Dag BMW petrolheads,
Ik begin maar met deze intro, omdat ik al gemerkt heb dat er hier op BB weinig animo is voor de electro-wagen

Om jullie alvast gerust te stellen, gaat er inderdaad niks boven het geluid van een BMW 6, 8 of 12 cylinder... Ik heb zelf het voorrecht om van elke motorisatie een exemplaar te bezitten, en als ik mag kiezen, dan komt de V12 van m'n E31 op de eerste plaats... Wat een motor

't is ook met de E31 dat ik de Woensdag vòòr Kerstmis naar Delfgauw (NL) gereden ben, voor een spoeling van de automaatbak... Toen ik aangaf bij het vastleggen van de afspraak dat ik met een tweede wagen (met chauffeur) wilde komen, om toch mobiel te zijn gedurende de toch 4 à 5 u. durende servicebeurt, stelde men me voor om van hun vervangwagen gebruik te maken, maar dat zou dan maar kunnen tot eind Dec. 2016, want dan liep het contract af dat ze hadden met BMW NL... En dus mocht ik GRATIS en VOOR NIKS gebruik maken van een Protonic-blauwe i3 (zonder R.ex)...
Bij aankomst stond de i3 reeds klaar op de parking, en in vind 'm in dat Protonic-blauw wel iets hebben, het valt in elk geval op

Bij het instappen valt toch op hoe ruim die is, ondanks de buitenafmetingen, maar dat komt natuurlijk door de hoogte van de wagen, en wordt versterkt door de grote voorruit, het pano-dak, de stijlloze (letterlijk) voor- en achterdeuren... het traditionele BMW dashboard is hier niet van de partij, maar desondanks zie je toch de BMW stijlkenmerken terug... de schermen, bedieningsknoppen ( i-drive), navi...
Afwerking van het geheel vind ik zeer zeker aanvaardbaar naar de BMW-normen in deze prijsklasse... Natuurlijk niet te vergelijken met een 7-serie

Na het starten (what's in a name) van de auto en het wegrijden kwam de grootste verrassing... Man, wat rijdt dat ding fantastisch, en dan bedoel ik het algemene comfort aan boord... Ophanging en vering zijn veel zachter als ik had verwacht van zo'n kleine auto, geluiddemping is dik in orde en zelfs bij 140km/u op de autoweg hoor je nagenoeg geen rij- of rolgeluiden... Je hebt echt niet het gevoel om met een klein gebakje rond te rijden... 't is natuurlijk geen bochtenmachine, maar voor alledaags (woon-werk) verkeer voldoet ie uitermate goed... Verrassend genoeg was ik snel vertrouwd met de wagen, want je moet toch rekening houden met een paar electro-gebonden issues : de trekkracht is fenomenaal, zonder natuurlijk explosief te zijn (0-100 in ong. 7 sec.) en als het gaspedaal wordt losgelaten, remt ie automatisch af om de batterij bij te laden...
Normaal gezien kun je met een volledig opgeladen standaard i3 zo'n 190 km. rijden, maar onze "test"wagen was nog goed voor een dikke 100km. Wij hadden ook inderdaad nog een kleine 20km. over na een rit van een 80km., waarbij het merendeel wel over de autoweg verliep, in normale omstandigheden (met de gebruikelijke stroomvreters (radio, airco) aan... Maar zoals op één van onderstaande foto's te zien is, is Nederland goed voorzien van laadpalen, want op het navi-scherm zie je de ene laadplaats na de andere

Het is natuurlijk aan éénieder om uit te maken wat de zin (of onzin) is van een electrische wagen, en al helemaal om met welke je dan wel zou rijden, maar ik ben ervan overtuigd dat de i3 zeker een plaats mag opeisen in dit segment. Wel staat vast dat deze manier van autorijden (electro/hybride) nog in z'n kinderschoenen staat, toch zeker wat betreft levensduur batterij, tweedehandsmarkt, betrouwbaarheid

en dat er daarom zoveel sceptisisme heerst, toch zeker bij particulieren... Een nieuwe i3 kost toch al snel 40-45K en da's zeker geen kleingeld, rekening houdend met voorgaande factoren... En als enige wagen in een gezin van 4 valt ie dan toch wel wat klein uit, wat kofferruimte betreft... Maar zit er ondertussen geen i5 in de pijplijn

Ik heb me in ieder geval de (test)rit met de i3 niet beklaagd, en bij vervanging van de F21 114d van de vriendin, wordt voor deze zeker eens berekend wat de effectieve kost/km zou zijn...
tot slot, picture time...