Auteur Topic:  2007 - E86 - Z4 - 3.0si - vervolg  (gelezen 2090 keer)

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
Re: 2007 - E86 - Z4 - 3.0si - vervolg
« Reactie #30 Gepost op: 10 april 2017, 19:27:17 »
Nice!
Zelf vind ik een zeemvel wel goed werken op het dashboard. Niet te hard duwen, zachtjes overgaan.
Anders pluist dat inderdaad allemaal.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline PeterV

• Trade Count: (0)
  • World Champion
  • God schept de dag en ik vlieg erdoor :-)
« Reactie #31 Gepost op: 16 april 2017, 13:19:08 »
Blijft toch wel tijdloos knap zo een coupé, ferme wagen!  :thumbsup:

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2017, 17:03:22 »
Ik heb vandaag een poging ondernomen om een Dension iPhone/iPod aansluiting te installeren. Ik ben op zoek gegaan naar de twee kabeltjes voor de CD wisselaar die normaal gezien in de "muur" tussen koffer en cabine zouden moeten zitten. Maar ik kan ze nergens vinden...
Nu in het centrale bakje, waar de navi-cd zit. Zit er op de plaats van de cd-wisselaar een klein bakje dat los kan. Ik zou dat er graag uithalen om zo eens binnen te kijken langs de andere kant om te zien of ik die CD-wisselaar kabel kan zien zitten..

Om dat bakje er uit te halen moet ik echter de achterkant van de middenconsole eruit halen. Ik heb dit filmpje proberen volgen.
Allemaal goed en wel tot ik aan de twee torxen bovenaan kom. Ik zie ze wel zitten maar die klep (zie foto in bijlage) in het midden zit in de weg. Het filmpje is voor een cabriolet versier. RealOEM diagrammen maken mij ook niet wijzer want die zijn ook voor cabriolet. Iemand een idee hoe die er juist af moet? Aan de cabine zijde kan ik die klep wel half losklikken maar de zij- en achterkanten niet echt. Ik durf er ook niet te hard aan te sleuren.

Vandaag genoeg geknoeid, morgen verder. Ben er toch al wel een uur of 3-4 aan kwijt :)

Of gaat er nu mij iemand zeggen dat ik dat even goed gewoon aan de achterkant van de head unit kan aansluiten met de bijgeleverde connector?
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2017, 17:05:01 door powaq »

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #33 Gepost op: 27 mei 2017, 16:25:46 »
Ooit heb ik die navi-unit moeten vervangen, en ben toen begonnen om zaken te demonteren beginnende in de koffer, volgens mij moet die klep er gewoon worden afgetrokken, dat zit vast met van die witte clips.

Ben je zeker dat die kabel van de cd-wisselaar altijd aanwezig is trouwens?

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #34 Gepost op: 27 mei 2017, 20:40:24 »
Wel, na veel research te doen gisterenavond ben ik gewoon tot de constatatie gekomen dat de uitleg die ik heb gehad van de winkel gewoon fout was. Ik moest uiteindelijk helemaal niet langs de koffer werken. Je moet via de koffer werken als je de tuner in de koffer hebt zitten (E39 en E53 hebben dit bijvoorbeeld denk ik, maar niet de E85/86) of als je een DICE unit installeert (die klikken in op de 6-pin en 3-pin connectors van de cd-wisselaar). Dit is een Dension.. die gebruikt maakt van een tussenstuk tussen kabelboom en headunit. Dit had ik natuurlijk wat eerder kunnen ontdekken door wat kritischer naar die connectors te kijken, maar goed. Zo leer ik ten minste hoe de auto ineen steekt. :)

Anyway het was eigenlijk heel eenvoudig.. Simpelweg het quadlock tussenstuk tussen de headunit en de auto audio-kabelboom plaatsen en klaar! Tijdens m'n research heb ik ook de reden ontdekt waarom de Navi niet meer sprak en de bluetooth geen geluid doorgaf. Er zat al een aux in (verstopt achter het plaatje) maar die was geïnstalleerd door de connector van de navi en bluetooth audio los te koppelen en de connector van de aux gewoon in de plaats te zetten ipv op de correcte manier de kabeltjes van de ene naar de andere connector te wisselen (de X13646 connector, aux moet in gaatjes 3,4 en 10, http://www.online-rubin.de/BMW/stecker/BM5xNG_CD5x_MD5x_pinout.jpg de C-groep voor zij die interesse hebben, https://www.bavauto.com/media/imports/inst_pages/INS376.pdf PDF met nuttig schema, gaatjes 5,6,11 en 12 zijn voor navi/bluetooth).

Wat betreft zeker zijn dat de kabel er is.. Zo goed als overal las ik dat er eentje zou moeten zitten. Maar natuurlijk begon ik te twijfelen na 3u knoeien. En wat bleek nu vandaag, er was geen CDC-connector aanwezig in het quadlock-blok (zie eerste afbeelding in bijlage, daar waar het gat is, moet normaal de draad naar CDC zitten..). Ik heb online 1 referentie teruggevonden van iemand die ook geen kabel had. Misschien dat het niet aanwezig is in Duitse wagens (de meeste nuttige info was meestal afkomstig van UK of US wagens), of een coupé specifiek iets.. (meeste info die je kan vinden gaat natuurlijk over de roadsters).

Na alles te testen heb ik dan ook met een Dremel een USB/aux poortje geïnstalleerd in het plaatje onderaan de middenconsole. Is wel mooi afgewerkt zo, al zeg ik het zelf. Ook mooi uit het zicht.

Ik ben bijzonder blij nu dat ik eindelijk geen CDs meer hoef te wisselen en dat ik eindelijk eens terug wat muziek kan luisteren die ik niet op CD heb  :thumbsup:
Ook de bluetooth die terug werkt maakt me bijzonder blij. iPhone laad ook op, al is het wel zeer traag zo lijkt. Dus ik ben wat bang dat als ik google maps op heb staan dat hij het niet gaat kunnen bijhouden. Dat moet nog getest worden. Maar goed, nu dat de ingebouwde navi weer werkt (en ik up to date maps heb gefixt) kan ik die ook wel wat gebruiken. Eind goed, al goed!

Offline White

• Pole Position
« Reactie #35 Gepost op: 28 mei 2017, 12:08:01 »
Welkom toffe aankoop  :thumbsup:
2008 E85 Z4 Roadster 2.0i Alpine White

Offline GunSpeed

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #36 Gepost op: 29 mei 2017, 19:13:55 »
Knap werk!!!  :thumbsup:

Offline PeterV

• World Champion
« Reactie #37 Gepost op: 29 mei 2017, 19:21:59 »
Lijkt me handig, zou ik ook nog wel willen!  :thumbsup:

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #38 Gepost op: 15 juni 2017, 21:22:38 »
Afgelopen week enkele zaken laten coderen bij @Spasta. Perfect en vlot gedaan!

PS: weet iemand hoe je een kabeltje tot aan de zekeringkast krijgt bij een E85/86 om stroom af te tappen? Op het eerste zicht zie ik niet direct een makkelijke toegang.

Offline Spasta

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+49)
  • World Champion
  • E39 - 525d
    • Bimmer ID
« Reactie #39 Gepost op: 18 juni 2017, 14:22:39 »
Thx voor de leuke feedback en leuk om u eens te ontmoeten.
Is een leuke Z4!

Gr. Hans :thumbsup:

Online MadMatt

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 18 juni 2017, 14:51:34 »
Mooie wagen!  :thumbsup: :wow:

Welke zaken heb je laten coderen? Ik heb geen idee wat er allemaal mogelijk is, vandaar :)

Verder nog een vraag over de iPhone connector die je hebt geïnstalleerd. Deze vervangt de ingebouwde CD speler op de hoofdunit, maar niet de 6CD wisselaar als ik het goed begrepen heb? Hoe werkt het in praktijk? Kan ik de iPhone via die USB verbinden en dan bedienen via de radio (vorige volgende nummer, bladeren, etc)?  :iono: Misschien nog belangrijker: Ben je tevreden van je aankoop? :)

Offline gfk807

• World Champion
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #41 Gepost op: 18 juni 2017, 15:12:05 »
Afgelopen week enkele zaken laten coderen bij @Spasta. Perfect en vlot gedaan!

Daar moet ik ook nog eens geraken  :thinking: waarom zitten al de goeie zo ver weg eigenlijk ?  :iono:

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #42 Gepost op: 18 juni 2017, 15:20:08 »
Mooie wagen!  :thumbsup: :wow:

Welke zaken heb je laten coderen? Ik heb geen idee wat er allemaal mogelijk is, vandaar :)

Verder nog een vraag over de iPhone connector die je hebt geïnstalleerd. Deze vervangt de ingebouwde CD speler op de hoofdunit, maar niet de 6CD wisselaar als ik het goed begrepen heb? Hoe werkt het in praktijk? Kan ik de iPhone via die USB verbinden en dan bedienen via de radio (vorige volgende nummer, bladeren, etc)?  :iono: Misschien nog belangrijker: Ben je tevreden van je aankoop? :)

Wat ik heb laten coderen:
- 3x pinken bij het stokje licht aan te raken
- Deuren die op slot gaan bij het wegrijden (vanaf 20km/u denk ik?)
- Terug op slot gaan indien deur niet open is geweest na het ontgrendelen
- Openen/sluiten ramen met afstandsbediening

Ik wou ook nog graag het automatisch dicht en open klappen van de spiegels bij openen en sluiten maar dit blijkt niet op elke wagen te lukken. Bij deze werkte het niet, spijtig maar niets aan te doen.

