BMW Algemeen > Testverslagen

2010 - E84 - X1 xdrive23d automaat

(1/1)

BeemerX1:
Hey,

Heb mijn Beemer dus vrijdag voormiddag mogen ophalen bij de BMW dealer in Arlon.
Ze had zo een 64000 km op de klok.
Bouwjaar 2010 en dus pre facelift model.
Betreft de 2l diesel (bi-turbo) met 204pk/400nm (1650kg denk ik) met 4 wielaandrijving (40% voor en 60% achteraan, permanent).

Buiten deze motorisatie en de xdrive wou ik een automaat.
Andere criteria waren:
-xenon
-airco
-leer
-navi

Door de combinatie te willen kwam ik natuurlijk op rijk uitgerust X1's uit, een X6 is een droom en ook een 335xda was er wat over voor mij maar ben er zeker voorstander van.
Een 530xda alsook 120d (beiden vorig model maar ze vragen er spijtig genoeg nog goud voor) waren nog kanshebbers alsook een C200/220cdi van 2007.
Een 635d van 2009 viel af door 286pk op enkel de achterwielen, als die toen in xdrive waren geweest en dus nu ook op de okkaziemarkt zouden staan dan had ik een oog dichtgeknepen bij het kijken naar de taksen en de verzekering.
Een 123d coupé viel me ook af wegens te prijzig en geen gewenste xdrive voor het vermogen.

De X1 heb ik altijd al mooi gevonden net zoals de X6. Kameraden vinden deze ook mooi al moesten ze van de concept nooit niks weten en moest het eerst wat wennen.
Ik weet wel dat veel mensen deze 2 gedrochten vinden, hun probleem, niet het mijne.

Zwate buitenkleur (kon ook en witte geworden zijn) en zwart leder interieur (zeker geen spijt dat dit geen bruin is)
M pakket heeft ze niet al zie ik bitter weinig X1's met M pakker rondrijden, die kit staat wel perfect.
Heb er wel 18 duimers op met 225 banden, wanneer ik ander velgen koop dan komen op deze 18 ners winterbanden.

Nog enkele opties buiten diegene opgenoemd:
-cruise control
-bedieningen aan het stuur, ook flippers om manueel te schakkellen
-achteruitrij camera
-PDC rondom
-panoramisch dak
-gsm houder in de middenconsole (voor nen oude nokia denk ik, die ga ik er laten uithalen, zit in de weg)
-dan die donkere houtinleg, stoort me in het echt minder als op foto (op een nieuwe zou ik voor zilver gaan, das net sportief tov de klasse van de donkere houtinleg)
-zetelverwarming
-bluetooth verbinding
-USB connectie voor een stick met mp3's op
-DVD speler
-Harde schijf voor de groote navi
-lichtpakker
-type aanduiding heb ik er laten afhalen bij de BMW dealer waar ik deze uit premium selection heb gekocht
-...

Ik vergeet wellicht nog opties, engiste dat ik mis (en terwijl ook niet mis) is de confort toegang. Je hebt meer geniet van het lichtpakket doordat je de wagen op afstand ontgrendeld maar je sleutel niet hoeven boven te halen en te plaatsen is ook een luxe hoor.

Door het hogere gewicht van de wagen, de aandrijving en de aerodynamica van de X1 ligt het verbruik wel wat hoger dan een andere wagen. Zit aan een gemengd verbruik van 8,2l/100km met rustig rijden en aan zo een 9l met spelen. Met extreem spelen kan ze ook naar 10l en meer natuurlijk.  :)

Ook door de standaard ophanging (die eigenlijk goed en stug aanvoelt) en het hogere gewicht zorgen ervoor dat bochten op hogere snelheid wat tricky aanvoelen, zeker bij S bochten, dan voel je de wagen wat hellen. Doordat je hoger zit voel je dit harder dan in een normale wagen.

Ook weet ik nu wat iemand hier bedoelde met het springen, raar gevoel maar na dat dobberren heeft de wagen perfect controle.
Ligt vooral aan de slechte wegen in ons apenland. De xdrive vangt dit gedeeltelijk op denk ik want bochten zijn niet erger dan op recht stuk. Weer eens, bij hogere snelheden valt dit zeker op.

Het is natuurlijk geen sportauto al lijk ik ze wel zo te rijden.  :)
Automaat doet wat ie moet doen, beetje gas is snel schakkellen in lage toeren en confortabel, traag- of warmrijden. Half gas gaat de bak later schakkellen (boven de 3000t/m) en bij veel gas schakeld ie echt wel hoog in toeren voor een diesel. Bij kickdown is het bij 4500 t/m heb ik de indruk. In DS stand gaat ie zelfs door naar 5000.
Zelf 'flipperren' in manueel heb ik nog niet vaak gedaan, is veel fun maar helemaal nooit nodig.

Wel terug mijn snelheden gewoon worden. Je hebt geen idee dat je bv al 100-140km/h rijdt, je moet echt op je teller kijken.
Let je op de teller dan valt het je wel op dat de auto hard optrekt bij kickdown maar als je de teller niet in het oog houdt dan lijkt de wagen traag bij kickdown en pas boven de 3000t/m pas echt op te trekken.
Echt een vals gevoel van snelheid al verraad het andere verkeer wel dat ik met zo een 200 pony's weg ben.
Het motorgeluid is altijd wel wat aanwezig en bij lekker doorgaan zeker hard hoorbaar.
Ik vind dit wel leuk maar kan begrijpen dat dit ook een nadeel kan zijn.

De combinatie van de (valse) snelheid gewoon worden en de automaat zorgen ervoor dat ik nog aan het remmen ben in een bocht ipv al doserend op het gas sta, dit zorgt ervoor dat ik halverweg (of 3/4 bocht) nog niet meer- of volgas kan geven zoals het moet. Vals gevoel van snelheid heb je dus ook in bochten, je gaat snel maar je hebt het niet door.

Zetels zitten perfect, stuur ligt goed in de hand, die hout inleg stoort me helemaal niet, past wel bij het zwarte interieur.
Ik verkies nog de zilvere inleg maar vind het de moeite niet op de afbraak/okkazie site's te zoeken of nieuwe te kopen, zelfde met het stuur, ik zou een M-stuur verkiezen maar wil de tijd en het geld er niet insteken.
(Toch bedankt voor de duitse ebay links mannen.)

Achteraan is geen zee van beenruimte maar toch kan je perfect zitten zolang je geen 2 mensen van 1.90 achter elkaar zet.
(Kameraad als passagier vooraan 1m86 en erachter 1m82, beiden hadden genoeg been/knie ruimte en zaten goed confortabel tijdens een lange rit.)
Achterbank staat ook redelijk schuin zeiden kameraden me en dat vinden ze prima, in een coupé/cabrio en soms ook bij een gewone hatch of berline merk al eens een rechtopstaande bank want vaak hinderd voor langere ritten. Aan hoofdruimte natuurlijk geen gebrek.

Uitelijk is ieder zijn smaak, eigenlijk het rijgedrag in interieur natuurlijk ook maar mijn mening over het uiterlijk is, als je de wagen van ver ziet lijkt ie helemaal niet groot, de zwarte buitenkleur zal hier wel mee te maken hebben, op een kleine wagen past zwart eigenlijk minder want dan lijkt de wagen te klein (CLA als voorbeeld, A klasse of 1 serie).
Als je dicht bij de wagen staat vallen de afmetingen wel op en zie je inderdaad dat het wat groter is.
Hoe omschrijf je deze kruising, een bij elkaar geduwde break die daardoor hoger is geworden.  :)
Ik vind de rechte neus, de hogere instap en het iets hoger zitten wel goed al valt die laatste nu niet zo erg op in het verkeer.

Achterzicht is bagger door de spiegels en de achteruit, de camera met geleide lijnen komt heel hard van pas.
De PDC komt pas veel later in aktie en stoort zo nooit, als die beept en nog maar net groen aangeeft ben je al lang op de hoogte.

De groote navi en het panoramisch dak zijn ook super leuk. Dat zijn van die optie die mss niet nodig lijken te zijn maar vergeet ze niet te nemen op je volgende wagen want je zou het gaan missen eens je dat gehad hebt.

Mijn wagen kan de Idrive in engels, frans of duits hebben dus ik ga eens naar de dealer in de buurt voor een nederlandstalige versie en mss navi update. Terwijl ook vragen voor de OEM 10 set interieurverlichting (blauw), dat geel is maar stom.
De angel-eye's in het wit of blauw zullen ze nog niet hebben, die gele ringen storen me wel wat.

Verder vindt ik de zilvere nieren, de zilvere lat onderaan de ramen en het feit dat dakrails en zijshorten in het zwart zijn prima.
De velgen is het echt zijn ook niet zo somber als op foto, ideaal wintervelgje.

Enkele foto's komen er nog bij van het testexplaar en hopelijk nog lang, met veel geluk en plezier, mijn wagen.
De X1 heeft zoals elk model zijn voor- en nadelen. Ik heb mijn ervaring en meningen gegeven.
Mss niet in de stijl van echte auto testverslagen maar zelfs daar ziet de ééne test een voordeel waar de andere een nadeel ziet.
Concurrent voor de X1 word de GLA van Mercedes (moet nog uitkomen nieuw dus denk nog niet aan een okkasie), verder vindt ik een Land Rover Evoque mooi (al weet ik niet of dit een rechtstreekse concurent is of een model hoger) en een Hiyundai xi 35 maar de X1 vindt ik toch mooier en beter. Q3 vindt ik maar niets, ben zo geen Audi fan maar kan begrijpen dat mensen deze goed of mooi zouden vinden, mij lijkt het dan eerder een voorkeur in merk of uiterlijk bij de keuze en iemand waarbij het merk/model geen bal uitmaakt die moet maar gaan testrijden.

Vriendelijke groeten,
Bart

BeemerX1:
Foto's

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie