Auteur Topic:  Oldtimer en wetgeving BelgiŽ  (gelezen 164502 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline solberg

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1429
Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Gepost op: 12 januari 2013, 22:48:29 »
Ik ben aan het denken om mss een oldie bij aan te schaffen maar ga niet zomaar de eerste de beste kopen dus heb tijd.

Met de wetgeving hieromtrent ben ik niet echt op de hoogte.

Correct me if i'm wrong:- Wagen wordt pas oldtimer vanaf 25jarige leeftijd maw vanaf bj87 of ouder

                                   -Op een oldtimer betaal je belachelijk weinig taks en verzekering ook al is deze bv een 3liter of meer.


Nu wist ik wel uit het verleden dat je deze niet mag gebruiken als woon-werkverkeer en binnen een straal van xxx aantal km en niet verder mag verplaatsen.

Naar het schijnt is dit veranderd en indien je uw oldtimer jaarlijks gaat laten keuren dan vervallen die regels van hierboven  :wiggleyes:
Je zou iets meer taks en verzekering betalen dan de gewone oldtimertarieven maar wat mag ik daarvan geloven.
Iemand die hier meer van op de hoogte is  :thinking:
E46 320d sedan 1998 (ex)
E46 320cd 2003,2005(ex)
E46 M3 2001 (ex)

Current car:-mercedes C220cdi break AMG pakket (FL)
                   -diamond black e36 325i cabrio

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10958
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2013, 23:05:42 »
Ik ben aan het denken om mss een oldie bij aan te schaffen maar ga niet zomaar de eerste de beste kopen dus heb tijd.

Met de wetgeving hieromtrent ben ik niet echt op de hoogte.

Correct me if i'm wrong:- Wagen wordt pas oldtimer vanaf 25jarige leeftijd maw vanaf bj87 of ouder  juist

                                   -Op een oldtimer betaal je belachelijk weinig taks en verzekering ook al is deze bv een 3liter of meer. ook juist als je hem met O-platen inschrijft


Nu wist ik wel uit het verleden dat je deze niet mag gebruiken als woon-werkverkeer en binnen een straal van xxx aantal km en niet verder mag verplaatsen. er zijn nog meer beperkingen die men hoe langs hoe meer kontroleert zoals enkel tussen zonsopgang en ondergang en enkel voor proefritten of manifestaties.

Naar het schijnt is dit veranderd en indien je uw oldtimer jaarlijks gaat laten keuren dan vervallen die regels van hierboven  :wiggleyes: Het is altijd zo geweest dat je een oldtimer ook op gewone platen kan zetten en zonder beperkingen kan rijden.
Je zou iets meer taks en verzekering betalen dan de gewone oldtimertarieven maar wat mag ik daarvan geloven.
Iemand die hier meer van op de hoogte is  :thinking: De taks blijft even belachelijk weinig, maar de verzekering lijkt dan heel goed op een gewone verzekering voor een jonge auto, als je geen beperkingen wil hebben opgelegd door de verzekering.

Offline solberg

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1429
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2013, 23:13:25 »
Ik ben aan het denken om mss een oldie bij aan te schaffen maar ga niet zomaar de eerste de beste kopen dus heb tijd.

Met de wetgeving hieromtrent ben ik niet echt op de hoogte.

Correct me if i'm wrong:- Wagen wordt pas oldtimer vanaf 25jarige leeftijd maw vanaf bj87 of ouder  juist

                                   -Op een oldtimer betaal je belachelijk weinig taks en verzekering ook al is deze bv een 3liter of meer. ook juist als je hem met O-platen inschrijft


Nu wist ik wel uit het verleden dat je deze niet mag gebruiken als woon-werkverkeer en binnen een straal van xxx aantal km en niet verder mag verplaatsen. er zijn nog meer beperkingen die men hoe langs hoe meer kontroleert zoals enkel tussen zonsopgang en ondergang en enkel voor proefritten of manifestaties.

Naar het schijnt is dit veranderd en indien je uw oldtimer jaarlijks gaat laten keuren dan vervallen die regels van hierboven  :wiggleyes: Het is altijd zo geweest dat je een oldtimer ook op gewone platen kan zetten en zonder beperkingen kan rijden.
Je zou iets meer taks en verzekering betalen dan de gewone oldtimertarieven maar wat mag ik daarvan geloven.
Iemand die hier meer van op de hoogte is  :thinking: De taks blijft even belachelijk weinig, maar de verzekering lijkt dan heel goed op een gewone verzekering voor een jonge auto, als je geen beperkingen wil hebben opgelegd door de verzekering.

Snelle nuttige reaktie  :thumbsup:

Nog een opmerking ivm die opgelegde beperkingen door de verzekering.
Is de ene maatschappij dan zo veel beperkter dan de andere hierin?
E46 320d sedan 1998 (ex)
E46 320cd 2003,2005(ex)
E46 M3 2001 (ex)

Current car:-mercedes C220cdi break AMG pakket (FL)
                   -diamond black e36 325i cabrio

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10958
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2013, 23:15:37 »
Er zijn toch wel verschillen ja. Meestal noemt het een "classic car verzekering". Soms is bv. woon-werk verkeer toegelaten en soms niet.
Vraag na en vergelijk.
 :thumbsup:

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10958
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2013, 23:24:15 »
De meesten beseffen wel niet dat een oldtimer meestal toch wat meer kosten en aandacht nodig heeft om zo betrouwbaar te zijn dat je hem als dagelijkse auto kan gebruiken.
Bovendien ga je heel wat opties en snufjes die een moderne auto heeft moeten missen.
Als echte oldtimerliefhebber is dat allemaal geen probleem. Maar iemand die enkel de voordelen van de taks zag gaat het vlug beu zijn.
Dit wou ik nog even meegeven zonder te u of uw ingesteldheid te kennen. Neem het dus niet persoonlijk.

Offline solberg

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1429
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2013, 23:41:52 »
De meesten beseffen wel niet dat een oldtimer meestal toch wat meer kosten en aandacht nodig heeft om zo betrouwbaar te zijn dat je hem als dagelijkse auto kan gebruiken.
Bovendien ga je heel wat opties en snufjes die een moderne auto heeft moeten missen.
Als echte oldtimerliefhebber is dat allemaal geen probleem. Maar iemand die enkel de voordelen van de taks zag gaat het vlug beu zijn.
Dit wou ik nog even meegeven zonder te u of uw ingesteldheid te kennen. Neem het dus niet persoonlijk.

Die snufjes en opties zijn niet belangrijk.
Ik houd mijn E46coupť als daily,dat staat vast maar als beemer liefhebber vind ik persoonlijk des te ouder het model des te meer karakter.
Alleen ben ik er nog niet echt uit wat,kan nog alle kanten uit,er zijn zoveel benzinedrinkende modellen die me bekoren:E21,E30,E36,...
Het is niet dringend dus bevraag me zoveel mogelijk tot op de dag dat er zich iets interessant voordoet en ik eindelijk weet wat ik wil  ;)
E46 320d sedan 1998 (ex)
E46 320cd 2003,2005(ex)
E46 M3 2001 (ex)

Current car:-mercedes C220cdi break AMG pakket (FL)
                   -diamond black e36 325i cabrio

Offline pj311

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1193
  • i'm not drunk, i'm drifting
    • my job
Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2013, 23:49:05 »
Het zal nog wel even duren voor de eerste e36s oldtimer worden zulle :-)

Offline solberg

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1429
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2013, 23:51:16 »
Het zal nog wel even duren voor de eerste e36s oldtimer worden zulle :-)

Ja PJ,dat is waar,die vallen daarbuiten.
Ik wou er gewoon op wijzen wat ik cool vind  ;)
E46 320d sedan 1998 (ex)
E46 320cd 2003,2005(ex)
E46 M3 2001 (ex)

Current car:-mercedes C220cdi break AMG pakket (FL)
                   -diamond black e36 325i cabrio

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2013, 11:34:58 »
Met mijn oldtimer rij ik met dagelijkse platen: de verkeersbelasting hiervoor was 30,39 euro en de belasting op inverkeerstelling was 40 euro.
Dus in totaal heb ik 70 euro aan de staat moeten betalen voor men auto.
Naar mijn mening is het best om dagelijkse platen aan uw oldtimer te hangen dan heb je geen problemen wanneer de politie u tegen houd.
BMW 1502-1975

Offline JD1981

  • Trade Count: (+25)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 11121
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2013, 13:26:02 »
Ik had mijn Corrado bij aankoop in 2009 ingeschreven als 'classic-car'.
Was bij Ethias, Ä 250. Volgens die van Ethias mocht ik toen wel geen woon- werkverkeer doen? Taks was toen meer dan de verzekering.
Heb hem toen de uitnodiging van de keuring kwam ook uitgeschreven. Voor die 5x per jaar dat deze wagen reed toen. Nu staat die op de oprit te wachten tot de juiste leeftijd is bereikt; is van 1989.

Ik weet enkel nog niet hoe ik deze ga inschrijven wanneer de leeftijd bereikt is; op O-plaat of niet?

Offline solberg

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1429
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2013, 17:22:30 »
Ik had mijn Corrado bij aankoop in 2009 ingeschreven als 'classic-car'.
Was bij Ethias, Ä 250. Volgens die van Ethias mocht ik toen wel geen woon- werkverkeer doen? Taks was toen meer dan de verzekering.
Heb hem toen de uitnodiging van de keuring kwam ook uitgeschreven. Voor die 5x per jaar dat deze wagen reed toen. Nu staat die op de oprit te wachten tot de juiste leeftijd is bereikt; is van 1989.

Ik weet enkel nog niet hoe ik deze ga inschrijven wanneer de leeftijd bereikt is; op O-plaat of niet?

Als classic car?
Dus kan je ook een wagen van minder dan 25jaar op die manier inschrijven  :thinking: met de goedkopere taksen etc...
E46 320d sedan 1998 (ex)
E46 320cd 2003,2005(ex)
E46 M3 2001 (ex)

Current car:-mercedes C220cdi break AMG pakket (FL)
                   -diamond black e36 325i cabrio

Offline AngeloV

  • Trade Count: (+21)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 9209
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2013, 17:27:53 »
Sommige verzekeringen kunnen een wagen vanaf 15jaar ook al verzekeren als classic car. Maar daar zijn dan ook enkele beperkingen bij zoals: max 5000km per jaar (kan verschiilen bij verzekeraar), nog een andere hoofd auto op je naam en geen woon-werkverkeer.

Maar jonger dan 25 jaar.Dan is je je wagen ook niet in te schrijven als classic car maar gewone auto , dus betaal je wel nog gewone verzekering.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10958
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2013, 17:35:42 »
Angelo, ik denk dat het laatste zinnetje verkeerdelijk 25 vermeldt waar het 15 moest zijn.

Verder is de taks altijd de volle pot tot 25 jaar, of je nu op 16 jaar een classic car verzekering neemt of niet.

Offline Frits

  • Premium Member
  • Trade Count: (+10)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 7895
    • Performance Shop Geel
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2013, 17:37:22 »
Even verduidelijken... 

Je schrijft een auto in als gewone auto, of als oldtimer.  Dus gewone plaat en jaarlijkse keuring, of O-plaat en ťťnmalige keuring, en veel beperkingen.
Je verzekert je auto als gewone auto, classic of oldtimer met of zonder beperkingen.

Taks op een personenwagen van meer dan 25 jaar is altijd dat belachelijk laag bedrag.

Verzekering, dat is afhankelijk van welke beperkingen je wel of niet wilt, en wat er mogelijk is bij je verzekeraar.  Vanaf 15 jaar oud of zo kan je soms de wagen inschrijven als classic, als je daar nog een andere wagen verzekerd hebt, en mogelijk met km beperkingen etc.


Mijn voorbeeld: E24 M635CSi van 1984: 35 euro taks of zo, gewone nummerplaat, jaarlijkse keuring, verzekering zonder woon-werk-verkeer, max 7000 km per jaar, 350 euro dacht ik.

Too much horsepower is never enough.
Aerodynamics is invented by people that can't build decent engines.
Remember you can't race your house, but you can sleep in your car!
If everything is under control, you are not going fast enough.
Winning isn't everything, but losing sucks!

Offline 130i

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2000
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2013, 18:18:03 »
Auto ouder dan 15 jaar maar nog geen 25 jaar?

Hier eens horen voor een verzekering, Ä200.

http://www.oldtimerweb.be/hobbytimer-verzekering-erard.aspx



Oldtimers, dus vanaf 25jaar, verzekering vanaf Ä90.

Offline Zorro

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1595
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2013, 21:00:18 »
Auto ouder dan 15 jaar maar nog geen 25 jaar?

Hier eens horen voor een verzekering, Ä200.

http://www.oldtimerweb.be/hobbytimer-verzekering-erard.aspx



Oldtimers, dus vanaf 25jaar, verzekering vanaf Ä90.



Ik heb ook veel gezocht en vergeleken en verwachte ook wel wat van zo'n hobbyverzekering.

Dit was voor mij alleszins niet echt voordeliger, indien je met heel je pakket van verzekeringen overstapt misschien, maar dat doe je ook niet van vandaag op morgen zonder dat er gegronde redenen zijn om je vertrouwde polissen op te zeggen die steeds correct zijn behandeld.


Offline solberg

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1429
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2013, 21:17:53 »
Even verduidelijken... 

Je schrijft een auto in als gewone auto, of als oldtimer.  Dus gewone plaat en jaarlijkse keuring, of O-plaat en ťťnmalige keuring, en veel beperkingen.
Je verzekert je auto als gewone auto, classic of oldtimer met of zonder beperkingen.

Taks op een personenwagen van meer dan 25 jaar is altijd dat belachelijk laag bedrag.

Verzekering, dat is afhankelijk van welke beperkingen je wel of niet wilt, en wat er mogelijk is bij je verzekeraar.  Vanaf 15 jaar oud of zo kan je soms de wagen inschrijven als classic, als je daar nog een andere wagen verzekerd hebt, en mogelijk met km beperkingen etc.


Mijn voorbeeld: E24 M635CSi van 1984: 35 euro taks of zo, gewone nummerplaat, jaarlijkse keuring, verzekering zonder woon-werk-verkeer, max 7000 km per jaar, 350 euro dacht ik.

Hey Frits,

in uw voorbeeld dat je daar aanhaalt van de E24 op gewone plaat:is daar ook de beperking (binnen de straal blijven van xxx aantal km ) van toepassing?

E46 320d sedan 1998 (ex)
E46 320cd 2003,2005(ex)
E46 M3 2001 (ex)

Current car:-mercedes C220cdi break AMG pakket (FL)
                   -diamond black e36 325i cabrio

Offline Frits

  • Premium Member
  • Trade Count: (+10)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 7895
    • Performance Shop Geel
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2013, 21:34:09 »
Enige beperking die ik heb, is dat ik geen woon-werk verkeer mag doen, en dat ik maar 7000 km per jaar mag doen.  Als ik merk dat 't meer km zouden worden, dan kan ik bellen om dat te laten aanpassen, en dan sturen ze een klein rekeningske achterna he.

Maar ik zou daar gerust 's nachts mee naar 't zuiden van Frankrijk mogen rijden, moest ik daar tijd voor hebben.
Too much horsepower is never enough.
Aerodynamics is invented by people that can't build decent engines.
Remember you can't race your house, but you can sleep in your car!
If everything is under control, you are not going fast enough.
Winning isn't everything, but losing sucks!

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 7612
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2013, 00:15:03 »
Aangepast: Het Wettelijke Statuut van Oldtimers : http://drivr.be/2013/03/25/aangepast-het-wettelijke-statuut-van-oldtimers/


Offline devilxtreme

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1919
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2013, 19:18:25 »
Dat is intressant :thumbsup:

Offline beemerke2000

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1044
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #20 Gepost op: 20 mei 2013, 04:10:24 »
Aangepast: Het Wettelijke Statuut van Oldtimers : http://drivr.be/2013/03/25/aangepast-het-wettelijke-statuut-van-oldtimers/


Hola niet te vroeg beginnen rondtuffen met uw oldtimers he.
Het is nog steeds niet in het staatsblad verschenen, dus het is voor de moment nog altijd de oude regeling.

Offline neonblauw

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1696
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2013, 10:04:45 »
BMW 2002 Automatic - BMW 2002 - BMW E30 318i Coupe - BMW E30 318i Cabrio - BMW F22 M235i - BMW E91 318d Touring

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 7612

Offline solberg

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1429
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #23 Gepost op: 6 juli 2013, 15:43:13 »
Goed nieuws  :thumbsup:

Vanaf nu dag en nacht cruisen zonder kilometerbeperking en geen zever meer qua keuring betreft  ;)

Goed geregeld zou ik zo zeggen...
E46 320d sedan 1998 (ex)
E46 320cd 2003,2005(ex)
E46 M3 2001 (ex)

Current car:-mercedes C220cdi break AMG pakket (FL)
                   -diamond black e36 325i cabrio

Offline Borz

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1791
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #24 Gepost op: 25 juli 2014, 12:17:37 »
Ffkes topic up-pen  :)

Dus als ik het goed begrijp (cfr websites onderaan), mag men bv een BMW 535i kopen van 1989 (25 jaar oud dus) in Duitsland en het op O-platen in Belgie zetten en het als weekend-car gebruiken?

Zijn er extra moeilijkheden mbt invoer van zo'n wagen uit Duitsland? Iemand al zoiets gedaan?
0 EUR taks en rond 100 EUR/jaar verzekering (en wat naft erin natuurlijk)? That's it?
Klinkt toch nogal te mooi om waar te zijn, niet? Of zie ik iets over het hoofd?  ???


http://www.wegcode.be/actueel/1974-nieuw-statuut-voor-oldtimers
http://www.oldtimerweb.be/informatieve-artikels/wettelijke-beperkingen-oldtimers.aspx
2005-2007: E36 318TDS - 2007-2008: E36 318IS Procar - 2008-2009: E36 325i - 2009-2010: E36 318TDS - 2010-2011: E36 325i - 2011-2012: E36 328i - 2012-2013: E90 320d - 2013-2013: E46 320d - 2013-2014: E46 330i - 2015-2017: E60 535d

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10958
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #25 Gepost op: 25 juli 2014, 12:49:24 »
Het is heel mooi EN het is waar.
Voorlopig toch want volgens mij gaan te veel mensen de voordelen hiervan inzien, en dit gaan gebruiken of misbruiken. Daarna krijgt de ene of de andere, die het voor het zeggen heeft, dit in de gaten en worden de regels veranderd.
Hierdoor zouden dan wel eens alle oldtimerliefhebbers de sigaar kunnen zijn.

PS: taks is wel niet 0 euro maar iets van 35 euro. Verzekering: afhankelijk van wat je neemt en waar, zal de prijs ook schommelen. 100 is dan ook al vlug te optimistisch, maar het blijft sowieso peanuts ivm. een auto van 24j.

Offline beemerke2000

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1044
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #26 Gepost op: 25 juli 2014, 12:57:30 »
Inderdaad eigenlijk te mooi.
Maar dit zal binnenkort wel gaan veranderen nu er een Vlaamse regering is.
De vorige wijziging van de wetgeving was maar een tijdelijk,toen was er al sprake dat de volgende regering waarschijnlijk technische controle zou gaan invoeren op oldtimers.

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2179
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #27 Gepost op: 25 juli 2014, 14:38:42 »
Technische controle op oldtimers is een must vind ik.

Tenslotte zijn er heel wat wagens die wel 25 jaar worden maar als oldtimer geen drol waard zijn.
Het zijn volgens mij net die auto's welke door de profiteurs van het systeem gebruikt zouden worden om goedkoop te rijden.
Door een beperkte controle in te voeren vermoed ik dat men daar toch wat paal en perk kan aan stellen.
Bovendien bestaan er al heel wat oldtimers die moeiteloos snelheden halen van +200 en acceleraties beneden de 10 seconden naar 100 km/u.
Zo'n wagens moeten toch aan minimum veiligheidseisen voldoen.

Voorbeeld beperkte kontrole:
remmen moeten werken met max afwijking van 35% tussen links en rechts.
Ophanging moet in orde zijn zonder speling op de respectievelijke gewrichten.
Stuurinrichting idem.
Banden moeten voldoende profiel hebben.
er moeten werkende lichten zijn (afstelling tot daar nog toe)
werkend(e) stoplicht(en)
Geen zware olie of brandstoflekken.
Gordels moeten werken (indien aanwezig)
Dan papierwerk zoals chassisnr Verzekering en dergelijke.
Dit om de 2 jaar.
En daar blijft het voor mij bij.

Zo kan er toch een minimale veiligheid gecontroleerd worden en worden de "profiteurs" die enkel maar met een goedkoop wrak willen rondbollen toch wat uitgedund.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10958
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #28 Gepost op: 25 juli 2014, 17:25:14 »
Wat mij betreft mag het nog wat strenger. Alles wat nodig is om profiteurs op andere gedachten te zetten en liefhebbers te sparen.

Nudat je dag en nacht met een oldtimer mag rijden, waarom zouden de lichten alleen maar moeten werken en niet geregeld staan ?
Wat mij betreft mag het dezelfde keuring worden worden als een gewone auto, uiteraard rekening houdend met de leeftijd. In sommige opzichten zal een oldtimer nooit kunnen scoren zoals een "nieuwe" auto, bv. uitlaatgassen. Misschien wel om de 2 jaar omdat er normaal toch minder mee gereden wordt dan een gewone auto.
Zo lang ze maar van de tarieven van verkeersbelastingen en verzekering afblijven. Dat zou anders de doodsteek zijn voor een echte liefhebber die meerdere oldtimers heeft waar zelden mee gereden wordt.
De oldtimerleeftijd mag voor mijn part ook naar 30 jaar, zoals in de naburige landen. Liefst met overgangsmaatregelen voor de oldtimers die reeds ingeschreven zijn.


Offline Ben.

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2044
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #29 Gepost op: 25 juli 2014, 17:30:13 »
ik zie sinds die wetgeving maar meer dan genoeg oude wrakken op o-platen rondrijden... :jpshakehead: