Auteur Topic:  1994 - E34 - 530i  (gelezen 7804 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1048
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #90 Gepost op: 4 december 2016, 21:02:31 »
Ik weet het, het is nogal schandalig dat hier al bijna 10 maand lang niets van update is geweest... Ik ben dus niet goed in het onderhouden van men draad  :(
Maar bij deze doe ik dan toch nog eens 'een efforeke' om even alles weer up to date te brengen.

Sinds men laatste post is er niet zo heel erg veel met de 5 gebeurd, maar toch wel 't een en 't ander!

Aan het thermostaathuis bleek zich een lek te ontwikkelen, deze dus uit elkaar gehaald en bleek een barstje te zijn in het plastieken gedeelte. Dit dus vervangen met nieuwe dichting en klaar! Maar na enkele dagen bleek er toch nog ergens een ander KVS lek te zijn... Na verder onderzoek is gebleken dat de waterpomp ook was beginnen lekken, dus ik ging deze 'even' vervangen... Die klus is nogal redelijk uit de hand gelopen!!
Door de waterpomp te demonteren zijn de koelbuizen die onder de lucht inlaat lopen achteraan mee los gekomen (ipv aan de pomp) en moest dus de inlaat gedemonteerd worden om deze terug op hun plaats te krijgen  >:( Uiteraard zijn er bij het demonteren van de inlaat ook enkele studs stuk gegaan, dus dat was ook wel een pleziertje dat er zo nog even bij kon  ::) Deze zijn dan vervangen door nieuwe uiteraard!

Toen ik dat gedaan had merkte ik op dat de vallei pan ook een lek had ontwikkeld  :wiggleyes: Dat kon er dan ook nog wel bij...
Wat ook nog opviel was dat de klopsensoren er niet meer erg fris uitzagen, dus deze ook maar nieuw besteld. Uiteraard had ik het geluk dat die niet meer op stock waren en heb ik een kleine 2 weken mogen wachten tot bosch er weer nieuwe had gemaakt!
Ook de dichtingen van het koelwaterspruitstuk achteraan het blok werden vernieuwd.

Tijdje later was ik aan het rijden en hoorde ik een enorm geblaas van onder de motorkap komen dat gelijk met men toerental opging... Bleek dat de viscokoppeling was vast gelopen! Ook maar even vervangen dan, gelukkig een hele gemakkelijke klus :)
Had ook al een tijdje last van de V-riem die bij de servo soms grip verloor (ondanks nieuwe riem) dus dacht ik aan de riemspanner... En jawel hoor, deze had ook zen beste tijd gehad! Ook nieuw besteld en vervangen, geen last meer mee :D

Om dan zo even op een rijtje te zetten wat er juist allemaal vervangen is geweest in het laatste half jaar:
waterpomp (met dichting)
Vallei pan dichting
KVS spruitstuk dichtingen
4 klopsensoren
dichtingen van de koelbuizen
viscokoppeling
riemspanner

Verder heb ik nog een mod uitgevoerd die ik eigenlijk al van kleins af aan wou doen eens ik V8 zou hebben... Namelijk SIDE PIPES :D :D :D (big fan of '80s en '90s race cars)
Voor degene die die term niet kennen, het is denk ik wel vrij duidelijk wat dat betekend... De uitlaat komt nu uit onder de linker achter deur, zonder dempers  :exited:
Ik besef maar al te goed dat dit zeker niet bij iedereen goed binnenkomt, maar ik geniet er werkelijk met volle teugen van! Wat een fenomenaal geluid mensen!!!

Voor de duidelijkheid, ik heb een systeem in elkaar gestoken dat plug 'n play is en dus gewoon aan de originele ophangingspunten bevestigd is en via het verbindingsstuk na de katalysators is gemonteerd zoals de originele uitlaat. M.a.w. voor de keuring gewoon netjes originele uitlaat, en op een half uurtje tijd hangen de side pipes er gewoon terug onder :D
Foto's daarvan ben ik helaas verloren blijkbaar, maar die kan ik binnenkort wel even snel opnieuw maken ;) 

En dan rest mij nu nog enkel wat plaatjes erbij te voegen van de werken  ^-^

waterpomp


muscles from deutchland









Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1048
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #91 Gepost op: 11 januari 2017, 06:25:27 »
Beste BB'ers,

heb sinds dit weekend een probleem met de 5... Hij begon met af en toe stil te vallen wanneer ik op rolanti stond te draaien (aan een stoplicht bijvoorbeeld), ook af en toe tijdens het rijden viel ik heel even zonder benzine en dan schoot die weer vooruit...
Na stil gelegen te hebben wou die ook heel moeilijk terug starten, tot zondag, dan was het gedaan met starten :(

Ondertussen enkele controles uitgevoerd, en ben ik erop uit gekomen dat de benzinepomp geen stroom meer krijgt!

De zekeringen zijn allemaal goed, de oranje relais van de pomp is nagekeken door Jack's auto light (specialist in auto electronica) en werkt nog goed, de pomp zelf werkt ook nog na eens rechtstreeks stroom te geven...
Nu weet ik niet goed meer waar nog te zoeken, kan iemand me misschien nog tips geven?

Bedankt alvast!!

grts steven

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1048
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #92 Gepost op: 12 januari 2017, 06:34:46 »
Hello BB,

men auto staat nog steeds stil omdat ik de oorzaak van het probleem maar niet kan vinden... Heb de kabel van de pomp zoveel mogelijk gecontroleerd en lijkt nergens een breuk of iets dergelijks te zijn.

Aangezien dit mijn dagelijkse wagen is zit ik best wel in de penarie met dit voorval :( Ik zou dus snel met een oplossing moeten komen zodat ik weer voort kan!

Is mijn enige uitweg dan om hem misschien te laten uitlezen? Ik heb daar geen ervaring mee, tot hiertoe nog nooit nodig geweest...

Alvast bedankt voor enige tips!

Offline beemerbuddy

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 839
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #93 Gepost op: 12 januari 2017, 06:43:46 »
Beste BB'ers,

heb sinds dit weekend een probleem met de 5... Hij begon met af en toe stil te vallen wanneer ik op rolanti stond te draaien (aan een stoplicht bijvoorbeeld), ook af en toe tijdens het rijden viel ik heel even zonder benzine en dan schoot die weer vooruit...
Na stil gelegen te hebben wou die ook heel moeilijk terug starten, tot zondag, dan was het gedaan met starten :(

Ondertussen enkele controles uitgevoerd, en ben ik erop uit gekomen dat de benzinepomp geen stroom meer krijgt!

De zekeringen zijn allemaal goed, de oranje relais van de pomp is nagekeken door Jack's auto light (specialist in auto electronica) en werkt nog goed, de pomp zelf werkt ook nog na eens rechtstreeks stroom te geven...
Nu weet ik niet goed meer waar nog te zoeken, kan iemand me misschien nog tips geven?

Bedankt alvast!!

grts steven

Hoi Steven, ik kan je jammer genoeg niet helpen wegens technische nitwit  :wiggleyes:, maar zet deze post eens in de rubriek "advies"... Of je stuurt een PM naar @kraftbayer (deze tag kan misschien wel helpen  :thinking:)

Grtjs, en suc6
2013 E70 x5 30d individual Rubinschwarz (working guy) - SOLD
2013 F21 114d Mineralgrau (sexy lady)(also working)
1991 E31 850i LagŁnengrun (waiting for take-off, launched since 09/09/2016)
1983 E28 525i Bahama-Blues
1998 E36 323ti Avusblau (and lift-off) - SOLD (and crashed)
1993 E32 730i Sterlingsilber (V-power cruisin')
1996 E36 320i Techno-Touring

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1808
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #94 Gepost op: 12 januari 2017, 09:11:25 »
zitten uw accuklemmen goed vast aan de borm? --> als je daar een kleine onderbreking hebt van tijd tot tijd, dan zie je dat ŗlle electriciteit wegvalt als je wagen stilvalt, dus ook lichten en co.
(enkele weken heb ik dat probleem gehad met de 6, wagen viel ook ineens stil).

succes
Dave

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1048
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #95 Gepost op: 12 januari 2017, 10:32:29 »
Ik denk ik inderdaad best even een topic aan maak bij "advies" om toch meer kans te maken op reacties...
De batterij is netjes aangesloten, heb ik ook gecontroleerd, ondaks ik voor de rest nergens electronische storingen heb!

Bedankt voor de moeite!

grts steven

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #96 Gepost op: 22 januari 2017, 22:38:46 »
Word de benzine pomp niet gestuurd uit de ECU ?? ontsteking heb je wel ?? die Relais waar je van spreekt krijgt deze stuurstroom ?Niet vergeten maar zeer belangrijk MASSA , niemand hier een elektrisch schema ?

Ondertussen al iets gevonden ?

Succes Stef  ;)

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1048
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #97 Gepost op: 23 januari 2017, 17:30:32 »
Hey Stef,

de auto staat nu bij de garage bij mij in de buurt, de patron daar heeft veel kennis en ervaring met de'80s en '90s beemers... Heeft ook het aparaat om een e34 mee uit te lezen.

Vanaf ik hem terug heb kan ik hier ook het verhaal komen afmaken :)

Merci voor mee te denken ;)


Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 40
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #98 Gepost op: 23 januari 2017, 19:26:59 »
Ik ben eens benieuwd , ;)