Varia > Computers / Gaming / Multimedia

Luchtkwaliteit in huis

(1/11) > >>

jan.van.gent:
Na mijn slim verwarming projectje: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=67857.0, is het tijd voor een volgende stap toe te voegen aan mijn zelfbouw domotica systeempje.

Een tijdje terug een MH-Z19B CO2 sensor, gekoppeld aan een ESP8266 (Wemos D1) in mijn zoontje (1 jaar) zijn slaapkamer gemonteerd.

Ik verschiet er toch echt van hoe slecht de luchtkwaliteit wordt, puur door het feit dat hij op een vrij kleine kinderkamer slaapt, die niet actief geventileerd wordt.
Hij ligt in een vrij kleine kinder kamer (onze kleinste slaapkamer in huis) omdat we dachten, hij is toch nog maar baby dus veel ruimte heeft die nog niet nodig, en een kleine kamer is minder kostelijk in de winter warm te houden 's nachts.

Je ziet op onderstaande grafiek duidelijk wanneer de deur van zijn kamer dicht gedaan werd en hij sliep (dutje van 10.00 tot 11, dutje van 13.00 tot 14.00, en dan om 20.00 gaan slapen tot 6.30 deze ochtend).

We wonen in een huis van 1986, waar toch wel al wat aan vernieuwd is (dakisolatie, dak, ramen op 2e verdiep, spouwmuurisolatie,...) wat dus zorgt voor een veel beter geïsoleerd huis, maar dus ook minder spleten/kieren waar verse lucht kan aangevoerd worden.

jan.van.gent:
CO2 waardes boven de 1500 ppm zijn echt te vermijden (hoofdpijn, slapeloosheid, concentratieproblemen,...), toch echt wel een eyeopener dus!

In ons eigen slaapkamer, die veel groter is, maar waar wel 2 personen liggen, en waar de deur wel altijd op een kiertje staat ipv dicht, is het beter maar nog niet schitterend: tegen de ochtend toch ook 1600 ppm. Als we slapen met het raam open, dan komt het niet boven de 600 ppm, wat dus ideaal is. Maar mijn vrouw ziet dat niet zitten in de winter  ;D

Even nagedacht hoe ik dat nu ga aanpakken, zonder gigantische verbouwingswerken te doen, maar toch op een slimme manier.
Ons huis indeling: gelijksvloers is douche ruimte/waskot/bureau (enkel douche ruimte wordt kort verwarmd voor te douchen), 1e verdiep is living keuken bureau/speelhoek (1 grote ruimte), en 2e verdiep is badkamer en 3 slaapkamers. Zolder is niet ingericht maar wel toegankelijk.

het plan is om op zolder een ventilatie systeem C monteren, met afzuiging op de bovenste verdieping (3 slaapkamers en badkamer).
In de slaapkamers ga ik temp/RH/CO2 sensoren monteren.
In de badkamer enkel temp/RH (luchtvochtigheid).

Afzuiging zal altijd opstaan op laagste stand, behalve als we op vakantie zijn.
Middelste stand zal aan gaan van zodra de CO2 in een slaapkamer een drempelwaarde overschrijdt.
Hoogste stand zal aan gaan van zodra de luchtvochtigheid in badkamer een drempelwaarde overschrijdt.

De sensoren ga ik inbouwen in zo'n stekker bakjes zoals op de afbeelding hier onder.

Kostprijs voor de badkamer sensor (luchtvochtigheid en temperatuur) is dus een €13.
Kostprijs voor de slaapkamers sensoren is €35/stuk (foutje in de excel, 22 is de kost voor de CO2 sensor afzonderlijk)

S2000jan:
Top projectje!

Ik zit in mijn nieuwbouw (allez, mijn huis is al bijna 5 jaar oud) met een ventilatie systeem D, ik zou ook mijn 'waardes' wel eens willen kennen

jan.van.gent:
Zo'n type afzuiging systeem C komt dus op zolder te staan:
https://www.ventilatieland.be/artikel/38312/orcon-combinatie-pakket-mvs-15p-520m-h-plus-4-ventielen-perilex-stekker.html
Met 4 afzuigpunten: 3 slaapkamers en 1 badkamer
Verse lucht wordt aangezogen via verluchtingsrooster van ramen op gelijksvloers.

Waarom systeem C en niet systeem D en waarom geen ventilatie in living/keuken?
Ik ben niet van plan enorm grote verbouwingen te doen direct, dus ik wil iets inbouwen, zonder gigantische kost, maar vooral zonder veel breekwerk.
Luchtbuizen trekken naar 1e verdiep zou ik onmogelijk kunnen, zonder groot breekwerk, of zonder een lelijke opbouwconstructie.
Nu kan ik gewoon de ventilator op zolder plaatsen, en 4 aanzuigpunten maken in de plafonds op de kamers op 2e verdiep.
De ramen op gelijksvloers worden over 2 weken vervangen, en daar komt dus ventilatierooster in. (is nu nog enkel glas...)

Dus vandaar slim (enkel als het nodig is, dus energieverbruik en warmte afvoer beperken) afzuigen op de bovenste verdieping. Het warmteverlies zal ook beperkt zijn, gezien enkel de badkamer soms kort verwarmd wordt, en de kleine zijn slaapkamer enkel 's winters verwarmd wordt, maar dat is een hele kleine ruimte dus ook terug snel opgewarmd.
Zonder warmterecuperatie zou ik de living/keuken niet willen ventileren, want die stook je toch 's ochtends voor een uur of 2 warm, en 's avonds nog eens voor een uur of 5. Dus daar zou je wel veel warmteverlies hebben.
Gelukkig is die ruimte veeeel groter, en breng je daar geen 8 uur aan een stuk in door (zoals wel in de slaapkamer), dus het CO2 gehalte neemt belange niet zo' problematische waardes aan. Indien dit nog het geval zou zijn, kan ik nog een decentraal systeem D ventilatie monteren in de living, zoals dit:
https://www.ventilatieland.be/categorie/9880/decentrale-systeem-d-swentibold.html

gfk807:
Alweer een knap project  :thumbsup:

Ik moet zeggen hier altijd de deuren vd slaapkamers open dus ik veronderstel dat ik me dan geen zorgen hoef te maken ?  :iono:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie