Auteur Topic:  1991 - E34 - 520i m50b20  (gelezen 1443 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
1991 - E34 - 520i m50b20
« Gepost op: 26 juli 2016, 20:17:50 »
Bij deze mijn nieuwe aanwinst .
Nu nog wachten op de nr-platen en rijden met de bimmer.
Wat mij wel opviel dat er redelijk wat speling op het stuur zit.Even de wagen op de brug geplaatst,
en aan de stuurstang gewikkeld (de stang die van het stuur zelf naar het stuurhuis loopt ) en aan de uitgang
stuurhuis ( pitarm ) was er niet direct beweging gezien.
Kan je aan het stuurhuis iets regelen ?Of kan je een revisie monteren , 2dehands zal het zelfde probleem zijn zeker.

Voor de rest van de bimmer mooi in orde houden en genieten ervan
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2016, 10:31:41 door dadoke »

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 216
  • 1990 BMW 535i E34
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2016, 22:14:35 »
proficiat met de aankoop, heb je nog meer foto's? achterkant, binnenkant?

je gaat die koplampen toch veranderen met OEM hoop ik?

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2016, 22:38:20 »
Bedankt  ;)
Origineel vind ik het ook wel mooier, de  geblindeerde ruiten zullen ook verwijderd worden.
Maar er zit geen roest op de wagen dit was voor mij zeer belangrijk.
Ik zal nog wat mooiere foto's posten.

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10018
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2016, 16:03:41 »
Bij deze mijn nieuwe aanwinst .
Nu nog wachten op de nr-platen en rijden met de bimmer.
Wat mij wel opviel dat er redelijk wat speling op het stuur zit.Even de wagen op de brug geplaatst,
en aan de stuurstang gewikkeld (de stang die van het stuur zelf naar het stuurhuis loopt ) en aan de uitgang
stuurhuis ( pitarm ) was er niet direct beweging gezien.
Kan je aan het stuurhuis iets regelen ?Of kan je een revisie monteren , 2dehands zal het zelfde probleem zijn zeker.

Voor de rest van de bimmer mooi in orde houden en genieten ervan

Stuurhuis van een E34 komt eigenlijk nooit speling op of die moet meer dan 250.000 Km gelopen hebben.
Speling zit bijna altijd op de verbinding tussen stuurkolom en stuurhuis.
Perfect te regelen.
Dus als je het stuurhuis gaat vervangen dan blijft die speling nog altijd


Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2016, 17:06:52 »
Ok bedankt , weet je toevallig hoe ik dit moet doen  :thinking:

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10018
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2016, 18:21:23 »
Ok bedankt , weet je toevallig hoe ik dit moet doen  :thinking:


Dat weet ik ook ;)
Onderste bekleding onder het stuur boven de pedalen verwijderen.
Je ziet daar dan de stuurstang zitten.
Op die stuurstang zit een vrij grote moer.
Zie link en daar zie je die moer ongeveer in het midden van de stuurstang zitten.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E34-Sedan/Europe/520i-M20/browse/steering/steer_col_lower_joint_assy/

Je zet daar een sleutel op en draait dan telkens met het stuur een beetje terwijl je de moer tegenhoud
Die moer zet je zo vast tot je nog net het stuur omhoog en omlaag kan trekken.
Als dit gebeurd is dan gaat normaal als gans de verdere stuurstangen in orde zijn eigenlijk 99% van de speling op het stuur opgelost zijn.

Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2016, 22:13:23 »
Hartelijke dank :bow: zal ik dit weekend eens proberen  ;)

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1991 e34 520i m50b20
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2016, 10:29:45 »
Tju niets verbeterd ,eens verder zoeken  :-[

Iemand in de buurt (beernem West-Vlaanderen ) die ook een e34 heeft om het verschil eens te weten ?

Gr Stef  ;)

Offline badboy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 827
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2016, 13:11:19 »
Als je ge´nteresseerd bent, heb ik een stuurhuis liggen van E34, toen had auto op het stuur 0,0 trillingen. Dus in goede staat. Indien interesse, stuur maar pm. Anders succes met E34 en veel veilige km.
BMW = = = Car For Life

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2016, 22:49:24 »
Bedankt ,maar eerst zal ik alles nog eens controleren ;)

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 337
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2016, 23:40:33 »
Op de stuurbox zelf zit een stelschroef met contramoer. Als je de moer losdraait, de stelschroef wat aandraait en de contramoer weer vast zet, kan het al beter zijn. Is een beetje trail and error.
Zoek maar eens naar 'E34 steering box adjustment' op Google.

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10018
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2016, 16:57:15 »
Op de stuurbox zelf zit een stelschroef met contramoer. Als je de moer losdraait, de stelschroef wat aandraait en de contramoer weer vast zet, kan het al beter zijn. Is een beetje trail and error.
Zoek maar eens naar 'E34 steering box adjustment' op Google.

Daar moet je heel voorzichtig mee omgaan want op Google werkt alles als je ze moet geloven.
Daarom dat er ook heel veel "Google techniekers" zijn tegenwoordig ;)
Dat bijregelen  is echt millimeterwerk.
Als je die iets te vast indraait kan het stuur blokkeren bij het nemen van bochten.
Want je voelt niet hoe vast je deze bijregelt omdat je servo stuur hebt.
Moest je daar toch aan gaan regelen zet de bout dan millimeter per millimeter wat vaster.
En bij twijfel blijf je er best af.

Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline RobbieV

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 2
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #12 Gepost op: 8 november 2016, 12:17:58 »
Hebt ge dat stuurhuis al afgesteld?
Heb mijne een paar weken geleden gedaan, is vrij simpel maar vraagt wat geduld.
Is echt een wereld van verschil, er zat enorm veel spel op bij mij.

Je hebt een sleutel 17 nodig (liefst ratelsleutel), een imbus 5 als ik het mij goed herinner, en iemand die ondertussen met het stuur kan bewegen.

Start de wagen en draai het stuur 1 volledige draai uit het center (meeste sleet bevindt zich in het midden, dus kan zijn dat als je daar gaat regelen dat hij bij het draaien te stroef is/niet terug komt naar het midden).
Leg de motor stil, laat de sleutel in het contact zitten zodat het stuurslot niet opspringt.
Draai de contramoer boven op het stuurhuis los genoeg.
Laat iemand met het stuur wiebelen, zodat je het volledige spel op het stuur voelt.
Draai ondertussen het imbusschroefje aan totdat het spel niet meer minder wordt (ging bij mij nooit niet compleet weg).
Draai het dan terug wat losser tot je voelt dat er terug wat spel opkomt. Dat is ongeveer de speling op het stuurhuis die je zoekt (niet te stroef, niet te los).
Draai nu de contramoer terug vast terwijl je de imbusschroef op z'n plek houdt.
Het is niet de bedoeling dat je aan het imbusschroefje moet trekken als een gek, dan is de speling namelijk weg en ben je de tandwielen tegen elkaar aan het drukken wat zorgt voor verschillende problemen, zoals het niet terugdraaien van het stuur na een bocht en enorm stroef draaien van het stuur.

Nu is het tijd voor de testrit, het stuur zou soepel moeten draaien (zonder speling), en na een bocht tot in het midden moeten terugkeren uit zichzelf.
Als dit niet het geval is, of je hoort al iets kraken terwijl je nog maar van de oprit afrijdt, moet je de stappen herhalen tot het goed is, na 3 keer bij mij.

Moet er wel bij zeggen dat sturing een veiligheidssysteem is en dat het "klooien" hiermee op eigen risico is en dat je dit niet moet doen als je hier niet aan toe bent!
E36 320i cabrio // E34 525i

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2016, 21:03:24 »
okidoki , zal ik op mijn gemak eens doen alvast BEDANKT voor de tip ,staat al een maandje stil wegens andere werken
tussen kerst en nieuwjaar heb ik conge dan zal ik het eens rustig bekijken ,want zo is het niet leuk rijden.

Gr Stef

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2017, 22:44:40 »
Hallo , weet er iemand als het M50b20 blok mag draaien op 95E10 benzine , of toch voor de zekerheid 98 tanken .

Gr Stef ;)

Online Low Budget

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1918
  • Waarom
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2017, 22:49:19 »
BMW van voor '95 geen 95 tanken, Heb bij mijn E32 steeds '98 getankt, denk dat dat zelfs in het boekje staat :iono:

MVG
Low Budget

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1482
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2017, 22:55:53 »
Ik heb in frankrijk toch al E10 getankt met mijn E34, maar ik ben wel van plan om nu 98 te tanken.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid

BMW E34 525i

Suzuki GSF1200 Bandit

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1991 - E34 - 520i m50b20
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2017, 22:29:48 »
Ik ga best er ook 98 inkappen , veel rij ik er niet mee , en met die stilstand kan het product meer stuk maken.