Auteur Topic:  2020 - Audi - SQ5  (gelezen 5809 keer)

Offline Fred

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
2020 - Audi - SQ5
« Gepost op: 2 maart 2020, 18:18:30 »
Ik weet het. Wederom geen BMW, maar zoals de titel aangeeft, is het terug een Audi geworden. Het is nochtans al sedert de eerste km's in mijn huidige wagen (vw Passat) dat ik al verkondig dat mijn volgende een 3-reeks of X3 zou worden. En toch hebben ze bij mijn keuze allebei weinig kans gemaakt. Wel meerdere keren samengesteld op de configurator, en gaan bekijken in de showroom maar daar is het bij gebleven.

Ik ben er nochtans zeker van dat ik met veel plezier km's zou rijden met een nieuwe X3, maar het is vooral de tegenvallende afwerking die mij tegengehouden heeft. Daar komt audi en mercedes met kop en schouders bovenuit.

Dus het moest er wat mooi uitzien, de juiste opties aanvinken en vooral, het moest en het zou een 6-cilinder worden. Ik droom er al jaren van om mijn dagdagelijkse km's met een dikke diesel te doen, en dat zal er nu dus eindelijk van komen. Als het geen BMW zou worden, en van de madam moest het duits zijn, dan schoten er niet zo heel veel opties meer over.

Het is ook niet mijn eerste audi, hiervoor reed ik met een Q5 en op gebied van afwerking heeft die wel bewezen dat er geen vervelende piepjes of kraakjes optreden na verloop van tijd. De motor is wel een beetje in de soep gedraaid, maar dat zijn details  :wiggleyes:.

De voornaamste opties:

Audi SQ5 TDI - tiptronic

- Azorengroen metaalkleur
- Fijn Nappa leder S-line
- V-design lichtmetalen velgen, 8.5x21
- Verduisterde zijruiten
- Pano dak
- S Pneumatische ophanging
- Shadow look
- Virtual Cockpit
...

Voor wie niet wil lezen, het is eigenlijk een exacte copie van deze:

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
Re: 2020 - Audi - SQ5
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2020, 18:44:12 »
De motor is wel een beetje in de soep gedraaid, maar dat zijn details  :wiggleyes:.

:toofunny: :toofunny:
Sorry, maar kwam wel grappig over!  ;D

Zéér mooie uitvoering, zeker in dat groen! Ziet er werkelijk een schitterende machine uit.
Veel plezier ermee gewenst  :thumbsup:
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2020, 18:55:02 »
Geen fan van SUV's en ook niet echt van Audi maar toch proficiat met uw aankoop en veel veilige km's gewenst.
Verder leuke kleur, is eens wat anders en hopelijk meer geluk deze keer met de motor  :thumbsup:

Offline stevos

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2020, 20:29:45 »
Mooie kleur, met een dikke diesel gaat dat een echte kilometervreter zijn 👍

Offline Liquid Li0n

• World Champion
  • manuele 6 cilinders FTW
« Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2020, 23:15:32 »
mooie aankoop. dikke diesel is nooit niet slecht. Zeker als je hem laat chippen.

maar waarom ben je niet voor de X3 M40d gegaan motorgewijs?

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2020, 06:07:21 »
Proficiat met de aankoop :thumbsup:

Offline GeoBem007

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
    • @hertgoan
« Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2020, 08:42:10 »
Lekker Fred. Ik zou eerder voor een Audi S4 gaan, SUVs zijn mijn dada niet. Maar wat een combo. En Audi is niet slecht bezig :)

Offline Fred

• Grand Prix Winner
« Reactie #7 Gepost op: 3 maart 2020, 10:41:08 »
De voorkeur voor een SUV is voor mij vooral van praktische aard. Ik vervoer toch regelmatig grote stukken, en met mijn huidig ruimtewonder merk ik dat hoogte soms een probleem is.

Ik heb een vergelijkende testrit gedaan met een Q5 55 tdi (285 pk), S4 avant en SQ5.

De q5 was de eerste en is mij erg goed bevallen. Ruime wagen voor een compacte Suv. Veel comfort. Kwaliteit van materialen en afwerking in het algemeen is echt top notch. En ik vond het echt bizar hoe hard je kon hoeken met dat ding. Helt niet over en is niet van zijn pad te krijgen. Het enige wat ontbrak was dat sportieve kantje. Die 6 cilinder deed zijn werk meer dan goed genoeg, maar was niet zo aanwezig als ik gehoopt had.

De S4 was een stuk sportiever dan ik gedacht had, met een zeer goed onderstel. Standaard onderstel was echt goed afgeveerd, mooie balans tussen sportief en comfort. Stuurt goed en die motor was hier wel heel aanwezig. Ik had het alleen wat lastig met doseren van gas en rempedaal. Voor dagelijks verkeer vond ik hem wat te nijdig. De styling van de nieuwe A4 vond ik nu ook niet heel geslaagd en de nieuwe MMI vond ik ook geen verbetering.

De SQ5 had ik voor laatst gehouden en was voor mij een goede mix. Sportiever afgeveerd dan de Q5, maar toch meer comfort dan de S4. Natuurlijk kan je een sportonderstel niet vergelijken met luchtvering. En mede door het extra gewicht had ik hier geen last van de dosering van gas en rempedaal. Dat sportieve kantje dat ik miste in de Q5 was hier wel aanwezig. Mooie sound ook. Natuurlijk is het allemaal fake, maar ik vond het toch goed gezeurd.

De X3 heb ik uiteindelijk niet mee gereden, mss is dat een gemiste kans. Ik moest op zich ook niet overtuigd worden over zijn rijdynamiek. Ik zou deze blindelings durven kopen, ware het niet dat ik de Q5 dan mooier vind en een stuk bijzonderder vind.
« Laatst bewerkt op: 3 maart 2020, 11:21:55 door Fred »

Offline pieterjan99

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 3 maart 2020, 12:15:31 »
Knappe wagen,

Mijn vorige wagen was een Audi, een A6 C7 2.0TDI.... never again heb ik toen gezworen...man wat reed ik daar niet graag mee

maar dat van jou is natuurlijk andere koek!
Bmw e61 525d PPE sold - Bmw e87 120d sold - BMW X5 sold - Audi A6 4G avant sold - BMW F20 114i - Jaguar XF

Offline GeoBem007

• Premium Member
  • Race Legend
    • @hertgoan
« Reactie #9 Gepost op: 3 maart 2020, 12:23:16 »
Weloverwogen keuze dus, goed bezig :thumbsup:

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #10 Gepost op: 3 maart 2020, 12:30:12 »
Geen Audi fan hier, maar hebt overschot van gelijk op 1 punt: afwerking BMW is echt belachelijk.
Erger me dagelijks aan die kwaliteit in de G30.
En dit is mijn 3e 5 serie, en telkens is de kwaliteit erop achteruit gegaan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Laurent1602

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 3 maart 2020, 13:15:11 »
Ook geen Audi fan, maar dit is echt een prachtige configuratie! Veel plezier ermee! :)

Offline Fred

• Grand Prix Winner
« Reactie #12 Gepost op: 3 maart 2020, 13:22:31 »
Wat had ik anders kunnen verwachten op een BMW forum  ;D

Offline Geert

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2020, 21:53:33 »
Niet mijn type auto maar wel mooi uitgevoerd en zal zeker lekker rijden!
Heel mooi in dat groen ook :thumbsup:
2007 - BMW 630i
2012 - Porsche Cayman R

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2020, 22:19:10 »
Prachtige configuratie!

Ik heb het meer voor de SQ5 qua looks dan de M40i X3 :)
2020 - Kia C'eed SW GT-line (firmahok)
2017 - VW Polo 1.0 DSG (misses)

Offline Fred

• Grand Prix Winner
« Reactie #15 Gepost op: 1 juli 2020, 09:28:56 »
*Zucht*

Nog steeds stof vangen hier. Geen nieuws, geen update... niets. Ondertussen al wel tiental keren gebeld naar de dealer, die nog steeds niet weet wanneer de auto in productie zal gaan. Blijkbaar is de situatie in Mexico barslecht, en is er nog geen productie.
Auto besteld eind januari, zoals het nu gaat zal ik al mogen blij zijn dat hij dit jaar nog geleverd wordt. Tegen die tijd staat de facelift in de showrooms  :thumbdwn:.

Het is nogal dubbel om te wachten op nieuws voor de productie van een 'nieuwe' auto, die bij levering al als oud bestempeld wordt. Ik heb verschillende keren geïnformeerd naar de beschikbaarheid van een eventuele facelift, en hun respons was dat er nog lang geen verandering in de planning zat, en dat ze zelfs geen weet hadden van een eventuele facelift. Nu zit ik hier mooi te blinken. Internet staat vol van de première van de nieuwe Q5...

De bestelling annuleren is volgens mij ook niet mogelijk omdat ze kunnen beroep doen op uitstel wegens overmacht  :iono:. Als ik dus zou annuleren, dan verbreek ik een contract en draai ik dus op voor 15% van de kosten. Ik heb een afspraak gevraagd met de verkoper, in de hoop dat ik tot een overeenkomst kan komen om te wachten op het nieuw model. Iemand ervaring met dergelijke situaties?

« Laatst bewerkt op: 1 juli 2020, 09:31:59 door Fred »

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 1 juli 2020, 21:15:51 »
Zo spreekt elke garage natuurlijk, ze weten nooit iets van nieuwe modellen.
Als ze dat wel zouden doen verkopen ze het huidige model niet meer..

Maar ik zie dat de fl Q5 al is voorgesteld?
De uwe is nog niet in productie... ga je dan automatisch niet meteen een fl hebben ipv pre fl?
2007 - BMW 630i
2012 - Porsche Cayman R

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 1 juli 2020, 21:58:51 »
Zalige wagen!
Aangezien de FL aangekondigd is (beetje zielig van de dealer om officieel Audi nieuws te gaan ontkennen), zou ik ook wel vermoeden dat je een facelift gaat krijgen.
Ze kunnen moeilijk enkel voor de SQ5 nog de prefacelift gaan maken denk ik?
Work hard, play hard

Offline Fred

• Grand Prix Winner
« Reactie #18 Gepost op: 1 juli 2020, 22:40:14 »
Ik dacht ook dat ik automatisch de update zou hebben. Ik heb vandaag nog de verkoper gesproken. Het zal duidelijk niet het geval zijn.

De facelift zat er natuurlijk wel aan te komen. Er circuleerden al wel foto’s van gecamoufleerde q5’s, maar nog niets concreet. Dat risico heb ik genomen met mijn ogen open. Naar schatting zou de levering op zijn minst met 8 weken uitgesteld worden. In eerste instantie komt enkel de 2.0 tdi, begin volgende jaar op de markt. In het voorjaar de andere motorisaties. Van de sq5 is nog niets geweten. De kans is dus zeer klein dat ik de FL zal kunnen scoren. De sq5 zou nog een jaar op zichlaten wachten.

Hoewel ik de nieuwe styling zeer geslaagd vind, zijn er ook enkele nadelen. Mijn kleur is niet meer te verkrijgen en de navi is nu enkel te bedienen met touchscreen.

Offline erq

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
« Reactie #19 Gepost op: 2 juli 2020, 13:36:54 »
Dikke kist! Mooie spec ook!
FL zou ik niet té zeer van wakker liggen. Zeker SQ5 zal nog tijdje op zich laten wachten. Dan rij jij al vrolijk rond  ;D

ah, en FAN-F*CKING-TASTISCHE kleurkeuze
“That’s thirty minutes away. I’ll be there in ten.”  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d

Offline Fred

• Grand Prix Winner
« Reactie #20 Gepost op: 2 juli 2020, 19:06:03 »
 :D thanks!

Ik kan niet wachten om hem in het echt te zien. Tot nu toe nog geen enkele q5 zien rijden in deze config.
Op zich ben ik er ook niet super rouwig om dat ik een pre-facelift zal hebben en niet het laatste nieuwe model.

Ondertussen ook al ergens gelezen dat de nieuwe q5 een geüpdate quatro aandrijving zal krijgen, hoofdzakelijk voorwiel aangedreven met de mogelijkheid om de achterwielen bij verlies aan grip in te schakelen. Ik zal nog de klassieke quatro hebben, met in mijn geval 60% achter en 40% voor  8). Geen idee of dat voor alle q5's zo zou zijn, maar ik ben iig zeker van mijn spec :D.

Toevallig nog een broertje tegen gekomen op de internets https://www.guideautoweb.com/en/galleries/43130/2018-audi-sq5-thrilling-within-reason/?im=5

Offline Liquid Li0n

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 8 juli 2020, 16:16:01 »
Ik dacht ook dat ik automatisch de update zou hebben. Ik heb vandaag nog de verkoper gesproken. Het zal duidelijk niet het geval zijn.

De facelift zat er natuurlijk wel aan te komen. Er circuleerden al wel foto’s van gecamoufleerde q5’s, maar nog niets concreet. Dat risico heb ik genomen met mijn ogen open. Naar schatting zou de levering op zijn minst met 8 weken uitgesteld worden. In eerste instantie komt enkel de 2.0 tdi, begin volgende jaar op de markt. In het voorjaar de andere motorisaties. Van de sq5 is nog niets geweten. De kans is dus zeer klein dat ik de FL zal kunnen scoren. De sq5 zou nog een jaar op zichlaten wachten.

Hoewel ik de nieuwe styling zeer geslaagd vind, zijn er ook enkele nadelen. Mijn kleur is niet meer te verkrijgen en de navi is nu enkel te bedienen met touchscreen.

enkel met touchscreen...en dat scherm staat toch vrij ver en hoog...schandalig. dat is dan zoals je smartphone bedienen die met een zuignap aan je raam hing vroeger maw niet te doen. maar dat zal ook wel de bedoeling zijn, dat je spraakherkenning gebruikt die dan amper verstaat wat je wil vragen.

Offline Fred

• Grand Prix Winner
« Reactie #22 Gepost op: 9 juli 2020, 18:36:52 »
Het zou iets dichter geplaatst zijn zodat je het scherm makkelijk kan aanraken. Ik vind het gewoon niet praktisch. Voor de een of andere reden vind ik knoppen makkelijker dan te zitten mikken op je aanraakscherm.

Offline Liquid Li0n

• World Champion
« Reactie #23 Gepost op: 9 juli 2020, 20:54:18 »
Het zou iets dichter geplaatst zijn zodat je het scherm makkelijk kan aanraken. Ik vind het gewoon niet praktisch. Voor de een of andere reden vind ik knoppen makkelijker dan te zitten mikken op je aanraakscherm.

same here, en zeker in belgie met al die putten en verkeersdrempels

Offline Fred

• Grand Prix Winner
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2020, 16:13:40 »
*Update*

Blijkbaar zijn ze wakker geschoten daar in Mexico. Vorige week telefoon gekregen van de dealer (heeft me zelf opgebeld, wat ook wel weer netjes is) dat mijn auto de productie heeft doorlopen. Hij staat dus nu op een parking te bakken in de mexicaanse zon, te wachten tot hij mee mag op de boot. Ze rekenen 6 weken voor transport. Dan gaat ie nog eens naar Brussel om uiteindelijk ergens halverwege oktober voor mijn neus te staan.

Eerlijk gezegd had ik het liever niet geweten. Tijdens het verlof was ik het eigenlijk wat vergeten. Nu krijg ik het weer niet meer uit mijn hoofd natuurlijk  :D. Toch blij dat de beste man mij op de hoogte gehouden heeft...

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2020, 16:19:48 »
Tijdens het verlof was ik het eigenlijk wat vergeten.

Dealer: "Dag meneer, het is om te melden dat uw wagen geproduceerd is en staat te wachten om verscheept te worden."
Fred: "Auto? Welke auto? Had ik een auto besteld?? Ah, juist, ja... Nu herinner ik het me weer!"

:toofunny:

München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline Fred

• Grand Prix Winner
« Reactie #26 Gepost op: 11 september 2020, 20:53:12 »
Zopas een mailke gekregen dat er iets gearriveerd is. Kga eens moeten terugkeren in mijn mailgeschiedenis. Blijkbaar had ik iets besteld 😄

Online Monky

• Premium Member
  • Race Legend
  • Freude am Fahren
« Reactie #27 Gepost op: 11 september 2020, 20:54:41 »
Zopas een mailke gekregen dat er iets gearriveerd is. Kga eens moeten terugkeren in mijn mailgeschiedenis. Blijkbaar had ik iets besteld 😄

Iets... dat is veelbelovend  :toofunny:
The Daily  -  F20 125d      
The Oldie  -  E30 318iS

Offline Fred

• Grand Prix Winner
« Reactie #28 Gepost op: 21 september 2020, 09:39:04 »
Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zo ver. Wist niet goed wat ik zou verwachten van de aflevering, aangezien er al een tijdje met instructievideo's gewerkt werd ipv ouderwets knopjes draaien. Maar de verkoper heeft uitgebreid de tijd genomen om alles te overlopen  :thumbsup:. Naar buiten gereden met een dikke smile op mijn gezicht.

foto's van de levering heb ik niet genomen, maar ik was al eens gaan piepen:
De passat ook nog eens een laatste badje gegeven  :D

En dan recht naar de pomp

Ik moet nog veel uitzoeken, maar so far bevalt ie zeer goed. De motorsound is dan wel fake, maar past zeer goed bij het karakter van de wagen. Klinkt als een snelle tank. Valt zeer gezapig mee te rijden, maar van zodra je het gas wat meer induwt schiet hij vooruit.

Valt er dan nog wat te zeuren? Jazeker  :D.
-De Hifi installatie is het optionele audi sound system, die op zich wel helder klinkt, maar heel beperkt bij te regelen is. Geen idee of daar nog iets aan af te stellen valt, maar ik vrees ervoor.
-De testwagens hadden allemaal de dynamische stuurinriching. Dat vond ik wat kunstmatig aanvoelen, dus niet genomen. Maar nu valt het wel op dat ik grote stuuromwentelingen moet maken bij bochten. Dat is even wennen denk ik.

Hij staat ook nog wat hoog op zijn poten. Initieel wou ik droplinks installeren, maar nu twijfel ik toch over de Cete-module, waarmee ik iedere stand individueel zou kunnen instellen. Ik dacht dat ik enkel in dynamic (de laagste stand) zou rijden, maar de oude vent in mij begint comfort ook te appreciëren  :D.

Offline Liquid Li0n

• World Champion
« Reactie #29 Gepost op: 21 september 2020, 09:49:57 »
gedurfde kleur in dat groen. maar wel discreet. tof ook dat je die kentekens, SQ5 er hebt afgedaan. (nu enkel die reclame onder je plaat nog :P)
Ik vind dat geluid altijd wel een beetje fout, je weet dat het een diesel is en diesels niet zo klinken. maar ja.

over die hifi installatie. Zou je dat niet met een firware/software update van het systeem misschien kunnen verbeteren. Als de auto er al zolang staat of onderweg is zijn er misschien wel updates bij de dealer mogelijk.