Auteur Topic:  2002 - E39 - 520i  (gelezen 672 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
2002 - E39 - 520i
« Gepost op: 14 september 2017, 22:26:36 »
Na 3 E36'tigers toch eindelijk eens een 5 serie E39 aangekocht.
Was er al lang wat verliefd op en had mezelf eigenlijk verteld dat het er niet meer van ging komen....(steeds duurdere brandstof, co uitstoot shit, wegentaks shit enz....)

Beetje rondgezocht, 1ntje gevonden in Nederland die aan men wensen voldeed, maar achteraf gezien mezelf toch niet zo goed voorbereid.
Eerst wou verkoper niet zo goed meewerken met het papierwerk, iets wat voor hem 5min werk is heeft mij uiteindelijk bijna 3 weken stress bezorgd.
Hij had kentekenbewijs deel 1 niet meegegeven en wou dit in 1ste instantie ook niet in orde brengen.
Is een nederlandse autodealer, 1ste en laatste keer dat ik daar een wagen van heb gekocht...

Bij thuiskomst bleek dat de wagen in Nederland gekeurd was met 2 verschillende banden op 1 as, dus dat waren de 1ste onkosten, setje nieuwe banden.
Mee paar keer naar de keuring te rijden begon hij water te lekken, 1ste instantie bleek koelvloeistofreservoir stuk, dus dat vervangen.
Waterlek...
Garage dacht de blauwe dop, onderaan radiator, let op, ik zei hier al; "vervang maar ineens alles", nee niet nodig volgens garage...
Rit naar huis van de garage spoot het water uit de zijkant van de radiator.....terug naar garage...nieuwe radiator.
Ondertussen bijna dikke maand later en moesten we vertrekken op vakantie....ondertussen bijna in panne gestaan omdat water omhoog spoot langs gebarsten ontluchtingsnippel bovenaan....tijdelijk kunnen oplossen met metalen klemringeske en ductape.
Terug van vakantie direct naar garage, nieuwe bovenste dikke darm.

Daarna altijd veel oliedruppels onder wagen.
Naar betere garage (B&C Merksem) met de vraag hem eens na te kijken ivm die olielek.
Gelukkig zagen zei dat de waterpomp op het randje van pertotal was, dus nieuwe waterpomp.
Mijn gedachte was dat de pakking van het oliefilterhuis stuk was, dat klopte, maar ook het oliefilterhuis zelf was stuk. Dus nieuw oliefilterhuis.

Heb er dus al wat onkosten aan moeten doen, ook achteraf gezien de "normale" E39 (m54) kwalen.

Ondertussen heb ik er al meer geld aan uitgegeven dan dat ik eigenlijk van plan was, maar dat risico loop je altijd met wagens van die leeftijd natuurlijk.
Soms doet de navi moeilijk (kleuren die wegvallen) jammer maar momenteel geen prioriteit.

Wagen zelf is dus 1ntje van 2002, de 2 liter (2.2) met m54 blok.
Automaat versie.
173.000km


Wagen rijd goed, en best wat luxe.
Beetje jammer van de onkosten, ik had/heb er nog wel wat plannen mee. Maar momenteel wil ik nu eerst afwachten of hij me terug vertrouwen geeft vooraleer ik er nog meer geld ga insteken.
Enigste cosmetische tot nu toe zijn eigenlijk, ledlampen in de angel eyes :).

Color   Black Sapphire Metallic - 475
Upholstery   Leder Highline/sandbeige - V6SN

202   Steptronic   Steptronic
520   Foglights   Nebelscheinwerfer
548   Speedometer With Kilometer Reading   Kilometertacho
851   Language Version German   Sprachversion Deutsch
167   Eu4 Exhaust Emissions Norm   Abgasnorm Eu4
232   Lt/aly Wheels Radial Spoke 50   Lm Raeder/radialspeiche 50
249   Multi-function For Steering Wheel   Multifunktion Fuer Lenkrad
302   Alarm System   Alarmanlage
422   Wood Trim   Edelholzausfuehrung
423   Floor Mats, Velour   Fussmatten In Velours
431   Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d   Innenspiegel,automatisch Abblendend
441   Smokers Package   Raucherpaket
470   Child Seat Isofix Attachment   Kindersitzbefestigung Isofix
494   Seat Heating F Driver/front Passenger   Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
508   Park Distance Control (pdc)   Park Distance Control (pdc)
521   Rain Sensor   Regensensor
534   Automatic Air Conditioning   Klimaautomatik
609   Navigation System Professional   Navigationssystem Professional
694   Preparation For Cd Changer   Cd-wechsler Vorbereitung
723   Edition Exclusive   Edition Exclusive
785   White Direction Indicator Lights   Weisse Blinkleuchten
863   Europe/dealer Directory   Service Kontakt-flyer Europa
877   Deletion Cross-over Operation   Ueberkreuzbedienung Entfall
886   Dutch / On-board Documentation   Hollaendisch / Bordliteratur
915   No Outer Skin Protection   Aussenhautschutz Entfall
555   On-board Computer   Bordcomputer

Optielijst toegevoegd ;)
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2017, 11:58:25 door dadoke »
Johan de Nooraap.

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2017, 22:29:56 »
Nog een fotoke van de ledlampjes in de ringen ;)

Johan de Nooraap.

Offline Machiel

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 747
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2017, 21:21:32 »
Ziet er nog een proper exemplaar uit!
Wat zijn nog zoal de plannen ermee?
Hoe rijd die 2l benzine op automaat? 
-1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked)
-E39 520D 2000 (sold)
-E39 525D 2003 (sold)
-E91 320D 2011 (current)

Offline Phantom Five

  • Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3975
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2017, 04:38:45 »
Proficiat met de aankoop van de E39  :thumbsup:
Zo afgaande op de foto's ziet het er nog een zeer mooi exemplaar uit.
Jammer dat ge er al dadelijk kosten aan gehad hebt maar ja dat is nu eenmaal onvermijdelijk met oudere wagens zoals ge zelf al schrijft.
Maar ik ben er zeker van dat eens ge door de zure appel heen zijt, ge er nog wel veel plezier aan zult hebben  ;)
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline Michael

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 180
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2017, 09:27:21 »
Proficiat! Ziet er net uit op de foto's. En over die kosten : als de prijs navenant was maakt het zoveel niet uit. Bij oudere auto's gebeurt dat gewoon.

Mijn E39 520i is van 2003. Ben er heel tevreden over. Wat kosten aan de ophanging ed maar dat hoort erbij
BMW 520i ///M Individual 2003
Mercedes-Benz W123 280E 1981
Mercedes-Benz W124 300D turbo 1988

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2017, 11:08:27 »
Bedankt iedereen ;).

Ik had wel wat onkosten ingecalculeerd ja, eerlijk is eerlijk wel een beetje meer dan dat ik verwacht.
Eerst wil ik hem technisch in orde voor ik er verder mee ga natuurlijk.

@Machiel,
De plannen zijn vrij bescheiden (en typisch), M5 bumpersetje erop en dan een leuk setje velgjes, de style 66 vind ik erg mooi.
Langs de 1ne kant is de grote navi mooi en origineel, maar als je dan bekijkt wat er tegenwoordig op de markt is....vooral zo'n "Eonon" android toestel lijkt me erg handig.
Heb al gezien dat er dan ook app's zijn die het origineel scherm benaderen, misschien komt er zoiets nog wel in.

De automaat rijd eigenlijk verassend goed, merkbaar meer power dan mijn E36 320 (schakel) maar is dan ook 170pk versus 150, maar toch duidelijk merkbaar.
Enkel bij lage snelheden (50 of minder) heb ik het idee dat hij in een te hoge versnelling zit, als ik dan even naar manuel ga zie ik dat hij vaak in 5de aan het bollen is.
Sportstand trekt ook vlot.
Vroeg of laat ook eens de bak laten spoelen/verversen.

@Michael , onder andere uw topic is 1 van de redenen waarom ik er eindelijk maar eens voor ben gegaan.
Eigenlijk moet je bij zo een wagens gewoon zoveel mogelijk zelf doen, alles wat ik tot nu toe al heb laten maken had ik in principe zelf kunnen doen, helaas heb ik daar de ruimte niet voor.
Enkel een beetje zonde dat ik bij mijn "vaste" garage zolang heb moeten aandringen om bepaalde zaken te maken.
Voorbeeld;
Als ik zeg/vraag dat ze eerst die olielek moeten nakijken vooraleer ze groot onderhoud doen....en achteraf blijkt dan dat ze gewoon groot onderhoud hebben gedaan en meer niet....zonde :(.
Nu voor het oliefilterhuis moet de olie niet afgelaten worden, maar ik had zo ook gevraagd om ineens een nieuwe oliesensor te plaatsen (ook bekend probleem), helaas moet daar wel de olie voor afgelaten worden (gaat vanzelf omdat de sensor onderaan zit :D).
Nu blijf ik natuurlijk een jaar rijden met een oliesensor die wat drupt, ook beetje zonde.

Enigste domme fout van mezelf is dat ik er rotzooi banden heb laten opleggen...
Hij was afgekeurd voor 1 band, ik vlug naar bandencentrale om nog vlug te laten herkeuren.
De banden die ik wou (goodyear effiencient grip (goed setje voor de 5 blijkbaar) waren niet op stock, dan maar rap iets laten opgooien door de centrale...falken all season....crap.
In het begin reed dat voor geen meter, nu zijn ze al wat ingereden en is het al beter, ook andere druk opgezet (2.4).

Ik heb in de garage de draagarmrubbers en dergelijke laten nazien (goede garage) maar volgens hun ligt het gewoon puur aan de rommel banden, terug goodyears erop en het zou dag en nacht verschil zijn.

Beetje werk dus nog ;)
Johan de Nooraap.

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2017, 22:57:01 »
Misschien een domme vraag....

Op mijn Nederlandse papieren had ik ook al gezien dat er stond "euro4", maar volgens onze vrienden van de belasting is het toch "euro3".
Nu heb ik net de topic geupdate'd en ook tussen de optielijst staat de vermelding "euro4".
Echter als ik online wat zoek is de omschakeling 3 naar 4 tussen 2005 en 2006 gebeurd, wagen is er 1tne van '02.

Valt hierover te discusssieren met de fiscus?
Johan de Nooraap.

Offline Draje

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1894
    • BelleVue
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2017, 20:45:36 »
Misschien een domme vraag....

Op mijn Nederlandse papieren had ik ook al gezien dat er stond "euro4", maar volgens onze vrienden van de belasting is het toch "euro3".
Nu heb ik net de topic geupdate'd en ook tussen de optielijst staat de vermelding "euro4".
Echter als ik online wat zoek is de omschakeling 3 naar 4 tussen 2005 en 2006 gebeurd, wagen is er 1tne van '02.

Valt hierover te discusssieren met de fiscus?

Zeker,

Heb je een COC papier erbij ? Als daar EURO4 opstaat.

Die omschakeling telt niet bij elke model en auto, mijn e46 van begin 2002 (2.2i) was ook een euro4 en dat stond op mijn COC papier. En anders aanvragen bij BMW benelux
E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD - E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD -  E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD
F650 GS - GSF 650

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2017, 21:10:52 »
Zeker,

Heb je een COC papier erbij ? Als daar EURO4 opstaat.

Die omschakeling telt niet bij elke model en auto, mijn e46 van begin 2002 (2.2i) was ook een euro4 en dat stond op mijn COC papier. En anders aanvragen bij BMW benelux

Moet ik morgen eens bekijken dan, jij hebt dan ook de M54 vermoed ik?
Heb ook de 2 liter 2.2.


Voor de rest vandaag met succes een software update op de navi gezet, inclusief "M" logo'ke :D.
Johan de Nooraap.

Offline Draje

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1894
    • BelleVue
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2017, 23:04:45 »
Moet ik morgen eens bekijken dan, jij hebt dan ook de M54 vermoed ik?
Heb ook de 2 liter 2.2.


Voor de rest vandaag met succes een software update op de navi gezet, inclusief "M" logo'ke :D.

Ik had inderdaad de M54B22 erin liggen.

E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD - E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD -  E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD
F650 GS - GSF 650

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2017, 19:31:32 »
Heb vandaag het gelijkvormigheidsattest eens nagekeken maar is niks te vinden van Euronorm.....
Toch eens informeren.
Scheelt "maar" 50euro, maar juist is juist.
Johan de Nooraap.

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2258
  • Snowy, the white shark
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2017, 10:28:23 »
Zonde van de extra kosten, langs de andere kant staat hij nu wel in orde! B&C is een goede garage voor herstellingen en erg schappelijk op het vlak van werkuren. Bij welke garage ben je daarvoor geweest? Persoonlijk zou ik er geen M bumpers op plaatsen. Zo is de auto net erg stijlvol.
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Online jan.van.gent

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8768
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #12 Gepost op: 28 september 2017, 11:32:49 »
Knappe wagen, veel plezier er mee!

Kan je wat meer info geven over de software update van de navi?

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #13 Gepost op: 6 oktober 2017, 21:38:34 »
Zonde van de extra kosten, langs de andere kant staat hij nu wel in orde! B&C is een goede garage voor herstellingen en erg schappelijk op het vlak van werkuren. Bij welke garage ben je daarvoor geweest? Persoonlijk zou ik er geen M bumpers op plaatsen. Zo is de auto net erg stijlvol.

De 1ste garage is zowat mijn vaste garage voor onderhoud, beetje alle merken garage, doet ook wel redelijk veel BMW en kent meestal de vaak voorkomende defecten wel.
Maar beetje een gedachtengang van; het is nog niet kapot, dus we hoeven het nog niet te maken ;).
Johan de Nooraap.

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #14 Gepost op: 6 oktober 2017, 21:46:21 »
Knappe wagen, veel plezier er mee!

Kan je wat meer info geven over de software update van de navi?

Eigenlijk gewoon gedaan voor het M logo'ke.
Als je naar instellingen gaat, kan je rechtsvanboven zien welke navicomputer je hebt en welke software.
sw1 oudste, en sw4 de laatste en snelste.
Heb begrepen dat de 4 voornamelijk in de x5 zat, zit er bij mij gelukkig in.
Dan staat er bv sw4 1/00 als je de laatste software hebt.

Nachtmodus zou aangepast zijn, en beetje sneller.

Updaten is kwestie van programma downloaden, op cd branden.
Sleutel in contant stand 1, originele navi cd eruit, update cd erin, deur laten openstaan!
cd zijn ding laten doen, (duurt eventjes (kleine 10min), opt einde op oke duwen (ronde rechterknop).
update cd eruit, navi cd erin, terug laten opstarten e voila.
Johan de Nooraap.

Offline BMWtouring

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1332
  • BMW E39 525it '03,BMW E28 525i '87 ,BMW Q4S MTB
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2017, 23:57:40 »
Misschien een domme vraag....

Op mijn Nederlandse papieren had ik ook al gezien dat er stond "euro4", maar volgens onze vrienden van de belasting is het toch "euro3".
Nu heb ik net de topic geupdate'd en ook tussen de optielijst staat de vermelding "euro4".
Echter als ik online wat zoek is de omschakeling 3 naar 4 tussen 2005 en 2006 gebeurd, wagen is er 1tne van '02.

Valt hierover te discusssieren met de fiscus?
Vreemd. De M54 is altijd Euro 4.
Het was 1 van de eerste motoren die de strenge ULEV-norm haalde in CaliforniŽ . Proper blok voor zijn tijd dus..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #16 Gepost op: 9 oktober 2017, 21:04:13 »
Vreemd. De M54 is altijd Euro 4.
Het was 1 van de eerste motoren die de strenge ULEV-norm haalde in CaliforniŽ . Proper blok voor zijn tijd dus..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Heb al bericht gehad van de belastingsdienst dat ze mijn klacht hebben ontvangen en dat ze het gaan nakijken.
Benieuwd met wat voor antwoord ze gaan langskomen.
Op het gelijkvormigheidsattest vind ik daar helaas niks over terug, bewijst ook weer zijn nut....
Johan de Nooraap.

Offline BMWtouring

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1332
  • BMW E39 525it '03,BMW E28 525i '87 ,BMW Q4S MTB
Re: 2002-E39-520i
« Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2017, 11:44:25 »
Bewijst maar weer dat die ambtenaren erg goed zijn in regeltjes opstellen, waarbij ze totaal niet gehinderd worden door enige technische kennis...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Michael

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 180
Re: 2002 - E39 - 520i
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2017, 10:21:32 »
Mijn M54 520i is van 2003 en stond bij de DIV als euro4 ingeschreven ... die overheidsdiensten, wie kan daar aan uit pfffff  :thumbdwn:
BMW 520i ///M Individual 2003
Mercedes-Benz W123 280E 1981
Mercedes-Benz W124 300D turbo 1988

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1481
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: 2002 - E39 - 520i
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2017, 18:40:23 »
Knappe E39 :thumbsup:
Mss nog een mooie velg in de toekomst ?
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid

BMW E34 525i

Suzuki GSF1200 Bandit

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002 - E39 - 520i
« Reactie #20 Gepost op: 25 november 2017, 08:30:07 »
Het zoveelste bewijs dat je dromen best bij dromen houd...

Eigenlijk had ik het op voorhand kunnen weten, een voorbeeld;
Wat betreft motorfietsen was een Yamaha R1 lang mijn droom, uiteindelijk ook gekocht en na een kleine 2 jaar motorblok opgeblazen in de garage....vaarwel droom.

Wat de E39 betreft....vaarwel droom.
Vind het nog steeds erg mooie wagens en als ik er 1ntje zie rijden kijk ik nog altijd even na en doet het zeer.

Enfin, mijn E39 is dus verkocht.
Op 5maanden tijd 5000euro weggesmeten, kan al tellen natuurlijk.
Ik wou perse een facelift, achteraf bekeken had ik dit beter niet gedaan, had maar beter opzoek werk moeten verrichten.
Komt erop neer dat de M54 langs alle kanten lekte, dan moet je een keuze maken geld blijven insteken of zeggen...

Moest ik die zaken hebben geweten had ik veel beter een m52 exemplaar gekozen en een beetje face liften :(.

Nieuwe radiator, koelvloeistofreservoir, koelslangen (2 dikke), waterpomp en oliefilterhuis.
Carter lekt nog olie, achteraan ook (keerring?), en automaat lekt olie.
Koelvoeistof is al vervangen nu keek ik vorig weekend en was koelvloeistof weer helemaal gemengd met olie :(.

Naar mijn gevoel reed ik rond met een wagen waar het gewoon kwestie van tijd was voor er serieuze kosten aan kwamen, 1 keer reed de automaat zo vlekkeloos, ander keer was die constant zo wat aan het zoeken.


Ik kreeg van de week ook brief terug van div dat die weigeren van euro4 te aanvaarden en blablabla, in principe speelt me dat weinig rol, maar dat was gewoon de spreekwoordelijke druppel.
Terug een E36 kopen is ook geen optie vanwege de verhoogde wegentaks.
Zo belachelijk als iets dat je voor dure bakken subsidie's en alle shit krijgt en wanneer je als liefhebber en "relatief" oud auto'ke wil kopen je word afgestraft langs alle kanten.
Zo heb ik bv al eens gekeken voor een E46 316, zelfs daar betaal je al 400euro taks voor, komaan he!
Ben in de fout (zwaar in de fout) gegaan met mijn E36 coupe te verkopen en nu moet ik maar boeten.
Na 18 jaar BMW rijden stopt het hier dus voor mij.

Auto is voor mij nu enkel nog een middel om van punt a naar punt b te gaan en is de opvolger dus een Ford Fiesta"ke.

Nieuwe eigenaar gooide de koffer veel te hard dicht; "daar gaat uw navigatie" dacht ik (dvd lezer kan daar echt niet tegen).
Nieuwe eigenaar liet de motorkap van veel te hoog dichtvallen; "daar gaat uw koplampverstelling" dacht ik (plastiekskes kunnen daar echt niet tegen).

Niet meer mijn probleem.... :(
Johan de Nooraap.

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 429
Re: 2002 - E39 - 520i
« Reactie #21 Gepost op: 25 november 2017, 18:10:50 »
Het zoveelste bewijs dat je dromen best bij dromen houd...

Eigenlijk had ik het op voorhand kunnen weten, een voorbeeld;
Wat betreft motorfietsen was een Yamaha R1 lang mijn droom, uiteindelijk ook gekocht en na een kleine 2 jaar motorblok opgeblazen in de garage....vaarwel droom.

Wat de E39 betreft....vaarwel droom.
Vind het nog steeds erg mooie wagens en als ik er 1ntje zie rijden kijk ik nog altijd even na en doet het zeer.

Enfin, mijn E39 is dus verkocht.
Op 5maanden tijd 5000euro weggesmeten, kan al tellen natuurlijk.
Ik wou perse een facelift, achteraf bekeken had ik dit beter niet gedaan, had maar beter opzoek werk moeten verrichten.
Komt erop neer dat de M54 langs alle kanten lekte, dan moet je een keuze maken geld blijven insteken of zeggen...

Moest ik die zaken hebben geweten had ik veel beter een m52 exemplaar gekozen en een beetje face liften :(.

Nieuwe radiator, koelvloeistofreservoir, koelslangen (2 dikke), waterpomp en oliefilterhuis.
Carter lekt nog olie, achteraan ook (keerring?), en automaat lekt olie.
Koelvoeistof is al vervangen nu keek ik vorig weekend en was koelvloeistof weer helemaal gemengd met olie :(.

Naar mijn gevoel reed ik rond met een wagen waar het gewoon kwestie van tijd was voor er serieuze kosten aan kwamen, 1 keer reed de automaat zo vlekkeloos, ander keer was die constant zo wat aan het zoeken.


Ik kreeg van de week ook brief terug van div dat die weigeren van euro4 te aanvaarden en blablabla, in principe speelt me dat weinig rol, maar dat was gewoon de spreekwoordelijke druppel.
Terug een E36 kopen is ook geen optie vanwege de verhoogde wegentaks.
Zo belachelijk als iets dat je voor dure bakken subsidie's en alle shit krijgt en wanneer je als liefhebber en "relatief" oud auto'ke wil kopen je word afgestraft langs alle kanten.
Zo heb ik bv al eens gekeken voor een E46 316, zelfs daar betaal je al 400euro taks voor, komaan he!
Ben in de fout (zwaar in de fout) gegaan met mijn E36 coupe te verkopen en nu moet ik maar boeten.
Na 18 jaar BMW rijden stopt het hier dus voor mij.

Auto is voor mij nu enkel nog een middel om van punt a naar punt b te gaan en is de opvolger dus een Ford Fiesta"ke.

Nieuwe eigenaar gooide de koffer veel te hard dicht; "daar gaat uw navigatie" dacht ik (dvd lezer kan daar echt niet tegen).
Nieuwe eigenaar liet de motorkap van veel te hoog dichtvallen; "daar gaat uw koplampverstelling" dacht ik (plastiekskes kunnen daar echt niet tegen).

Niet meer mijn probleem.... :(

Jammer om dit te lezen, het kunnen soms echt probleemwagens zijn....Ik hoop dat je een geschikte opvolger kan vinden of een e36 als oldtimer
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1135
Re: 2002 - E39 - 520i
« Reactie #22 Gepost op: 26 november 2017, 18:07:59 »

1.
Moest ik die zaken hebben geweten had ik veel beter een m52 exemplaar gekozen en een beetje face liften :(.


2.

Ik kreeg van de week ook brief terug van div dat die weigeren van euro4 te aanvaarden en blablabla, in principe speelt me dat weinig rol, maar dat was gewoon de spreekwoordelijke druppel.
Terug een E36 kopen is ook geen optie vanwege de verhoogde wegentaks.
Zo belachelijk als iets dat je voor dure bakken subsidie's en alle shit krijgt en wanneer je als liefhebber en "relatief" oud auto'ke wil kopen je word afgestraft langs alle kanten.
Zo heb ik bv al eens gekeken voor een E46 316, zelfs daar betaal je al 400euro taks voor, komaan he!


Heel jammer om deze te zien vertrekken. Deze kwam er op het eerste zicht echt nog proper voor. Jammer van de technische mankementen. Wa ne fool van ne verkoper ook. Ik snap niet dat als je "professionele" autohandelaar bent, je dan zo een moeite hebt met wat papierwerk in orde te brengen ... Ik denk dat hier het probleem ook grotendeels was dat je de herstellingen hebt uitbesteed en niet zelf hebt kunnen doen. Want als er bij oudere wagens kosten komen en je moet ze uitbestelen (garage), dan kan je portefeuille wel enkele kilo's lichter worden.

1. M52 had aan radiator en pakkingen en dergelijke niets veranderd. De M54 zou over het algemeen zelfs iets sterker zijn dan de M52 als ik me niet vergis.

2. Houd in uw achterhoofd dat er veel E36's zijn die 25+ jaar oud zijn momenteel, en taxfree rondbollen, ook op gewone daily platen. Want de geruchten zijn dat als ze de oldtimerleeftijd gaan optrekken tot 30j, dat je safe zit met wagens die al 25+ jaar oud zijn het moment dat de regel er door komt. De prijs van die E36's zijn dan uiteraard ook fameus gestegen.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1353
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 2002 - E39 - 520i
« Reactie #23 Gepost op: 27 november 2017, 19:03:13 »
Heel jammer om deze te zien vertrekken. Deze kwam er op het eerste zicht echt nog proper voor. Jammer van de technische mankementen. Wa ne fool van ne verkoper ook. Ik snap niet dat als je "professionele" autohandelaar bent, je dan zo een moeite hebt met wat papierwerk in orde te brengen ... Ik denk dat hier het probleem ook grotendeels was dat je de herstellingen hebt uitbesteed en niet zelf hebt kunnen doen. Want als er bij oudere wagens kosten komen en je moet ze uitbestelen (garage), dan kan je portefeuille wel enkele kilo's lichter worden.

1. M52 had aan radiator en pakkingen en dergelijke niets veranderd. De M54 zou over het algemeen zelfs iets sterker zijn dan de M52 als ik me niet vergis.

2. Houd in uw achterhoofd dat er veel E36's zijn die 25+ jaar oud zijn momenteel, en taxfree rondbollen, ook op gewone daily platen. Want de geruchten zijn dat als ze de oldtimerleeftijd gaan optrekken tot 30j, dat je safe zit met wagens die al 25+ jaar oud zijn het moment dat de regel er door komt. De prijs van die E36's zijn dan uiteraard ook fameus gestegen.

Ivm reparatie's/onderhoud;
Ja heb dat ook al vaak gezegd dat je bij zulke wagens eigenlijk die zaken zelf moet doen, jammer genoeg heb je dan de plaats en het materiaal nodig.
Moest de koelvloeistof niet terug gemengd zijn met olie, ik had hem waarschijnlijk bijgehouden.
Een nieuwe carterpakking had ik er nog wel voor over.

Heb me gewoon goed laten vangen, achteraf gezien had ik het kunnen weten.
Laatste onderhoud in boekje was van '14.
Achteraf bleek in de papieren dat ik de 9de! eigenaar was.
En wat ik tijdens de bezichteging niet gezien had, dat het koelvloeistofreservoir vol met groen/gele smurrie zat :(.

Ik heb altijd veel te veel vertrouwen in de mensen, moet daar echt eens een pak harder in worden.
Johan de Nooraap.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1135
Re: 2002 - E39 - 520i
« Reactie #24 Gepost op: 28 november 2017, 09:51:10 »
Wat ik ondervonden heb met de jaren, is dat je bij handelaars slechtere zaken doet dan bij gewone particulieren. Het zou omgekeerd moeten zijn, maar het is 9 kansen op de 10 zo.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci