Auteur Topic:  1990 - E30 - 318iS Lazurblau  (gelezen 3939 keer)

Offline stevenh

• Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
1990 - E30 - 318iS Lazurblau
« Gepost op: 3 december 2015, 23:08:25 »
Hallo iedereen  :D

Een tijdje na me aan te melden, vind ik het ook eens tijd om mijn wagens voor te stellen, beginnend met de wagen die ik nu ongeveer een maandje in m'n bezit heb.

Korte schets: begin 2014 m'n eerste wagen (E30 2dr 316i, zal ik ook nog kort voorstellen!) gekocht en was onmiddellijk verkocht aan de E30  :D. Maar de kriebels om een iets vlottere E30 te hebben, staken redelijk snel op. Al sinds begin dit jaar op het gemak aan het uitkijken naar een 318iS. Enkele wagens gaan bekijken maar nooit echt naar m'n zin. Ofwel was de wagen veel slechter dan beschreven ofwel was de prijs ver van conform de staat van de wagen.. Dan een wagen 'gevonden' bij een handelaar op een 25min van m'n thuis, redelijk snel op het zoekertje gesprongen gezien de iS'en lopen als zoete broodjes..

Bon, genoeg gezeverd :D. Nu de wagen zelf:
- E30 318iS
- Lazurblau
- Productie: 12-12-1989
- Eerste inschrijving: 10-01-1990
- Kmstand: 209.xxx km
- Geen onderhoudshistoriek (alles wordt toch bekeken en indien nodig: vernieuwd)

Code Sonderausstattung
S281 Lm-rad 6 ½ X 14
S350 Wärmeschutzglas, grün
S400 Mechanisch Schiebe-hebedach
S481 Sportsitze für Fahrer/beifahrer
S520 Nebelscheinwerfer
S680 Radioantenne, manuell
S687 Radiovorbereitung
L811 Länderausführung Belgien

Dus mijn twee belangrijkste zaken zitten er op: origine sportzetels en schuifdakje

Wat er veranderd is in de periode bij de vorige eigenaars (voor zover ik ontdekt heb):
- servo ingebouwd
- 15" kruisspaken ipv de 14"
- geen originele voorruit
- blaupunkt radio ingebouwd (waarvan de cassettespeler niet werkt)
- lijkt mij ook verlaagd maar geen idee als dit nog de m-techveren zijn die er onder zitten of er reeds iets anders onder zit

Ondertussen uitgevoerde werken:
- groot onderhoud
- nieuwe achterlichtrubbers (maar is blijkbaar nog niet waterdicht  :(, misschien de kofferrubber zelf..)
- de-cat (hitteschild was redelijk kapot, cat zelf niet maar terwijl we bezig waren: er van tussenuit gehaald)

To do's (al dan niet op lange termijn)
- Remmen rondom reviseren (remklauw linksachter kan niet ontlucht worden terwijl de klauw wel druk krijgt. dus onmiddellijk 4 revisiesetjes besteld)
- B12-kit (en alles van ophangingsrubbers/stangetjes)
- Originele antenne plaatsen
- Deftige banden ipv de nieuwe "Minerva's" (had er zelf nog nooit van gehoord)
- Shortshifter
- Supersprint einddemper
- en vooral genieten  :)

Updates volgen zeker  :P

Gr
Steven
« Laatst bewerkt op: 3 december 2015, 23:12:13 door stevenh »

Offline Arneez

• Pre-Qualifying
  • **
Re: 1990 - E30 - 318iS Lazurblau
« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2015, 11:31:39 »
Zéér mooie aankoop. Kan je verzekeren dat je niets anders zal doen dan genieten!
hopelijk is hij altijd goed onderhouden geweest.
Laat ons weten hoe die b12 kit loopt, heb hem ook liggen om er binnenkort onder te steken.

Veel succes!
!Sideways is the new straight!

E87 Lci 118d- For Sale
E30 318is - Weekend powaah
E91 Lci 325d - Daily Powaah

Offline Jables

• Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • Do. Or do not. There is no try.
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2015, 08:53:20 »
Ja, ziet er knap uit. Nice find!

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2015, 20:11:05 »
Ja, ziet er knap uit. Nice find!
Thanks! Ziet er inderdaad knap uit maar als je van dicht kijkt, nog veel werk om deze helemaal perfect te krijgen  :). Nuja een wagen van die leeftijd is nooit helemaal af  :D
Zéér mooie aankoop. Kan je verzekeren dat je niets anders zal doen dan genieten!
hopelijk is hij altijd goed onderhouden geweest.
Laat ons weten hoe die b12 kit loopt, heb hem ook liggen om er binnenkort onder te steken.

Veel succes!
Heb er alleszins al van genoten  ;D. er werd me verteld dat deze goed onderhouden geweest is maar, heb niets op papier..
B12-kit is prijs-kwaliteit dé upgrade imo. In mn 316i heb ik deze set afgelopen zomer gestoken. Dit was wel een heuse upgrade tov de volledige originele ophanging (mét dempers die begonnen lekken) dus dit was voor mij de hemel! Nu in de iS is hij al verlaagd en loopt ook iets harder dan de 316i standaard (geen idee als dit de origine m-tech ophanging is of..?). Soit de B12 komt er sowieso ook terug onder. Voor sommige mensen denk ik dat de b8 dempers misschien wat hard zijn. Maar een ideaal compromis tussen sportieve ophanging en nog rijdbaar als weekendauto (of zelfs daily) => ik was alleszins vanaf de eerste meters verkocht!  :D

Afgelopen weekend iets minder leuk ontdekt: er moet iets op de hoek rechtsachter gevallen zijn of een klein accidentje. Van buiten af is niets te zien maar (toen ik wat in detail ging zoeken naar het waterlek) van binnenuit zie je mooi dat er schade is uitgeklopt (foto). Met als gevolg dat de bevestiging voor het achterlicht geen 100% meer overeenstemt en dus openstaat ook al is het achterlicht volledig aangetrokken :-\.  Zal kijken om dit nu tijdelijk op te lossen met een soort van afdichtingsmateriaal. Eerst technisch 200% op punt zetten, dan carrosserie en interieur.

