Auteur Topic:  1986 - E30 - 325e coupé arktisblau metallic M336i project  (gelezen 7548 keer)

Offline stievenbol

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: 1986 - E30 - 325e coupé arktisblau metallic M336i project
« Reactie #90 Gepost op: 7 juni 2014, 00:00:04 »
Sleeper...

I love sleepers :D

prachtige motorkeuze  :thumbsup:

Offline alpinadriver

• Qualifying
« Reactie #91 Gepost op: 7 juni 2014, 18:00:01 »
Sleeper...

I love sleepers :D

prachtige motorkeuze  :thumbsup:

Ik ook ;)

Niettegenstaande staan toch wel wat cosmetische veranderingen op de agenda die eigenlijk grotendeels volgen op mechanische verbeteringen.

Vooraan komen er E36 hubs op en een op maat gemaakt remsysteem.
Daardoor vergroot de spoorbreedte vooraan met ongeveer 25mm per kant. Dit noodzaakt me de wielbogen aan te passen willen de banden niet compleet uit de kasten steken. :(
Dus eerst randje overslaan en daarna maximaal uitkloppen voor die lekker vette German look.
Achteraan zelfde verhaal. Randen overslaan en dan uitkloppen.
Ik ben daar momenteel mee bezig en links achter is min of meer klaar.

Vooraan wacht ik nog tot mijn coilovers binnen zijn, zodat ik zeker ben dat alles passeert.

Een paar foto's van links achter. Kwaliteit van de foto's is niet dat, maar het geeft alvast een idee.

Daarna een complete respray in een ander kleur, met een paar leuke accenten.

Offline alpinadriver

• Qualifying
« Reactie #92 Gepost op: 19 april 2017, 20:08:06 »
Wat gaat de tijd toch snel.

Na bijna drie jaar haal ik nog even dit topic vanonder het stof vandaan met wat recent beeldmateriaal en de nieuwe twist in dit verhaal.

In 2014 gebruikte ik, de toen nog 336i, voor een aantal driftdagen.
Alles liep vrij gesmeerd, alleen de koeling bleek een issue maar dit zou aangepakt worden met behulp van een oversized aluminium radiator met elektrische fan.
Het heeft echter nooit zover mogen komen.
Tijdens een driftdag begon de motor te ratelen.
Initieel dacht ik aan de drijfstanglagers. :-\
Niet echt een groot probleem bij S38 maar continu tegen de begrenzer aan rijden eist soms zijn tol...

Zonder veel gedoe werd het nodige materiaal besteld, zonder eerst een grondige diagnose te stellen.
Eens alles binnen was, gingen we over tot de actie.
Er bleek echter dat de lagerschalen in prima conditie waren en dat het probleem elders te zoeken was. Bummerrrr :(
Blok eruit dus. Ik wou ineens van de gelegenheid gebruik maken voor weer een performance upgrade in de vorm van een S38B38, de 340pk versie dus.
Een geschikt blok vinden leek echter onbegonnen werk en al snel strandde alles.
De 3.6 verdween in een hoek, de auto in een andere hoek en that was that!

Enige tijd later kreeg ik echter een klap van de molen en besliste nog een laatste keer op zoek te gaan naar een 3.8 blok.
Per toeval liep ik tegen een M5 E39 aan. Een complete auto met zware frontschade maar wel nog in rijdende staat, allez, min of meer ; :thinking:
Er werd al snel beslist om deze auto te gaan gebruiken als donor voor de E30.
Eerst ging ik de auto wat testrijden, na wat herstellingswerk in redneck style, om daarna de techniek te swappen eens deze goed bleek te zijn.
Dat was het plan tenminste.
Twee jaar later reed ik nog steeds met de E39...
Wat een pracht machine is dit! Inmiddels is het uiterlijk nog een schim van wat de auto is geweest maar gaan als de brandweer doet hij nog steeds.

Nieuw plan nodig dus.
De S38B36 was inmiddels al verkocht en de E30 bleef dus motorloos in zijn hoekje staan. Al twee jaar lang :-\
Via een kennis van me kwam ik een M62B44 op het spoor uit een engelse 540.
Een complete aandrijflijn vanaf radiator tot cardanas met ineens een manuele 6-bak.
De euros verwisselden snel van eigenaar en ik had een blok, eindelijk :thumbsup:

Inmiddels zijn we nog een jaar verder en is de inbouw van het nieuw blok volop aan de gang.
Vooraleer eraan te beginnen heb ik wat gestudeerd op dit onderwerp en een aantal gelijkaardige swaps bekeken.
Ik kwam vrij snel tot de conclusie dat ik een aantal zaken anders wou aanpakken, eigenwijs als ik ben 8)

Daarover meer in volgende post, tenminste, als er interesse is :iono:

P.s. Kan iemand mij nog eens vertellen hoe ik hier foto's kan posten :vlag: :vlag:

Offline Tom

• Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #93 Gepost op: 19 april 2017, 20:11:16 »
Wat gaat de tijd toch snel.

Na bijna drie jaar haal ik nog even dit topic vanonder het stof vandaan met wat recent beeldmateriaal en de nieuwe twist in dit verhaal.

In 2014 gebruikte ik, de toen nog 336i, voor een aantal driftdagen.
Alles liep vrij gesmeerd, alleen de koeling bleek een issue maar dit zou aangepakt worden met behulp van een oversized aluminium radiator met elektrische fan.
Het heeft echter nooit zover mogen komen.
Tijdens een driftdag begon de motor te ratelen.
Initieel dacht ik aan de drijfstanglagers. :-\
Niet echt een groot probleem bij S38 maar continu tegen de begrenzer aan rijden eist soms zijn tol...

Zonder veel gedoe werd het nodige materiaal besteld, zonder eerst een grondige diagnose te stellen.
Eens alles binnen was, gingen we over tot de actie.
Er bleek echter dat de lagerschalen in prima conditie waren en dat het probleem elders te zoeken was. Bummerrrr :(
Blok eruit dus. Ik wou ineens van de gelegenheid gebruik maken voor weer een performance upgrade in de vorm van een S38B38, de 340pk versie dus.
Een geschikt blok vinden leek echter onbegonnen werk en al snel strandde alles.
De 3.6 verdween in een hoek, de auto in een andere hoek en that was that!

Enige tijd later kreeg ik echter een klap van de molen en besliste nog een laatste keer op zoek te gaan naar een 3.8 blok.
Per toeval liep ik tegen een M5 E39 aan. Een complete auto met zware frontschade maar wel nog in rijdende staat, allez, min of meer ; :thinking:
Er werd al snel beslist om deze auto te gaan gebruiken als donor voor de E30.
Eerst ging ik de auto wat testrijden, na wat herstellingswerk in redneck style, om daarna de techniek te swappen eens deze goed bleek te zijn.
Dat was het plan tenminste.
Twee jaar later reed ik nog steeds met de E39...
Wat een pracht machine is dit! Inmiddels is het uiterlijk nog een schim van wat de auto is geweest maar gaan als de brandweer doet hij nog steeds.

Nieuw plan nodig dus.
De S38B36 was inmiddels al verkocht en de E30 bleef dus motorloos in zijn hoekje staan. Al twee jaar lang :-\
Via een kennis van me kwam ik een M62B44 op het spoor uit een engelse 540.
Een complete aandrijflijn vanaf radiator tot cardanas met ineens een manuele 6-bak.
De euros verwisselden snel van eigenaar en ik had een blok, eindelijk :thumbsup:

Inmiddels zijn we nog een jaar verder en is de inbouw van het nieuw blok volop aan de gang.
Vooraleer eraan te beginnen heb ik wat gestudeerd op dit onderwerp en een aantal gelijkaardige swaps bekeken.
Ik kwam vrij snel tot de conclusie dat ik een aantal zaken anders wou aanpakken, eigenwijs als ik ben 8)

Daarover meer in volgende post, tenminste, als er interesse is :iono:

P.s. Kan iemand mij nog eens vertellen hoe ik hier foto's kan posten :vlag: :vlag:

Ja  :wow: :exited:
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline alpinadriver

• Qualifying
« Reactie #94 Gepost op: 19 april 2017, 20:22:54 »
Een poging om wat foto's te posten.

Offline flash

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #95 Gepost op: 19 april 2017, 20:31:06 »
Wat was er dan aan die s38 als ik vragen mag?
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-? Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => Daily
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak '14-? BMW e30 324td 4d '88=> afbraak '16 BMW e30 324d '86 => verkocht

Offline alpinadriver

• Qualifying
« Reactie #96 Gepost op: 19 april 2017, 20:39:32 »
Schade aan de cilinderwand van cilinder 6

Dit blok had jaren stilgestaan en kwam uit een schadewagen.
Vocht lag aan de oorzaak van corrosievorming die uiteindelijk resulteerde in een vastlopende zuiger.

Ik heb het blok zo verkocht in een impulsieve bui maar het kon zeker hersteld worden.

Offline kris van can

• Trade Count: (+2)
  • Qualifying
« Reactie #97 Gepost op: 19 april 2017, 20:47:18 »
welke maten hebben je azev velgen als ik vragen mag achteraan

is dat 10j et 20 of et 14

Offline alpinadriver

• Qualifying
« Reactie #98 Gepost op: 19 april 2017, 21:13:50 »
Achter is 10x17 et 20 met spacers van 20mm
Bandenmaat is 245/35.

Voor staat ie op 8,5x17 et 15 , E36 veerpoten en naven omgebouwd naar 4x100, Porsche remklauwen rond universele rotors 315x28, aangepaste driehoeken,
stuurhuis spacers 4mm.
Bandenmaat is 215/40

Offline alpinadriver

• Qualifying
« Reactie #99 Gepost op: 19 april 2017, 21:16:14 »
De enige foto die ik momenteel heb van de voorste set-up.
Het geeft je alvast een idee.

Offline bostonvert

• Pole Position
« Reactie #100 Gepost op: 20 april 2017, 17:04:27 »
Schitterend om dit verhaal helemaal te lezen! Was met veel plezier en leuk om te zien dat deze in ere wordt hersteld.

Gebruikte je de e39 als track only drift auto?
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline alpinadriver

• Qualifying
« Reactie #101 Gepost op: 22 april 2017, 19:40:33 »
Schitterend om dit verhaal helemaal te lezen! Was met veel plezier en leuk om te zien dat deze in ere wordt hersteld.

Gebruikte je de e39 als track only drift auto?

De E39 is inderdaad een driftauto en wordt nog steeds enkel daarvoor gebruikt.
Ik rij er inmiddels drie seizoenen mee.
Het ding wordt echt compleet afgeragd, telkens weer opnieuw, en blijft gewoon gaan.
Het is een model 99, dus die met de slechte reputatie, (vanosproblemen, olieverbruik, koppakking die stuk gaat,...) maar behalve twee oliewissels heb ik er verder nog niets aan gedaan.

Offline alpinadriver

• Qualifying
« Reactie #102 Gepost op: 22 april 2017, 20:00:35 »
De bouw van de E30 gaat gestaag vooruit.

Misschien eerst even verduidelijken dat de techniek eerst volledig wordt ingebouwd en getest.
Daarna gaat alles er terug uit om te cleanen en reviseren waar nodig.
Hier en daar ziet het er dus niet zo fris uit maar dat komt wel.

Helaas zijn heel wat foto's verloren gegaan toen ik mijn iPhone ben kwijtgespeeld vorig jaar.
Ik kan dus van de start van de inbouw niets laten zien en vertellen hoe ik het heb aangepakt.

Zoals ik eerder vermeldde, wou ik een aantal zaken anders aanpakken.
Zo ben ik niet te vinden voor het gebruik van subframe spacers zoals je ze vindt op E30.de
Dit is de meest voor de hand liggende en gemakkelijkste aanpak om de correcte uitlijning van het blok te kunnen bekomen.

De spacers hebben te veel invloed op de stuurgeometrie en daarom wou ik ze niet, vooral ook omdat extreme verlaging dit negatieve effect nog eens versterkt.
Daarom heb ik beslist de oliepan aan te passen, zodat de motor toch een drietal centimeter lager komt te liggen.
Een hele uitdaging zo bleek, maar niet zonder resultaat.
Uiteindelijk na heel wat uren slijpen, passen, meten en lassen kwam ik tot het gewenste resultaat.
Aan het subframe heb ik ook een paar kleine zaken weggeslepen om wat ruimte te creëren, later worden een aantal opnieuw versterkt zodat het toch veilig blijft.

In bijlage een paar foto's van het blok in positie met aangepaste oliepan.

Op de foto's zijn ook de motorsteunen goed zichtbaar.
Deze heb ik aangekocht bij E30.de
Echt mooi zijn ze niet, maar wel goed qua pasvorm en meer dan robuust genoeg.
De silent blocs zijn enkel voor trial fitting en worden later vervangen door hardere performance exemplaren.

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #103 Gepost op: 24 april 2017, 06:39:03 »
Uren werk steken in slijpen, meten, boren en lassen... Een massa werk waar niemand iets van ziet... Enkel en alleen om de wegligging meer naar je persoonlijke zin te krijgen, daar heb ik massa's respect voor :D

Keep it up!

Offline Triple-FX

• Qualifying
« Reactie #104 Gepost op: 25 april 2017, 07:31:06 »
Mooie stance van de wagen en idd +1 voor de aanpak van de oliepan.  :clap:  Was van plan het subframe te laten zakken maar doe je me twijfelen om dit ook zo op te lossen. :thinking: