Auteur Topic: [ALG] Coderen weinig populair?  (gelezen 827 keer)

Offline sini

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • -= 435 ixa =-
[ALG] Coderen weinig populair?
« Gepost op: 25 januari 2017, 01:42:14 »
Beste Bimmers,

Het valt mij op dat er veel minder wordt gepost over coderen... Ik dacht wat afwachten om meer info's te verzamelen voor ik het zelf gaat doen maar blijf vrij stil rond dit onderwerp... Is er een reden voor? Zou kans om alles te verknoeien te groot zijn?
Ik ben vrij vlot met computers enz... Ik neem aan dat men eerst een backup kan maken of bestaat zoiets niet bij coderen (backup/ restore of nog beter een default reset...)
Op het internet valt ook niet zo veel te vinden over coderen van de F32 reeks, zijn de nieuwe reeksen misschien niet echt meer geschikt om te foefelen?

Thx  :thumbsup:

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
Re: Coderen weinig populair?
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2017, 09:22:38 »
Beste Bimmers,

Het valt mij op dat er veel minder wordt gepost over coderen... Ik dacht wat afwachten om meer info's te verzamelen voor ik het zelf gaat doen maar blijf vrij stil rond dit onderwerp... Is er een reden voor? Zou kans om alles te verknoeien te groot zijn?
Ik ben vrij vlot met computers enz... Ik neem aan dat men eerst een backup kan maken of bestaat zoiets niet bij coderen (backup/ restore of nog beter een default reset...)
Op het internet valt ook niet zo veel te vinden over coderen van de F32 reeks, zijn de nieuwe reeksen misschien niet echt meer geschikt om te foefelen?

Thx  :thumbsup:

Het is intussen alweer 4 jaar geleden zie ik, dat ik mezelf een beetje ben gaan toeleggen op coderen. Dat heeft toen trouwens aanleiding gegeven tot het ontstaan van dit subforum. Het was me toen vooral te doen om enkele dingen te veranderen aan mijn E61 en om mijn lichtmodule te redden. Je kan dat zeker in wat oudere topics terugvinden.
De tools van dienst waren, de intussen oudere, INPA, EDIABAS, Tool32 ...  Toch wel een redelijk werkje om dat te verzamelen, samen met recente daten files en aan het werk te  krijgen met een K+Dcan interface. Een weinig kennis van comuters en gezond verstand is zeker nuttig. Je zal dan niet vlug uw auto, of een module 'kapot' coderen. Mogelijkheden om een back-up te maken of om een module terug naar fabrieksinstellingen te coderen zijn er.

Om aan de 'nieuwere' generatie te coderen heb je bv. e-sys nodig. Daar heb ik mezelf niet meer mee bezig gehouden. Ik lees in elk geval dat het een pak eenvoudiger en gebruiksvriendelijker zou zijn dan de eerder genoemde tools.

Intussen bestaan er ook diverse tools die niet van BMW komen zoals smartphone apps die ook eea. toelaten van diagnose en codering en gebruiksvriendelijk zouden zijn.

Al bij al denk ik dat het toch een beetje moeite kost om zelf te gaan coderen. Als het dan éénmalig is dat je eens iets wil/moet veranderen aan uw auto dan ga je beter naar iemand die het dagelijks doet en klaar. Ik denk dat er veel zijn die deze weg inslaan, waardoor je niet meer zoveel leest in dit subforum.
Maar wie er zich wil op toeleggen en een beetje basiskennis heeft van computers kan zeker zelf aan de slag.

Offline sini

• Grand Prix Winner
  • -= 435 ixa =-
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2017, 14:55:42 »
Thx b_ken  :thumbsup:

Geeft toch wat vertrouwen om aan te beginnen, heb ondertussen mijn obd al bijna een jaar geleden gekocht maar geen tijd om aan te beginnen, zelfs nog niet uit pakje gehaald :D
Nu terug wat instuderen want ben weer alles vergeten, weet zelfs niet meer wat voor software ik gedownload had :D Was in elk geval gigantisch (2gb dacht ik...)

Offline Weytie

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2017, 07:31:43 »
Ik heb mijn F31 zelf gecodeerd met behulp van esys.
Er zijn genoeg tutorials te vinden hoe je moet coderen en welke stappen je moet doen.
Zolang je niet zomaar in het wilde weg zaken begint te veranderen kan er weinig mislopen.

Offline Lennerd320i

• Trade Count: (+1)
  • Pre-Qualifying
  • **
    • E30.be
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2017, 09:12:25 »
Met Esys is coderen kinderspel, zeker de recente versie waarbij je de "cheats" per module ingebouwd hebt zitten, en het coderen al meer kan automatiseren. Volgens mij is de uitdaging meer weg tegenover vroeger.

Online jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2017, 10:07:11 »
Wat is jullie ervaring met Esys tov ista-P ?
En welke hardware gebruiken jullie? ICOM? Of ENet of k/d van kabel

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2017, 10:43:35 »
Ivm. de interface kabel zegt mijn gezond verstand dat je vroeger wel een groot voordeel had met ICOM tegenover een trage (chinese) K+dcan interface, waar er ook goede en minder goede van te koop waren.
Vanaf de F-reeksen is er eigenlijk geen "interface" meer nodig aangezien er een standaard LAN netwerk connectie op de OBD stekker zit. Een e-net kabeltje bevat daarom ook niets meer van elektronica. Het is zuiver een kwestie van de OBD stekker fysiek verbonden te krijgen aan een LAN poort.
Het lijkt me dat je dan naar snelheid en stabiliteit zo goed moet zitten dan je geen andere connectie meer nodig hebt.
Praktische ervaring om dit te ondersteunen heb ik echter niet.

Offline Lennerd320i

• Trade Count: (+1)
  • Pre-Qualifying
  • **
    • E30.be
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2017, 11:09:01 »
Ivm. de interface kabel zegt mijn gezond verstand dat je vroeger wel een groot voordeel had met ICOM tegenover een trage (chinese) K+dcan interface, waar er ook goede en minder goede van te koop waren.
Vanaf de F-reeksen is er eigenlijk geen "interface" meer nodig aangezien er een standaard LAN netwerk connectie op de OBD stekker zit. Een e-net kabeltje bevat daarom ook niets meer van elektronica. Het is zuiver een kwestie van de OBD stekker fysiek verbonden te krijgen aan een LAN poort.
Het lijkt me dat je dan naar snelheid en stabiliteit zo goed moet zitten dan je geen andere connectie meer nodig hebt.
Praktische ervaring om dit te ondersteunen heb ik echter niet.
Ja en neen ivm de Enet kabel.
Als je bvb de modules wil updaten (nieuwe istep) dan heeft vaak de ICOM nog een voordeel tegenover de Enet kabel (vaak is bvb de ZGW module niet te updaten met de Enet kabel en gaat het met de ICOM zonder probleem (ICOM zou de poort kunnen open houden en blokkeren waar de Enet hier niet in slaagt) en die ZGW zit zich overal in te bemoeien als het op de istep aankomt, maar ook een stabiele lader is nodig want de ZGW schakelt automatisch de auto uit tijdens update, er zijn omwegen maar velen eindigen met een wagen dat in transportmodus gelocked staat (piece of cake om ongedaan te maken)).
Esys kan wat ISTA-P of Rheingold kan qua updaten van modules al is het iets omslachtiger. ISTA-P of (sommige versies van) Rheingold updaten alle modules.
Wat diagnose betreft kan Esys niets zoals ISTA-P/D of Rheingold kan, ook het inleren van nieuwe modules of bvb kalibratie van Sideview camera's moet je doen via ISTA-P/D of Rheingold.

Wat mij betreft kort gezegd: coderen = Esys
Diagnose/inleren = ISTA-P/D of Rheingold.

Offline Msb12i

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2017, 21:41:56 »
Ik vond de vraagprijs van die interface kabels veel te hoog.

Zo'n E-sys kabel was goedkoop genoeg om het is te proberen. Heb letterlijk 8u aan 1 stuk in men F32 doorgebracht.

Uiteindelijk is de fun voorbij eens je alles hebt gecodeerd wat je wou...

De engelstalige sites hebben cheat sheets(in E-sys ook trouwens) zodat coderen poepsimpel geworden is.

Gebruik niet teveel cheats tegelijk (heb een dagen achter een foutmelding moeten zoeken die men NBT weergaf)

Ben nu nog wat men ACOUSTICAL_LOCK_CONFIRM beep niveau's aan het spelen.

Offline rotekko

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2017, 23:38:16 »
hey hey,

ik ben me sinds kort ook beginnen toeleggen op het coderen maar alvorens vanalles aan te kopen speur ik toch nog heel wat internetsites af!
Ik ben namelijk bang om alles te verkloten :-[
Ik heb sinds kort een E90 2006  (318d 122pk) en zou ook wat willen coderen zoals digitale snelheid, lichten die aangaan bij het openen,...
Iemand hier ervaringen mee? Of me kan helpen? En nog liever begeleiden of voor wie dit een eitje is? :)

Thanx!