Deze voormiddag ook de revisie-setjes voor de remmen rondom opgehaald bij de dealer: 92,49 EUR voor wat rubberen dichtingen.  :o ik wist dat natuurlijk wel op voorhand maar blijft toch een stevig prijsje  :). Dit wordt na volgend weekend aangepakt (laatste 'meeting' van het jaar staat volgend weekend op de planning: https://www.facebook.com/events/481397015379788/.  Leuk initiatief voor een goed doel :) ).

Offline kristovs

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2015, 17:59:47 »
Mooie 318is! Aan de foto's te zien staat hij nog op de originele veren, als ik dit met de mijne vergelijk toch.
Ze zijn  idd een deugd om te rijden. Heb de mijne nu bijna een jaar en ga er bijna wekelijks de baan mee op ongeacht het weer. Zoiets is gemaakt om mee te rijden en zo zeldzaam om ze 's winters binnen te houden zijn ze nu ook weer niet. Al zie ik me er nog niet id sneeuw mee rijden, zeker niet zonder een degelijke winterband. 
Als ik uit eigen ervaring mag spreken: hou er rekening mee dat dit 25 jaar oude wagens zijn met ook in u geval al wat km's achter de kiezen. Een mankementje hier en daar komt er vlug aan. Als je dit zelf kan fixen no prob, maar in de garage kost een uurtje al rap wat geld. Bij BMW zelf al helemaal natuurlijk.

in ieder geval veel plezier en gebruik hem waarvoor hij gemaakt is! :thumbsup:

Offline PJH

• Premium Member
  • World Champion
    • www.openroads.be
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2015, 17:07:35 »
Ik denk niet dat die veren origineel zijn.

Originele veren en 14":

Bilstein B12 en 15":
www.openroads.be
Rediscover the fun of driving!

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2016, 21:09:28 »
Mooie 318is! Aan de foto's te zien staat hij nog op de originele veren, als ik dit met de mijne vergelijk toch.
Ze zijn  idd een deugd om te rijden. Heb de mijne nu bijna een jaar en ga er bijna wekelijks de baan mee op ongeacht het weer. Zoiets is gemaakt om mee te rijden en zo zeldzaam om ze 's winters binnen te houden zijn ze nu ook weer niet. Al zie ik me er nog niet id sneeuw mee rijden, zeker niet zonder een degelijke winterband. 
Als ik uit eigen ervaring mag spreken: hou er rekening mee dat dit 25 jaar oude wagens zijn met ook in u geval al wat km's achter de kiezen. Een mankementje hier en daar komt er vlug aan. Als je dit zelf kan fixen no prob, maar in de garage kost een uurtje al rap wat geld. Bij BMW zelf al helemaal natuurlijk.

in ieder geval veel plezier en gebruik hem waarvoor hij gemaakt is! :thumbsup:

Thanks. Als het ooit nog eens sneeuwt, zal ik deze misschien toch eens uithalen maar ik ben er eerlijk gezegd niet zo happig op :wiggleyes:. Dat er hier en daar wat aan kapot zal gaan, is een feit. De vraag is enkel wanneer ;D. Zelf ben ik geen mechanisch wonder maar heb enkele goede vrienden die technisch sterk staan (en ik werk ook in een garage (niet-bmw en in verkoop) dus als ik met serieuze problemen mocht zitten, kan ik altijd wel wat vragen aan enkele collega's).

Ik denk niet dat die veren origineel zijn.
Bilstein B12 en 15":

Ja hallo, wat een exemplaar :D! Staat perfect volgens mij :thumbsup:. Omtrent de veren: mijn achterveren lijken me origineel. De voorveren heb ik nog niet in detail bekeken, maar als ik de originele hoogte zie op de jouwe, dan lijkt de mijne inderdaad vooraan verlaagd. Nuja, de B12-kit is sinds enkele dagen besteld dus vanaf dit arriveert, zal hij normaal exact hetzelfde staan :D.

Naast het water die binnenkwam langs het rechterachterlicht (is nu normaal dichtgekit), de andere plaats ontdekt waar er water binnenkwam (foto). Boven 1 vd 3 bevestigingspunten voor het modderspatbord in de wielkast heeft er zich vuil opgehoopt en voor roest gezorgd. De vorige eigenaar heeft hier blijkbaar niet naar gekeken waardoor het nu al redelijk ver zit  :-\. Het slechte stuk zal er dus moeten uitgeslepen worden en een nieuw plaatje worden gelast (en net op zo'n gemakkelijke plaats..). Terwijl de achterwielen af waren, de 'herdane' wielranden ook eens in detail bekeken. Man man man. Er zal nog serieus mogen gelast worden aan de kas :(.

Offline dbellemans

• Qualifying
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2016, 12:54:35 »
Wat een prachtig karretje !
Enkel heel erg zonde van het roest , zou je niet zeggen als je hem op de eerste foto's ziet !
E39 520i Sedan
E46 328i Coupe
E30 318i Touring

Liever gelast dan geleased

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2016, 20:05:55 »
Wat een prachtig karretje !
Enkel heel erg zonde van het roest , zou je niet zeggen als je hem op de eerste foto's ziet !
Thanks! Ik vind het ook wel zonde van de roest (had dergelijke toestand ook niet verwacht tbh) maarja een wagen van 25j.. bijna onmogelijk dat die geen roest heeft  :)

Woensdagavond wordt er gekeken (en dit dan letterlijk: ik kijken en m'n collega lassen :p ) om dit te herstellen zodat hij terug volledig waterdicht is  ;)

Ondertussen is mijn volgende upgrade ook al gearriveerd (foto). Ook nieuwe veerpootlagers besteld, gezien de poten er toch vanonder uit moeten. Zo zal alles stap per stap op punt gezet worden  :).

Eens hij gelast is (hopelijk woensdag gedaan dus), dempers en veren vervangen alsook kijken om de remklauwen te reviseren.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2016, 20:30:14 »
Daar hebben de meeste E30's roest en is ook amper zichtbaar met die kunststof kap (waar slijk enzo achter blijft hangen) ervoor, zelfs op een brug.
Als hij dan toch op een brug staat, kijk de rest van de bodem dan ook zorgvuldig na!

Dempers/veren-combinatie is top!

Komt goed met deze kar, goed bezig!

Offline zesinlijn

• Qualifying
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2016, 13:38:51 »
Propere IS! Ga je veel plezier aan beleven! veel belovende mods die je wilt doen  :thumbsup:

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2016, 23:16:19 »
Daar hebben de meeste E30's roest en is ook amper zichtbaar met die kunststof kap (waar slijk enzo achter blijft hangen) ervoor, zelfs op een brug.
Als hij dan toch op een brug staat, kijk de rest van de bodem dan ook zorgvuldig na!

Dempers/veren-combinatie is top!

Komt goed met deze kar, goed bezig!
Ja, op e30.be heb ik al willen lezen dat dat inderdaad jammer genoeg een gekende plek is voor E30's  :-\. De rest van de bodem (uitgezonderd de wielkasten achter) ziet er relatief goed uit. Zal ik dan wel nog eens volledig kuisen en een beschermlaag voorzien.. Er zal nog genoeg tijd en geld in de kas zelf kruipen (maar eerst wil ik alle andere zaken op punt hebben)

Die combinatie vind ik inderdaad prijs-kwaliteit bijna onverslaanbaar :thumbsup:. Hij wordt subtiel verlaagd en rijdt wat harder maar niet té (wat op de Belgische wegen wel interessant kan zijn  :P ). Ik hoop dat het ooit goed komt. Ik wist dat er wat werk was, maar m'n lijstje is al dubbel zo lang geworden :D.

Propere IS! Ga je veel plezier aan beleven! veel belovende mods die je wilt doen :thumbsup:
Thx!  :) Ik heb er al wat plezier aan beleefd en ik hoop dat ik beetje bij beetje vooruit kan gaan en er terug een strakke kar van kan maken. Hoe rapper hoe liever ;D

Deze avond na het werk, het gat laten herstellen door een collega (stuk uitgeslepen, plaatje gesneden en volledig in de juiste vorm geklopt, gelast, grondverf, naden dichtgemaakt met silicone en dan een laagje anti-steenslag). Normaal moet de koffer nu eindelijk volledig waterdicht zijn *fingers crossed*. Enkele foto's bijgeplaatst van de werken als ze bezig waren (maar natuurlijk een foto vergeten te nemen van het eindresultaat >:( ).

Nu staat hij terug binnen in de hangaar en kunnen we op het gemak beginnen met de remklauwen en de B12-kit :).

Offline JohanG

• Pole Position
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2016, 12:39:51 »
Proficiat met de aankoop, je zal er geen spijt van krijgen. Mooi kleurtje ook, daarin zie je ze niet vaak.

Haast je, nu er nog sneeuw ligt, winterbandje erop en gaan spelen in de sneeuw.
Als er één moment is dat ik mijn ex-318is mis, is het wanneer het gesneeuwd heeft...

En tja, roest is onvermijdelijk een issue bij wagens van die leeftijd. Niet veel aan te doen, vrees ik, iedere E30-eigenaar krijgt er wel eens mee te maken.
1992 E34 520iA (daily 2000-2006 verkocht)
1990 E30 318is (daily 2008-2013 verkocht)
2000 E46 323Ci (daily 2013-2014 verkocht)

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2016, 00:43:24 »
Proficiat met de aankoop, je zal er geen spijt van krijgen. Mooi kleurtje ook, daarin zie je ze niet vaak.

Haast je, nu er nog sneeuw ligt, winterbandje erop en gaan spelen in de sneeuw.
Als er één moment is dat ik mijn ex-318is mis, is het wanneer het gesneeuwd heeft...

En tja, roest is onvermijdelijk een issue bij wagens van die leeftijd. Niet veel aan te doen, vrees ik, iedere E30-eigenaar krijgt er wel eens mee te maken.
Thx! Ik heb er nog geen enkel moment spijt van gehad  :). Bij ons jammer genoeg nog geen sneeuw gezien! Als dit het geval is, zal ik hem misschien wel eens uithalen (als ik het aandurf. + heb wel geen winterbanden, wat misschien wel een must is  :P)

Daarnet de laatste update gepost op e30.be en voor m'n eigen gemak hieronder gekopieerd:

"Deze week de B12-kit geplaatst. In totaal wat langer bezig geweest dan gedacht, maar dat is bij alle werken meestal zo  ::) .

Begonnen achteraan (heb maar 2 pootjes dus eerst 1 kant en volledig monteren vooraleer aan de andere kant te kunnen beginnen :P ). Niet echt problemen ondervonden. Dempers en veren achteraan is gewoon plug & play (met wat wringen, duwen en trekken  :) ). De dempers deden hun naam alleszins de eer niet meer aan. De veren zagen er redelijk standaard uit, ookal leek deze verlaagd..

Dan de voorpoten trachten te lossen. Onbegonnen werk om de spoorstang en triangel los te krijgen (zonder fuseetrekker), dus dit daags nadien meegenomen van het werk. Poten er vanonder gehaald. Moer van de demper proberen te lossen, pas de moyen! Hij draaide onmiddelijk zot.. Dan maar voor m'n eigen gemak de poten meegenomen naar het werk, waar al het nodige professionele gerief ligt (en ook kennis van zake  :P ). M'n collega had nog nooit tegengekomen dat die moer zot draait. Dus eerst de veer kapot gescheven om dan de schokdemper door te schijven zodat we de bovenste veerschotel konden recuperen. Dan nog de demper zelf uit de poot draaien, met brute macht (en 35 verrekkingen later) deze uiteindelijk losgekregen en uitgehaald. Deze waren beide ook omhuld in een mooi laagje olie. Ondertussen ook al ontdekt dat hij vooraan reeds verlaagd was (onder de vorm van: een stuk van de veer die was weggenomen, schande dat dit nog gebeurt  :o ). Deze avond ook alles vooraan terug gemonteerd.

Laatste foto is hoe hij er momenteel bij staat (achteraan zat de ophanging er al 3dagen onder dus al wat gezakt. Vooraan was de wagen nog maar net op z'n wielen gezet dus stond nog op z'n hoogst. Na een kort ritje zal dit er al wat anders uitzien denk ik. (en ja, ik moet hem echt dringend eens wassen :D)"

Offline Brecht

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2016, 06:47:34 »
Zier er goed uit  :thumbsup:

Offline Machiel

• Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #15 Gepost op: 1 februari 2016, 22:06:03 »
Wagen proper zetten en nog wat fotos erop smijten! Een e30 zoals dit geraak je niet beu gezien :drool:
-1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked)
-E39 520D 2000 (sold)
-E39 525D 2003 (sold)

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2016, 22:17:49 »
Zier er goed uit  :thumbsup:
Wagen proper zetten en nog wat fotos erop smijten! Een e30 zoals dit geraak je niet beu gezien :drool:
Thx! :) Ik zal hem ook nooit beu gezien zijn :D. Maar de laatste tijd is het vooral 'zien' in plaats van 'kunnen genieten al rijden'.. (januari 7/7 moeten werken en sindsdien nog niet veel tijd gehad om er mee te rijden  :( ). 1x naar het werk om de roest te fixen en dan eens een kort ritje op m'n eerste vrije dag om hem toch nog eens te laten bollen). Toch nog telkens verrast van de 16klepper gezien ik nog telkens instap met dezelfde verwachting als bij m'n m40b16  ;D.

Deze namiddag eerst een E36-stuurhuis gaan oppikken voor een schappelijke prijs (als je ziet wat sommige andere 'liefhebbers' soms vragen ??? ...). Ook nieuwe spoorstangen besteld en terwijl we bezig waren ook nieuwe stabistangetjes v&a en ook de excentrische volle draagarmrubbers van de m3.

Daarna het stuurhuis in de hangaar gaan leggen de de iS achteraan op pootjes gezet om (eindelijk!) te kunnen beginnen met de remmen. Vandaag de achterste klauwen gedemonteerd. Morgen kijken om de klauwen volledig uit te kuisen, nieuwe dichtingen er in knallen, nieuwe (occasie) hoofdremcilinder (soms bij het remmen had ik 'extra slag' in mn pedaal (verre van aangenaam) en op de e30.be wisten er enkele me te vertellen dat de hoofdremcilinder hierbij de boosdoener kan zijn), volledige circuit flushen en ontluchten zodat we terug een rem hebben zoals het hoort. (ofdat dit alles morgen lukt, zullen we wel nog eerst moeten zien :P).

Ook ontdekt dat de linker binnenwielkast ook niet zo denderend 'hersteld' is (lees: kaas met gaatjes). Ik zal hem nog eens meenemen naar het werk zodat deze ook links voorlopig waterdicht kan worden gemaakt om dan later eens de volledige wielkasten te laten herdoen.

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2016, 16:10:24 »
Vorige maandag dus verder gewerkt aan de remmen. Eerst 's ochtends om een occasie hoofdremcilinder gereden (hopelijk is het euvel van soms extra pedaalslag te hebben hiermee opgelost). In de namiddag dan afgesproken met een maat om samen wat te sleutelen.

Eerst de oude rempomp gedemonteerd. Geen problemen (enkel een benzineleiding even moeten lossen om een remleiding te kunnen lossen). De occasie rempomp wat opgekuist en erop gestoken.
eindelijk gevonden hoe je foto's in je tekst kunt plaatsen :greddy:

Onder het goedkeurend oog van onze garagekat Rudy  :D

Daarna begonnen met de klauwen. Op zich geen moeilijk werkje. Je moet er gewoon de tijd voor nemen  :). Met luchtdruk de piston uit de klauw schieten (blok hout ertussen steken want de piston kan er plots rap uit knallen). De oude dichtingen er uit halen en het boeltje mooi uitkuisen (de intervallen om de remvloeistof te verversen zijn bij deze niet echt gevolgd denk ik).

Dan de nieuwe dichtingen terugsteken en alles terug samensteken (niet altijd even gemakkelijk maar wat vloeken helpt soms :P)

Van de klauwen vooraan heb ik geen foto's meer genomen. Het is hetzelfde principe (met een kleine uitzondering van de dichting rond de piston). Alles terug gemonteerd en de poort om 22u achter me dicht getrokken en hem zo achter gelaten. Moet enkel nog hervuld en ontlucht worden (nu wel het geluk gehad om de griep te vangen dus staat daar nog altijd hetzelfde  :( )

Als alles meezit, neem ik hem woensdag nog eens mee naar het werk om de linkerwielkast te laten dichtmaken (en terwijl het nodige gerief ter beschikking is: ook de volle excentrische draagarmrubbers steken). Ondertussen dus ook al het pakketje van Mister Auto mogen ontvangen zodat het E36-stuurhuis dan ook binnenkort kan geplaatst worden.
Beetje bij beetje komen we er.. ;)

Offline Beemerke05

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2016, 12:27:53 »
Zeer knappe iS! Komt hier volledig goed! :thumbsup:
Ford Fiesta 1991 waits restauration - Skoda Fabia 2001 sold - BMW E46 318d Touring sold
BMW E46 320Ci Cabrio sold - BMW E36 325i Coupé sold - BMW E46 320d Touring M-Tech crashed
BMW E36 323ti sold - BMW 320Cd Coupé M-Tech sold - BMW E39 525iA daily - BMW E46 325ti track&fun

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2016, 22:16:18 »
Hopelijk komt het ooit goed!  :D

Zoals gezegd moest het circuit hervuld en ontlucht worden. De remmen gaven geen problemen, daarna de koppeling :wiggleyes:. Om te beginnen kwam er niets uit de nippel. Dan de nippel uitgedraaid: nog niets. Dan wat zitten kotteren. Plots een bruin sopje er uit (wrs nog de vloeistof van in '89  :D). De vuiligheid er dus uit, maar de propere vloeistof kregen we er niet in. Dus wat radeloos naar huis. Hier op het forum wat gezocht en op een topic uitgekomen dat er werd voorgesteld om de hulpkoppelingcilinder af te halen en het staafje enkele keren in te drukken. Dit daags nadien geprobeerd en je voelde het inderdaad per 'indruk' meer weerstand geven  :thumbsup:.

Ik dus blij dat ik terug koppeling had en daags nadien de E30 mee naar het werk voor de roest. Daar dan een 'leuke verrassing'.

De roest die er was indertijd, mooi bedekt/opgevuld geweest met silicone en dan anti-steenslag erover  :censor:. Het rotte stuk er uit geslepen en een nieuw plaatje ingelast. Dit is nu dus terug voor een tijd volledig dicht.. Eens deze technisch op punt staat, zal ik mogen beginnen sparen voor de kas.. (overweeg om volledig te strippen en op punt te laten zetten zodat hij dan terug voor een 25j volledig goed is  :)). Maar voor dat plan, zitten we al een aantal jaar van vandaag te spreken omdat dit nog redelijk zwaar doorweegt in de portefeuille denk ik ..

Terwijl we het gerief/brug hadden, de volle excentrische draagarmrubbers gestoken. Probleem: de steenplaat heeft rechts eens een duwtje gehad en staat iets naar binnen. Met die rubbers loopt m'n rechter wiel nu wat aan tegen de wielkast. Dus ook eens kijken ofdat dit wat kan worden terug geplooid.

En dan binnenkort kijken voor de ombouw naar het E36-stuurhuis en hopen dat het zo gemakkelijk (plug & play) is als dat iedereen toch beweert ^^.

Ik begin nu toch wel te verlangen naar de langere dagen en het betere weer zodat ik er eens ten volle van kan genieten ipv hetm zien stof vergaren in de hangaar :D

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 1 maart 2016, 22:34:07 »
En omdat het niet allemaal negatief hoeft te zijn. Gisteren met het leuke weertje hem nog eens van stal gehaald, snelle was en er een ritje mee gedaan. 200% van genoten  :thumbsup:

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 9 april 2016, 19:49:45 »
Korte update:

Een tweetal weken geleden gekeken om de stabistangetjes (die al een hele tijd liggen had) eindelijk te monteren. Enkel achteraan was wat  :censor: om ze over de stabi te krijgen. Ze mochten wel eens vernieuwd worden  :)

Ook eindelijk (!) begonnen aan het stuurhuis. Dinsdagavond het stuurhuis zelf en alles van de stuurbekrachtiging gedemonteerd (geen lekker stuurgevoel en had dit ook niet fabrieksaf). Dit ging allemaal relatief vlot (luchtfilterhuis demonteren en je hebt een zee van ruimte om overal aan te kunnen :thumbsup:).

Na een tip van op het e30.be forum en wat google werk, gelezen dat de uitgangen van het stuurhuis moeten overbrugd worden om de lucht te laten circuleren. Er bestaat in de VS een 'power-steering-delete-upgrade' (aluminium blokje om er op te bevestigen met de banjo's met een doorgang in het midden) maar heb geen zin om dit te laten overkomen. Ik zal dit proberen op te lossen met de leidingen af te slijpen en overbruggen met een flexibel. We zien wel wat het geeft!

Gisterenavond dan het e36-stuurhuis gemonteerd (gewoon wat kl*ten om de vulringetjes er tussen te krijgen). Mininiem stukje van de stuuras (het 'topje') moeten afslijpen (is een stuk langer dan die van een e30 en kwam tot tegen de kruiskoppeling). Bijkomend 'probleem' is dat de uitsparing in de stuuras voor het 'borgboutje' dat in de kruiskoppeling moet komen, anders gepositioneerd is bij een e36-stuurhuis. Voorlopig zit dat er nog niet door (maar in principe kan de stuuras nooit uit de kruiskoppeling schieten gezien de lengte er van). Toch misschien nog eens kijken ofdat ik de kruiskoppeling iets hoger kan krijgen om deze toch te borgen. Maandag alles verder aanspannen (spoorstangen), stofhoezen monteren en dan laten uitlijnen.

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 22 april 2016, 23:43:14 »
Ondertussen zit het stuurhuis er onder. Nog wat zitten sukkelen met de kruiskoppeling maar uiteindelijk gekozen om een stuk van de borgmoer vlak te slijpen om de kruiskoppeling aan de kant van het stuurhuis toch te kunnen 'dichttrekken'. Maandag heb ik hem laten uitlijnen en dan s'avonds na het werk een eerste korte impressie. Zalig om terug feedback te voelen door het stuur. Onder de 10kmh is het inderdaad wat lastig manoeuvreren maar hij wordt niet als daily gebruikt (316i is ook zonder servo en ong een halfjaar als daily gebruikt zonder er op te vloeken :P). Meer dan dik in orde voor mij om onbekrachtigd te rijden  :thumbsup:. E36 is de weldegelijk the way to go in een E30. Wat een gigantisch verschil 0,6t lock-to-lock kan geven in rijervaring  :o

Fotootje tijdens het eerste testritje maandagavond:

En tussendoor ook nog de volgende upgrade gaan oppikken: shortshift-pook van een Z3  :)

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2016, 13:46:43 »
Z3-pook reeds een tijdje eronder. In het begin wel een serieuze aanpassing, was precies of die niet in versnelling zat  :D. Na een paar ritjes, is dit wel terug een top upgrade geweest imo. Dit samen met het E36-stuurhuis en B12-kit, doet een E30 een volledige transformatie ondergaan in de positieve zin :).

Onlangs nog een een bestelling gedaan bij Mister-Auto (onderhoudje, benzinefilter en nieuwe remschijven voor en achter). Bij aankoop van de iS een onderhoudje gedaan en ondertussen al terug een 6m geleden. Olie zit er nog proper uit, maar ik dacht dat er was voorgeschreven om dit om de 6m of 10.000km te doen (aan die kilometers geraak ik nooit  :D, dus respecteren we maar de tijd   onderhoud kan je in mijn ogen nooit te vroeg doen, enkel te laat  :) ).

Benzinefilter had ik in principe ook al moeten doen bij aankoop gezien ik geen historiek had (en gezien het sopje dat er uit kwam  :-\)...

De remschijven zal ik samen nieuw steken met Ferrodo 2500. En nog aan het twijfelen voor staalomvlochten remleidingen. Niet dat ik de zot afhang maar het karakter van een iS nodigt wel uit tot sportief rijden en er staat terug een roadtripke richting Nurburg op het programma, dus goede remmen lijkt me alleszins interessant ;D (maar ik denk dat de 2500 al een goede stap vooruit is).

Vorige week terwijl ik bezig wat met de benzinefilter, mn bougies es gecheckt hoe die er uit zagen. Bij de eerste 3 die ik uitdraaide, waren die nat (olie). Even paniek. Dan wat opgezocht en is een 'bekend' fenomeen bij een oude kleppendekselpakking. Deze had ik gelukkig al een tijd liggen maar nog niet toe gekomen.. Deze dan ook vernieuwd, intussen nog niet mee gereden dus nog niet kunnen kijken of dit hiermee is opgelost. Terwijl eens gekeken naar de nokkenastandwielen, redelijk versleten.. De ketting zelf klettert niet maar misschien iets dat ook nog zal mogen (ooit eens) vernieuwd worden.

Ik had(heb) ook wat problemen met het stationair draaien en als ik bijvoorbeeld van rijden naar stilstand ging en ik ontkoppelde net voor stilstand, valt de motor soms 'in een zak'. Dit kan liggen aan de ICV, deze eens uitgekuist me carbucleaner en hopen dat dit hiermee is opgelost. (nog niet getest)

Qua uitlaat was het aanvankelijk plan om een Supersprint einddemper te steken. De prijs voor enkel de einddemper (550-600EUR) is me wat te veel. Ik ben nu wat op het gemak aan het uitkijken naar een 'custom' uitlaatlijn. Wat qua prijs beter zit (denk ik). Daarnaast zit ik ook nog te twijfelen om een middendemper al dan niet te behouden..

En als laastste zal ik ook moeten uitkijken naar een nieuwe koppelingsset. Druklager ratelt redelijk luid dus onmiddellijk kijken om nieuwe koppeling te steken. Zo zijn we terug voor een lange tijd zoet  :)
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2016, 13:53:23 door stevenh »

Offline JC

• Grand Prix Winner
  • Freude am Fahren
« Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2016, 22:28:20 »
Fijne upgrades, hij wordt goed verzorgd! :thumbsup:

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2016, 23:53:00 »
Fijne upgrades, hij wordt goed verzorgd! :thumbsup:
Thx  :). We doen ons best om hem terug volledig op punt te krijgen  :D

Een tijdje geleden in panne gevallen met de iS. Ik was wat aan het rijden en plots hield hij in en viel hij stil. Ongeveer een 3w m'n kop er op gebroken en raakte er maar niet wijs aan uit. Hij kreeg benzine en vonkte perfect, dus timing. Krukassensor/nokkenassensor uitgemeten en beide waren ok. Dan richting ECU denken maar op het E30forum had niemand dit reeds voorgehad dus zeer onwaarschijnlijk. Even van het ergste uitgegaan: ketting versprongen (terwijl hij nog nooit 'gekletterd' had oid). Dan alles beginnen demonteren om de distributiekas te kunnen afhalen. Dan valt het oog van m'n maat plots op m'n V-riem die wat schuin ligt. ???
Conclusie van het verhaal: stomme fout gemaakt. Bij het demonteren van de dubbele poulie (afhalen servo-systeem) dacht ik dat de 6 boutjes enkel voor de dubbele poulie waren en dat de krukaspoulie geprest zat. Misdacht  :wiggleyes:, was dus gewoon wat vastgeroest. Tijdens het rijden is deze dus losgeschoten en zat deze schuin. Krukassensor kon z'n werk niet meer deftig doen => verkeerde timing. (nadeel van alles als 'leek' zijnde willen leren/zelf doen)

Dit van de baan, begonnen aan de volgende 'upgrade'. Het verwijderen van 'the mess under the intake' (heel interessante topic op m42club-forum). Het doel is om een ganse wirwar aan leidingen onder de inlaat te verwijderen (die in principe meer slecht dan goed kunnen doen) alsook de gasklephuisverwarming er van tussen halen :)

Eerst de volledig inlaat afhalen:

Het boeltje wat verdwijnt alsook wat pakkingen en een kvspijp die best vernieuwd worden. Duidelijk te zien dat er al wat aan de leidingen 'gerepareerd' was.

Nieuwe kvs-pijp alsook een kvs-leiding die moest herlegd worden:

Daarna de onderste inlaat terug monteren na volledig uit te kuisen (lang leve de carterontluchting) alsook de twee benzineleidingen vernieuwd die gekend zijn van te lekken (waren als serieus verduurd)

Daarna de bovenste inlaat terug monteren en het gasklephuis. (de leiding die je los ziet liggen, is de vacuum van de brandstofdrukregelaar naar gasklephuis. Ik had dit vergeten op maat te snijden dus de bovenste inlaat terug moeten afhalen om alles proper te krijgen.)

Ik moet nu enkel nog nieuwe KVS opdoen, ontluchten en de nieuwe vacuumleidingen leggen (van carterontluchting naar gasklephuis en van stationaire regelklep naar elleboog van de inlaatslang na de lmm). Dit zal wel wat zoek- en paswerk worden, denk ik (vooral omdat de binnendiameter van de aansluitpunten telkens verschillen).

Eens alles af is, zou het probleem van onregelmatig stationair draaien van de baan moeten zijn (als ik zie in welke staat de meeste vacuumleidingen waren). Fingers crossed

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 3 juli 2016, 17:55:03 »
Ondertussen draait de iS terug als nooit tevoren  :). Zo ligt de motorruimte er nu bij. Vacuumleidingen wat amateuristisch vast gemaakt, maar het doet z'n job (function above form ;D)

Eventjes problemen gehad bij het ontluchten, maar na wat forum-zoekwerk is dit toch gelukt. Het enige wat me opvalt is dat de temperatuurmeter niet meer tot de helft gaat. Hij blijft telkens tussen 1/4 en 1/2 staan (zelfst na 2x te ontluchten..)

Dit was na een ritje van ongeveer 30min autostrade.. Soit, zolang hij maar niet warm loopt (denk ik dan?)  :)

Vorige maandag onderhoudje gedaan en de schijven en blokken vernieuwd. Blokken geüpgraded naar DS2500 voor en achter (achteraan is in principe niet nodig maarja  :P). Eerst nog wat inrijden dus het verschil nog niet gevoeld, hopelijk de moeite geweest  ;). Vooraf vergeten te kijken naar de remleidingen, deze zijn ook al redelijk verduurd. Nieuwe standaard kosten ongeveer 100 EUR, staalomvlochten (goodrigde phantom, met zwart omhulsel) kosten 115 EUR. Misschien wat overkill voor mijn wagen (en gebruik) maar voor die meerprijs..  :)

Ik ben ook al een hele tijd aan het uitkijken naar een andere uitlaatlijn (bij draaien naar rechts slaat hij ergens tegen m'n kas en door de kat er van tussen te halen en er gewoon een stuk tussen te lassen, komt de lijn in het midden wat later en haper ik bij sommige verkeersdrempels  :-\ ) en uiteindelijk gekomen om dit zelf in elkaar (proberen) te steken. Samen met een maat die een stuk meer technisch onderlegd is, vlug een schets gemaakt. Daarna moet hij eens op een brug staan om alles te kunnen opmeten van graden en bochten.. Hiervan zal ik weinig zelf doen omdat ik het simpelweg niet zou kunnen qua laswerk etc  :P

Het plan is: afslijpen na de voorste beugel, daarna een flexibel, een rechte lijn tot aan de eindpot. (als het tegenvalt qua geluid, komt er nog een middendemper bij).

En zoals reeds vermeld heb ik gisteren een nieuwe koppelingset besteld om het euvel van de druklager te fixen. Deze set zal er dan ook zsm onder vliegen.

We beginnen er te komen met de iS (op technisch vlak dan wel..) :thumbsup:

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2016, 18:30:28 »
De uitlaat was (is) een werk van lange adem. Vooral door het ontbreken van en brug en lasapparatuur (telkens samen met een maat alles passen en opmeten en dan over de middag laste die maat telkens een stuk er bij om dan 's avonds terug samen te passen en het volgende stuk op te meten). Ondertussen staat deze altijd nog niet volledig op punt. Eerst was ik van plan om 1 einddemper(racedemper), dit was veels te luid. Daarna de originele middendemper er terug tussen (plaats was voorzien), dit was stukken beter maar is nog wat te luid. De racedemper zal nog plaats maken voor een wat subtielere sportdemper.

