Auteur Topic:  1991 - E34 - 520i m50b20  (gelezen 3004 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
1991 - E34 - 520i m50b20
« Gepost op: 26 juli 2016, 20:17:50 »
Bij deze mijn nieuwe aanwinst .
Nu nog wachten op de nr-platen en rijden met de bimmer.
Wat mij wel opviel dat er redelijk wat speling op het stuur zit.Even de wagen op de brug geplaatst,
en aan de stuurstang gewikkeld (de stang die van het stuur zelf naar het stuurhuis loopt ) en aan de uitgang
stuurhuis ( pitarm ) was er niet direct beweging gezien.
Kan je aan het stuurhuis iets regelen ?Of kan je een revisie monteren , 2dehands zal het zelfde probleem zijn zeker.

Voor de rest van de bimmer mooi in orde houden en genieten ervan
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2016, 10:31:41 door dadoke »

Online Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 460
  • 1990 BMW 535i E34
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2016, 22:14:35 »
proficiat met de aankoop, heb je nog meer foto's? achterkant, binnenkant?

je gaat die koplampen toch veranderen met OEM hoop ik?

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2016, 22:38:20 »
Bedankt  ;)
Origineel vind ik het ook wel mooier, de  geblindeerde ruiten zullen ook verwijderd worden.
Maar er zit geen roest op de wagen dit was voor mij zeer belangrijk.
Ik zal nog wat mooiere foto's posten.

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10017
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2016, 16:03:41 »
Bij deze mijn nieuwe aanwinst .
Nu nog wachten op de nr-platen en rijden met de bimmer.
Wat mij wel opviel dat er redelijk wat speling op het stuur zit.Even de wagen op de brug geplaatst,
en aan de stuurstang gewikkeld (de stang die van het stuur zelf naar het stuurhuis loopt ) en aan de uitgang
stuurhuis ( pitarm ) was er niet direct beweging gezien.
Kan je aan het stuurhuis iets regelen ?Of kan je een revisie monteren , 2dehands zal het zelfde probleem zijn zeker.

Voor de rest van de bimmer mooi in orde houden en genieten ervan

Stuurhuis van een E34 komt eigenlijk nooit speling op of die moet meer dan 250.000 Km gelopen hebben.
Speling zit bijna altijd op de verbinding tussen stuurkolom en stuurhuis.
Perfect te regelen.
Dus als je het stuurhuis gaat vervangen dan blijft die speling nog altijd


Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2016, 17:06:52 »
Ok bedankt , weet je toevallig hoe ik dit moet doen  :thinking:

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10017
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2016, 18:21:23 »
Ok bedankt , weet je toevallig hoe ik dit moet doen  :thinking:


Dat weet ik ook ;)
Onderste bekleding onder het stuur boven de pedalen verwijderen.
Je ziet daar dan de stuurstang zitten.
Op die stuurstang zit een vrij grote moer.
Zie link en daar zie je die moer ongeveer in het midden van de stuurstang zitten.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E34-Sedan/Europe/520i-M20/browse/steering/steer_col_lower_joint_assy/

Je zet daar een sleutel op en draait dan telkens met het stuur een beetje terwijl je de moer tegenhoud
Die moer zet je zo vast tot je nog net het stuur omhoog en omlaag kan trekken.
Als dit gebeurd is dan gaat normaal als gans de verdere stuurstangen in orde zijn eigenlijk 99% van de speling op het stuur opgelost zijn.

Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2016, 22:13:23 »
Hartelijke dank :bow: zal ik dit weekend eens proberen  ;)

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2016, 10:29:45 »
Tju niets verbeterd ,eens verder zoeken  :-[

Iemand in de buurt (beernem West-Vlaanderen ) die ook een e34 heeft om het verschil eens te weten ?

Gr Stef  ;)

Offline badboy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 825
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2016, 13:11:19 »
Als je geÔnteresseerd bent, heb ik een stuurhuis liggen van E34, toen had auto op het stuur 0,0 trillingen. Dus in goede staat. Indien interesse, stuur maar pm. Anders succes met E34 en veel veilige km.
BMW = = = Car For Life

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2016, 22:49:24 »
Bedankt ,maar eerst zal ik alles nog eens controleren ;)

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 392
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2016, 23:40:33 »
Op de stuurbox zelf zit een stelschroef met contramoer. Als je de moer losdraait, de stelschroef wat aandraait en de contramoer weer vast zet, kan het al beter zijn. Is een beetje trail and error.
Zoek maar eens naar 'E34 steering box adjustment' op Google.

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10017
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2016, 16:57:15 »
Op de stuurbox zelf zit een stelschroef met contramoer. Als je de moer losdraait, de stelschroef wat aandraait en de contramoer weer vast zet, kan het al beter zijn. Is een beetje trail and error.
Zoek maar eens naar 'E34 steering box adjustment' op Google.

Daar moet je heel voorzichtig mee omgaan want op Google werkt alles als je ze moet geloven.
Daarom dat er ook heel veel "Google techniekers" zijn tegenwoordig ;)
Dat bijregelen  is echt millimeterwerk.
Als je die iets te vast indraait kan het stuur blokkeren bij het nemen van bochten.
Want je voelt niet hoe vast je deze bijregelt omdat je servo stuur hebt.
Moest je daar toch aan gaan regelen zet de bout dan millimeter per millimeter wat vaster.
En bij twijfel blijf je er best af.

Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline RobbieV

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 2
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #12 Gepost op: 8 november 2016, 12:17:58 »
Hebt ge dat stuurhuis al afgesteld?
Heb mijne een paar weken geleden gedaan, is vrij simpel maar vraagt wat geduld.
Is echt een wereld van verschil, er zat enorm veel spel op bij mij.

Je hebt een sleutel 17 nodig (liefst ratelsleutel), een imbus 5 als ik het mij goed herinner, en iemand die ondertussen met het stuur kan bewegen.

Start de wagen en draai het stuur 1 volledige draai uit het center (meeste sleet bevindt zich in het midden, dus kan zijn dat als je daar gaat regelen dat hij bij het draaien te stroef is/niet terug komt naar het midden).
Leg de motor stil, laat de sleutel in het contact zitten zodat het stuurslot niet opspringt.
Draai de contramoer boven op het stuurhuis los genoeg.
Laat iemand met het stuur wiebelen, zodat je het volledige spel op het stuur voelt.
Draai ondertussen het imbusschroefje aan totdat het spel niet meer minder wordt (ging bij mij nooit niet compleet weg).
Draai het dan terug wat losser tot je voelt dat er terug wat spel opkomt. Dat is ongeveer de speling op het stuurhuis die je zoekt (niet te stroef, niet te los).
Draai nu de contramoer terug vast terwijl je de imbusschroef op z'n plek houdt.
Het is niet de bedoeling dat je aan het imbusschroefje moet trekken als een gek, dan is de speling namelijk weg en ben je de tandwielen tegen elkaar aan het drukken wat zorgt voor verschillende problemen, zoals het niet terugdraaien van het stuur na een bocht en enorm stroef draaien van het stuur.

Nu is het tijd voor de testrit, het stuur zou soepel moeten draaien (zonder speling), en na een bocht tot in het midden moeten terugkeren uit zichzelf.
Als dit niet het geval is, of je hoort al iets kraken terwijl je nog maar van de oprit afrijdt, moet je de stappen herhalen tot het goed is, na 3 keer bij mij.

Moet er wel bij zeggen dat sturing een veiligheidssysteem is en dat het "klooien" hiermee op eigen risico is en dat je dit niet moet doen als je hier niet aan toe bent!
E36 320i cabrio // E34 525i

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2016, 21:03:24 »
okidoki , zal ik op mijn gemak eens doen alvast BEDANKT voor de tip ,staat al een maandje stil wegens andere werken
tussen kerst en nieuwjaar heb ik conge dan zal ik het eens rustig bekijken ,want zo is het niet leuk rijden.

Gr Stef

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2017, 22:44:40 »
Hallo , weet er iemand als het M50b20 blok mag draaien op 95E10 benzine , of toch voor de zekerheid 98 tanken .

Gr Stef ;)

Offline Low Budget

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2062
  • Waarom
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2017, 22:49:19 »
BMW van voor '95 geen 95 tanken, Heb bij mijn E32 steeds '98 getankt, denk dat dat zelfs in het boekje staat :iono:

MVG
Low Budget

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1620
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2017, 22:55:53 »
Ik heb in frankrijk toch al E10 getankt met mijn E34, maar ik ben wel van plan om nu 98 te tanken.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2017, 22:29:48 »
Ik ga best er ook 98 inkappen , veel rij ik er niet mee , en met die stilstand kan het product meer stuk maken.

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2018, 12:31:05 »
Hoi hoi , vorig weekend naar de vlaamse ardennen gereden  rond de 180km gereden alles verliep goed , prachtig weer bimmer ok , buiten het koppel .
Onder 3000tr/min niemand thuis , het best was het rijden in 3 versnelling en rond 3500tr blijven ( wel in de binnen baantjes ) als het dan iets opliep  kon
de motor het gemakkelijk ophalen.
De motor is orgineel ,juist groot ondr gehad en de vacuum leidingen vernieuwd .

Bestaat er voor dit type motoren M50b20 een chip voor meer koppel ?
Of een andere tip om het koppel te verbeteren ??


Grts stef.

Offline LazR

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 194
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2018, 18:33:09 »
Beste upgrade is naar een M50B25 gaan.. ik ben naar KroatiŽ geweest met 4 mensen + koffer/hoedenplank bomvol kledij etc.. en het was stampen op bepaalde stukken. Ik moest de motor ook boven de 3000-4000/T houden. Opzich haalt hij zijn snelheid wel maar je merkt dat je veel tekort komt met zo'n gewicht.
Motor is wel oerdegelijk, sterke blokken.
M50B25 swap is easy en niet zichtbaar voor de keuring. Blokken durven ze wel al wat geld voor vragen ondertussen (in vergelijking met M50B20 blokken)
E92 330Da 2014 - ....
E34 520i M50 1990 2015 - ....
E32 730i 1987 2016 - ....
E30 316i 2013 - 2016 (RIP 2016)

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1620
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2018, 21:02:28 »
Verhoog je uiteindelijk vooral de pk's mee, een M5O moet je nu eenmaal in toeren houden, wil je vooruit gaan.
Dat is bij een B25 net hetzelfde.
Wil je meer koppel, turbo op vijzen  ;D
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2018, 22:16:08 »
dank u  voor de reactie , turbo zal ik niet monteren liever dan wat meer schakelen , dacht ook eerst aan een m50b25 , maar als het enkel in de hogere toeren
sneller gaat ,dan zie ik het er nut niet van in , geen klachten boven de 3000 tr , motoren met een vanos , daar moet het verschil wel duidelijk beter zijn.
Wat het ook is dagelijks gewend te zijn met een diesel te rijden met turbo , begint al goed te sleuren aan 1800tr .

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1620
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #22 Gepost op: 10 mei 2018, 23:19:01 »
Het koppel zal ook wel stijgen bij een B25, maar als je naar de cijfertjes kijkt, dan zie je dat een M50 zijn max koppel pas heeft op 4200rpm.
Een vanos voel je wel, maar het is zeker geen wauw-effect :)
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1732
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #23 Gepost op: 12 mei 2018, 15:08:29 »
Een atmosferische motor opkietelen, zonder turbo of SC te monteren is steeds vrij dure aangelegenheid. Daar moet je willen in investeren.
Chip alleen doet niet veel tenzij de motor zwaar ingehouden zou zijn. De volgende stappen zijn inlaat en uitlaat verbeteren. Echter komt dat pas best tot zijn recht als je ook de nokkenas aanpakt. Dan begint het geld te kosten.
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 1992 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 1995 540i Touring articgrijs 6-speed "El Ultimo"
E34 1992 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey "Diceros" (daily)

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4584
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #24 Gepost op: 12 mei 2018, 17:12:01 »
Een atmosferische motor opkietelen, zonder turbo of SC te monteren is steeds vrij dure aangelegenheid. Daar moet je willen in investeren.
Chip alleen doet niet veel tenzij de motor zwaar ingehouden zou zijn. De volgende stappen zijn inlaat en uitlaat verbeteren. Echter komt dat pas best tot zijn recht als je ook de nokkenas aanpakt. Dan begint het geld te kosten.

Helemaal correct. Dan kom je snel op een punt dat beter iets anders koopt met dat geld.

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #25 Gepost op: 12 mei 2018, 17:42:23 »
Okidoki, merci voor de uitleg , ik zal het zo laten , ( beter sparen dan voor een 3l of 3.5 l ) ;)

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1732
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #26 Gepost op: 13 mei 2018, 23:16:24 »
Goh, het hangt ervan af wat je als uitdaging wil aannemen en van je financiŽle sterkte.
Ik neem me voor om los te gaan met mijn 540i, wetende, dat ik per bijkomend paardje in de buidel zal moeten tasten. Ik zie het als een uitdaging met mezelf.
Ik heb deze motor (de M50b20) mogen voelen in een E36 met ongeveer dezelfde bevindingen tot gevolg. Eerder braaf tot een kleine 3250 RPM en vanaf daar gradueel sportiever en feller tot 5500RPM met veel vertrouwen in zijn smeuÔige opbouw.
Al schrijvende vraag ik me nu af wat de inlaat van een M50B25 in samenwerking met een mapping zou kunnen opleveren. Waarschijnlijk weinig in de lage regionen, maar ik heb zo het gevoel dat de punch rond de 3500 wel eens steviger kan zijn.
Misschien een low cost mod die te overwegen valt.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 23:23:21 door bhpaddict »
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 1992 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 1995 540i Touring articgrijs 6-speed "El Ultimo"
E34 1992 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey "Diceros" (daily)

Offline beemerbuddy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 995
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #27 Gepost op: 14 mei 2018, 09:01:33 »
Goh, het hangt ervan af wat je als uitdaging wil aannemen en van je financiŽle sterkte.
Ik neem me voor om los te gaan met mijn 540i, wetende, dat ik per bijkomend paardje in de buidel zal moeten tasten. Ik zie het als een uitdaging met mezelf.
Ik heb deze motor (de M50b20) mogen voelen in een E36 met ongeveer dezelfde bevindingen tot gevolg. Eerder braaf tot een kleine 3250 RPM en vanaf daar gradueel sportiever en feller tot 5500RPM met veel vertrouwen in zijn smeuÔige opbouw.
Al schrijvende vraag ik me nu af wat de inlaat van een M50B25 in samenwerking met een mapping zou kunnen opleveren. Waarschijnlijk weinig in de lage regionen, maar ik heb zo het gevoel dat de punch rond de 3500 wel eens steviger kan zijn.
Misschien een low cost mod die te overwegen valt.

@bhpaddict Marco, ik vermoed dat je refereert naar de testrit van onze generatie-meet, met mijn '96 320i Touring  ;) ? Is wel een M52b20, die had al de dubbelle Vanos, en de M50 niet vermoed ik, dus geeft misschien ook al een verschil  :thinking: En schijnbaar zou er in mijn 320i ook een andere gasklep zitten, had iemand opgemerkt... Wat die inlaat betreft, weet ik dat de huidige rode E36 323i Compact van Adri (M52b25 met standaard 170PK) wel de inlaatcollector heeft van een ?M52b28, en die heeft dus wat extra paarden nu... Het verschil met mijn ex-Compact 323i die wel maar de normale 170PK had is anders toch wel voelbaar  :blink: Adri de zijne trekt (veel) feller op...
2016 Peugeot Expert 2.0 HDI (working guy) - 1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1732
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2018, 12:09:47 »
Bedankt voor de aanvulling.  ;)
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 1992 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 1995 540i Touring articgrijs 6-speed "El Ultimo"
E34 1992 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey "Diceros" (daily)

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 525
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2018, 21:43:49 »
@bhpaddict Marco, ik vermoed dat je refereert naar de testrit van onze generatie-meet, met mijn '96 320i Touring  ;) ? Is wel een M52b20, die had al de dubbelle Vanos, en de M50 niet vermoed ik, dus geeft misschien ook al een verschil  :thinking: En schijnbaar zou er in mijn 320i ook een andere gasklep zitten, had iemand opgemerkt... Wat die inlaat betreft, weet ik dat de huidige rode E36 323i Compact van Adri (M52b25 met standaard 170PK) wel de inlaatcollector heeft van een ?M52b28, en die heeft dus wat extra paarden nu... Het verschil met mijn ex-Compact 323i die wel maar de normale 170PK had is anders toch wel voelbaar  :blink: Adri de zijne trekt (veel) feller op...

Rij al 4 jaar met m50b20 blokken, beide uit 94 en ben er nog steeds heel tevreden over. De sound is nog steeds hemels en het luie karakter tot 3000 toeren vindt ik net super aan die blokken. Mijn e34 touring is eigenlijk heel vlot en trekt goed op, heeft wel heel korte verhoudingen in het diff wat wel enorm veel helpt. Ja een B25 zou super zijn maar voor dagelijks verkeer ben ik zeker tevreden en ook het feit dat je die blokken oerdegelijk zijn is een grote plus
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982