Bimmerboard

Mijn Voertuig => X Reeks => Topic gestart door: mrDoxie op 28 oktober 2021, 14:56:21

Titel: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: mrDoxie op 28 oktober 2021, 14:56:21
Dag allemaal,

Vanmorgen las ik op bimmerpost dat in de States, mensen plots een korting van 500$ zagen en dat er vanaf week 43 geen touch scherm meer in de x5 zal ingebouwd worden.  Ook de achteruit assistant zou vervallen…

https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1869843

Ik heb de dealer gevraagd of zij wisten dat dit ook voor België is, daar wist men het nog niet maar doet men verder navraag…


Op zich ben ik niet voor scherm bediening, maar maak me toch zorgen:

- voor CarPlay lijkt me dit toch handig
- bij de test auto gebruikte ik dit om makkelijk de camera’s te kunnen kiezen in 360 park view
- in de huidige auto gebruik ik het om naar opties te gaan die via idrive meerdere kliks vergen (berichten, apps,…)


Ik heb al 2 telefoons gehad voor opties die niet lukte en maak me nu zorgen een auto te krijgen afhankelijk van de onderdelen die er op dat moment liggen en niet zozeer wat er op de bon staat.

Zijn er hier mensen die al iets hebben vernomen? Heeft er iemand zicht of ik mag verwachten dat, desnoods door later in productie te nemen, dat hij volgens specificaties komt?


Rgds
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: kazzz op 28 oktober 2021, 15:03:16

Dus je gaat een auto nieuw bestellen omdat je specifiek die samenstelling wil, en je gaat uiteindelijk een auto krijgen met 3 of 4 opties minder, die weinig of net heel veel gewenste functionaliteit mist.

Als je dat weet, is het dan niet beter naar een stockwagen te kijken?
Of zijn die ook allemaal weg?
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: HeavyD op 28 oktober 2021, 17:37:55
hahaha, koop een auto van 80-100K en je mag blij zijn dat hij 4 wielen en een motor heeft  ;D
Dat ze zo'n auto's nog durven verkopen...

Koopt u ne Dacia Duster voor de volgende 2 jaar  ;D
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: mrDoxie op 29 oktober 2021, 09:15:14

Dus je gaat een auto nieuw bestellen omdat je specifiek die samenstelling wil, en je gaat uiteindelijk een auto krijgen met 3 of 4 opties minder, die weinig of net heel veel gewenste functionaliteit mist.

Als je dat weet, is het dan niet beter naar een stockwagen te kijken?
Of zijn die ook allemaal weg?

Ik had in september besteld omdat ik  mei 2022 een nieuwe nodig heb. Dus idd een stock oude,  een jong tweedehands of verlengen contract van huidige is een optie. Alleen neem ik dat soort beslissingen graag op basis van informatie.  Daar ben ik dus naar op zoek informatie, ben benieuwd wat de dealer te weten komt!
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: mrDoxie op 29 oktober 2021, 09:17:03
hahaha, koop een auto van 80-100K en je mag blij zijn dat hij 4 wielen en een motor heeft  ;D
Dat ze zo'n auto's nog durven verkopen...

Koopt u ne Dacia Duster voor de volgende 2 jaar  ;D

Ja idd... vreemde wereld. Een voormalige collega mocht zijn nieuwe auto met de ster in ontvangst nemen. Kleiner scherm en 4 opties die ontbraken. Vooraf geen communicatie geweest, al zou het kunnen dat dit bij de leasing was terecht gekomen..
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: RDR op 29 oktober 2021, 11:03:49
Mijn broer wacht ook op zijn ster....6 maand vertraging en de augmented reality GPS geschrapt. Mogelijks gaan er nog meer opties sneuevelen.
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: JC1986 op 29 oktober 2021, 12:16:32
Mijn broer wacht ook op zijn ster....6 maand vertraging en de augmented reality GPS geschrapt. Mogelijks gaan er nog meer opties sneuevelen.
Men vader vorige maand zijn ster mogen ontvangen na 13maand wachten, wel inloopwagen gekregen. Mist ook tal van opties, anders kwam er nog 5maand minstens bij, onbegrijpelijk
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: HeavyD op 29 oktober 2021, 12:38:50
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik zoveel geld uitgeef aan een wagen om dan iets te krijgen dat ik niet besteld heb. Dan zouden ze hem mogen houden.
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: RDR op 29 oktober 2021, 12:53:36
Tja wat doe je eraan als constructeur als je de chips niet hebt? In een moderne auto zit er niet 1 chip maar 30,40 of meer. In de motor, in de versnellingsbak, in de infotainment brol, in het stuur, in de airco, in het muzieksysteem en ga zo maar door...

Dan moet je ofwel maanden extra toevoegen aan de constructietijd of de mensen zeggen "we kunnen die leveren maar zonder dit en dat".

Ik kan verstaan dat de mensen daar niet content mee zijn maar de constructeurs maken hun eigen chips niet, dat komt allemaal van een handvol grote producenten die de markt gemonopoliseerd hebben en met een gigantische capaciteit, de prijzen naar beneden gedreven hebben. En nu kunnen die paar fabrieken niet op tijd leveren door de grote vraag, covid vertragingen, gebrek aan grondstoffen etc.

Hetzelfde in de zeevracht...prijs van een container China-Anwerpen x 10 in paar maand tijd.
Of in de fietsenmarkt...ik wacht al 2 maand op een bracket...fiets al 2 maand stil.

Niks tof aan maar we zitten er wel mee.
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: mrDoxie op 29 oktober 2021, 13:08:12
Tja wat doe je eraan als constructeur als je de chips niet hebt? In een moderne auto zit er niet 1 chip maar 30,40 of meer. In de motor, in de versnellingsbak, in de infotainment brol, in het stuur, in de airco, in het muzieksysteem en ga zo maar door...

Alle begrip voor de situatie en elk merk lijkt er problemen mee te hebben, maar een duidelijk communicatie van BMW naar zijn dealers en vervolgens naar de mensen met een lopende bestelling zou toch mooi zijn.  Gaat bij aflevering ook onaangename gesprekken vermijden. Ondertussen is het chip te kort niet nieuw, en van een premium merk mag je dan toch duidelijk communicatie verwachten...

Als ik het forum in de US volg komen de mensen er vooral achter door in te loggen op een site waar een tracker loopt.

Ben nu vooral benieuw of de badge op auto "X5 E45 COVID spec" zal zijn ;-)
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: HeavyD op 29 oktober 2021, 13:17:29
Geraak die COVID spec nog maar kwijt eens dat alles terug genormaliseerd is.
Ik zou in deze markt al zeker geen nieuwe auto kopen van dat kaliber. Dan blijf ik wel rondbollen in de oude of koop ik een Duster voor tijdelijk  ;D
Ik bid elke dag dat ik hem niet total loss rij  ;D
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: GeoBem007 op 29 oktober 2021, 13:23:59
Ik werk bij een bedrijf dat fleet management diensten aanbiedt aan (grotere) bedrijven.
Wij krijgen over het algemeen wel alle informatie over opties die eventueel niet meer kunnen besteld worden of opties die wegvallen op bepaalde configuraties.
Bestuurders krijgen dan altijd de keuze voorgeschoteld om ofwel verder te gaan zonder die specifieke optie of om de bestelling te annuleren.

Ik hoor wel vaker dat bij Mercedes pas de duidelijkheid over ontbrekende opties komt bij aflevering. Bij auto's waar ze meestal al 6-9 maanden langer dan verwacht op hebben moeten wachten. Niet echt ok :)
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: RDR op 29 oktober 2021, 13:24:18
Alle begrip voor de situatie en elk merk lijkt er problemen mee te hebben, maar een duidelijk communicatie van BMW naar zijn dealers en vervolgens naar de mensen met een lopende bestelling zou toch mooi zijn.  Gaat bij aflevering ook onaangename gesprekken vermijden. Ondertussen is het chip te kort niet nieuw, en van een premium merk mag je dan toch duidelijk communicatie verwachten...

Als ik het forum in de US volg komen de mensen er vooral achter door in te loggen op een site waar een tracker loopt.

Ben nu vooral benieuw of de badge op auto "X5 E45 COVID spec" zal zijn ;-)

Da s waar, dan moet je ook durven communiceren. Bij mijn broer hadden ze hem toch gebeld en uitgelegd, dat kon hij wel apprecieren. Slecht nieuws verdwijnt niet met het dood te zwijgen..ik bel altijd meteen een klant als er stront an de knikker is, uitstellen helpt toch niet.
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: Huggie80 op 1 november 2021, 07:23:29
Ik ben morgen bij mijn dealer en ga eens navragen wat hiervan waar of van toepassing kan zijn voor mijn manhattan green X5 die gepland is voor levering Februari 2022. Enkel HK was niet te krijgen op het moment van bestelling...
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: midas op 7 november 2021, 14:10:53
Dag allemaal,

Vanmorgen las ik op bimmerpost dat in de States, mensen plots een korting van 500$ zagen en dat er vanaf week 43 geen touch scherm meer in de x5 zal ingebouwd worden.  Ook de achteruit assistant zou vervallen…

https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1869843

Ik heb de dealer gevraagd of zij wisten dat dit ook voor België is, daar wist men het nog niet maar doet men verder navraag…


Op zich ben ik niet voor scherm bediening, maar maak me toch zorgen:

- voor CarPlay lijkt me dit toch handig
- bij de test auto gebruikte ik dit om makkelijk de camera’s te kunnen kiezen in 360 park view
- in de huidige auto gebruik ik het om naar opties te gaan die via idrive meerdere kliks vergen (berichten, apps,…)


Ik heb al 2 telefoons gehad voor opties die niet lukte en maak me nu zorgen een auto te krijgen afhankelijk van de onderdelen die er op dat moment liggen en niet zozeer wat er op de bon staat.

Zijn er hier mensen die al iets hebben vernomen? Heeft er iemand zicht of ik mag verwachten dat, desnoods door later in productie te nemen, dat hij volgens specificaties komt?


Rgds

Voor zover ik weet zal er op mijn wagen de optie draadloos laden ontbreken,en het is te hopen dat het enkel daarbij blijft.
In jouw wagen zal er zeker wél een scherm instaan dat volledig met de i-drive knop zal werken, maar zonder dus de aanraak functie.Indien jouw leveringstermijn nog ver weg is kan het wel zijn dat dit probleem opgelost zal zijn tegen dan.
Maar er zijn veel tekorten als men het US forum leest. :thinking:
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: mrDoxie op 7 november 2021, 16:21:51
Voor zover ik weet zal er op mijn wagen de optie draadloos laden ontbreken,en het is te hopen dat het enkel daarbij blijft.
In jouw wagen zal er zeker wél een scherm instaan dat volledig met de i-drive knop zal werken, maar zonder dus de aanraak functie.Indien jouw leveringstermijn nog ver weg is kan het wel zijn dat dit probleem opgelost zal zijn tegen dan.
Maar er zijn veel tekorten als men het US forum leest. :thinking:

Voor mij is op dit moment enkel de Harmon Kardon vervallen. 

De wireless charger kon ten tijde van de bestelling niet meer besteld worden.

Ondertussen blijft het enige informele antwoord van BMW Belgie, dat mijn auto niet geïmpacteerd zal zijn voor het touchscreen. Productieweek staat op 50.

Nu het nieuws meer en meer bekend raakt, blijf ik het jammer vinden dat er totaal geen formele communicatie is naar klanten met een lopende bestelling.

https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-bmw-gooit-touchscreen-overboord-1050080 (https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-bmw-gooit-touchscreen-overboord-1050080)

Zoals je aangeeft, als je op het US forum leest dan zijn er best veel problemen. Maar veel alternatieven zijn er niet vrees ik..

Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: Hego op 16 december 2021, 18:11:05
Net mijn X5 45e besteld. Momenteel was er enkel de HK niet te krijgen, was voor mij ook geen must, dus geen probleem. Levering eind mei 2022, maar achteraf een telefoontje gekregen dat hij mogelijks een maand vroeger kan komen omdat ze de bestelling van een stockwagen konden annuleren/aanpassen.
Titel: Re: X5 - geen touch scherm wegens voorraad problemen?
Bericht door: mrDoxie op 17 december 2021, 17:38:12
Net mijn X5 45e besteld. Momenteel was er enkel de HK niet te krijgen, was voor mij ook geen must, dus geen probleem. Levering eind mei 2022, maar achteraf een telefoontje gekregen dat hij mogelijks een maand vroeger kan komen omdat ze de bestelling van een stockwagen konden annuleren/aanpassen.

Mijn bestelling dateert van september. Ik was vandaag bij de dealer and hij stond op code 151, wat zou beteken dat hij in productie is.  Alle opties lijken er nog op te zitten.  Op de US fora is de rust teruggekeerd en huidige productie batches hebben ook weer het touch scherm! 

Dus de sterren staan goed op dit moment voor levering februari of Maart gok ik. Ik heb geen idee hoe lang het transport duurt van fabriek tot dealer.