Daarna de nieuwe remleidingen gestoken. Zoals reeds vermeld waren de oude verduurd (en met de roadtrip in het vooruitzicht, wou ik dit zeker nog van de baan). Gekozen voor de Goodridge Phantom series (met het oog op de eventuele periodieke keuring die aankomt voor de oldtimers. Gezien het zwart omhulsel zullen ze hieromtrent normaal niets kunnen zeggen).

De eerste indruk die ik had, was dat er geen groot verschil was 'voor en na'. Eens ik terug thuis was van de roadtrip en terug in m'n daily kroop, merkte ik toch wel een serieus verschil in het pedaalgevoel. Afterall zeker z'n geld waard  :thumbsup:.

Dan daags voor de roadtrip richting Nürburg, de iS eens volledig gewassen (was, clay, was, simoniseren, waxen).
Voor:

Na:

Dan onze trip zelf (zelfde groepje vrienden als vorig jaar maar met maar 1 zelfde wagen (de E21).Net geen 1000km in 4dagen en de iS heeft geen krimp gegeven (naast de 3x dat die wat warm liep tijdens het sportief rijden door de Ardennen (berg op) bij een 30gr. Ging nooit verder dan 3/4 om terug te zakken naar de helft).

Ronde op de NS zelf was wat dubbel. Zalig om er op te rijden met de iS maar het was een veel te drukke dag. Ook in het begin een crash(je) tussen motard (die z'n spiegels niet gebruikte) en een Megane RS die de situatie niet goed las en ruimte zag om voor te steken die er effectief niet was. Gelukkig niets ergs. Ooit wil ik toch een sub10 gaan met de iS. Rondje zelf heb ik gefilmd en ook terug een aftermovie gemaakt (vind ik altijd leuk om terug te kijken :D )

Mijn rondje:
Aftermovie:

Next up:
- andere einddemper
- laten uitlijnen (na upgrade E36-stuurhuis laten uitlijnen maar stuur stond niet goed gecentreerd ik dacht dat ik het zo maar zou laten maar heb me er dus wel aan geërgerd ::))
- bandenupgrade
- sperdiff eens de geldbeugel het toelaat

Offline stevenh

• Warming Up
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 26 juli 2017, 22:54:30 »
Bijna een jaar geen update meer in dit topic, shame on me! Er is ondertussen ook wel niet veel (en toch ook wel veel) veranderd

Ik had al willen opmerken dat m'n waterpeil zakte zonder ergens een lekkage te hebben.. de eerste keer dat het echt koud was, werd er toch wel iets duidelijk wat niet zo koosjer was:

Compressietest uitgevoerd:
- Cil1: 14
- Cil2: 13
- Cil3: 17 (tiens?)
- Cil4: 14

Daarna kwam het autosalon er aan, dus enkele weken geen tijd meer gehad om hiervoor verder te kijken. Na het salon stelde ik de slecht-nieuws-show wat uit. Na een paar maanden dan toch maar de handen uit de mouwen gestoken (alles van inlaat, uitlaat en koelcircuit verwijderd). Dan de grote vuurdoop, eerste keer een motor uithalen (met vbak er nog aan, uitgehaald, leek het makkelijkst met een wagen op pootjes)

Daarna een motorstandaard besteld en alles beginnen demonteren en goed sorteren (in de hoop dat ik alles zou terugvinden). Eens de kop er af was, kwamen er het één en ander zichtbaar

Cilinder 3 had duidelijk wat binnengekregen.. Nu de oorzaak nog. Ik hoopte op een koppakking maar eens ik deze in detail had bekeken, zag deze er intact uit  :(. Cilinderkop in detail bekeken en jawel...

Daarna het web wat afgeschuimd en relatief snel een gereviseerde cilinderkop op ebay gekocht:

Het onderblok ook binnengestoken ter revisie (vlakken, honen, lagerschalen, zuigerveren en een nieuw likje verf). Even getwijfeld om die kost te doen, maar ging het me beklagen indien ik dit niet gedaan had.

Alle aluminiumonderdelen laten reinigen. Geen foto van hoe het er voordien uitzag, maar het was verre van onderstaand (Vapor blasting, pracht werk geleverd)

Als laatste stap dan bij de dealer de nodige nieuwe onderdelen besteld (alles van pakkingen en volledige nieuwe distributie (muv nokkenastandwielen, niet meer leverbaar in Europa)). Deze dan ook maar op het web gezocht en gekocht op Ebay uit de VS. Het 'geluk' gehad van een nokje dat afbrak in transport (contact met ebay/verkoper verloopt niet zo heel erg vlot dus om dit 'opgelost' te krijgen.. ).

En onlangs op het gemak begonnen met de grote puzzel om alles terug te monteren. Voorlopig nog geen grote vooruitgang (zal een werk van lange adem worden   alles 3x nazien vooraleer er iets wordt vast gezet (op moment natuurlijk) )

Binnenkort zal er terug het een en ander verander. Ik probeer om alles zo compleet mogelijk bij te houden om dan eens een deftige update te kunnen plaatsen  :)

Offline Rocky

• Pole Position
« Reactie #29 Gepost op: 27 juli 2017, 12:43:20 »
Knap werk !

Momenteel ook bezig met een IS blokje te reviseren  ;)

Grtz Rocky