De Werkplaats > Banden & Velgen

[ALG] Bandenmaat - Keuring (verwarrend)

(1/1)

thomasrs50:
Dag heren, dames

Een vraag in verband met 'afwijkende' bandenmaten op onze keuring.

Op mijn huidige wagen zitten 225 / 55 / 17 banden op 7 inch brede velgen. Constructeur adviseert eveneens 215 / 65 / 16 en 245 / 45 / 18.

Zelf heb ik nog een 7,5 inch brede, 18 inch set liggen waarop ik 235 / 50 / 18 wil monteren. Als ik de goca bandentool gebruik met als beginwaarde 225 / 55 / 17 dan krijg ik 'NEEN', gebruik ik 215 / 65 / 16 als beginwaarde, dan krijg ik 'JA'. Na controle met een andere bandentool (- 2 % / + 1,5% afwijking) begrijp ik waarom.

MAAR: wat met de keuring?

Bijkomende vraag: het www adviseert voor 7,5 inch breed MAX 235, maar de constructeur heeft zelf 245 aan op dezelfde velg. Ik volg even niet meer.

Bedankt

T.

flash:
Als goca nee zegt meen ik dat het voor de keuring ook nee is

Phil_:
De breedte van de velg maakt geen verschil voor de keuring (niet controleerbaar) .

De afwijking geldt dus enkel voor banden waarmee je wagen 'standaard' zou geleverd kunnen zijn (niet als optie) , meestal vermeld in deur/tankklep .

Hier mag je dan ook zeker geen 'tuning' rapport op betalen ;)

thomasrs50:

--- Citaat van: flash op  7 november 2021, 21:09:18 ---Als goca nee zegt meen ik dat het voor de keuring ook nee is

--- Einde van citaat ---

Maar afhankelijk van de standaardmaat dewelke ik gebruik is het antwoord JA of NEE

b_ken:
Als je 1 originele maat kan vinden wat leidt tot een "ja" voor uw niet originele maat, dan is die niet originele maat toegestaan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie