Auteur Topic:  [F10] Trilling in bestuurderszetel tussen 110 en 130 km/u  (gelezen 8492 keer)

Offline cerealkiller

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
Re: [F10] Trilling in bestuurderszetel tussen 110 en 130 km/u
« Reactie #180 Gepost op: 19 februari 2017, 09:00:01 »
Als een Dacia zonder trillingen kan,  mag dat ook van bmw verwacht worden.

Anyway ik geloof precies toch dat niet alle f10/f11 het hebben..  Dus er moet toch iets zijn

Offline chris k

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #181 Gepost op: 19 februari 2017, 10:34:49 »
-vb: mijn auto heeft de trilling of ???????????.....men neemt 100 auto's voor en achter de mijn geproduceerd op diezelfde dag .......hebben die hetzelfde probleem dan weet  men er is iets fout gelopen

Offline cerealkiller

• Qualifying
« Reactie #182 Gepost op: 19 februari 2017, 10:45:28 »
Zouden eens test moeten doen met iemand hier die zegt geen trillingen te hebben en die dan met de onze laten rijden

Offline Pannenkoek

• Pole Position
« Reactie #183 Gepost op: 19 februari 2017, 10:57:46 »
Zouden de universiteiten - faculteit ingenieurs afdeling werktuigbouwkunde openstaan voor een onderzoekje?

En ik denk dat wij beter eens zouden rijden met de auto's van diegenen die zeggen geen trillingen te voelen.

Offline chris k

• World Champion
« Reactie #184 Gepost op: 19 februari 2017, 11:46:18 »
Normaal gezien doet de fabrikant zelf een onderzoek iets mis dan maakt men gebruik van het terugroepvenster  ....zelfs Opel deed dit .

Offline cerealkiller

• Qualifying
« Reactie #185 Gepost op: 19 februari 2017, 12:10:17 »
Pannekoek,  hoe snel had jij antwoord op je mail naar bmw?  Heb zonet voor zekerheid zelfde mail nog maar eens verzonden..

Offline Pannenkoek

• Pole Position
« Reactie #186 Gepost op: 19 februari 2017, 12:46:03 »
Dat was binnen de week...

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
« Reactie #187 Gepost op: 19 februari 2017, 15:42:05 »
Inderdaad,  minuscule oneffenheden worden uitvergroot is ook mijn gevoel.

Gebrek aan tolerantie van bepaalde onderdelen?

Boin?
As said, ik moet eerst eens met zo'n trillende F10/11 kunnen rijden vooraleer we naar de oorzaak vh probleem kunnen zoeken.
Je hebt 1001 soorten trillingen, en ze hebben allemaal een andere oorzaak. Zo vanop afstand is dat totaal niet te zeggen.
Ik kan zeker niet garanderen of er een oplossing gevonden kan worden, maar met het lezen vh topic ben ik wel benieuwd.

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #188 Gepost op: 20 februari 2017, 10:56:50 »
Ik had het al voorgesteld, om eens met de mijne te rijden, maar er wordt blijkbaar liever getyped dan gereden  :razz:

Offline vech

• Trade Count: (+3)
  • Pole Position
« Reactie #189 Gepost op: 21 februari 2017, 19:41:28 »
Oja, en liefst ene waar het duidelijk meekbaar is, en niet voor 90% weg is. :P
Ik heb dit ook op mijn f10. Waar moet ik zijn? Zeker niet afkomstig van banden of velgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Offline Pannenkoek

• Pole Position
« Reactie #190 Gepost op: 21 februari 2017, 19:44:06 »
Ik had het al voorgesteld, om eens met de mijne te rijden, maar er wordt blijkbaar liever getyped dan gereden  :razz:

Tis al goed, zet je fünfer, gewassen en volgetankt maar al klaar. Ik kom erom.

Ahja, ik heb niet veel tijd. Wil je volgend adres alvast invoeren in de navigatie?

=> Nürburgring Boulevard 1, 53520 Nürburg, Duitsland

Alvast bedankt! Ik bezorg je een uitgebreid verslag.

Offline vech

• Pole Position
« Reactie #191 Gepost op: 21 februari 2017, 19:45:24 »
Als die m550d geen trillingen zou gehad hebben, dan was dat een optie geweest als leuk en betaalbaar speelgoed in Premium selection. Sommigen zeggen dat hun 5 trillingsvrij rijdt. Er moeten dus goede zijn.

Ps, voor diegenen die denken dat ik wat sta te zeiken: de passagiersstoel gaat gewoon weg en weer en de zonnekleppen trillen zelfs. Welk onnozelaar gaat daarvoor nog geld geven als ik die al zou willen verkopen. Iedereen merkt het op, behalve de expert van Bmw.
Idem hier.

Offline vech

• Pole Position
« Reactie #192 Gepost op: 21 februari 2017, 19:51:01 »
Ik wi daar gerust eens naar kijken, maar dan moet er zich eerst eentje aanbieden die het probleem voor heeft.
Vanop afstand kan ik niet zeggen waaraan het ligt. :P
Waar moet ik zijn?

Offline cerealkiller

• Qualifying
« Reactie #193 Gepost op: 22 februari 2017, 17:27:30 »
Pannekoek check pm

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #194 Gepost op: 22 februari 2017, 18:35:17 »
Tis al goed, zet je fünfer, gewassen en volgetankt maar al klaar. Ik kom erom.

Ahja, ik heb niet veel tijd. Wil je volgend adres alvast invoeren in de navigatie?

=> Nürburgring Boulevard 1, 53520 Nürburg, Duitsland

Alvast bedankt! Ik bezorg je een uitgebreid verslag.

Bevestigd mijn post alleen nog maar meer, door het in het belachelijke te trekken.

Soit, ik geloof heel goed dat het niet plezant is.  Gisteren nog maar eens gevraagd aan tech van BMW, en blijkt toch dat dit geen veel voorkomend probleem of ziekte is van de F10/11.  De kapotte aircopomp bv wel.

Offline vech

• Pole Position
« Reactie #195 Gepost op: 22 februari 2017, 20:02:17 »
Dat is dan ook SERVICE  :thumbsup:

Veel anders kan het niet zijn hé,ofwel banden,speling of schijven.........
Bij mij is 't dat niet. Nieuwe  banden, nieuwe  velgen, nieuwe remschijven. Nog steeds trillingen. Wagen is verlaagd 4 cm. 20 velgen erop. Maakt allemaal niks uit. Speling is op keuring grondig nagekeken op mijn vraag. Ben mee in de put gaan kijken zelfs.

Offline Pannenkoek

• Pole Position
« Reactie #196 Gepost op: 22 februari 2017, 20:54:06 »
Bevestigd mijn post alleen nog maar meer, door het in het belachelijke te trekken.

Soit, ik geloof heel goed dat het niet plezant is.  Gisteren nog maar eens gevraagd aan tech van BMW, en blijkt toch dat dit geen veel voorkomend probleem of ziekte is van de F10/11.  De kapotte aircopomp bv wel.

Kazzz toch. Ik wil het niet in het belachelijke trekken, ik geef er gewoon graag een draai aan. Je schreef immers dat er liever getyped dan gereden wordt. Nochtans hadden we elkaar al eens gesproken over met elkaars auto rijden en we waren het er toen over eens dat we wat te ver van elkaar wonen tenzij ik je nu verwar met een ander forumlid, maar ik denk het bijna niet. Wat niet wegneemt dat ik het nog steeds een mooie geste vind.

Dat de tech zegt dat het niet vaak voorkomt, is standaard gezwets om het merk niet af te kraken. Zo kwamen distributieproblemen, raamrubbers, spruitstukken, Carterventilaties en nog zoveel meer ook ver niet voor of hadden ze er "nog nooit van gehoord".

Van aircopomp heb ik dan weer eens geen last.  Mss beelden anderen het in dat hun aircopomp stuk gaat of hebben ze er zelf schuld aan. Wat mij betreft is dat dan weer een onbestaand probleem, maar dat is natuurlijk wat kort door de bocht.

Offline Pannenkoek

• Pole Position
« Reactie #197 Gepost op: 22 februari 2017, 20:57:00 »
Trillingen zijn ritmisch. Dit probleem is niet ritmisch. T voelt wel zo aan, maar Tis echt een sterk uitvergroot gevoel van het wegrelief.

Offline cerealkiller

• Qualifying
« Reactie #198 Gepost op: 2 maart 2017, 10:01:07 »
Vech,

Al langs Boin geweest?

Offline cerealkiller

• Qualifying
« Reactie #199 Gepost op: 3 april 2017, 19:23:54 »
Niemand al iets ondernomen?

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #200 Gepost op: 4 april 2017, 06:07:46 »
Als niemand iets concreet onderneemt dan kan hier blijven gelult worden zonder een vaststelling wat nu juist de oorzaak van het probleem is,laat staan een oplossing :)

Offline Pannenkoek

• Pole Position
« Reactie #201 Gepost op: 4 april 2017, 12:57:36 »
Zoals Kraftbayer al liet uitschijnen is het wellicht een conceptueel probleem dat niet kan worden opgelost. Waarom zou Bmw moeilijk doen om in garantie pakweg een draagarm te vervangen als het daarmee opgelost zou zijn.

Ik denk dat die grote delen in aluminium gewoon niet de stevigheid hebben van staal met alle gevolgen vandien.

Als ik in Nederland rijd dan voel ik de trilling veel minder. Er is wel telkens lichte cupping in al mijn banden maar dat is eigen aan Bmw, heb ik al jaren de indruk. Ik zie ook dat Bmw met de f10 een ander draagarmprincipe gebruikt, wellicht om vruchteloos te compenseren voor al die alubrol. Als ik bvb eens tegen mijn spatbord klop dan klinkt dat als speelgoed waar dat vroeger als een stevig "klonk" werd weergalmd.

Vooral het feit dat de trilling voelbaar is in de zetels doet mij vermoeden dat met de wielen niets mis is.

Ik heb heel recent nog eens met een splinternieuwe 5 gereden om het af te leren (vervangwagen: 300 km op teller). Hoewel een tikje minder hevig: eveneens diezelfde trilling. Ze hebben het allemaal, maar voor niet snelwegvreters valt het natuurlijk minder op zeker icm onze zeer slechte Belgische wegen. Ik heb nu al verschillende vijf series kunnen testen en ik ben formeel: ik heb nog geen ene gehad die het probleem niet had. En het is niet dat ik zo gevoelig ben, want mijn 3 reeks heeft het dan weer niet.

Nogmaals: voor snelwegvreters, waarvan je van snelwegen een beter weggedrag mag verwachten dan van de vaak zeer slechte secundaire wegen, valt dit extra hard op.

Offline vech

• Pole Position
« Reactie #202 Gepost op: 16 april 2017, 21:56:45 »
Vech,

Al langs Boin geweest?
Nee. Te ver. Ik leef ermee. Geef geen geld meer eraan uit.

Offline djemz

• World Champion
« Reactie #203 Gepost op: 17 april 2017, 08:32:48 »
Hm ik heb het nu ook terug. Met mijn originele 17" wielen en winterbanden heb ik het niet. En met mijn 19" wel. Er liggen al andere banden op maar helpt ook niet.

Ik heb het enkel op de snelweg. Als ik die snelheid rij om te testen op een gewone weg dan heb ik het niet..

En vooral op de nieuwe stukken asfalt is het het ergste.

Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

E36 320i
E91 318d

BIMMERWEST

Offline Hustler

• Pole Position
« Reactie #204 Gepost op: 17 april 2017, 15:33:52 »
Ik reed onlangs een tijdje met een F10 en die had die trilling ook maar dan wel in de passagierszetel. Als daar niemand in zat dan zag je die zetel duidelijk trillen. Het trillen was niet van die aard dat het stoorde maar het viel mij op omdat ik daar door dit topic op lette.

Offline cerealkiller

• Qualifying
« Reactie #205 Gepost op: 18 juni 2017, 20:18:08 »

dit dus..

Deze week weer verhaal gehoord van een F11 bj 2014 met dit probleem. BMW heeft alles aan de voortrein vervangen, letterlijk alles. Probleem is er nog.

Aan de achterzijde is niets gedaan.

Dan hebben ze er 17 inch velgen opgezet en dan was het veel minder voelbaar, maar nog wel aanwezig..

Ik denk dat de sleutel voor dit probleem ofwel aan de achterophanging ligt , ofwel aan het chassis (niet op te lossen zou ik dan denken)

Ik had Boin ook nog gemaild om eens langs te gaan, maar krijg (nog) geen respons.

Ik lees trouwens ook dat Pannekoek enige aanpassingen aan zijn wagen wil doen. Hardere ophanging (dempers, rubbers,..) maakt de problemen alleen maar erger. Dus ik zou dit persoonlijk niet doen.

@Pannenkoek : heb je al iets laten aanpassen aan je wagen en is het erger of beter qua vibraties..?
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2017, 20:20:36 door cerealkiller »

Offline Pannenkoek

• Pole Position
« Reactie #206 Gepost op: 18 juni 2017, 21:46:31 »

dit dus..

Deze week weer verhaal gehoord van een F11 bj 2014 met dit probleem. BMW heeft alles aan de voortrein vervangen, letterlijk alles. Probleem is er nog.

Aan de achterzijde is niets gedaan.

Dan hebben ze er 17 inch velgen opgezet en dan was het veel minder voelbaar, maar nog wel aanwezig..

Ik denk dat de sleutel voor dit probleem ofwel aan de achterophanging ligt , ofwel aan het chassis (niet op te lossen zou ik dan denken)

Ik had Boin ook nog gemaild om eens langs te gaan, maar krijg (nog) geen respons.

Ik lees trouwens ook dat Pannekoek enige aanpassingen aan zijn wagen wil doen. Hardere ophanging (dempers, rubbers,..) maakt de problemen alleen maar erger. Dus ik zou dit persoonlijk niet doen.

@Pannenkoek : heb je al iets laten aanpassen aan je wagen en is het erger of beter qua vibraties..?

Door de aanpassing van de snelheidswet (90 naar 70) rijd ik ook minder snel. Waar ik vroeger op 90 banen (en zo waren ze ver
allemaal in mijn regio) vrij vaak 120 deed (erboven= rijbewijs kwijt), doe ik er nu nog maar 100 (meer dan 30 km/h te veel:
rijbewijs afgeven). De trillingen vallen dan ook al iets minder op.

Op snelwegen kan je tijdens de drukkere uren soms maar 100 of 90 als er een of andere idioot van een camionchauffeur denkt
dat ie met zijn 1km/h sneller wel even de rest drie minuten mag ophouden, dus dan is het ook al minder merkbaar. Als het dan maar
even kan, dan breng ik de snelheid deels uit frustratie, deels omdat het dan even kan op 160. De trillingen zijn dan al wat sneller
opvolgend en lijken meer alsof de auto harder afgeveerd is. Maw het voelt dan een tikje draaglijker, tis wat raar omschreven maar
bon.

Hoe dan ook, de trilling is niet weg en soms kan ik me er ondanks het bovenstaande enorm aan ergeren. Wat ik zelfs doe, is het
volume van de muziek wat opkrikken en vooral kiezen voor bassrijke nummers. Ik weet niet of die trillingen elkaar opheffen, maar
wederom is het het gevoel dat het allemaal wat draaglijker maakt. Neem eens "Limit to your love" van Jake Blake, zet het op een
zeker volume en let op vanaf 00:55... 't Geeft een idee van wat mogelijk is. 't Zijn lapmiddelen, ik weet het, maar een mens zou het
op den duur ook niet meer weten.

Ik heb inderdaad plannen aan de ophanging te laten sleutelen. Zoals ik al zei, is in gans W-VL alle rijplezier ontnomen. We hebben hier
nog prachtige van weinig verkeer voorziene brede wegen. Daar wordt de snelheid dankzij brilsmurf op 70 vastgepind. Het gevolg is dan
dat je - cru gezegd - net wat agressiever gaat rijden, dat je je al wat meer laat opjutten. Ik zie zelfs oudere mensen bumperkleven,
dus dat wil al iets zeggen. Als je dan merkt dat er op lage snelheden in meer agiele verkeerssituaties eigenlijk ook niet veel actief rij-
plezier te rapen valt, dan is het al helemaal om te wenen.

Ik denk dat Chris K een punt heeft als het aan het chassis zou kunnen liggen. Kraftbayer wist er ook van en ik kan me niet inbeelden
dat ie geen enkele f10 op de brug heeft gezien om het zelf eens ten gronde te kunnen bekijken.

Waar ik persoonlijk nog aan zou denken, zijn misschien de veren. Zonder schokdempers blijven die eigenlijk oneindig nadeinen.
Zijn de schokdempers ontoereikend? Die had jij dan al weer vervangen en het was niet opgelost. Zou het dan aan de veren liggen?
Los van de ondersteuning van de dempers, zouden deze toch ook enige stevigheid moeten bezitten. Het ligt volgens mij niet aan
de automaat of cardanas, want in neutraal doet ie het ook.

Op Nederlands of Frans wegdek heeft ie er ook nog last van, maar wel minder. De Nederlandse wegen zijn nochtans zeer vlak
(of voelen zo aan voor de gemiddelde auto) maar hebben altijd quasi niet zichtbare oneffenheden en t zijn precies die zaken
die je voelt. Tis net alsof die elke oneffenheid doorgeeft aan de auto. Als dat dan in rap tempo gebeurt, dan lijkt het op trilling.
Wellicht daarom helpen al die speciale balanceertrucs niet. Feit is dat het op goede wegen minder erg is. Ik denk dat het dus
niet in de aandrijflijn zit.

Offline cerealkiller

• Qualifying
« Reactie #207 Gepost op: 18 juni 2017, 22:30:06 »
Omgekeerde wereld is dit. De wagen moet gewoon trillingvrij zijn van 0-200km/h of wat ie ook aankan.

Het bizarre blijft dat er veel f10 en f11 het hebben, maar niet allemaal. Wat maakt hier dan het verschil..

Ik denk ook dat de trillingen in 2 soorten op te delen zijn :

-die van filmpje, constante trillingen
-trillingen door overgevoeligheid wagen bij oneffenheden en putten

Ik heb laatste dagen heel vaak op splinternieuwe asfalt gereden (e17 net voor Kennedy tunnel, Noorderlaan Antwerpen,..  )Probleem is er altijd. Ook vaak tegen 70

Offline Pannenkoek

• Pole Position
« Reactie #208 Gepost op: 18 juni 2017, 22:59:57 »
De trillingen zijn er bij mij ook altijd. Ik zocht gewoon naar manieren om het minder te voelen.

Bij 70 heb ik het eigenlijk ook al. Tis dan niet zo erg en je moet er dan al op gaan letten, maar
toch. Als je er erg hard op let, zul je zelfs merken dat er aan 50 iets niet helemaal lekker zit.

In België heb ik het op elk wegdek of het nu nieuw of oud is, sterker nog:
op de a19 was een gans stuk herlegd, toen ik erover reed, voelde het allesbehalve aangenaam...

In Nederland of Frankrijk voel ik het een stuk minder. Maar weg is het niet. Tis ook niet echt een
ritmische trilling, t voelt niet aan als een balanceerprobleem. Slecht gebalanceerde wielen trillen
eigenlijk sterker, maar dan weet je het ook meteen dat het aan de wielen ligt, zeker als je stuur
wat weg en weer gaat.

Dit soort trilling is meer gedempt, maar wel meer voelbaar in de zetels. Ik kan bvb nooit mijn
hoofd laten rusten tegen de steun of ik voel dat ding als een bezetene tegen mijn kop kloppen.
Als ik rechts van me kijk, zie ik exact als wat ik in dat filmpje zie. Die stoelleuning die beweegt
waarbij de kopsteun het meest opvalt.

Het feit dat ze in de USA nog liever een 5 terugnamen in het kader van de Lemon Car Act,
dan het te repareren toont voor mij nog eens aan dat dit probleem onoplosbaar is.

Bij jou voelt het misschien een tikje anders aan omdat je ook aftermarket wielen hebt. Ik zeg
niet dat die slechter of beter zijn, maar zal op zijn minst wel schelen van gewicht wat ook invloed
heeft op het aanvoelen van de problematiek. Ik denk dat de basis van het probleem voor zowel
jouw als mijn auto dezelfde is en dat we ons beide er even hard aan ergeren.

Bij BMW geeft niemand thuis. Expert van de verzekering ziet er geen mogelijkheden in. BMW
Duitsland is bereikbaar, maar geeft aan geen partij te zijn en verwijst naar België.

Ik denk misschien nog van eens contact op te nemen met de TU in Delft. Wat nodig is, is appara-
tuur die trillingen kan registreren. Daar zit het probleem net, voelen dat er iets trilt, is geen vast-
staand gegeven voor een rechtbank. Je moet het kunnen aantonen. Ik ken er niet genoeg van,
maar er moet toch iets bestaan dat via sensoren trillingen kan waarnemen (uitgedrukt in Hertz
en misschien ook de kracht van de amplitude kan aangeven). Het rare is ook dat de mijne dat
niet meteen deed na aankoop. Ik vond wel dat ie op de snelweg wat trilde, maar dat was toen
nog vrij miniem. Het antwoord was toen ook dat de wagen moest ingereden worden, het rubber
etc hier en daar nog wat stijf was en  :blah: . Ik stak het er toen ook nog op dat ik andere ban-
den zou moeten aankopen daar ik eigenlijk continental gewoon was en deze best goede runflats
hebben. Groot was mijn verbazing toen dit geen zak hielp.

t probleem moet kunnen aangetoond worden en er moet aangestuurd kunnen worden op een
recall. tis misschien geen zogezegd veiligheidsprobleem, maar ik kan me niet inbeelden dat
onderdelen ervan gediend zijn om eigenlijk een constante trilling door zich heen te krijgen.

Offline cerealkiller

• Qualifying
« Reactie #209 Gepost op: 18 juni 2017, 23:05:37 »
Wat we nodig hebben is een tv car show programma dat graag hierover wat wil berichten.

Of een advocaat voor een soort class action.

Ik heb ergens over het trillen ook het volgende gelezen, maar weet niet meer zeker of het enkel over trillen of eerder over een 'droning noise' ging : deuren van de 5 reeks harder aanspannen, probleem opgelost.

Ik heb het nog niet getest in ieder geval