Mijn Voertuig > 8 Reeks

1992 - E31 - 850i - Work In Progress

(1/12) > >>

Glenn.D:
aangezien er momenteel heel wat animo is voor de E31 gooi ik de mijne hier ook maar eens neer.

Al sinds een jaar of 7 ben ik gefascineerd door dit model. het was dan ook duidelijk dat ik ooit een 8 moest hebben. nu is er heel wat water naar zee gevloeid voor ik tot een effectieve koop durfde overgaan. iedereen kent wel de reputatie van deze modellen en specifiek de versie met M70 motoren.
mijn grootste vrees was het 'bodemloze put' aspect.

nu kan ik zelf wel een potje sleutelen en ken ik mijn weg bij een aantal BMW dealers zodat stukken en uren al heel wat goedkoper uitvallen. komt daar ook nog eens bij dat er meer informatie  over deze modellen is terug te vinden dan initieel gedacht. ook zijn er heel wat 'cheap fixes' voorhanden op onderdelen die onderhevig zijn aan slijt en waar een origineel BMW wisselstuk je een hartinfarct bezorgt bij betaling...

het belangrijkste criterium bij aankoop was dan ook de historiek. ik wou een belgische wagen, van een liefhebber, met een uitgebreide - gedocumenteerde - historiek.
zo ben ik dan ook een aantal jaren terug in Heule terechtgekomen bij de vorige eigenaar van mijn bmw 8.

de advertentie zelf was heel beknopt waardoor ik geen al te grote verwachtingen had, ik had toen al een 10tal wagens gezien en de moed stond me bijna in de schoenen.
het verraste me dan ook toen ik daar aankwam en met de eigenaar te spreken dat de wagen al sinds aankoop in zijn bezit was. het was dus een eerste eigenaar...
hij gaf me bij elke stempel in het onderhoudsboekje bijna een kwartier uitleg wat er specifiek aan de wagen was gebeurt... hij sprak over de wagen alsof hij bezig was over een eigen kind.

nu gaf hij ook toe dat owv gezondheidsproblemen de wagen al een aantal jaar in zijn garage stond en dat hij daarom wel wat liefde nodig zou hebben... hij wees me op een aantal 'probleempjes' die hij in die tijd niet meer heeft kunnen aanpakken.
het feit dat hij zo eerlijk en open was gaf voor mij de doorslag om over te gaan tot aankoop.

Het eerste wat ik aangepakt heb was de doorhangende dakhemel... Zoals kraftbayer het mooi omschrijft, een optie van elke e31 en e32 (en volgens mij elke bmw uit die periode)...
Bij demontage van alle panelen merkte ik op dat het open dak wat sporen van vliegroest vertoonde onder de sluitingsrubber. Omdat ik geen risico wou nemen is de wagen toen ook onmiddellijk binnengegaan bij de carrossier om dit aan te pakken. Ik heb toen ook onmiddellijk de voorruit laten vervangen aangezien een herstelling uit de jaren 90 duidelijk niet volgens het boekje was uitgevoerd (langs het dak sloot het raam niet mooi aan). Bij montage van de hemel werd dan ook onmiddellijk het volledig opendakmechanisme vervangen en werd het panneel voorzien van een nieuwe rubber.
van het resultaat heb ik enkel deze super onduidelijke foto  :-[

Glenn.D:
Nadien is de wagen binnen geweest bij skytune om de roestige uitlaat te vervangen. Ik ben normaal gezien een OEM liefhebber maar tegen die knappe V12 sound kon ik geen nee zeggen.
Ik heb de originele uitlaat ondertussen ook hersteld zodat ik deze ten allen tijde kan terugplaatsen...

Glenn.D:
Deze originele middendemper lag aan de basis van de vervanging. de achterdempers zagen er gelukkig nog als nieuw uit (had ik ook verwacht aangezien de wagen een binnenslaper was)...

tijdens de vervanging van de uitlaat heb ik ook een ander probleem, waar de verkoper me op had gewezen, aangepakt: de batterijhouders.
deze houders zitten gepuntlast langs beide zijden van de koffer. gezien deze in een vrij agressieve omgeving staan opgesteld hadden ze ook last van wat roest... vervangen dus!
hierbij werden deze 'ruimtes zowel langs binnen als langs buiten opnieuw gelakt en werden nieuwe hitte schermen geplaatst om de warmte van de uitlaat terug optimaal te weren...
ook werden beide batterijen vervangen door 2 originele BMW 90Ah versies.

nadien was het tijd om een laatste probleem aan te pakken: de hoogte regeling van de zetels.
ook hier niets nieuw... elke 8 heeft hier vroeg of laat last van. langsheen beide kanten van de zetel zitten 2 'versnellingsbakjes' die de hoogte van de zetel regelen. deze bakjes worden gestuurd via een motor dat onder het zitvlak is opgesteld. deze 3 componten zijn met elkaar verbonden door middel van een vierkante kabel. Op die manier wordt de rotatie van de motor omgezet in een lineaire verplaatsing.
deze kabel wordt na verloop van tijd 'rond' aan de verbindingsstukken. het inkorten van het rubberen omhulsel biedt hier soelaas...

ook werd het stuur opnieuw bekleed en werd de wagen gestript van het oude GSM systeem.

Glenn.D:
Ondertussen begonnen aan de motor. De aanleiding van deze werken is het beruchte banjo probleem:
de nokkenassen worden gesmeerd via een bovenleiding die gemonteerd is via banjo bouten. Deze bouten komen echter los waardoor de toevoer van olie onderbroken wordt.

En een nokkenas die niet gesmeerd wordt ...

Nu had de verkoper mij gerustgesteld dat dit probleem gekend was en werd nagekeken. Mijn vertrouwen in de mensheid gaat ver, maar ik wou het toch even verifiŽren  :neener:
na een helse demontage ( goeie tutorial: http://twrite.org/shogunnew/files/fontes/TopEnd_Refurbish.pdf) bleek dat de verkoper de waarheid sprak. alle bouten zaten nog stevig vast en waren zo blijkt voorzien van een druppel loctite...
ik heb alle bouten vernieuwd en ook voorzien van borgmiddel bij montage.

terwijl we toch bezig waren in die buurt ook maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om volgende onderdelen te vervangen:
- 3 watertemp sensoren
- 2 inlaattemp sensoren
- pakking kleppendeksel
- pakking inlaat
- bougiekabels
- 12 bougies
- 2 verdelers en 2 rotors
- 2 bobijnen
- waterpomp
- alle waterleidingen
- brandstofleidingen
- 2 kleppen carterventilatie
- aanzuigleidingen luchtfilters
- diverse dichtingen en rubbers

ook werden de kleppendeksels en inlaatcollectoren door renoprotec voorzien van een zwarte coating (ook hier niet origineel, maar ik kan makkelijk de boel opnieuw in het grijs laten zetten)...

zo ziet de motorruimte er momenteel uit (fotos staan scheef  :thinking:):

Glenn.D:
Tijdens de testrit naar huis viel mij ook op dat de airco koelde maar niet 'ijskoud' was. Na een simpele check up van de installatie bleek dat de aircofan er geen zin meer in had...
vervangen was de boodschap :)
tegelijk ook besloten het onderste deel van de voorbumper te laten herlakken omwille van wat krasjes onderaan. verklaart ook waarom de wagen momenteel zonder voorbumper op de foto's staat :)

op diezelfde foto kan je rechts ook de nieuwe alternator kabel zien liggen.
een echte PITA om te vervangen maar hoogst noodzakelijk!
door de hoge temperaturen en de veroudering van het rubber durft deze er wel eens zo uit te gaan zien:

bij mij was het gelukkig zo erg nog niet maar als je weet dat een slechte kabel kan leiden tot...

... heb ik niet lang moeten twijfelen om deze te vervangen door:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie