Auteur Topic:  Review detailingproducten  (gelezen 2089 keer)

Offline integrale

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
Review detailingproducten
« Gepost op: 26 februari 2021, 12:31:25 »
Hi all

Spoiler Alert: Dit wordt een lijvige post...

Na het diagonaal doorlezen van dit onderdeel op ons geliefde forum viel het me op dat (correct me if I'm mismaking) nog geen draadje was waarin we onze bevindingen over de door ons gebruikte detailingproducten kwijt kunnen.

Als hobby-detailer en detailing-enthousiast persoon, lees ik meestal direct alle gerelateerde topics welke ik zie verschijnen.
Hierin valt het me telkens op dat velen onder jullie (bijna) lyrisch zijn over de verschillende producten van Gyeon. Ikzelf echter vind deze niet heel geweldig qua resultaat...  :-\ Meer hierover vind je wat lager in deze post.

Ik benal een slordige 4 jaar "into detailing" en heb ondertussen al een (if I say so myself) een uitgebreide verzameling wat detailing-producten betreft.
Graag werk ik met de producten van Swissvax, Scholl en Nanolex.
Hieronder kunnen jullie een lijstje vinden, geklasseerd op merk: (toegegeven; de producten staan niet in de volgorde welke je toepast wanneer je de auto kuist, waarvoor excuses)

Swissvax
Zonder twijfel mijn favoriete merk om mijn geliefde autootje mee te onderhouden, kostelijk maar, in my modest opinion, elke cent waard...
- Car Bath: heel fijne shampoo, aangename geur en goede glijdende eigenschappen.
- Cleaner Fluid Regular: Je hebt er sterkere varianten in, maar voor mij doet de Regular eigenlijk heel goed wat ik ervan verwacht, wordt gebruikt om oude was van de auto te halen en voert ook een heel lichte, minimale correctie uit tegen bvb. lichte waskrassen.
- Blau - Weiss: mijn allereerste kennismaking met de swissvax waxen, aangename geur, makkelijk aan te brengen, enige minpuntje is dat er soms "brokjes" samenklitten. Ze beweren dat deze wax ontwikkeld werd specifiek voor het verfsysteem van BMW. Ik vrees dat dit een sterk staaltje marketing is, verder geen remarks...
- Concorso: Wordt verkocht als zijnde het summum van wax, op zich kan ik mij hier wel in vinden. Op een zwarte auto (zoals de mijne) is het resultaat echt wel fenomenaal. Wel redelijk prijzig...
- Shield:Eveneens een prijzige variant in het autowax-gamma. Deze wax is verrijkt met PTFE, in de volksmond ook gekend als Teflon. Biedt inderdaad een goed bescherming maar mijn inziens weegt de kostprijs niet echt op tegen het resultaat. Het blinkt allemaal wel mooi, maar je krijgt een evengoed resultaat met de Concorso. Ok, deze laatste houdt misschien minder lang maar ik zit er helemaal niet mee in om mijn autootje wat vaker te wassen en waxen  ;)
- Autobahn + PTFE: Biedt een uitstekende bescherming tegen de verschillende uitdagingen waar de velgen mee geconfronteerd worden. Je merkt het verschil al wanneer je de velgen afspuit, het vuil lost eenvoudig en na het kuisen blinken ze eens zo hard.
- Wheel: een verademing tegenover de (krachtiger) wheelcleaners vooral qua geurbeleving (ruikt naar citroen en munt). Je moet dit product zelf verlengen met (gedemineraliseerd) water. Minder krachtig dan de verkleurende wheelcleaners maar als je velgen behandeld zijn met Autobahn, is dit de way to go om je waxlaag langer intact te houden en toch "shiny af rims" te hebben.
- Paint Rubber Blue: Ook hiervan heb je "zwaardere" versies maar deze zachte klei doet op een goed onderhouden wagen eigenlijk al meer dan genoeg.
- Quick Finish: deze gebruik je in combinatie met de klei. Je kan deze ook als "gewone" Quick detailler" gebruiken natuurlijk.
- Lotos Speed: In één woord: WAUW! aangename geur en doet de wagen blinken als nooit tevoren!! Best ga je na het uitwrijven van deze nog even over de bewerkte plaats met een droge kant van je microvezel doek, anders durft hij wel eens een streepje te laten.
- Crystal: een zeer degelijke ruitenreiniger, maar laat dit nu een van de weinige producten in hun range zijn waar ik niet geheel tevreden van ben. (Als iemand een goede ruitenreiniger kan aanraden, let me know)
- Metal Polish: zeer aangenaam om mee te werken, de uitlaatjes blinken altijd mooi na de behandeling en eveneens belangrijk; de glans blijft ook lang behouden.
- Quick Interior Finish: Na Crystal is dit eerlijk gezegd het 2e product uit de Swissvax-stal waarvan ik niet geheel overtuigd ben. Het heeft een minder aangename geur (amandel  :jpshakehead:) en persoonlijk vind ik niet dat de werking zo fantastisch is of het resultaat lang gevrijwaard blijft van nieuw vuil of stof.
- Plastic Wash: Voor ieder onder ons met plastic componenten op de bumper of waar dan ook, kan ik dit aanbevelen. Het is alsof het plastic vers aangebracht werd na de behandeling. Soms kan dit door tal van redenen, voornamelijk blootstelling aan zonlicht was verweren of grijzig worden. Na een behandeling met Plastic Wash ziet het er altijd opnieuw fris en zwart uit. Het enige nadeel: na +/- 2 maand die je behandeling te herhalen
- Seal Feed: Hiervan is de werking wel duidelijk beter en langer aanwezig. Doet de verschillende rubbers herleven, mooi zwart eruit zien en het weerhoudt het rubber ook van verduren en de hiermee gepaard gaande piepjes en kraakjes
- Pneu: In mijn ogen een van de beste producten om je bandjes er mooi te laten uitzien, niet vettig, niet plakkerig maar een fijne oplossing welke je op een microvezeldoek of borstel kan vernevelen, uitwrijven, laten opdrogen en klaar. De banden blijven er ook lang mooi mee uitzien.
- Fabric: Ook dit product heb ik reeds vervangen door een ander merk. Op zich doet het wel iets maar ik was nooit echt tevreden met het resultaat... je mengt het product met spuitwater en dan zou het de plekken of het vuil uit het stof moeten "bruisen". Hoe veel of weinig ik het ook aanlengde, je bleef altijd de plekken zien en het durft soms zelfs wat contouren achter te laten...
- Wheel brush: Voor hetgeen het is en doet, eigenlijk heel duur... niet speciaal beter, handiger of aangenamer om werken dan goedkopere autoborstels.
- Pneu brush: Van deze ben ik dan wel meer te spreken, de dikkere kop maakt dat je met een beweging de hele band kan bewerken.

Verder heb ik nog tal van verschillende microvezeldoeken van Swissvax: blauwe, witte, gele, roze en de dikkere grijze. Allemaal hebben ze hun eigen "functie" en gebied waarop ze dienen gebruikt te worden. Op zich goede marchandise maar om nu te zeggen dat je niet hetzelfde zou kunnen doen met andere (lees: goedkopere) microvezeldoeken...  :iono: Hun MicroDry doeken daarentegen zijn wel zeker de meerkost waard, deze zuigen bijna het water van je auto af dankzij hun wafelstructuur.

Autofinesse

- Avalanche: Een fijne snowfoam die erin slaagt om het vuil los te weken doch niet zo alkalisch is dat deze de waxlaag aanvreet
- Deluxe Wash Mitt: een rechttoe rechtaan washandschoen, ideaal voor de misses haar Auris  8)
- Drying Towel: zie beschrijving van de Wash Mitt

Nanolex

Wheel Cleaner & iron Remover: Op de geur na, een heel aangenaam product. Krijgt alle vuil van de velgen in een handomdraai en kan ook gebruikt worden om de lak te decontamineren wanneer nodig. Wel nooit laten opdrogen!
Final Finish: Ik gebruik het eigenlijk om op mijn droogdoeken te vernevelen wanneer ik de auto droog, je merkt dat het water makkelijker weggaat hierdoor. Voor hetgeen het kost een dikke aanrader.
Pure Shampoo: Aangename geur en ideaal voor wederom mijn vriendin haar Auris. Dit omdat de shampoo erom gekend staat waxlagen toch enigszins aan te tasten. Als ik dan toch een minpuntje moet vermelden, schuimt superhard...

Scholl Concepts

Spam: Een oerdegelijke All Purpose Cleaner! Efficiënt en niet duur.
Purple: Mijn vervanger voor de Quick Interior Finish van Swissvax en deze doet het wel heel goed. Een aangename citrusachtige geur, laat zich fijn uitwerken en de glans blijft lang behouden.
CF02: Inspectiespray, te gebruiken na het decontamineren en kleien van de wagen, doet zeker waar het toe dient namelijk het naar voorbrengen van gebieden, puntjes in de lak waar correctie nodig is. Wordt door mij ook gebruikt na het polieren om te kijken waar ik nog eens over dien te gaan.
S3 Polish Paste: Voor de 1e stap in het polijstproces, zeker niet de sterkst corrigerende polijstpasta maar voor mijn auto is het meer dan adequaat
S30 Polish Paste: De 2e-stap bij het polijsten, perfect voor de afwerking.

Gyeon

Laat me beginnen met te zeggen dat ik eigenlijk altijd wat teleurgesteld ben in de resultaten die ik bekom met hun producten... Ik weet dat ik nu het risico loop afgemaakt te worden door de fanboys maar voor hetgeen deze producten kosten, vind ik het eigenlijk altijd ondermaats. Het kan zijn dat ik deze producten niet correct zou gebruiken maar ik koop geen Gyeon producten om de simpele reden dat ik niet overtuigd ben van de kwaliteit of meerwaarde...
Langs de andere kant moet ik wel toegeven dat hun polijstdoeken (paars van kleur, een kant met korte vezel, andere kant met langere vezel) wel heel goed en aangenaam om werken zijn.

Q2 Tire: Een heel vettig (letterlijk) product om op de banden te smeren, droogt ook moeilijk hetgeen vaak resulteert in vlekjes/druppels op de flanken van de wagen wanneer deze niet lang genoeg heeft kunnen stilstaan na de behandeling.
Q2M Bathe: Na een paar keer deze shampoo gebruikt te hebben ben ik overgestapt op Car Bath van Swissvax. Bijgevolg heeft het dan ook 3 jaar geduurd eer het flesje op was, dit heb ik opgewerkt op de vriendin haar Toyota, daarvoor leek het me wel afdoende...
Foam: Ook bij dit product was ik blij toen het op was... het schuimt wel, maar om nu te zeggen dat het vuil er echt los van kwam  :iono:

Zo, dat was dan de review van de door mij reeds gebruikte producten. Ok, mijn polijstmachine, de bijhorende pads, de verschillende microvezeldoeken die ik gebruik en ook mijn washandschoenen heb ik nu achterwege gelaten. Mochten er mensen zijn die dit toch ook graag besproken zien dan doe ik dit later wel...
Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden vinden jullie ook nog een fotootje of 2 van mijn collectie.

Hopelijk komt er wat animo in dit draadje, ik lees graag welke producten jullie gebruiken en wat jullie ermee doen en van vinden!!

Greetz
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 13:21:22 door integrale »
“I think that cars today are almost the exact equivalent of the great Gothic cathedrals; I mean the supreme creation of an era, conceived with passion by unknown artists, and consumed in image if not in usage by a whole population which appropriates them as a purely magical object.”
― Roland Barthes

Offline integrale

• Qualifying
Re: Review detailingproducten
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2021, 12:32:57 »

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
“I think that cars today are almost the exact equivalent of the great Gothic cathedrals; I mean the supreme creation of an era, conceived with passion by unknown artists, and consumed in image if not in usage by a whole population which appropriates them as a purely magical object.”
― Roland Barthes

Offline integrale

• Qualifying
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2021, 12:33:21 »

― Roland Barthes

Offline the mauve crew

• Pole Position
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2021, 19:01:35 »
ben vooral geïnteresseerd in de standtijd van de nieuwe GYEON Q² WAX  . iemand al iets gevonden ? kan me niet voorstellen dat het 9 maand haalt zoals sommige anderen .

Offline Nick1407

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2021, 20:41:25 »
Het is een SiO2 infused wax aangezien deze bedoeld is om bovenop een coating aan te brengen. Het lijkt moeilijk om er dan een standtijd uit te distilleren, maar ik vermoed een maand of 3-5?

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
  • Life is too short to be small.
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2021, 17:49:15 »
Leuke topic. Wanneer ik wat tijd heb zal ik mijn bevindingen eens neerpennen.

Ik kan al aangeven dat ik veel Gyon producten heb en daar ook tevreden van ben, dus dat gaat hier interessant worden :)

:thumbsup:
GO5 X5 45e - 2022 - M Pack - Manhattan Green
F11 LCI 535i - 2014 - M Pack - Alpinweiss - BMW M Performance Power Kit (sold)
E61 525d - 2009 - M Pack - full black - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - full black - stock (sold)

Offline Draje

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2021, 21:51:32 »
Hier ook een thuis detailer en vooral Gyeon producten dat ik gebruik.

Hetgeen ik momenteel ondervind van de overstap van Monello. De snowfoam van Gyeon is geen wow voor mij. Schuimen oke, maar het vuil is er toch niet zo fameus af. Dus nu op zoek naar een andere foam om uit te testen. Zodoende eerst de bidons van Gyeon opgebruiken en de monello.

Binnenkort een bestelling plaatsen voor nieuwe droogdoeken, interieurborstels en producten, microfiber towels. Als mensen hier goede tips of ervaring hebben, geef maar door :)

Offline Tmass

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2021, 23:56:28 »
Goedkoopste must-have om de ventilatieroosters te detailen: dit borsteltje in combinatie met een plastic restorer, makkelijker kan het niet worden. €2 op Wish  ;D

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2021, 06:13:04 »
Over de Gyeon producten ben ik nochtans tevreden.Ik had alles van Auto Finesse vroeger maar omdat er een product toen niet beschikbaar was in de webshop eens Gyeon getest en nu volledig overgestapt naar Gyeon producten.Prijscategorie gelijkaardig aan Auto Finesse en voor mij kwalitatief toch iets beter.
Raar dat je niet tevreden bent van de Q2 tire.Je hebt toch nagewreven met een microvezeldoek?Ik doe het zoals het op het flesje staat,aanbrengen met bandenspons,15 minuten laten intrekken en dan nawrijven met een microvezeldoek.Dat is inderdaad vettig maar droogt toch helemaal niet in vlekken bij mij.
Goedkoopste must-have om de ventilatieroosters te detailen: dit borsteltje in combinatie met een plastic restorer, makkelijker kan het niet worden. €2 op Wish  ;D
Lap ik heb vroeger het zesvoud betaald aan een borsteltje van Swissvax hiervoor :P

Offline integrale

• Qualifying
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2021, 11:47:21 »
Toen ik de Q2 Tire aanbracht (en ik heb het toch wel een paar keer gebruikt) altijd aangebracht met zo’n gele pad van meguiar’s (had ik nog op overschot) even wachten en dan uitwrijven met een microvezel doek (eveneens een gele van meguiar’s, die kreeg ik toch nooit meer proper...)
Het is niet alleen dat ik vond dat het niet goed opdroogt, maar ook de miezerige straal waarmee het product uit de dispenser komt, heel fel in die pad trekt en dan blijkt het ook nog zo’n vettige boel te zijn...
Ik ben wel heel blij met de pneu van swissvax is een minder Cisco’s product wat, mijn inziens, het verdelen en uitwerken ten goede komt.

― Roland Barthes

Offline integrale

• Qualifying
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2021, 12:11:24 »
Dat moet ik mij toch ook eens zien aan te schaffen dan

― Roland Barthes

Offline integrale

• Qualifying
Review detailingproducten
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2021, 12:13:55 »
Hier ook een thuis detailer en vooral Gyeon producten dat ik gebruik.

Hetgeen ik momenteel ondervind van de overstap van Monello. De snowfoam van Gyeon is geen wow voor mij. Schuimen oke, maar het vuil is er toch niet zo fameus af. Dus nu op zoek naar een andere foam om uit te testen. Zodoende eerst de bidons van Gyeon opgebruiken en de monello.

Binnenkort een bestelling plaatsen voor nieuwe droogdoeken, interieurborstels en producten, microfiber towels. Als mensen hier goede tips of ervaring hebben, geef maar door :)
Onlangs kocht ik me een setje borstels van MaxShine via wax-it. Ik vind ze zeker zo goed als die van Swissvax en voor de prijs van 1 Swissvax borstel had ik er 3...

Wat betreft microvezel- en droogdokken: microfiber madness is echt wel topgerief, kwaliteit die bijna niet verslijt
Om even een rijmende platitude te gebruiken...

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 12:21:09 door integrale »
― Roland Barthes