Auteur Topic: [E46] Piepende (?) voorzetel(s)  (gelezen 282 keer)

Offline VanCamel

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • Paté
[E46] Piepende (?) voorzetel(s)
« Gepost op: 22 augustus 2017, 18:33:22 »
Beste BMW liefhebbers

Ik heb al enkele maanden mijn E46 M3 Cabrio. Cabrio, dus een rammeltje aan het dak links of rechts, daar lig ik niet wakker van... Een cabrio dient toch om open te rijden!

Maar ik heb van meet af aan al het probleem van een piepend geluid, aan wat ik vermoed dat de zetel is. Het is precies of er een muis meerijdt... Het valt vooral op bij remmen op de motor.

WD40 heb ik al geprobeerd op een paar plaatjes waar ik gemakkelijk aan kon onderaan de zetel. Siliconenverwijderaar was de tip van onze hoofdmechanieker na een korte testrit, maar ook dit heeft niet gebaat. Ik ga hem binnenkort daar toch eens voor binnen doen, want ik word er horendol van! Alvorens dit te proberen had ik graag jullie insteek gehoord, mogelijks heeft er iemand weet van hetzelfde probleem en dan kan ik de mechaniekers meteen naar het juiste laten zien...

Een filmpje ga ik proberen maken één van de dagen, maar ik vrees dat het amper hoorbaar zal zijn...
Freude am Fahren
'03 Z4 2.5i
'01 E46 M3 Cabrio Carbonschwarz
'17 F30 330e Citrinschwarz

Offline Pannenkoek

• World Champion
Re: Piepende (?) voorzetel(s)
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2017, 19:38:35 »
Kan allemaal opgelost worden. Geen wd 40 meer gebruiken. Dat is geen duurzaam smeermiddel (Water Displacement 40). Je gebruikt dan nog beter ptfe spray of siliconespray van Berner, wurth, Marly, liquimoly...

Leg je vloermat vol bescherming, doe een bril en maskertje op en spuit alles van het mechaniek van je stoel maar eens in met siliconespray.

Tussen de plastic trim (waar de zetelverstelling op zit) en de zetel: prop daar flink wat mousse tussen zodat je door het gebruik doorgezakte zetel terug omhoog komt en niet meer continu de flex van het plastic kan op de proef stellen = lawaai). Als je het goed doet, zie je niets zitten.

Bevestig klevende zwarteharige mousse aan zwart plastic (met de rode knop) van je gordelslot.

Als het leder is, kuis je zetels met remmenreiniger en een borstel, navragen met zuiver water en doek, smeer ze in met Gyeon leer spul en waar de leuning en het zitvlak elkaar raken: daar kan het piepen. Smeer daar tussen flink wat siliconespray. Ik weet dat het afgeraden wordt, maar het is het enige wat de boel voor een half jaartje stopt en geen witte sporen nalaat op het leer. Zelf gebruik ik carbaflo maar dat heb je mss ook wel in de garage.

Daarmee zou het volledig opgelost moeten zijn, in de kortste tijd en zonder zotte kosten.

Kleine edit: als siliconespray niet lukt, kun je ook siliconeVET proberen. Dat wordt gebruikt voor kraantjes, smeert goed, wel wat kleverig dus met beleid aanbrengen op zetels (zoveel mogelijk van het bezeten oppervlak weg).

Ik zou die werken trouwens zelf doen. Die machaniekers doen dat wellicht gratis voor je, dus Tzal ook niet veel mogen kosten en niet te lang moeten duren. T gaat nog zoveel plezanter zijn als je dat eigenhandig in orde bracht.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2017, 09:18:00 door Pannenkoek »

Offline VanCamel

• Qualifying
  • Paté
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2017, 11:49:31 »
Ik zou die werken trouwens zelf doen. Die machaniekers doen dat wellicht gratis voor je, dus Tzal ook niet veel mogen kosten en niet te lang moeten duren. T gaat nog zoveel plezanter zijn als je dat eigenhandig in orde bracht.

Niks is gratis beste vriend

Ik ga die tips eens proberen, thx!  :thumbsup:
Freude am Fahren
'03 Z4 2.5i
'01 E46 M3 Cabrio Carbonschwarz
'17 F30 330e Citrinschwarz

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2017, 12:09:32 »
Niks is gratis beste vriend

Ik ga die tips eens proberen, thx!  :thumbsup:

Ik zou dat ergens wel normaal vinden dat er eens iets gratis gebeurt voor medewerkers. Uiteindelijk is die e46 een uithangbord voor de degelijkheid van het merk. Als je een klant daarop kan wijzen dan toont dat aan dat Bmw goede auto's bouwt.

Voor zelfstandigen zal het niet veel uitmaken, maar een particulier die een Bmw nieuw koopt rijdt er meestal wel langer mee dan vier jaar en dan ziet men wel graag dat Bmw s mooi verouderen EN in degelijke staat blijven.

Normaal zou het allemaal moeten opgelost raken daarmee. Laat het eens weten als je wil. :-)

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2017, 20:04:40 »
Voor zelfstandigen zal het niet veel uitmaken,
Wat is dat nu weer voor een opmerking?  :censor:

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2017, 00:31:55 »
Wat is dat nu weer voor een opmerking?  :censor:

Ben zelf zelfstandige, dus voor mij hoeft cru gezegd een auto maar vijf jaar mee te gaan. Daarna is die fiscaal afgeschreven (boekwaarde) en gaat die weg voor iets anders. Voor mij doet het er dus niet toe dat op zeven, acht jaar er ouderdomsmankementen optreden, want dan is ie al weg. En je moet al een erg slechte auto treffen om in de eerste jaren al met een rammelkar rond te tuffen. Hoewel dat Bmw en piepvrij toch een wat moeilijke combinatie is.

Als ik diezelfde auto particulier zou kopen dan zou ik niets kunnen afschrijven en financieel nadeel doen. Wellicht kocht ik me dan een Premium selection. Dan zou ik het belangrijk vinden en met mij ook andere mensen dat in ruil voor een paar tienduizend euro bij een Premium merk je toch een auto hebt die wat langer meegaat en je dus nog lang kan van gaan genieten.

Hoeveel particulieren kopen een nieuwe auto en doen hem na vijf jaar weg? Het merendeel rijdt daar 8, 9, 10 jaar en langer mee. Dan wil je toch wel dat die auto in die tijdsspanne zijn kwaliteiten wat behoudt?

Een zelfstandige die 8 jaar met zijn auto rijdt: T gebeurt zelden tenzij het een kleine zelfstandige met een Porsche is die zijn belastingencontroleur groen doet zien van jaloezie waardoor je die langer mag gaan afschrijven ipv de klassieke vijf jaar.

Tzijn twee verschillende kopersprofielen. Niet meer, niet minder. Uitzonderingen zijn er natuurlijk en er is ook nog zoiets als de "wagen van het werk" maar door de band is het zoals omschreven.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2017, 00:35:39 door Pannenkoek »

Offline BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2017, 06:30:17 »
E81 116i sapphire schwarz
Suzuki GSX 1400 "The Bull"
Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2017, 06:42:20 »
แบมๆ บู
Groot gelijk Yogo ;D (als ik dit door google translate steek dan staat er: Bam Boo Meer) :P