Auteur Topic: [F2X] 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor  (gelezen 338 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DieterD

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 7
[F2X] 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor
« Gepost op: 14 april 2018, 23:18:37 »
Hoi liefhebbers,

Heeft iemand een idee wat de code CC-ID 0567 wilt zeggen?

Heb sinds kort dat auto in 'noodloop' gaat en deze code activeert.
Het valt op dat ik dit altijd heb, als ik net van de autosnelweg kom.
Temperatuur van het koelvloeistof schommelt rond de 105C en olie staat iets hoger.
Als ik via mijn goedkoop OBD lezerke kijk, staan er geen DTC codes actief
Als ik kijk in het "verborgen" menu zie ik ook geen DTCs

Enkele 2 CC-ID codes

0567 en 0029

0029 heb ik gevonden wat dit wilt zeggen, namelijk power reduced, noodloop dus
0567 nergens te vinden.

Iemand een idee?

Ohja bij de dealer laten uitlezen maar wilde niet te veel lossen, afspraak maken om verder te kijken..


Veel geluk heb ik nog niet gehad met deze wagen, koppeling, vliegwiel, gearbox, ...


Alvast bedankt

Offline svandamme

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 49
Re: 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2018, 08:13:41 »
105C lijkt me nogal aan de warme voor gewoon beheerst rijden op de snelweg, deze tijd van het jaar.

Ik snap niet waarom je dealer hier geen antwoord op kon geven, die codes zijn duidelijk genoeg.

0029 is een fout in de electronische sturing van je Vanos variabele kleppen regeling,
Uitlaat, bank 2
en daardoor draait ie vermoedelijk warmer

0567 = Cruise control resume inoperative
lijkt mij gewoon een gevolg van 0029
auto gaat in noodloop en daarom schakelt je cruise control uit omdat de gewenste snelheid niet meer bereikt kan worden.


oplossingen
olie peil nazien want die VVT solenoids werken op olie.
moet ook de juiste olie zijn
kijken of er geen slecht electrisch contact is op die solenoid
probleem met aarde
corrosie op connectors
defecte mechanische aansturing (zeldzaam)
of een computer die dom doet.

Gewoon ter info
P0027 is Bank 1 van de uitlaat
0026 is 1 inlaat, 0028 is 2 inlaat.
Stijn Vandamme

Expecting 2018 F20 120D   EX 2003 E46 320D Touring - EX 2008 E81 118D - EX 2012 F20 116ED - EX 2015 F20 116ED
en nog een Porsche Cayman van 2007 en nog 6 meer Porsches in de historiek

Offline DieterD

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 7
Re: 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2018, 08:39:16 »
Merci voor je reactie

Heb thermostaat opgezocht en zou een thermostaat van 105C zijn.

Ik snap mijn dealer ook  niet, aan eigen winkel denken zeker?

Ik heb geen DTC codes actief als dit gebeurt (uitlezen via obd en via geheim menu), enkel cc-id (terug te vinden in "check" menu)

https://mr-fix.info/bmw-cc-id-codes-fault-warning-messages/

0029 power reduced
Of is dit toch hetzelfde?
Niet dat ik je wil tegenspreken maar is best belangrijk als ik iets ga willen vervangen :)

Offline svandamme

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 49
Re: 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2018, 15:27:02 »
je kan toch geen reduced power hebben zonder ODB fout codes?
heeft de dealer die gereset voor jij ze kon zien?

die cc code zegt me niets,en dacht puur odb codes.
Stijn Vandamme

Expecting 2018 F20 120D   EX 2003 E46 320D Touring - EX 2008 E81 118D - EX 2012 F20 116ED - EX 2015 F20 116ED
en nog een Porsche Cayman van 2007 en nog 6 meer Porsches in de historiek

Offline DieterD

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 7
Re: 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2018, 18:31:50 »
Dat dacht ik ook... Misschien is het geen DTC waardig probleem, of wordt DTC gereset.
Via lezer kan je geen huidige zien, alsook geen opgeslagen DTCs
Misschien dat sommige codes niet zichtbaar zijn bij de goedkope lezers. Misschien daarom dat dealer niet veel wilde vertellen...
Uitlezen heb ik gedaan voor ik naar de dealer geweest ben, na de dealer ook aangezien het probleem er nog is.

Zelfs als je kijkt via het menu op het dashboard zijn er geen fouten zichtbaar, enkel CC-IDs
Daarom de vraag iemand een idee wat ID 0567 wilt zeggen.

Zie foto tijdens het probleem

0029 zou willen zeggen "power reduced". Wat 0567 wilt zeggen is net de vraag :-)

Zou dit een DTC zijn, zou dit zijn zoals je zegt maar probleem op bank 2 kan niet, aangezien er maar 1 bank is. 4 cilinders in lijn.
Verbeter mij direct zou ik verkeerd zijn
« Laatst bewerkt op: 15 april 2018, 18:48:44 door DieterD »

Offline svandamme

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 49
Re: 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2018, 08:57:09 »
zelf eens odb2 aan koppelen.
je kan van die goedkope dongels kopen via Bluetooth 5 euro op alie express  en dan met app zoals torque via android uitlezen terwijl je aan het rijden bent.

er zijn ook iets betere dongels van bv icarsoft met iets betere app bij.. maar de goedkope werken in principe even goed voor foutcodes.
ze zijn gewoon iets trager voor real time motor data uit te lezen..
Stijn Vandamme

Expecting 2018 F20 120D   EX 2003 E46 320D Touring - EX 2008 E81 118D - EX 2012 F20 116ED - EX 2015 F20 116ED
en nog een Porsche Cayman van 2007 en nog 6 meer Porsches in de historiek

Offline DieterD

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 7
Re: 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2018, 20:10:16 »
Zoals reeds gemeld heb ik een obd lezer... Geen DTC opgeslagen of actief ... :-)
Aangezien er niet vele reactie is op dit kanaal zal ik gewoon de auto bij mijn dealer binnen duwen.

Ondertussen wel wat wijzer geworden hoe het N13 motorke werkt. Het water gedeelte om te beginnen...

Water temp. wordt geregeld via een map thermostaat, de computer stuur dus de thermostaat.

Bij start draait er geen enkele pomp, vanaf 30C de elektrische pomp die de turbo koelt.
Vanaf een bepaalde temperatuur draait de frictie waterpomp, thermostaat regelt volledig open bij 105C.
Dit allemaal om energie te besparen ( emissie, emissie, emissie )
Thermostaat kan indien nodig gestuurd worden via computer, verwarmingsweerstand rond het element, waardoor deze volledig opengaat.

Economisch rijden: 109C
normaal: 105C
sportief of noodloop: 80C (werkt effectief aangezien ik telkens in noodloop ga)

Nu nog de oliepomp bekijken.

Hoe dan ook bedankt voor je reactie svandamme en laat wel nog wat weten wat eruit de bus gekomen is


Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1706
Re: 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2018, 07:17:38 »
Reden is niet energiebesparing maar vooral het sneller op temperatuur laten komen van de motor,  zodat minder uitstoot. Oa Katalysator werkt pas als deze warm is.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline DieterD

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 7
Re: 118i (2011) melding aandrijving beheerst rijden N13 motor
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2018, 20:06:49 »
Energie besparen is volgens mij minder uitstoten... Hoe sneller alles warm, hoe minder uitstoot, hoe minder energie er nodig is...


Auto is binnen geweest en na een 1000 euro kosten, die vooral diagnose kosten waren is het terug in orde.
Fan die soms niet draaide. Temperaturen die ik kon uitlezen leken ok, maar zullen er dan misschien wel een paar zijn die ik niet kon zien.
Blijkbaar draait die fan dus ook tijdens het uitbollen, telkens een fout tijdens het gas lossen op een afrit.
Misschien dat eindcompressie te hoog werd van de airco.. I don't know...

Leuke van de zaak, is auto terug binnen moet, ketting maakt lawaai...

De bmw 1 serie is in mijn geval geen instapmodel maar een uitstap model..

Reeds vervangen: versnellingsbak, vliegwiel, koppeling, silent blokken ophanging, fan en blijkbaar nu ook het ketting gebeuren...

Een kleine 7 euro om mijn batterij bij te laden.. Help zeg :) Alsof het mijn fout is, dat ze 8 uur zoeken wat het probleem nu juist was..