Wat betreft die iPhone connector, het is een Dension Gateway Lite (het eenvoudigste model). Je kan er inderdaad volgend/vorig nummer via de radio met doen, al lijkt dit niet altijd te werken (ik zou het boekje eens moeten lezen..). Verbinding is inderdaad gewoon via USB. Voor iPhones met Lightning connector moet je nog een extra tussenstukje kopen (de "Lightning Adapter, LIA1GW0"). Je hebt ook duurdere modellen waarbij je kan bladeren via het menu systeem. Maar ik zou daar eerlijk gezegd geen geld aan geven want, laten we eerlijk zijn, de interface van die navi/headunit is een beetje hopeloos. Gewoon via telefoon is veel makkelijker en sneller. Ik hang m'n telefoon gewoon in zo'n houdertje dat ik op een van de airco roosters heb geprikt. Ook makkelijk voor google maps (stemgeluid geeft die ook gewoon door).
Installatie is bijzonder eenvoudig eigenlijk (als je niet op de verkeerde plek gaat zoeken zoals ik aanvankelijk had gedaan..).

Hij vervangt wel degelijk de CD-wisselaar (als je die hebt), de CD-speler in de head unit blijft gewoon werken hoor. Geluid is perfect (wat ik niet kan zeggen van de gewone aux, dat geeft maar een zwak geluid).

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #43 Gepost op: 18 juni 2017, 15:30:13 »
Zelf gisteren ook nog wat gesleuteld aan de auto. 4 nieuwe schijven en blokken. De achterste waren op en de voorste waren krom (zwaar trillen bij het afremmen bij snelheden van +90km/u), handrem ook lichtjes bijgesteld.
Luchtfilter van de motor en cabinefilter ook maar ineens een keertje vervangen. Spijtig genoeg ook een cadeautje gevonden in m'n rechter voorband. Hopelijk valt dat te herstellen want de banden zijn splinternieuw. Band lijkt wel geen druk te verliezen dus ik denk dat dat wel goed komt (ik denk dat ik er al even met rond rij eerlijk gezegd).

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #44 Gepost op: 18 juni 2017, 15:35:28 »
Nice! :thumbsup:

Schroef in band is wel te herstellen. Gelukkig niet al te dicht bij de flank :)
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline nicke36

• Grand Prix Winner
« Reactie #45 Gepost op: 18 juni 2017, 15:45:44 »
Die schroef is geen probleem , kan zo hersteld worden. Heb dit ook am 2x op korte tijd voorgehad

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NMO-L31 met Tapatalk

Online MadMatt

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 18 juni 2017, 20:52:17 »
Wat ik heb laten coderen:
- 3x pinken bij het stokje licht aan te raken
- Deuren die op slot gaan bij het wegrijden (vanaf 20km/u denk ik?)
- Terug op slot gaan indien deur niet open is geweest na het ontgrendelen
- Openen/sluiten ramen met afstandsbediening

Ik wou ook nog graag het automatisch dicht en open klappen van de spiegels bij openen en sluiten maar dit blijkt niet op elke wagen te lukken. Bij deze werkte het niet, spijtig maar niets aan te doen.

Wat betreft die iPhone connector, het is een Dension Gateway Lite (het eenvoudigste model). Je kan er inderdaad volgend/vorig nummer via de radio met doen, al lijkt dit niet altijd te werken (ik zou het boekje eens moeten lezen..). Verbinding is inderdaad gewoon via USB. Voor iPhones met Lightning connector moet je nog een extra tussenstukje kopen (de "Lightning Adapter, LIA1GW0"). Je hebt ook duurdere modellen waarbij je kan bladeren via het menu systeem. Maar ik zou daar eerlijk gezegd geen geld aan geven want, laten we eerlijk zijn, de interface van die navi/headunit is een beetje hopeloos. Gewoon via telefoon is veel makkelijker en sneller. Ik hang m'n telefoon gewoon in zo'n houdertje dat ik op een van de airco roosters heb geprikt. Ook makkelijk voor google maps (stemgeluid geeft die ook gewoon door).
Installatie is bijzonder eenvoudig eigenlijk (als je niet op de verkeerde plek gaat zoeken zoals ik aanvankelijk had gedaan..).

Hij vervangt wel degelijk de CD-wisselaar (als je die hebt), de CD-speler in de head unit blijft gewoon werken hoor. Geluid is perfect (wat ik niet kan zeggen van de gewone aux, dat geeft maar een zwak geluid).

Bedankt voor je reactie! Het automatisch inklappen van de spiegels lijkt me ook leuk, maar ik vraag me af of dat niet te veel zou wegen op de motortjes?

De Dension Gateway klinkt inderdaad wel interessant. Wel handig dat het nog werkt voor de basis functies via het stuur, de rest ben je inderdaad zeker sneller door op je telefoon te doen! :thumbsup: Wel spijtig dat het de 6CD wisselaar vervangt ipv de ingebouwde CD speler, maar goed, ik weet niet of je die echt nog veel gebruikt als je het via je telefoon kan doen.  :iono:

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #47 Gepost op: 19 juni 2017, 08:59:58 »
Goh, ik denk dat die motortjes wel wat aankunnen hoor. Zou niet echt getuigen van grote kwaliteit moesten ze dat niet aankunnen. Hun functie is nu eenmaal om de spiegels open en dicht te klappen. Ik klap de mijne wel vaak dicht als ik ergens parkeer.

Ik gebruik in ieder geval geen CDs meer!

Online MadMatt

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 19 juni 2017, 09:10:02 »
Dat is dan ook weer waar! Is er een middenweg mogelijk? Het coderen van het sluiten van de spiegels als je op de sluit knop blijft drukken (gelijkaardig aan hoe je de ramen kan sluiten met de sleutel)? :) Dat lijkt me ideaal.

Offline Blue

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #49 Gepost op: 19 juni 2017, 15:22:21 »
Je kan dat normaal coderen:

- Direct
- 0,5 sec drukken
- 1,5 sec drukken

Offline Spasta

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+49)
  • World Champion
  • E39 - 525d
    • Bimmer ID
« Reactie #50 Gepost op: 19 juni 2017, 15:50:31 »

- Direct
- 0,5 sec drukken
- 1,5 sec drukken

En nog veel meer ook maar dat lukt niet bij elke E86 spijtig genoeg  :thumbdwn:

Online MadMatt

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #51 Gepost op: 19 juni 2017, 15:59:54 »

- Direct
- 0,5 sec drukken
- 1,5 sec drukken

Bij mij werkt het wel al met de ramen (van fabriek of achteraf gecodeerd, geen idee). Is er iemand op BB hier die dingen kan coderen? En die mij misschien nog andere interessante dingen die gecodeerd kunnen worden kan suggereren? :)

Offline gfk807

• World Champion
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #52 Gepost op: 19 juni 2017, 21:47:37 »
Bij mij werkt het wel al met de ramen (van fabriek of achteraf gecodeerd, geen idee). Is er iemand op BB hier die dingen kan coderen? En die mij misschien nog andere interessante dingen die gecodeerd kunnen worden kan suggereren? :)

Hij stond net boven je post @Spasta   :thumbsup:

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #53 Gepost op: 12 juli 2017, 13:08:15 »
Afgelopen zaterdag een goed ritje gedaan bij zonsondergang en wat foto's genomen. :)

Er staat binnenkort een uitgebreide rit op de planning met heel wat alpenpassen  :exited:

Offline henotteke

• World Champion
  • Alpina D4 Biturbo / Alpina Roadster S / Alpina B10
    • IT-firma
« Reactie #54 Gepost op: 12 juli 2017, 14:33:16 »
mooie foto's!!!

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #55 Gepost op: 13 juli 2017, 08:24:36 »
Idd knap! :thumbsup:

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #56 Gepost op: 14 juli 2017, 08:43:21 »
Thanks!

Offline peke

• Pole Position
« Reactie #57 Gepost op: 17 juli 2017, 22:18:40 »
Mooie foto's leuk om jou topic te volgen .
Mvg Peke,

Offline PeterV

• World Champion
« Reactie #58 Gepost op: 21 juli 2017, 19:07:34 »
Knappe foto's!  :thumbsup:  :drool:

Offline bmw-z3

• Qualifying
« Reactie #59 Gepost op: 24 juli 2017, 20:03:05 »
Een van de mooiste modellen ,moest hij voor mij bestaan hebben ( ik zal wel tegenwind krijgen, maar het is mijn gedacht) in een 2.0i, had ik zo een zonder twijfel gekocht