Varia > Verkeer en Wetgeving

een voertuig uit het buitenland halen, maar niet inschrijven

(1/2) > >>

jo44:
als je een wagen invoert en meteen op de baan zet is er geen probleem.
zo bestaan er al 1000 topics.
mijn vraag is; wat moet je doen als je een wagen invoert en hem aan de kant wil zetten?
Moet je hem dan toch inklaren bij de douane, moet hij een keuring krijgen  ???
kan je hem zo wegzetten en bv zonder problemen na 5 jaar inklaren,... enz

revtor:
Inklaren bij de douane moet altijd. Je moet daar het vignet 705 afhalen. Daarvoor heb je de aankoopfactuur nodig, het originele (buitenlandse) inschrijvingsbewijs, en een Belgische aanvraag tot inschrijving (het roze inschrijvingsformulier). Het vignet kost 20 eurocent tenzij dat onlangs veranderd is. Aanvraag tot inschrijven denk je dan? Maar je wil de wagen helemaal niet inschrijven... Het formulier wordt gedeeltelijk ingevuld, maar je hoeft de wagen dan helemaal nog niet effectief in te schrijven. Je kunt de wagen gerust jaren opzij zetten. Als je dan een paar jaar later de wagen wil laten inschrijven, laat je de wagen keuren waarna het roze formulier afgestempeld wordt. Nu ben je in orde om een verzekering aan te vragen en de wagen in te schrijven bij de DIV.

Let wel, dit geldt enkel voor niet-nieuwe wagens. Is de wagen jonger dan 6 maanden of staan er minder dan 6000 km op de teller, dan ziet de Belgische staat dit als een nieuw voertuig. Bij het inklaren bij de douane mag je dan nog even de Belgische BTW betalen...

b_ken:
Dit lijkt inderdaad de logica zelf, was het niet dat je door ÚÚn of andere bizarre Belgische regelgeving verkeersbelastingen verschuldigd bent vanaf het moment dat je een voertuig ingevoerd hebt, zelfs al is de auto nog niet in het verkeer.
Wacht even tot Frits reageert, ik denk dat hij ooit in zo een geval verzeild was.

revtor:
Ik heb in het verleden al voertuigen ge´mporteerd die meerdere jaren opzij stonden voor restauratie en dit is het eerste dat ik van zulk een belasting hoor. Ik heb even wat rondgezocht (zelfs Frits z'n topic tegengekomen) en het lijkt inderdaad dat sommigen door overijverige ambtenaren afgezet worden. Hier is wat de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) over de kwestie schrijft:

--- Citaat ---Vanaf welk ogenblik is men de verkeersbelasting verschuldigd?

De wet voorziet dat de verkeersbelasting slechts ge´nd mag worden vanaf het ogenblik dat de voertuigen ingeschreven werden in het repertorium van de Directie Inschrijvingen Voertuigen (D.I.V.).

Het is dus te betalen vanaf het ogenblik dat het voertuig officieel voorzien wordt van een nummerplaat.

Moet men de verkeersbelasting betalen voor een wrak, een voertuig in restauratie of gedurende de tijd dat men de documenten in orde brengt of vanaf het ogenblik dat het voertuig ingevoerd werd?

De verkeersbelasting is gebonden aan de inschrijving.  Het is een verkeersbelasting en geen houderschapsbelasting.

Geen enkele belasting is verschuldigd voor voertuigen die zich niet op de openbare weg bevinden.  Dit is het geval voor wrakken of voertuigen in restauratie, maar ook voor voertuigen zonder papieren.

Het blijkt dat sommige fiscale administraties deze wetgeving niet (willen) kennen en ze eisen soms een belasting vanaf de datum dat het voertuig ingevoerd werd.  Dit is totaal onwettelijk.  Sommige liefhebbers betaalden in het verleden, gewoon door onwetendheid, deze onwettige belasting.
--- Einde van citaat ---

De BFOV is natuurlijk niet de Belgische staat en hun uitspraken zijn niet wetsgebonden, maar een grotere verzameling van mensen die wagens meerdere jaren opzij zetten voor restauratie of wachtende op het oldtimer-statuut (25 jaar), ga je niet vinden in BelgiŰ. Zij hebben veel ervaring met dit soort zaken, dus als het echt om een verplichte belasting zou gaan zou dat wel duidelijk vermeld staan.

Frits:
Er staat ergens in de wet dat er verkeersbelasting verschuldigd is vanaf het moment dat je met het voertuig op Belgisch grondgebied gereden hebt.

==>
* GEEN TRANSITPLAAT gebruiken.  Ga de wagen met een remork halen, dan heb je er niet mee gereden op Belgisch grondgebied.
* Je kan wachten met naar de douane te gaan, tot het moment dat je de auto wil inschrijven.  Heb ik met mijn M6 gedaan, en dat was geen probleem.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie