Auteur Topic:  Advies voor aankoop Mini 3 deurs van max. 3 jaar oud  (gelezen 185 keer)

Offline hmn_pwr

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
Advies voor aankoop Mini 3 deurs van max. 3 jaar oud
« Gepost op: 16 juni 2017, 01:04:13 »
Een vriendin zou graag een Mini 3 deurs kopen van liefst max. 3 jaar oud en ik wil daarbij helpen.
Ik ken amper iets over Mini's.

- Waar moeten we vooral op letten en wat zijn de gekende regelmatig voorkomende problemen?
- Groot verschil PSA motoren met BMW motoren?
- Vanaf welk jaar BMW motoren en zijn die betrouwbaarder/"beter" dan de PSA motoren?
- Ze doet weinig km's (orde van 5.000 km /jaar), daarom benzine of toch een diesel voor 't hoger koppel?
- Via Mini Next aankopen of is de 2 jaar garantie niet echt noodzakelijk gezien 't lage aantal jaarlijkse kms en (veel?) hogere aankoopprijs?

- Die grote witte snelheidsteller in het midden van het dashbord, is tot modeljaar 2013?

'k Kijk er naaruit om me daarin te verdiepen, garages af te lopen en testritjes te maken.
Maar de bedoeling is uiteraard dat ze vele jaren zorgeloos, zonder onverwachte kosten, rond kan toeren  :D
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2017, 01:42:50 door hmn_pwr »

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
Re: Advies voor aankoop Mini 3 deurs van max. 3 jaar oud
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2017, 06:30:26 »
Wij hebben er eentje bijgekocht over 2 maand,een 3-deurs F56 One D van nu bijna 2 jaar oud(Mini Next).Echt grote gekende problemen heb ik geen weet van,enkel de deurrubbers bij de 3-deurs.De rubbers van de deuren zijn te ruw en schuren zo de lak aan de binnenkant van de deurstijl,vanaf ergens eind 2015 zijn er nieuwe zachtere rubbers.
Ik zou zowiezo voor de F56(huidig model,sinds 2014) gaan,interieurkwaliteit is een stuk beter dan de vorige generatie.F56 zijn zowiezo ook motoren van BMW(die van PSA waren niet echt top als je het internet even naleest :P ).
Met 5000km per jaar zou het zot zijn van een diesel te nemen,BIV en verkeersbelasting zijn een stukje hoger tegenover benzine ook.Voor de One D(1.5 3-cilinder 95pk en maar 89g CO²) was het toch een €700 BIV en verkeersbelasting,we hadden ook nog naar een Seat gaan kijken met 1.0TSI benzinemotor en ook 95pk en hier was BIV+VB maar een 200-tal euros.Diesel wordt meer belast tegenwoordig tegenover vroeger.

Offline hmn_pwr

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2017, 20:23:01 »
@Woodykipo bedankt voor je advies.
Ze heeft intussen een Fiat 500 gekocht ipv een Mini.
Hopelijk beklaagt ze het zich niet later want ze heeft me zelf over enkele (potentiële) gebreken van een Fiat 500 verteld  ::)

Offline Pannenkoek

• Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2017, 22:09:57 »
De tekenaars van de Fiat 500 moesten ze in de kokende olie smijten. En de mensen die ze kopen, ook...

Serieus nu 🙂, zo een Fiat 500 is toch gewoon willen en niet kunnen. Om van rijkwaliteit nog maar te zwijgen. Dat wordt gekocht door mensen die totaal niet om auto’s geven, maar denken een designautootje gekocht te hebben voor een habbekrats.

Een mini is best duur, maar koop dan toch geen Italiaanse quatsch omdat het er volgens sommigen wat op lijkt dan wel het concept deelt, want dat is niet zo. Zelfs de authentieke minis waren altijd al beter dan die rijdende olieslurpende roestbollen.

Versta me niet verkeerd, ik ga kopers ervan in levende lijve altijd op mijn manier proficiat wensen, maar ik voel bij zoiets toch stiekem toch plaats vervangende schaamte. Hetzelfde gevoel heb ik bij mensen die tien jaar terug met een wel heel slecht nagemaakte Louis Vuitton rond liepen. Willen en niet kunnen.

Overigens krijg je bij mini next soms ook vier jaar garantie. Wat kreeg je bij Futloos Idioot Antiek Tuig? 😉

Offline sharky

• World Champion
  • Snowy, the white shark
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2017, 11:34:35 »
Ik heb zelf ook een nieuwe MINI gekocht. Het verschil in afwerking is groot met het voorgaande model. Bijkomend is de ruimte achterin nu bruikbaar. Over de PSA motoren lees je inderdaad horrorverhalen. Wij zochten specifiek achter een clubman en de combinatie met open dakje was een ramp. Daken die blokkeren wanneer het te warm werd, roest in geleiders,... Allemaal dure herstellingen. Het is uiteindelijk een nieuwe clubman geworden.

De Fiat 500 vind ik persoonlijk wel een hele leuke verschijning. Misschien niet de primus op het vlak van afwerking maar het is toch ook een ander prijskaartje dan een MINI. Al die kleine wagentjes trekken op elkaar waarbij Fiat erin geslaagd is om terug een hebbedingetje op de markt te brengen. En als Abarth spreekt hij tot ieders verbeelding  :thumbsup:
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold