Auteur Topic:  1995 - E34 - 525I - Sorrentblau  (gelezen 699 keer)

Offline stef92

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
1995 - E34 - 525I - Sorrentblau
« Gepost op: 22 februari 2017, 22:03:47 »
Dag iedereen,

Het word zeer hoog tijd dat ik hier eindelijk mijn topic eens open over mijn E34 (voor enkele op dit forum bekend als Ex van Kraftbayer).
Zit al een heel tijdje op dit forum, maar het is er nog niet van gekomen een topic voor de E34 te starten, bij deze een korte samenvatting van zijn leven na Kraftbayer tot nu...
(foto's volgen)

Het gaat dus over een 525I Executive van het jaar 1995. Kraftbayer heeft hem discreet omgebouwd naar hoe hij er nu nog steeds ongeveer bij staat.
Na Kraftbayer is er nog een andere eigenaar geweest waarvan ik hem in april 2015 heb overgekocht. De wagen was toen voor een leek in vrij goede staat op het oog. Echter als je onder het eerste laagje schil ging kijken kwam je toch beginnende roest tegen. Dit heb ik dan ook direct aangepakt zoals je kan zien op de foto's,  om erger de komende jaren te voorkomen.

Verder heb ik voor hij toen op de baan kwam te staan direct een groot onderhoud uitgevoerd, alsook nieuwe V-riemen en meelooprollen, koelcircuit geflushed, servo pomp gereviseerd en nieuwe servo olie, nieuwe remvloeistof, nieuwe versnellingsbak olie, nieuwe diff olie, bougies vervangen.

Eens dat allemaal achter de rug was is hij eindelijk op de baan geraakt (begin september 2015) dan heb ik direct een volledige uitlijning laten doen. Niet dat het persé nodig was, maar zoals je in Kraftbayer zijn topic kan zien heeft de eigenaar tussen ons er een accident mee gemaakt, dus ik wou toch even voor mezelf de uitlijning nog even op punt zetten.

Vlak hierachter heb ik ook een revisie van de Vanos uitgevoerd omdat ik op veel fora, en andere internet pagina's hier vaak problemen mee zag tegenkomen, geen idee of het nodig was maar heb het uit voorzorg uitgevoerd zo dat ik hier niet meer naar hoef om te kijken.

Toen stond hij voor mij eindelijk op punt om gebruikt te worden zonder zorgen. Uiteraard is en blijft het een auto en vond hij het nodig in de volgende 2-3 maanden enkele dingen stuk te laten gaan. Door hem uit te lezen ben ik er dan achter gekomen dat de Luchtmassameter defect was, die ook maar even vervangen dan  :D

Dan het volgende wat aan het einde van zijn latijn was: de koppeling(03-2016). Na wat opzoekwerk had ik mijn eigen kop zot laten maken om er eentje te steken met een enkelmassa vliegwiel (pakt harder aan, leuker om mee te driften enzoverder enzovoort) dus hebben we dat ook zo gedaan, een nieuwe koppelingset van Valeo met enkelmassa vliegwiel, hierbij ook alweer versnellingsbak olie en diff olie vervangen door Redline oil.

Nu was hij echt klaar om mee te gaan cruizen, en stilletjes te denken aan eigen upgrades.
Aangezien ik met de wagen sportief tot vrij-sportief  ;D rijd mocht er wel nog het één en ander aan de ophanging gebeuren.
Kraftbayer had er in zijn tijd een bilstein set onder gestoken met Eibach pro-kit veren. die staken er bij de verkoop nog steeds onder. spijtig genoeg werd de wagen afgekeurd op zijn achterste schokdempers en heeft de verkoper deze vervangen door gewoon simpele after markten schokdempers.

Om de wagen terug naar een fatsoenlijk weggedrag te krijgen heb ik er dan maar meteen een nieuwe Bilstein B12 set voor besteld (04/2016) met Eibach sportline veren (nog iets lager als de pro-line) dit aangevuld met nieuwe stabilisators vanachter en Powerflex Blackseries ligt hij echt zalig op het asfalt. Al meerdere mensen die hebben meegereden kunnen het amper geloven hoe een goede wegligging hij heeft voor zo een "boot".

Sinds dien hebben we samen heel wat kilometers kunnen maken zonder nog echt zware kosten te moeten maken buiten het reguliere onderhoud (wat ik om de 10k km doe)...
Echter is me dat enkelmassa vliegwiel met die koppeling helemaal niet goed bevallen. Veel te veel schokken en trillen bij vertrekken etc. Ook leek het dat hierdoor de versnellingsbak een serieuze tik had gekregen met dat getril en geschok. Conclusie, we gaan dat gewoon terug standaard zetten.
Opzoek gegaan naar een occasie versnellingsbak die we op de kop hebben kunnen tikken voor een zachte prijs. Nieuwe koppeling besteld en weer aan het werk om alles terug om te gooien naar dubbelmassa vliegwiel. Dat was rond (11/2016).
Direct na dat die versnellingsbak eronder stak werd duidelijk dat die eigenlijk een stuk slechter was als de originele... spijtig wel maar we konden het maar proberen.
Deze zit er nu nog steeds onder.

Voila dat was zijn levensverhaal na Kraftbayer in een notendop. We zijn nu de dag van vandaag en die slechte versnellingsbak zit er nog steeds onder, ook is er een tikkend geluid (net of je met een lepe op de cardan tikt) wat vrij komt als je vertrekt of gas lost. Na wat opzoekwerk ben ik erachter gekomen dat dit de laatste koppeling zou zijn waar de cardan de diff in gaat (CV-joint) als deze droog is geworden en spel is op gekomen krijg je het geluid wat ik heb. Deze is dus ook nieuw besteld en ligt klaar om volgende week eronder te gaan. Dan ga ik ook terug de originele versnellingsbak steken, samen met dubbelmassavliegwiel zou deze nog goed in orde moeten zijn, en dan zijn die issues hopelijk eindelijk van de baan.

Verder is het volgende week ook weer tijd voor een volledig groot onderhoud met jawel Wintershall olie. Hiervoor heb ik er steeds Castrol 10W60 op gedaan. Ik weet dat hier voor en tegenstanders van zijn  :D maar op de manier dat ik hij gebruik kan hij dat soms wel gebruiken, ook altijd tevreden van geweest, geen prullen mee gehad maar omdat ik Wintershall en BMW zeer vaak in dezelfde zin tegenkom, en omdat Kraftbayer het zou zou gewild hebben gaan we het toch een keer proberen, ben benieuwd  :exited:

komende upgrades zijn nu nog: alle draagarmen vanvoor nog vervangen en de rubbers vanvoor vervangen door Powerflex.

Voila hier ga ik even stoppen, anders gaat niemand die bijbel toch lezen  :D
Als er vragen zijn, stel ze gerust!

Groeten Stef

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 10:37:00 door stef92 »

Offline beemerbuddy

• Grand Prix Winner
Re: 1995 - E34 - 525I - Sorrentblau
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2017, 06:13:06 »
Hoi Stef,

Topic heeft idd lang geduurd, ja  :razz: We hebben elkaar getroffen nog eind 2015 toen bij de laatste (want 29 of 30dec.) indoor-meet die @AngeloV nog snel op poten had gezet, in de ondergrondse parking van de C-mine in Genk... Ik had toen net m'n E32...

Jouw E34 staat er geweldig bij en die kleur is werkelijk  :drool: en ik denk dat op z'n minst @kraftbayer (en met hem vele anderen) toejuicht dat jij de auto de TLC geeft dat die verdient  :thumbsup:

Keep up the good work  ;)

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 06:16:31 door beemerbuddy »
2013 E70 x5 30d individual Rubinschwarz (working guy) - SOLD
2013 F21 114d Mineralgrau (sexy lady)(also working)
1991 E31 850i Lagünengrun (waiting for take-off, launched since 09/09/2016)
1983 E28 525i Bahama-Blues
1998 E36 323ti Avusblau (and lift-off) - SOLD (and crashed)
1993 E32 730i Sterlingsilber (V-power cruisin')
1996 E36 320i Techno-Touring

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2017, 10:07:49 »
Eerst en vooral een dikke  :thumbsup:. Dit is (al lang) een van de properste E34's die ik ooit heb gezien. Zeer goed dat die in goede handen is gekomen.

Kraftbayer had er in zijn tijd een bilstein set onder gestoken met Eibach pro-line veren.
Het is ofwel pro-kit, ofwel sportline, maar geen pro-line :p En je hebt een stukje in je tekst dubbel gezet, dat stuk over schokdempers/veren :)

And please: more pics!!!!! :D
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 10:11:51 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline stef92

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2017, 10:43:30 »
@beemerbuddy : thanks! En ja klopt dat weet ik nog daar aan de C-mine je had toen net die V8, echt ook een zalige ketel!!

@mega_stihl : thanks voor de fouten even te melden, was gisteren al redelijk laat en met dien boek te typen heb ik het over het hoofd gezien dat het dubbel stond, had het eerst in de foute volgorde, maar tis aangepast :D en van de eibach benaming was me volledig ontgaan, nu je het zegt sijpelt het wel weer binnen :D :D

And yess more pics are coming, gisteren was het vr mij wa laat aant worden om die nog te posten :D
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 10:51:46 door stef92 »

Offline Mr. SLASH

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2017, 18:12:36 »
Knappe E34 met een mooi kleurtje :thumbsup:
Bilstein B12 sportline rijdt inderdaad schitterend, enige wat ik zelf nog zou willen is dikkere stabi's voor wat minder body roll :)
Benieuwd naar nog wat pics :D
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid

BMW E34 525i

Suzuki GSF1200 Bandit

Offline Liquid Li0n

• Qualifying
  • 1990 BMW 535i E34
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2017, 13:41:37 »
knappe E34 inderdaad, spijtig dat die andere koper er eigenlijk tussen zat, die heeft meer slecht dan goed gedaan.

benieuwd naar hem eens te zien in het echt!

greetz

Offline Chahine

• Grand Prix Winner
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2017, 19:19:02 »
US Bumpers en Parallels... Ultieme maffiakist!

Offline stef92

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2017, 19:37:46 »
Mr. SLASH Thanks!
@Liquid Li0n Thanks en ja klopt spijtige zaak, want heb gemerkt dat de rechterkant van de auto er veel slechter aan toe is ivm roest etc, door het accident.. maar niets aan te doen...  :-\ alleen veel tijd en geld insteken om hem toch nog in orde te houden...

Hier al enkele foto's van de eerste fase, het behandelen van de roest plekjes, zo als je kan zien was de lasnaad al volledig terug geroest terwijl die niet zolang ervoor pas volledig opgemaakt was...

De behandeling is gebeurd met 4 lagen Brantho Korrux, een speciale verf die vaak word gebruikt in de industrie en bestand is tegen veel chemische producten en dus ook zout. (word zelfs op boorplatformen gebruikt) In volgende foto's zal je deze verf herkennen in het wit. Na deze 4 lagen zijn er nog 2 lagen in het zwart anti steenslag van motip tegen gezet.

Offline stef92

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2017, 19:39:53 »
Volgende reeks foto's van de roestwerken, zoals in mijn vorige reactie toegelicht.. de witte verf is de speciale industriële verf tegen roest, het zwart is de antisteenslag

Offline Zatte Rita

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2017, 19:51:32 »
Lang zitten twijfelen om eens naar deze te gaan kijken, toen ik de knoop door hakte om toch eens te gaan kijken, was hij net verkocht...

Knap werk ondertussen, houden zo! De laswerken in de rechter wielkast zien er maar zozo uit precies...
You wash your car like it was your firstborn child, you tend to its needs like it was your own body, you protect it like it's your family...

Then you drive it like you stole it!

Offline bostonvert

• Pole Position
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2017, 10:43:40 »
Goed bezig, blij dat dit exemplaar in ere wordt gehouden!
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2017, 19:08:06 »
heb gezien dat deze te koop staat. Nieuw project op het oog?
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci