel open...  :wow:
Kortelings een groot onderhoud plannen..
En dan ook nog de uitlaat.. Happydude, ik wil graag en bij gelegenheid eens komen luisteren :exited: naar wat het mogelijke resultaat kan zijn...

Offline happydude

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2018, 17:52:34 »
Ik zal mijn facebook prive sturen

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2018, 11:02:26 »
Sound generator voor de Z4 geen optie? :)

'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'