Auteur Topic:  1994 - E34 - 530i  (gelezen 11349 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1065
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #90 Gepost op: 4 december 2016, 21:02:31 »
Ik weet het, het is nogal schandalig dat hier al bijna 10 maand lang niets van update is geweest... Ik ben dus niet goed in het onderhouden van men draad  :(
Maar bij deze doe ik dan toch nog eens 'een efforeke' om even alles weer up to date te brengen.

Sinds men laatste post is er niet zo heel erg veel met de 5 gebeurd, maar toch wel 't een en 't ander!

Aan het thermostaathuis bleek zich een lek te ontwikkelen, deze dus uit elkaar gehaald en bleek een barstje te zijn in het plastieken gedeelte. Dit dus vervangen met nieuwe dichting en klaar! Maar na enkele dagen bleek er toch nog ergens een ander KVS lek te zijn... Na verder onderzoek is gebleken dat de waterpomp ook was beginnen lekken, dus ik ging deze 'even' vervangen... Die klus is nogal redelijk uit de hand gelopen!!
Door de waterpomp te demonteren zijn de koelbuizen die onder de lucht inlaat lopen achteraan mee los gekomen (ipv aan de pomp) en moest dus de inlaat gedemonteerd worden om deze terug op hun plaats te krijgen  >:( Uiteraard zijn er bij het demonteren van de inlaat ook enkele studs stuk gegaan, dus dat was ook wel een pleziertje dat er zo nog even bij kon  ::) Deze zijn dan vervangen door nieuwe uiteraard!

Toen ik dat gedaan had merkte ik op dat de vallei pan ook een lek had ontwikkeld  :wiggleyes: Dat kon er dan ook nog wel bij...
Wat ook nog opviel was dat de klopsensoren er niet meer erg fris uitzagen, dus deze ook maar nieuw besteld. Uiteraard had ik het geluk dat die niet meer op stock waren en heb ik een kleine 2 weken mogen wachten tot bosch er weer nieuwe had gemaakt!
Ook de dichtingen van het koelwaterspruitstuk achteraan het blok werden vernieuwd.

Tijdje later was ik aan het rijden en hoorde ik een enorm geblaas van onder de motorkap komen dat gelijk met men toerental opging... Bleek dat de viscokoppeling was vast gelopen! Ook maar even vervangen dan, gelukkig een hele gemakkelijke klus :)
Had ook al een tijdje last van de V-riem die bij de servo soms grip verloor (ondanks nieuwe riem) dus dacht ik aan de riemspanner... En jawel hoor, deze had ook zen beste tijd gehad! Ook nieuw besteld en vervangen, geen last meer mee :D

Om dan zo even op een rijtje te zetten wat er juist allemaal vervangen is geweest in het laatste half jaar:
waterpomp (met dichting)
Vallei pan dichting
KVS spruitstuk dichtingen
4 klopsensoren
dichtingen van de koelbuizen
viscokoppeling
riemspanner

Verder heb ik nog een mod uitgevoerd die ik eigenlijk al van kleins af aan wou doen eens ik V8 zou hebben... Namelijk SIDE PIPES :D :D :D (big fan of '80s en '90s race cars)
Voor degene die die term niet kennen, het is denk ik wel vrij duidelijk wat dat betekend... De uitlaat komt nu uit onder de linker achter deur, zonder dempers  :exited:
Ik besef maar al te goed dat dit zeker niet bij iedereen goed binnenkomt, maar ik geniet er werkelijk met volle teugen van! Wat een fenomenaal geluid mensen!!!

Voor de duidelijkheid, ik heb een systeem in elkaar gestoken dat plug 'n play is en dus gewoon aan de originele ophangingspunten bevestigd is en via het verbindingsstuk na de katalysators is gemonteerd zoals de originele uitlaat. M.a.w. voor de keuring gewoon netjes originele uitlaat, en op een half uurtje tijd hangen de side pipes er gewoon terug onder :D
Foto's daarvan ben ik helaas verloren blijkbaar, maar die kan ik binnenkort wel even snel opnieuw maken ;) 

En dan rest mij nu nog enkel wat plaatjes erbij te voegen van de werken  ^-^

waterpomp


muscles from deutchland









Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1065
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #91 Gepost op: 11 januari 2017, 06:25:27 »
Beste BB'ers,

heb sinds dit weekend een probleem met de 5... Hij begon met af en toe stil te vallen wanneer ik op rolanti stond te draaien (aan een stoplicht bijvoorbeeld), ook af en toe tijdens het rijden viel ik heel even zonder benzine en dan schoot die weer vooruit...
Na stil gelegen te hebben wou die ook heel moeilijk terug starten, tot zondag, dan was het gedaan met starten :(

Ondertussen enkele controles uitgevoerd, en ben ik erop uit gekomen dat de benzinepomp geen stroom meer krijgt!

De zekeringen zijn allemaal goed, de oranje relais van de pomp is nagekeken door Jack's auto light (specialist in auto electronica) en werkt nog goed, de pomp zelf werkt ook nog na eens rechtstreeks stroom te geven...
Nu weet ik niet goed meer waar nog te zoeken, kan iemand me misschien nog tips geven?

Bedankt alvast!!

grts steven

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1065
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #92 Gepost op: 12 januari 2017, 06:34:46 »
Hello BB,

men auto staat nog steeds stil omdat ik de oorzaak van het probleem maar niet kan vinden... Heb de kabel van de pomp zoveel mogelijk gecontroleerd en lijkt nergens een breuk of iets dergelijks te zijn.

Aangezien dit mijn dagelijkse wagen is zit ik best wel in de penarie met dit voorval :( Ik zou dus snel met een oplossing moeten komen zodat ik weer voort kan!

Is mijn enige uitweg dan om hem misschien te laten uitlezen? Ik heb daar geen ervaring mee, tot hiertoe nog nooit nodig geweest...

Alvast bedankt voor enige tips!

Online beemerbuddy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 999
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #93 Gepost op: 12 januari 2017, 06:43:46 »
Beste BB'ers,

heb sinds dit weekend een probleem met de 5... Hij begon met af en toe stil te vallen wanneer ik op rolanti stond te draaien (aan een stoplicht bijvoorbeeld), ook af en toe tijdens het rijden viel ik heel even zonder benzine en dan schoot die weer vooruit...
Na stil gelegen te hebben wou die ook heel moeilijk terug starten, tot zondag, dan was het gedaan met starten :(

Ondertussen enkele controles uitgevoerd, en ben ik erop uit gekomen dat de benzinepomp geen stroom meer krijgt!

De zekeringen zijn allemaal goed, de oranje relais van de pomp is nagekeken door Jack's auto light (specialist in auto electronica) en werkt nog goed, de pomp zelf werkt ook nog na eens rechtstreeks stroom te geven...
Nu weet ik niet goed meer waar nog te zoeken, kan iemand me misschien nog tips geven?

Bedankt alvast!!

grts steven

Hoi Steven, ik kan je jammer genoeg niet helpen wegens technische nitwit  :wiggleyes:, maar zet deze post eens in de rubriek "advies"... Of je stuurt een PM naar @kraftbayer (deze tag kan misschien wel helpen  :thinking:)

Grtjs, en suc6
2016 Peugeot Expert 2.0 HDI (working guy) - 1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1828
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #94 Gepost op: 12 januari 2017, 09:11:25 »
zitten uw accuklemmen goed vast aan de borm? --> als je daar een kleine onderbreking hebt van tijd tot tijd, dan zie je dat ŕlle electriciteit wegvalt als je wagen stilvalt, dus ook lichten en co.
(enkele weken heb ik dat probleem gehad met de 6, wagen viel ook ineens stil).

succes
Dave

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1065
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #95 Gepost op: 12 januari 2017, 10:32:29 »
Ik denk ik inderdaad best even een topic aan maak bij "advies" om toch meer kans te maken op reacties...
De batterij is netjes aangesloten, heb ik ook gecontroleerd, ondaks ik voor de rest nergens electronische storingen heb!

Bedankt voor de moeite!

grts steven

Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #96 Gepost op: 22 januari 2017, 22:38:46 »
Word de benzine pomp niet gestuurd uit de ECU ?? ontsteking heb je wel ?? die Relais waar je van spreekt krijgt deze stuurstroom ?Niet vergeten maar zeer belangrijk MASSA , niemand hier een elektrisch schema ?

Ondertussen al iets gevonden ?

Succes Stef  ;)

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1065
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #97 Gepost op: 23 januari 2017, 17:30:32 »
Hey Stef,

de auto staat nu bij de garage bij mij in de buurt, de patron daar heeft veel kennis en ervaring met de'80s en '90s beemers... Heeft ook het aparaat om een e34 mee uit te lezen.

Vanaf ik hem terug heb kan ik hier ook het verhaal komen afmaken :)

Merci voor mee te denken ;)


Offline stef034

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #98 Gepost op: 23 januari 2017, 19:26:59 »
Ik ben eens benieuwd , ;)

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1065
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #99 Gepost op: 4 september 2018, 13:07:13 »
Het werd dringend tijd dat ik deze draad eens tegoei af kom sluiten... Aangezien deze al een tijdje verkocht is en ik ondertussen een andere E34 gekocht heb waar ik ook een draadje over wil beginnen, vind ik het toepasselijk dat ik hier eerst even men verhaal af maak.


Men laatste post ging nog over het start probleem, wat gewoon aan de krukas senser bleek te liggen. Deze werd vervangen en starte weer meteen!
Na dit voorval heb ik er nog tijdje mee gereden, maar dacht steeds meer aan hem te koop te zetten, toen men vrouw zwanger was van ons dochtertje werd die drang om te verkopen en iets moderner en zuiniger te kopen groter en groter...

Op een dag reed ik rond bij mij in de buurt en ik zag iemand boodschappen uitladen uit zen getunede e60, die persoon zag mij al van ver afkomen en die moest de zever die uit zen mond liep afvegen toen ik voorbij kwam met men beestje :) Toen dacht ik in mezelf, wie weet is die mens wel geďnteresseerd om te kopen... Dus, ik rond de blok gereden en even tot bij die persoon gegaan. Even babbel geslagen, de auto bekeken, en op dik kwartierke hadden we al een deal!!
Paar dagen later stond hij zoals afgesproken met een voorschot bij mij in de garage, dus VERKOCHT!!!
Niets zo zalig als een voertuig verkopen zonder dat die voorgeschoteld moet worden aan het WWW. Echter was het serieus bitterzoet, nog nooit zo'n snelle en vlotte verkoop gehad, maar binnen in mezelf, diep van binnen, wou ik men e34 helemaal niet verkopen... Ik moest gewoon even een knoop doorhakken, ik reed met een 23 jaar oude bak rond met +330'000kms op de teller, die me heel veel tijd en geld kostte om op de baan te houden. Het ding was niet dat ik dat er niet voor over had, ik zag het gewoon niet combineerbaar met ons kindje dat er aan kwam...
Na deze verkocht te hebben, ben ik in een E90 gestapt. Op zich zeer degelijke wagen moet ik zeggen, maar vond men weg er niet in en het gemis van de E34 was er vanaf dag 1!
Vandaar dat jullie hier ook binnenkort weer een nieuwe draad van een nieuwe E34 mogen verwachten, want na 6 maand in die E90 was ik het kotsbeu! Ik moest terug naar de jaren 90, mijn thuis, mijn zone, mijn tijdperk!! De E90 te koop gezet, nog nooit zoveel gezever en gezeik mee gemaakt met een auto te koop te zetten seg!! Maar swat, die E90 zit nu ergens in Polen en die E34 is maandje na de verkoop blijkbaar doorverkocht naar iemand in Tsjechië. Die 2 zie ik dus nooit meer terug...

Om dit topic af te ronden dan nog een paar plaatjes, zowat de laatste die ervan getrokken zijn. Het was een fenomenale bak, zal hem nooit vergeten, en altijd missen...


Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1721
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #100 Gepost op: 4 september 2018, 16:26:33 »
Zo'n keuze kan inderdaad voor een terugslag zorgen. Het belangrijkste is dat het je een duidelijk beeld geeft waar je naartoe wil en zo het lezen ook al bereikt heb.
Ik ga op zoek naar je topic.  ;)
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 1992 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 1995 540i Touring articgrijs 6-speed "El Ultimo"
E34 1992 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey "Diceros" (daily)

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 521
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #101 Gepost op: 5 september 2018, 17:56:01 »
Leuk verhaal om te lezen, begrijp het wel de frustraties over de moderne daily. Heb sinds mijn 18 met 90's bmw gereden en nieuwere autos kunnen er echt niet aan tippen! Heb je ondertussen al een nieuwe e34 gekocht dan?
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1344
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #102 Gepost op: 6 september 2018, 17:14:11 »
Nieuwe auto's rijden super smooth, stil en comfortabel, maar hebben geen karakter/uitstraling. Er gaat niets boven BMW's van eind jaren '80 / begin '90. Alleen al het geluid van die M30 / M5x motoren  :drool:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4559
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #103 Gepost op: 6 september 2018, 17:36:21 »
Nieuwe auto's rijden super smooth, stil en comfortabel, maar hebben geen karakter/uitstraling. Er gaat niets boven BMW's van eind jaren '80 / begin '90. Alleen al het geluid van die M30 / M5x motoren  :drool:

Held! :clap:

@stievenbol stel maar rap die nieuwe E34 voor! :drool:
« Laatst bewerkt op: 6 september 2018, 17:42:17 door order66 »

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1065
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #104 Gepost op: 6 september 2018, 18:08:55 »
Leuk verhaal om te lezen, begrijp het wel de frustraties over de moderne daily. Heb sinds mijn 18 met 90's bmw gereden en nieuwere autos kunnen er echt niet aan tippen! Heb je ondertussen al een nieuwe e34 gekocht dan?

Ja :D

Rij er nu een dikke maand in rond als nieuwe daily... Die krijgt binnenkort hier ook wel zijn eigen draadje, moet er eens tijd voor maken!

Heb zelf in 10 jaar auto rijden een 7 tal BMW's gehad, waarvan de jongste een e39 520i van 1996. Nu ik een e90 geproefd heb, en ik weet wat een e87 is (mijn vrouw haar auto), weet ik ook van mezelf dat ik in het nieuwe millenium niet thuis hoor... Mijn hart heeft hierin meer te zeggen dan mijn verstand  ::) ;D

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1344
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #105 Gepost op: 6 september 2018, 21:18:54 »
Ja :D

Rij er nu een dikke maand in rond als nieuwe daily... Die krijgt binnenkort hier ook wel zijn eigen draadje, moet er eens tijd voor maken!

Heb zelf in 10 jaar auto rijden een 7 tal BMW's gehad, waarvan de jongste een e39 520i van 1996. Nu ik een e90 geproefd heb, en ik weet wat een e87 is (mijn vrouw haar auto), weet ik ook van mezelf dat ik in het nieuwe millenium niet thuis hoor... Mijn hart heeft hierin meer te zeggen dan mijn verstand  ::) ;D
Bwa, verstand? Allez, bekijk het financieel. Aan een E34 gaat rapper al eens iets verslijten, zoals een draagarm die de geest geeft, dan bij een nieuwe F10 of G10 (of hoe dat model ook heet tegenwoordig, ik volg het niet meer sinds 2006). Maar dan komt ge er wel met €60 vanaf. Onderhoud kost u €40 ofzo (10W40 aan €3-4 per liter + wat filters) vs €450 aan onderhoud van een moderne wagen bij de dealer.

Geef mij maar oldschool every day :D
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1065
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #106 Gepost op: 6 september 2018, 21:54:31 »
Bwa, verstand? Allez, bekijk het financieel. Aan een E34 gaat rapper al eens iets verslijten, zoals een draagarm die de geest geeft, dan bij een nieuwe F10 of G10 (of hoe dat model ook heet tegenwoordig, ik volg het niet meer sinds 2006). Maar dan komt ge er wel met €60 vanaf. Onderhoud kost u €40 ofzo (10W40 aan €3-4 per liter + wat filters) vs €450 aan onderhoud van een moderne wagen bij de dealer.

Geef mij maar oldschool every day :D

Kwestie van onderhoudskosten hangt het toch heel erg van auto tot auto vanaf... Ik heb in deze 530i op kliene 3 jaar tijd meer dan 2000€ aan facturen liggen. En dan spreek ik voornamelijk over onderdelen alleen, aangezien ik 90% van het werk zelf doe. Als ik dan kijk naar de 'running costs' van men e90 320i, dan is die auto bijna gratis! echt supergoedkoop om te hebben zoiets! Een e34 dagelijks gebruiken gaat me wel aardig wat meer kosten...
Maar als je dan echt naar heel recente en dure wagens gaat kijken, dan is de aankoopprijs weer zodanig hoog dat het natuurlijk vele keer meer kost om met een hele moderne wagen rond te rijden dan met een classic.

En dan kies ik inderdaad veel liever voor een classic waar ik wat tijd en geld in moet steken om op de baan te houden, dan een lening aan gaan (of 5 cijfers op de toog leggen) om in een moderne wagen te kunnen rond rijden, die dan bij het minste een laptop nodig heeft...

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1344
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #107 Gepost op: 6 september 2018, 22:41:19 »
Kwestie van onderhoudskosten hangt het toch heel erg van auto tot auto vanaf... Ik heb in deze 530i op kliene 3 jaar tijd meer dan 2000€ aan facturen liggen. En dan spreek ik voornamelijk over onderdelen alleen, aangezien ik 90% van het werk zelf doe. Als ik dan kijk naar de 'running costs' van men e90 320i, dan is die auto bijna gratis! echt supergoedkoop om te hebben zoiets! Een e34 dagelijks gebruiken gaat me wel aardig wat meer kosten...
Maar als je dan echt naar heel recente en dure wagens gaat kijken, dan is de aankoopprijs weer zodanig hoog dat het natuurlijk vele keer meer kost om met een hele moderne wagen rond te rijden dan met een classic.

En dan kies ik inderdaad veel liever voor een classic waar ik wat tijd en geld in moet steken om op de baan te houden, dan een lening aan gaan (of 5 cijfers op de toog leggen) om in een moderne wagen te kunnen rond rijden, die dan bij het minste een laptop nodig heeft...

:bow: :bow: :bow:

Mijn E34 520i is verkocht met 360 000km op de teller, en kon er eigenlijk probleemloos nog eens 100k bovenop doen. De vraag van 1 miljoen: Zou een E90 320i dat ook kunnen?
Bon, de M60 V8 is dan ook wel weer een pak duurder in onderhoud dan de M30
« Laatst bewerkt op: 6 september 2018, 22:43:31 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1065
Re: 1994 - E34 - 530i
« Reactie #108 Gepost op: 7 september 2018, 08:15:09 »
:bow: :bow: :bow:

Mijn E34 520i is verkocht met 360 000km op de teller, en kon er eigenlijk probleemloos nog eens 100k bovenop doen. De vraag van 1 miljoen: Zou een E90 320i dat ook kunnen?
Bon, de M60 V8 is dan ook wel weer een pak duurder in onderhoud dan de M30

Ik kan me niet inbeelden dat een e90 boven de 300'000km nog degelijk zou functioneren... Tenzij het echt niets anders dan snelwegkilometers zijn, das iets anders. Maar met hoe ik een auto gebruik, dan haalt een moderne auto nooit geen 300'000km zenne  ;D

Deze E34 had op het einde toen ik hem verkocht 336'000 kms op de teller, en eerlijk, die ging nog steeds als een kanon!! M60 is inderdaad vrij duur en intensief in onderhoud (zeker als je amateur makanieker bent zoals ik), maar je hebt dan ook een motor om U tegen te zeggen he, daar sleutelde ik eigenlijk heel erg graag aan...