Auteur Topic:  1992 - E34 - 525i  (gelezen 862 keer)

Offline Ward.

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
1992 - E34 - 525i
« Gepost op: 4 oktober 2016, 17:24:34 »
Hallo iedereen!

Ik ben Ward, 21jaar en sinds enkele dagen de trotse eigenaar van een E34.
Na lange tijd zoeken achter een wagen kwam ik deze tegen voor een prikje. Uiteraard is er nog een hoop werk aan!

De wagen heb ik gekocht van een oudere vrouw die de wagen reeds 17 jaar in bezit had.
Het gaat om een basisverie 520i voorzien van een M20b20 blok met 230k km's op de teller.

Pluspunten

- Zeer weinig speling op het stuur
- Geen trillend stuur of dergelijke
- Handgeschakeld
- Motorisch in orde
- Lichten/Remmen werken perfect

Minpunten

- De lak! In jaren niet meer gewassen en veel krasjes/blutsen
- Beetje roest hier een daar (Dorpels zijn wel al reeds opgelast)
- Sloten doen heel raar, centrale vergrendeling doet helemaal niets
- Er is een nieuwe tellerbak in gekomen vorig jaar maar deze is niet van een handgeschakeld exemplaar
- Interieur is niet in super staat
- Geen onderhoudsgeschiedenis op papier
- 1 Deurrubber is niet goed meer = vochtige vloerbekleding

De plannen

- Sloten herstellen (Mechanisch vergendelen is al dik oké voor mij)
- Nieuwe Bumper/achterdeuren
- Groot onderhoud + distributieriem/waterpomp
- Nieuwe voorzetel en het hele interieur onder handen nemen
- Nieuwe Trims aan de zijkant waar nodig ( Waar bestel ik deze het best?)
- Mooie velgen monteren!

Al bij al wel wat werk aan, maar zeker een leuke basis  ;)

Zit nog met een hoop vragen, maar daarvoor ben ik wel op de juiste plek denk ik  :thumbsup:

Probleem 1

Ooit is er geknoeid aan de Centrale vergrendeling, deze geeft dus geen teken van leven, nu voor mij niet echt een probleem.
Maar de deuren gaan ook niet echt manueel op slot, ik heb de actuatoren eruit gehaald en er is toch al enige verbetering.
De bestuurderdeur krijg ik enkel op de noodmanier open, dus hendel omhoog en sleutel 1 stand verder dan normaal draaien.
De passagierdeur kan ik wel langs binnen open en dicht doen, maar als ik hem langs buiten vergrendel blijft deze op slot. Met geen enkele mogelijkheid langs buiten open te krijgen. (wel langs binnenzijde)

Héél veel te vinden hierover op het internet maar toch nog geen 100% zelfde probleem gevonden. Wie is de reddende engel  :)?
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2017, 12:15:22 door Ward. »

Offline bhpaddict

• World Champion
Re: 1989 - E34 - 520i
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2016, 10:03:05 »
Proficiat met de aankoop.
De E34 is een zeer fijne auto en mee van het beste wat ooit door BMW gemaakt is.
Wat de velgen betreft: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61165.0 een suggestie....  :iono:
E32 1992 M60B40 zilvergrijs shadowline / BMW Multitrailer wit / DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear.......

Offline sharky

• World Champion
  • Snowy, the white shark
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2016, 20:37:41 »
Proficiat met de aanschaf! Ik zou persoonlijk eerst de technische kant in orde zetten en dan pas uitkijken naar een setje alu's.
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2016, 03:07:58 »
Leuke basis om op te knappen! Best wel wat klote klusjes als je 't mij vraagt :D
Maar wanneer je die kleinigheden 1 voor 1 op orde gesteld krijgt word het steeds leuker om ermee te rijden ;)
Dat vergrendeling probleem is best wel degoutant, zou niet echt weten waar te beginnen... Misschien een storing in de kabolboom door geknelde/beschadigde kabels een de kofferklep? Kofferslot zit toch ook mee op het vergrendelcircuit?

Online Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2016, 04:12:39 »
Proficiat met uw aankoop.
Fijne wagens die E34, heb er zelf ook nog 3 gehad.
Enkel vind ik persoonlijk een 520i een beetje onderbemand voor een E34, maar ja het is tenminste een 6 cilinder  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 04:14:37 door Phantom Five »
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline Ward.

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2016, 22:20:15 »
Uiteraard wordt eerst de technische kant aangepakt! Distributieriem,v-riemen,waterpomp,verdeler,rotor, thermostaat etc... zijn besteld  ;)
Verder nog wat interieurdelen opgehaald en binnenkort nog een nieuwe bumper/achterdeuren gaan halen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 17" Styling 32 set, in mijn ogen een superdikke set voor een aanvaardbare prijs  :bow:

Offline stef034

• Warming Up
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2016, 20:35:26 »
Hallo Ward.
Proficiat met je aankoop ,en succes met de komende werken !!
Als ik vragen mag van waar bent u , ik heb ook net een e34 aangeschaft http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=60446.0
misschien kunnen we eens afspreken om eens over de bmw te praten en te zoeken naar problemen op de wagen.
Ik ben woonachtig in Beernem West -vlaanderen.

Ook op e34-forum is er veel info te vinden.

Gr STEF
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2016, 20:37:59 door stef034 »

Offline beemerbuddy

• Grand Prix Winner
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2016, 10:12:31 »
Uiteraard wordt eerst de technische kant aangepakt! Distributieriem,v-riemen,waterpomp,verdeler,rotor, thermostaat etc... zijn besteld  ;)
Verder nog wat interieurdelen opgehaald en binnenkort nog een nieuwe bumper/achterdeuren gaan halen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 17" Styling 32 set, in mijn ogen een superdikke set voor een aanvaardbare prijs  :bow:

Hoi Ward,
Alvast proficiat met de aankoop van je E34  :thumbsup: is kwalitiatief idd bij het beste wat BMW gemaakt heeft, en zo'n 6 cyl. uit de jaren '80-'90 klinkt heerlijk...
Ziet er op 't eerste zicht nog prima uit, en de technische mankementen zullen ook wel opgelost geraken, beter dat dan een roestbak die je volledig moet strippen...

Ik heb toevallig nog een setje 17" styling 32 liggen - ET20, opgemaakt en met nieuwe banden, die heel even op mijn E32 gelegen hebben tot ik daar een setje BBS-velgen voor heb kunnen scoren... Check mijn topic van de E32 maar eens, dan zul je wel wat foto's tegenkomen en bij interesse, stuur maar een PM...

Grtjs...
2013 E70 x5 30d individual Rubinschwarz (working guy) - SOLD
2013 F21 114d Mineralgrau (sexy lady)(also working)
1991 E31 850i Lagünengrun (waiting for take-off, launched since 09/09/2016)
1983 E28 525i Bahama-Blues
1998 E36 323ti Avusblau (and lift-off) - SOLD (and crashed)
1993 E32 730i Sterlingsilber (V-power cruisin')
1996 E36 320i Techno-Touring

Offline Zatte Rita

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2016, 11:17:04 »
Voor uw CV probleem kan je ook zeker is naar de GM module kijken, deze zit aan de bestuurderskant onder de achterbank. Deze zorgt voor CV, electrische ramen etc. Als deze module kapot is dan kan alles wel is raar beginnen doen... Op Google kan je de nodige info ook terug vinden.
You wash your car like it was your firstborn child, you tend to its needs like it was your own body, you protect it like it's your family...

Then you drive it like you stole it!

Offline Ward.

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2017, 12:15:01 »
Lang niets van mij laten weten

De zwarte E34 stond motorisch helemaal perfect maar toen kwam ik een Cirrus Blauwe 520i tegen die verbouwd was.
Opzich sprak de wagen me helemaal niet aan vanwege het hoge 'Johny-gehalte'. Maar als ik er beetje over nadacht was het best wel een leuke basis.
Overigens was Cirrusblau mijn lievelingskleur bij E34's dus dan was de keuze snel gemaakt. (Uiteraard was het een vrij goede deal, anders was ik er nooit aan begonnen)

Aanschouw hier de E34 bij aanschaf :

Afschuwelijke lelijke velgen, overal carbonwrap en een dikke zonnenband (waarvan achteraf het nut wel duidelijk van werd, nl. het verbergen van een barst).
Wel was deze voorzien van 4x elek. ruiten, digitaal dashboard, V8 neus,M5 Grey Hurricane interieur, sportieve ophanging etc..

Na wat cosmetische werken, een verse velgenset en hoognodig onderhoud kwam dit uit de bus :

Niet perfect, maar voor mij begon dit toch aardig op een nette E34 te lijken.

In tussentijd kwam er vlakbij een E21 320/6 te koop, direct gaan kijken en ik was helemaal verkocht. Deze moest mee naar huis!

De E21 staat aan de kant en die knap ik langzamerhand op, zit ook geen haast achter. Rij nu enkele maanden met de 520i en betrap mezelf erop dat de wagen toch niet rijdt zoals ik zou willen. Het onderstel is best goed, heb dan ook draagarmen/subframerubbers/pitmansarmens etc vervangen en de vering is echt nog in super staat. Echter is het stuurhuis,bak en carrosserie er na die jaren en 275k km's niet beter op geworden. Voor een complete opknapbeurt is dit geen goede kandidaat, zeker ook omdat in mijn ogen de m20b20 net een beetje tekortschiet.

De meest voor de hand liggende keuze was een andere zoeken. Toch sedert enkele maanden dagelijks de bekende zoekertjessite's in BE/NL/FR/DE aan het afschuimen zonder enig succes. Ik kwam af en toe wat nette E34's tegen, enkel lagen deze (ver) boven mijn budget. Moet ook wel toegeven dat ik best kieskeurig ben.
Het moest minstens een 525i zijn, handgeschakeld, nette lak en dan nog liefst in het Cirrusblau,Calypsorot of Daytona Violet. Donkerblauw,Zwart,donkergrijs kon ook nog allemaal door de beugel. En deze moest ten laatste van '92 zijn vanwege de oldtimerregeling in België!

En eergisteren had ik raak, ik was weer even alle zoekertjes aan het doornemen en zag in Frankfurt een 525i.
Een grijze, handgeschakeld in erg goede staat! Direct een telefoon gepleegd naar de beste man, voorschot overgeschreven en gisteren op gaan halen.
Achteraf gezien heel veel geluk gehad, de beste man had tientallen telefoontjes gekregen en direct na mijn betaling het zoekertje offline gehaald.

De schoonzoon van de eigenaar had aan de telefoon alles tot in de puntjes beschreven, foto's gekregen van facturen en alle roestgevoelige punten. Enorm correcte kerel en had er meteen ook een goed gevoel bij, anders zou ik niet halsoverkop 400km rijden om naar een wagen te gaan kijken.

Eenmaal aangekomen was ik er aardig van verschoten hoe goed deze wagen was. De lak is op een paar puntjes (mag ook wel na 25j) na gewoon perfect, het interieur ziet er nog uit als nieuw net zoals de motorruimte. Direct mee naar huis gereden en wagen gaf geen krimp, stuurt als nieuw, zo goed als alles lijkt te werken!

Nu wat meer over de wagen..

- M50B25 met een gezonde 137xxx km's achter de kiezen
- LSD, Elektrische ruiten, Airco, Mtech stuur/pook,centrale vergrendeling (Die perfect werkt!), zonnescherm achteraan, velours vloermatten, elektrische koplampregeling,mistlichten, badges verwijderd achteraan,voor/naverwarming (moet me nog even verdiepen in deze functie),Bavaria RDS, zonnenband....
- 100% origineel en slecht 2 oudere eigenaars
- Absoluut roestvrij
- 08/2017 laatste Tüv keuring, altijd mooi meegenomen

Vorig jaar is de radiator,koelwaterslangen,thermostaat etc vervangen bij een BMW-dealer. De wagen stuurt enorm goed en alles voelt correct aan, en de M50B25 is gewoon een genot om mee te rijden, net wat zo'n E34 nodig heeft!

Ik heb er best wel wat plannen mee, maar enkel periode correcte aanpassingen! Mijn excuses aan de puristen onder ons

- M5 Grey Hurricane interieur
- M5 nummerplaathouder
- M5 instaplijsten
- Nette set 17" velgen
- Op termijn Bilstein ophanging, maar nu voldoet het nog allemaal perfect.

Zo zou het er dan moeten uitzien !

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • E93 325i
Re: 1992 - E34 - 525i
« Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2017, 12:20:39 »
Leuk speelgoed hebt ge op den hof staan (y). Zo ne 525i rijdt zalig, en met de huidige oldtimerregeling is dat nog voordelig rijden ook. 137K is niets voor zo'n kist, ga je nog veel plezier aan hebben!
*Beter een ster in uw voorruit dan een voorhuid in uw ster.

**De wereld verbeteren begint bij jezelf.

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13