Auteur Topic: [E46] [Oorzaak gevonden] ATE schijven & blokken = trillingen?  (gelezen 373 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
[E46] [Oorzaak gevonden] ATE schijven & blokken = trillingen?
« Gepost op: 24 september 2017, 22:24:13 »
Geachtere dames en heren. Ongeveer een jaar geleden heb ik een E46 320ci gekocht. Deze had nieuwe remblokken nodig. ATE blokken gekocht en schijven afgedraaid (waren vrij roestig, maar dikte was nog 21,5mm (nieuw = 22mm), dus dat leek me stom om deze af te danken. Na een maand ofzo ondervond ik trillingen bij het remmen, als de remmen warm werden. M.a.w. na lang snelweg rijden en remmen: geen trillingen. Echter enkele seconden erna terug moeten remmen: trillingen.

Ok, aangezien de blokken net nieuw van ATE waren, schijven afgedankt en ook ATE's gekocht. We zijn nu +- 7 maanden verder, en wat ik onvervind is het volgende:

Bij het remmen bij snelheden hoger dan 120 km/h ondervind ik trillingen in het stuur. Echter eens gezakt onder de 120 km/h is het nog lichtjes voelbaar, maar niet meer storend, zelfs bij stevig doorremmen. Echter boven de 120 km/h, pak nu bv 160 km/h, trilt het stuur al hevig bij "lichtjes" remmen. Temperatuur van de remmen staat hier los van, daar dit ook voorvalt na bv 10 minuten snelweg zonder te remmen, en dan te moeten remmen.

Ik weet dat er mensen hier zweren bij OEM, maar ik dacht dat een merk als ATE nu toch wel voor kwaliteit stond. 1 ding is zeker: het komt NIET van de ophanging. Iemand soortgelijke ervaringen?
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2017, 14:37:31 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2017, 08:41:18 »
Ik heb ooit net hetzelfde gehad. Trillend stuur bij afremmen op hogere snelheden en toen was het WEL de ophanging. Waarom ben je zeker dat dat bij u niet zo is ?

Offline Motorsport88

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1016
  • F30 335i Melbourn red
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2017, 09:19:08 »
Zijn de 4 schijven vervangen geweest of enkel de voorste?



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2017, 09:53:26 »
@Motorsport88 : enkel de voorsten. Trillingen zijn ook puur op het stuur, niet van de achteras afkomstig
@b_ken : omdat de volledige vooras vervangen is nog geen 20 000km geleden:
- Bilstien B12 (+ koplagers)
- voorste triangels TRW
- powerflex paars 80A
- stuurhuis TRW
- spoorstangen Delphi (TRW/Lemförder was in backorder)

Of het moet zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2017, 09:57:08 »
En de remschijven zijn ook vervangen. Dus volgens dezelfde redenering kunnen het die dan ook niet zijn.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2017, 10:01:17 »
Hmm, true that. Maar zou het kunnen dat, mss vergezocht, ze zijn kromgetrokken van door een diepe plas te rijden (= water op warme remschijven)?
Anders vrees ik dat ik dan toch de onderkant eens ga moeten bekijken. Had jij ook trillingen of stabiliteitsproblemen aan hoge snelheden? (ik niet), of spreek je ook echt puur van bij het remmen?

Bedankt voor de reacties btw :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2017, 10:05:01 »
Het was in elk geval eerst naar boven gekomen met te remmen aan hoge snelheid. Ik ben dan meteen gaan zoeken en draagarmen, spoorstangen vervangen. Waarschijnlijk was dat later ook wel ooit gaan trillen zonder te remmen, maar zo lang had ik niet gewacht.

Dat van met warme schijven door een plas rijden hoor ik vaker als reden naar voor komen. Ik heb er mijn bedenkingen bij. Als dat effectief zo zou gebeuren was iedereen elke paar maanden nieuwe schijven aan het steken.

Offline Motorsport88

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1016
  • F30 335i Melbourn red
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2017, 10:25:23 »
@Motorsport88 : enkel de voorsten. Trillingen zijn ook puur op het stuur, niet van de achteras afkomstig
@b_ken : omdat de volledige vooras vervangen is nog geen 20 000km geleden:
- Bilstien B12 (+ koplagers)
- voorste triangels TRW
- powerflex paars 80A
- stuurhuis TRW
- spoorstangen Delphi (TRW/Lemförder was in backorder)

Of het moet zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien :)
Ik heb onlangs ook zo een probleem gehad.

Voorste schijven vervangen uit veronderstelling.
Uiteindelijk waren het de achterste!

Trilling alsook op het stuur, vooral autostrade.

Bij het lichtjes remmen was het veel harder dan wanneer je door moest remmen.

Ik kan het maar meegeven, had ook nooit verwacht dat de achterste schijven krom waren.


Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2017, 12:30:22 »
@Motorsport88 : Trillingen in het stuur door versleten remmen achteraan lijkt mij echt zeer bizar, maar als jij zegt dat het effectief zo was, dan was het ook zo :) Ik ga dit eens in het oog houden, en al dan niet eens nieuwe schijven steken achteraan (blokken heb ik toch nog liggen van een miskoop van 6j geleden, en deze passen op mijn huidige E46 :D )

Alvast bedankt voor de reacties!
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Motorsport88

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1016
  • F30 335i Melbourn red
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2017, 12:43:54 »
@Motorsport88 : Trillingen in het stuur door versleten remmen achteraan lijkt mij echt zeer bizar, maar als jij zegt dat het effectief zo was, dan was het ook zo :) Ik ga dit eens in het oog houden, en al dan niet eens nieuwe schijven steken achteraan (blokken heb ik toch nog liggen van een miskoop van 6j geleden, en deze passen op mijn huidige E46 :D )

Alvast bedankt voor de reacties!
Dat was idd zeer bizar...
Daarom dat ik de voorste schijven  vervangen had.

Duur grapje wel met performance schijven.

Ik heb derna de achterste schijven af laten draaien ter controle.

En jawel het was plotseling in orde.
Zat een kleine slag in, nieuwe schijven en blokken besteld achteraan en alles was in orde.

Daarom dat ik de tip geef het toch maar eens te tchecken..



En de redenering van de schijven die krom trekken door koud water op een warme schijf is ook niet onmogenlijk..
Hangt er ook vanaf hoe je met je remmen omgaat, dan moeten ze toch vrij warm staan.


Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 12:47:07 door Motorsport88 »

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2017, 14:10:40 »
dan is het water op mijn schijven geen optie bij mij, daar ik tot nu toe nog nooit mijn remmen heb afgejakkerd of kokend heet heb gereden. Remmen zijn nu eens iets dat op mijn auto's langer dan gemiddeld meegaan :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline PIRRE.

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2395
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2017, 16:23:52 »
Op mijn E46 M3 had ik last van een daverende voortrein, eigenlijk geen trillingen maar ik geef het maar mee. Ik heb toen de geleide pennen en zittingen daarvan vervangen(rubberen delen waar remklauw op vast hangt) en was daarmee opgelost. Was ook alleen op hogere snelheden en serieus doorremmen.
BMW E46 M3 coupe silbergrau 6MT 2004 --->toy    VMR CSL's 19' - Bilstein B6 - H&R lowered - eisenmann - EBC yellowstuff - Performance shortshift - PPE power
BMW E60 525d Lci carbonschwarz M pack 2009 --->daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm bing - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2017, 16:33:47 »
Op mijn E46 M3 had ik last van een daverende voortrein, eigenlijk geen trillingen maar ik geef het maar mee. Ik heb toen de geleide pennen en zittingen daarvan vervangen(rubberen delen waar remklauw op vast hangt) en was daarmee opgelost. Was ook alleen op hogere snelheden en serieus doorremmen.

Ook niet oninteressant. Dank!

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=BD11-EUR-04-2003-E46-BMW-320Ci&diagId=34_0757 nummer 4 5 en 6 bedoel je toch he?
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline PIRRE.

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2395
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2017, 18:24:50 »
Ook niet oninteressant. Dank!

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=BD11-EUR-04-2003-E46-BMW-320Ci&diagId=34_0757 nummer 4 5 en 6 bedoel je toch he?


Jep, dat zijn ze. Kost ni veel en mss is je probleem opgelost.
BMW E46 M3 coupe silbergrau 6MT 2004 --->toy    VMR CSL's 19' - Bilstein B6 - H&R lowered - eisenmann - EBC yellowstuff - Performance shortshift - PPE power
BMW E60 525d Lci carbonschwarz M pack 2009 --->daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm bing - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2017, 18:51:43 »
Jep, dat zijn ze. Kost ni veel en mss is je probleem opgelost.
$20 voor 1 enkele vijs is voor mij niet bepaald "ni veel", en mogelijk zijn die prijzen intussen al gestegen :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 september 2017, 19:25:14 »
Ik heb ook nog nooit geweten dat er iets aan die bouten (6) komt, tenzij iemand ze stuk gedraaid heeft.
De dopjes (5) zullen ook de zaak niet maken. Rest nog de guide bush (4). Als je al iets wil vervangen hieromtrend, dan die.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 september 2017, 19:43:06 »
Ik heb ook nog nooit geweten dat er iets aan die bouten (6) komt, tenzij iemand ze stuk gedraaid heeft.
De dopjes (5) zullen ook de zaak niet maken. Rest nog de guide bush (4). Als je al iets wil vervangen hieromtrend, dan die.
Goh, in princype is dat gewoon een rubber waar die vijs in schuift, maar die vijs: vast = vast. Die rubber gaat het eigenlijk niet maken volgens mij, is dat niet meer gewoon dat die vijs niet komt vast te roesten?
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline PIRRE.

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2395
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #17 Gepost op: 25 september 2017, 20:09:38 »
Bij BMW zijn deze stukken redelijk duur, da klopt. Ik heb ze per set gekocht op eBay. Zo iets als deze.

http://www.benl.ebay.be/itm/METZGER-Fuhrungsbolzensatz-Fuhrungshulsensatz-Bremssattel-113-1442X-/192265447734?hash=item2cc3e9e936

Bij mij was er 1 bout/pen beschadigd door een kapotte rubber. Heb ineens beide kanten dan maar vernieuwd.
BMW E46 M3 coupe silbergrau 6MT 2004 --->toy    VMR CSL's 19' - Bilstein B6 - H&R lowered - eisenmann - EBC yellowstuff - Performance shortshift - PPE power
BMW E60 525d Lci carbonschwarz M pack 2009 --->daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm bing - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #18 Gepost op: 25 september 2017, 21:01:56 »
Goh, in princype is dat gewoon een rubber waar die vijs in schuift, maar die vijs: vast = vast. Die rubber gaat het eigenlijk niet maken volgens mij, is dat niet meer gewoon dat die vijs niet komt vast te roesten?
Dat zie je verkeerd. Je draait die bout vast tegen het 'zwevend' deel van de klauw. Het deel dat mee beweegt met de remblokken. Dit deel dient op zijn plaats te blijven dmv. die guiding bushes. Als die uitgesleten zijn kan dat zwevend deel wel degelijk te los komen en gaan trillen.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #19 Gepost op: 25 september 2017, 22:20:46 »
Dat zie je verkeerd. Je draait die bout vast tegen het 'zwevend' deel van de klauw. Het deel dat mee beweegt met de remblokken. Dit deel dient op zijn plaats te blijven dmv. die guiding bushes. Als die uitgesleten zijn kan dat zwevend deel wel degelijk te los komen en gaan trillen.
Interesting. Ik ga in die richting eens zoeken dan.

@PIRRE. : Dit lijkt me idd een goedkopere oplossing, en ik koop regelmatig zaken op ebay, maar vijzen van remklauwen, is dat wel te vertrouwen? Ik bedoel maar: ik heb op ebay gasdrukveren voor de zetel van mijn E32 gekocht. Als die kapot gaan zit ik door mijn zetel. Touch luck. Als mijn remklauwen loskomen ... :)

Anyways, typisch ebay weer. €25 voor het artikel. €25 verzendingskosten...

Desalniettemin: dank voor de reactie / link :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline PIRRE.

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2395
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #20 Gepost op: 26 september 2017, 07:15:20 »
Snap wat je bedoelt, de link was maar als voorbeeld. Deze in de link zijn merkloos denk ik. Ik heb er van een bepaald merk, ook waren de mijne wel duurder.

Ik herinner mij dat die onderdelen ook op verschillende automerken gebruikt worden. Zoek maar op onderdeelnr in eBay ;)
BMW E46 M3 coupe silbergrau 6MT 2004 --->toy    VMR CSL's 19' - Bilstein B6 - H&R lowered - eisenmann - EBC yellowstuff - Performance shortshift - PPE power
BMW E60 525d Lci carbonschwarz M pack 2009 --->daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm bing - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #21 Gepost op: 26 september 2017, 09:18:36 »
dank :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1064
Re: [Oorzaak gevonden] ATE schijven & blokken = trillingen?
« Reactie #22 Gepost op: 12 oktober 2017, 14:45:57 »
Heren. Nen dikke merci voor de tips om richting ophanging en bussen van de remklauwen te kijken. De remklauwen hebben idd zo die rubberen bus waar die vijs door moet om te bevestigen. Die rubber was langs de ene kant een IETSIE PIETSIE MICRObeetje flexibeler dan langs de andere kant. Als in: als je veel kracht zet bewoog het 0.5mm. Maar het probleem komt van speling op een spoorstang.

Vorig jaar, samen met TRW stuurhuis ook nieuwe spoorstangen besteld, daar de oude spoorstangen vastgeroest zaten op het stuurhuis. Die vijs om de spoorstang aan te spannen zat MUURvast, en ik heb letterlijk alles geprobeerd. Dus nieuwe besteld, maar Lemförder was 10 dagen wachten, en Delphi was op stock bij Brezan (heb daar gewerkt, en heb daar wat korting). 2 Delphi's gekocht, en nu (= 10 maanden later) speling op de stuurkogel. Niet veel, maar blijkbaar toch genoeg. Tot heden heb ik met Delphi nog nooit problemen gehad, maar in dit geval durf ik toch zeggen dat ik niet rap nog ga kiezen voor Delphi.

Ik bel naar mijn lieve ex-collega bij Brezan en was nog niet goed uitgesproken of hij wist al hoe laat het was:
"Hey! Ja zeg, ik heb 10 maanden geleden een spoorstang van Delphi gekocht, en ..."
- "Smijt ze maar binnen, en ik bestel u wel een nieuwe van een echt merk. Meyle ofzo."

Ik denk dus niet dat ik de eerste ben :D De enige klucht is natuurlijk weer extra werk (zou nu niet echt een ramp mogen zijn want alles zou nog vrij makkelijk moeten los komen) + opnieuw betalen voor geometrie.

Bleh! Anyways, merci voor de hulp mannen  :thumbsup:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci