Auteur Topic: [F07,F10,F11] Sportautomaat  (gelezen 368 keer)

Offline skink

• Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
[F07,F10,F11] Sportautomaat
« Gepost op: 19 juni 2017, 18:22:24 »
Hallo

Wij hebben een facelift 520D 190 pk op het oog, maar persoon spreekt van sportautomaat.
Maar in de foto zie ik een gewoone automatische versnellingpook ( niet zo een korte gebogen).
Auto heeft wel het nieuwere stuur met de flippers,
Klopt dit? want in mijn 2011 model f 11 525D was dit een korte gebogen pook als sportautomaat.

mvg

Offline midas

• World Champion
Re: Sportautomaat
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2017, 18:30:09 »

Hij zal de flippers aan het stuur bedoelen,de pook van een sportautomaat is kort en gebogen zoals u reeds zei.
De 'gewone' automaat heeft een iets langere meer rechte pook.
Ik zie dat het over een 520d gaat,dus het verschil tussen beiden zal miniem zijn betreffende prestaties.
Als de wagen verder goed is zou ik over dit euvel zeker niet vallen :thumbsup:
Het sakhir monster in actie

Offline skink

• Premium Member
  • Pole Position
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2017, 18:33:38 »
Wagen heeft het nieuwere stuur met de flippers, maar wel de gewone platte automaathendel, daarom dat ik de vraag stel.
Aangezien die platte hendel en flippers normaal niet samenhoren dacht ik

Offline midas

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2017, 19:14:59 »
Wagen heeft het nieuwere stuur met de flippers, maar wel de gewone platte automaathendel, daarom dat ik de vraag stel.
Aangezien die platte hendel en flippers normaal niet samenhoren dacht ik

Kan dat eventueel geen optie geweest zijn of een naplaatsing?

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2017, 21:14:34 »
Heb de auto gevonden denk ik (carbonzwart?) en dit is idd geen sport-automaat. Ik denk idd ook niet dat dit af-fabriek mogelijk was, flippers zonder sport-automaat. Dit gezegd zijnde kan dit idd wel geretrofit worden dus dat is waarschijnlijk wat de vorige eigenaar gedaan heeft.

Is die sport-bak een echte meerwaarde? Als de auto u voor de rest aanstaat zou ik hem er idd ook niet voor laten staan. De gewone bak heeft ook een sport stand die wat hoger in toeren gaat en is ook manueel te schakelen, in uw geval dan zelfs met flippers. Het enige verschil is dat hij in de sport stand niet echt veel sneller schakelt als de normale stand wat bij een echte sport-bak wel het geval is.

Of je dit echt gaat missen? Mijn vader heeft een F25 zonder sportbak (ik heb er wel ene op mijne) en wanneer ik met die zijn auto rij heb ik die sportbak toch nog niet gemist. 't Is uiteindelijk ook maar software hè. De bak zelf is identiek voor sport en niet-sport. Ik denk dus zelfs, indien je het echt mist, het kan aangepast worden door een tuner.

EDIT: Heb net nog ene gevonden met standaard bak en paddles (ook carbonzwart trouwens en kan even goed ook degene zijn die jij op't oog hebt). Dit was ook een LCI met het nieuwe sportstuur. Begin dus toch te denken dat in de LCI de paddles als optie te krijgen waren in combinatie met een gewone automaatbak...  :iono:
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2017, 21:20:48 door Bimmerstyle »

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2017, 21:30:51 »
Flippers zijn cool maar quasi niemand gebruikt dat denk ik  :iono:
Ikzelf vind het toffer bij een automaat om effectief aan het pookje van versnelling te veranderen. Kleine moeite en evengoed manueel bezig :)
Überdaily: E87 120d

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2017, 23:01:54 »
Flippers zijn cool maar quasi niemand gebruikt dat denk ik  :iono:
Ikzelf vind het toffer bij een automaat om effectief aan het pookje van versnelling te veranderen. Kleine moeite en evengoed manueel bezig :)

Klopt. Ikzelf gebruik ze ook zelden. Als ik manueel schakel, doe ik dit ook met het pookje. Het helpt ook niet dat bij BMW de flippers vast hangen aan het stuur. In dagelijks verkeer heb je er dan dikwijls weinig aan. Als je ergens een straat in draait en je wil schakelen met uw stuur ergens god-weet-waar ondersteboven op dat moment, dan moet je nog uw pook gebruiken want je vind met de beste wil van de wereld die flipper niet terug...  :-\

Offline -Laurens-

• Grand Prix Winner
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2017, 23:07:01 »
Als ik me niet vergis is het zo dat sinds de facelift de 520d niet meer die sportautomaat had met bijhorende pook, maar je als optie wel nog flippers kon krijgen aan het stuur. De pook was dan die van de 'gewone' automaat. Als je de optielijst opvraagt via de VIN ga je dit wel ergens zien staan.
2013 BMW f30 320d M Sport
1994 BMW e36 318is/4 ClassII (Procar)

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2017, 05:54:08 »
Gewone en sportautomaat is inderdaad maar een klein verschil in de software,belangrijkste reden waarom ik een sportautomaat zou nemen is om de flippers te hebben maar dat heeft de wagen dus al.Op een diesel ga je die flippers zelden of niet gebruiken,ikzelf gebruik ze nu wel vaker op de Z4.Soms om een stukje volledig manueel te rijden als de wagen even stilgestaan heeft en de motor nog warm is maar de uitlaat afgekoeld is,klinkt dan heerlijk raspig en luidere plofjes :P Maar vooral eigenlijk voor als de automaat gewoon in D staat voor rustiger rijden,als er dan een verkeerslicht op rood springt ofzo gebruik ik de flippers om terug te schakelen om zo op de motor wat te remmen.Automaat gaat dan even in manueel maar als je terug vertrekt dan gaat hij na 3 à 5 tal seconden vanzelf terug in automatisch programma.

Offline Monky

• Premium Member
  • Crashed!
  • Freude am Fahren
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2017, 12:43:07 »
Bij sportief rijden reed ik altijd met de flippers.
= rondritten, circuit, of gewoon funritje in de buurt.
Ik zou niet weten waarom je dan zou verkiezen om op de pook te gaan liggen duwen.

Ook bij normaal rijden en je wil even een versnelling terug voor iemand in te halen ofzo, gewoon met flippers.
Anders moet eerst die pook nog naar links.

Ach, iedere zijn gewoonte zeker  ;D
The Daily  -  F20 125d      
The Oldie  -  E30 318iS

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2017, 13:13:52 »
Ook bij normaal rijden en je wil even een versnelling terug voor iemand in te halen ofzo, gewoon met flippers.

Idd doe ik ook soms. Maar meestal gewoon even op de gas duwen, dan schakelt hij vanzelf 1 of 2 naar beneden :D
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline skink

• Premium Member
  • Pole Position
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2017, 14:36:59 »
Bedankt voor de info

Vandaag wezen kijken naar de wagen,de LCI heeft idd de gewone pook op de sportautomaat zitten, maar deze is wel nog iets kleiner in afmetingen dan de pook op de gewone automaat.
@ bimmerstyle is geen carbonzwarte zoals gedacht maar silver kleurige.

heb wel nog vraag over de airco
Heeft de gewone airco zitten, wat is het verschil met de airco in mijn vorige f11?

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2017, 15:07:21 »
Manuele airco zal geen zones hebben en geen auto stand uiteraard :P
Grootste verschil is, denk ik, dat je zelf moet ingeven waar je de lucht wil en dit geldt dan voor iedereen (want ik zie hier maar 1 knop van). Bij auto stand wordt deze uitgeschakeld
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2017, 15:21:37 »
Bedankt voor de info

Vandaag wezen kijken naar de wagen,de LCI heeft idd de gewone pook op de sportautomaat zitten, maar deze is wel nog iets kleiner in afmetingen dan de pook op de gewone automaat.
@ bimmerstyle is geen carbonzwarte zoals gedacht maar silver kleurige.

heb wel nog vraag over de airco
Heeft de gewone airco zitten, wat is het verschil met de airco in mijn vorige f11?

Ja, mijn vermoeden dat hij carbonzwart was kwam door het feit dat ik dacht dat het de enige zou zijn met een "normale" pook en flippers. Aangezien dit blijkbaar normaal blijkt te zijn kan hij natuurlijk eender welke aangeboden auto zijn. :P

Airco is volgens mij wel automatisch maar gewoon geen dual-zone. Er staat alleszins een "auto" knop tussen alleen staat deze niet op de draaiknoppen zoals bij een dual-zone.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2017, 15:25:12 door Bimmerstyle »

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2017, 15:22:20 »
Manuele airco zal geen zones hebben en geen auto stand uiteraard :P
Grootste verschil is, denk ik, dat je zelf moet ingeven waar je de lucht wil en dit geldt dan voor iedereen (want ik zie hier maar 1 knop van). Bij auto stand wordt deze uitgeschakeld

Automatisch zijn ze allemaal. ook in de E60/61 trouwens.

Kwestie van meerdere zones (minimaal 2 dacht ik in de F10/11 en maximaal 4) en extra functies zoals automatische ontwaseming, automatische recirculatie, extra sensoren, standkoeling enz.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 20 juni 2017, 15:25:29 »
Airco is volgens mij wel automatisch maar gewoon geen dual-zone. Er staat alleszins een "auto" knop tussen alleen staat deze niet op de draaiknoppen zoals bij een dual-zone. Links en rechts krijgen dus steeds dezelfde temperatuur. Volgens mij verder niet echt noemenswaardige verschillen.

Links/rechts temp aangave en aparte knoppen links/rechts voor temp instelling en dan geen dual zone.  Dat is zelfs voor BMW te vreemd  ;) ;)
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2017, 15:26:54 »
Links/rechts temp aangave en aparte knoppen links/rechts voor temp instelling en dan geen dual zone.  Dat is zelfs voor BMW te vreemd  ;) ;)

Vandaar ook mijn post aangepast. Vind het ook maar een rare situatie eigenlijk. :P

't Is eigenlijk een halve dual zone. Ik heb ook voor de ventilatie links en rechts een aparte regeling. Dit heeft deze niet. :iono:
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2017, 15:29:25 door Bimmerstyle »

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2017, 15:40:40 »
't Is eigenlijk een halve dual zone. Ik heb ook voor de ventilatie links en rechts een aparte regeling. Dit heeft deze niet. :iono:

Neen dat klopt, is wel vreemd. Hoeveel versies er dan zijn weet ik niet, je hebt in elk geval diegene nog met zones achteraan.
Ben niet 100% zeker, maar als ik mij niet vergis is daar sowieso weinig aan te regelen behalve kiezen waar lucht uitkomt en waar niet.
Was in de E60/61 al zo waar je in de pre-LCI elke individuele luchtstrook kon regelen (wat ik nooit doen) en in de LCI alleen nog kiezen welke je wil en welke niet.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2017, 16:14:52 »
vind zulke dingen wel interessant :) .
Wat ik kon terugvinden zijn er minstens 3 versies :
Basic / Extended en 4 zones Aircon

Extended heeft oa extra links rechts gescheiden luchtregeling (verdeling en snelheid). Temperatuur is steeds instelbaar links/rechts ook bij de basic.
Basis lijkt ook geen automatisch recirculatie te hebben en condensatiesensor, is denk ik zoals bimmerstyle zegt zeer simple dual zone (alleen temp gescheiden)
4 zones heeft dan nog eens extra regeling achteraan.

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2017, 16:18:18 door tom_il »
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2017, 16:39:35 »
Dit is de Auto 4 zones airco in mijn F11, regeling voor en achter.

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • E93 325i
« Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2017, 19:42:46 »
Bij sportief rijden reed ik altijd met de flippers.
= rondritten, circuit, of gewoon funritje in de buurt.
Ik zou niet weten waarom je dan zou verkiezen om op de pook te gaan liggen duwen.

+1 keihandig die flippies  8)
zou ze niet meer willen missen !
*Beter een ster in uw voorruit dan een voorhuid in uw ster.

**De wereld verbeteren begint bij jezelf.

E93 - 325i  || F48 - 18d  //onderweg  ||  FJR 1300 RP13

Offline midas

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 21 juni 2017, 07:43:00 »

Die flippers zijn enorm handig bij het terug schakelen,maar voor de rest vind ik het geen meerwaarde.

Offline VanCamel

• Qualifying
  • Paté
« Reactie #22 Gepost op: 22 juni 2017, 10:27:08 »
Op 520d had je keuze uit de 205 (automatische versnellingsbak) en de 2TE (automatische versnellingsbak met schakelpaddles). De optie 2TB (sportautomatische versnellingsbak) was pas beschikbaar vanaf een 525d en deze had de flippers en de kleine pook. Alledrie dezelfde achttraptautomaat, maar de 2TB was de enige die afweek qua afregeling.

De standaard airco was inderdaad automatisch met 2 gescheiden temperatuurzones, maar de 534 (elektronische airco) had daarbovenop volledige opsplitsing van de blazers en inderdaad nog enkele extra functionaliteiten zoals zonnesensor en nog enkele prullen. De optie 4NB (elektronische airco, 4 zone regeling) was optioneel bovenop de 534
Freude am Fahren
'03 Z4 2.5i
'01 E46 M3 Cabrio Carbonschwarz
'17 330e Champagner Quartz

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2017, 11:47:23 »
Op 520d had je keuze uit de 205 (automatische versnellingsbak) en de 2TE (automatische versnellingsbak met schakelpaddles). De optie 2TB (sportautomatische versnellingsbak) was pas beschikbaar vanaf een 525d en deze had de flippers en de kleine pook. Alledrie dezelfde achttraptautomaat, maar de 2TB was de enige die afweek qua afregeling.

De standaard airco was inderdaad automatisch met 2 gescheiden temperatuurzones, maar de 534 (elektronische airco) had daarbovenop volledige opsplitsing van de blazers en inderdaad nog enkele extra functionaliteiten zoals zonnesensor en nog enkele prullen. De optie 4NB (elektronische airco, 4 zone regeling) was optioneel bovenop de 534
Dat is nu eens een volledige uitleg :thumbsup: