Auteur Topic:  OLDTIMERS: do or do not?  (gelezen 45996 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 11227
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #120 Gepost op: 26 november 2021, 17:17:45 »
Ik hoorde gisteren dat Europa naar een heritage/patrimonium status wil voor oldtimers, dwz alles standaard af-fabriek. Al de rest willen ze eruit.

Ook al gehoord. Maar hoe ver gaan ze hierin gaan ?  Een spanbandje voor een radiatorslang heeft origineel een BMW stempeltje. Na 40 jaar schieten er niet meer veel van die spanbandjes over, en moet je al een freak zijn om dat enkel te willen vervangen door OEM. Om maar "een" voorbeeld te geven.
Als alles echt tot het laatste schroefje origineel moet zijn, gaat er niet veel heritage meer overblijven. Bovendien zijn er niet veel die kennis hebben om tot op dit niveau te oordelen of een auto origineel is of niet.

We zullen dus nog wel zien wat het precies wordt alvorens te paniekeren.

Online Low Budget

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2499
  • Waarom
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #121 Gepost op: 26 november 2021, 17:34:31 »
Inderdaad @b_ken

Ooit een Corvette C3 van Ď67 aangeboden op de keuring, had geventileerde schijven, afgekeurd voor niet originele remmen.
Toen vol stalen schijven erop en was ok, terwijl er standaard trommels opzitten  :wiggleyes:
Dus denk niet dat het mogelijk gaat zijn, bij de huidige kennis van de keuringsmeesters.

Maar misschien een systeem gelijk de H plaat in Duitsland? :iono:

Mvg
Low budget

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 7233
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #122 Gepost op: 26 november 2021, 18:18:55 »
Ook al gehoord. Maar hoe ver gaan ze hierin gaan ?  Een spanbandje voor een radiatorslang heeft origineel een BMW stempeltje. Na 40 jaar schieten er niet meer veel van die spanbandjes over, en moet je al een freak zijn om dat enkel te willen vervangen door OEM. Om maar "een" voorbeeld te geven.
Als alles echt tot het laatste schroefje origineel moet zijn, gaat er niet veel heritage meer overblijven. Bovendien zijn er niet veel die kennis hebben om tot op dit niveau te oordelen of een auto origineel is of niet.

We zullen dus nog wel zien wat het precies wordt alvorens te paniekeren.

Denk niet dat ieder onderdeel OEM zal moeten zijn. Ze kunnen dat moeilijk controleren trouwens. Ze willen de tuning eruit halen, bvb een kever op zijn buik enzÖ

Offline _lestat_

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 165
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #123 Gepost op: 28 november 2021, 17:14:49 »
Ajajaj dan zullen er veel een trackbeest worden.. Eens denken wat is niet origineel bij me wat ze makkelijk zien: velgen, uitlaat, ophanging, itb's motor, velgen, zetels, kailine spoilerpakket, remmen, jup.. spijtig maar waar trackbeest dus..

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 11227
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #124 Gepost op: 28 november 2021, 21:25:47 »
Voor u is dat dan (gelukkig) een oplossing. Maar ik denk dat de meerderheid gewoon van de baan gehaald wordt, door dit soort maatregelen, om te worden verkocht (naar het buitenland).
Zoals er al een deel verkocht geweest zijn door invoering van een verplichte keuring. Zoels er een aantal jaren geleden in NL zeer veel van de baan gehaald werden door de oldtimerleeftijd op 40j te zetten.
Pestkoppen  :censor:

Offline _lestat_

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 165
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #125 Gepost op: 29 november 2021, 09:37:10 »
Voor u is dat dan (gelukkig) een oplossing. Maar ik denk dat de meerderheid gewoon van de baan gehaald wordt, door dit soort maatregelen, om te worden verkocht (naar het buitenland).
Zoals er al een deel verkocht geweest zijn door invoering van een verplichte keuring. Zoels er een aantal jaren geleden in NL zeer veel van de baan gehaald werden door de oldtimerleeftijd op 40j te zetten.
Pestkoppen  :censor:

We spreken (hoop ik) over de verre toekomst. Als dit effectief plannen zijn die van de EU komen, zal er in Nederland, Frankrijk of Duitsland ook geen plaats meer zijn voor oldtimers die niet geheel origineel zijn.

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2054
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #126 Gepost op: 29 januari 2022, 09:52:31 »
Ik heb reeds geruime tijd een "youngtimer" van 30 jaar oud op het oog. Durf wegens de onzekere toekomst van het oldtimerstatuut op dit moment niet overgaan tot aankoop. Bedoeling zou zijn om er enkele jaren van te genieten en eventueel daarna geld terug krijgen... dus niet als investering. Bedenkingen hierover met pro's en contra's ?.
Skoda Superb Combi IV 2022
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1961
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #127 Gepost op: 29 januari 2022, 13:42:38 »
Kopen met expendable money en niet zien als investering. Als je hem samen plooit ben je het ook kwijt.
Kan je hem later voor winst verkopen, is dat een mooi extraatje
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 7233
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #128 Gepost op: 29 januari 2022, 14:05:08 »
Kopen met expendable money en niet zien als investering. Als je hem samen plooit ben je het ook kwijt.
Kan je hem later voor winst verkopen, is dat een mooi extraatje

Copy/paste van hoe ik het zie ;D
Het oldtimer statuut zal bijna zeker blijven.

Online Low Budget

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2499
  • Waarom
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #129 Gepost op: 29 januari 2022, 14:59:33 »
Oldtimers zijn als bejaarden, zullen altijd blijven bestaan, enkel rusthuis wordt duurder.

Mvg
Low budget

Offline beemerbuddy

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 1439
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #130 Gepost op: 29 januari 2022, 17:04:39 »
Ik heb reeds geruime tijd een "youngtimer" van 30 jaar oud op het oog. Durf wegens de onzekere toekomst van het oldtimerstatuut op dit moment niet overgaan tot aankoop. Bedoeling zou zijn om er enkele jaren van te genieten en eventueel daarna geld terug krijgen... dus niet als investering. Bedenkingen hierover met pro's en contra's ?.

Kopen die handel  :greddy: , als ie nu al 30 jaar is en dus oldtimer, blijft ie dat ook in de toekomst  :thumbsup:... De overgangsregeling die ingevoerd geweest is, had ook geen effect op de auto's die toen al oldtimer waren, dus de 25 jaar gepasseerd...
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10174
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #131 Gepost op: 29 januari 2022, 17:35:15 »
Als de aankoopprijs van de auto aanneembaar is en je kan die goed in orde zetten onder de huidige marktwaarde kan je de auto kopen.
Zit de auto nu al een een hoge prijs moet je die laten staan.
Ik merk zelf dat de prijzen voor "bijna" 30j oude auto's al fel omhoog zijn gegaan omdat iedereen denkt goud te gaan verkopen.
Zelf heb ik een 2 tal jaar geleden al een "bijna" 30j oude auto gekocht toen nog aan een nette prijs.
Die kan ik dan rustig in orde zetten tegen dat die oldtimer is.
Ik ben zelf wel voorstander van het systeem van de Duitse H plaat om al de rommel en verbouwd spul eruit te krijgen.
Tenslotte gaat dat de enige optie zijn vermoed ik om nog met een oldtimer te kunnen rijden.
En als dat dan zo word moeten we dat aannemen.
Maar de "budgetrijders en tuningfreaks" gaan dat niet graag horen denk ik.

Grtn,
Walter

BMW...Kraftbayers!

Offline Zorro

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1596
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #132 Gepost op: 28 september 2022, 01:00:34 »
Blijkbaar is de kogel door de kerk.  >:(

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10174
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #133 Gepost op: 28 september 2022, 09:59:30 »
Op zich heb ik daar geen probleem mee dat ze die taksen verhogen.
Ze mogen ze zelfs naar 300Ä per jaar brengen. ;)
Want een echte liefhebber betaald dat ook met plezier.
Maar daar tegenover zouden ze dan wel moeten zorgen dat je met een auto met een O plaat in alle LEZ zones vrij mag rijden.
Eventueel ook aangevuld met het Duitse systeem van het H kenteken zodat alle "niet echte omgebouwde oldtimers" eruit gaan.
Want zo zijn er redelijk veel.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline henotteke

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4266
  • Jaguar F-Pace / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #134 Gepost op: 28 september 2022, 15:26:46 »
Op zich heb ik daar geen probleem mee dat ze die taksen verhogen.
Ze mogen ze zelfs naar 300Ä per jaar brengen. ;)
Want een echte liefhebber betaald dat ook met plezier.
Maar daar tegenover zouden ze dan wel moeten zorgen dat je met een auto met een O plaat in alle LEZ zones vrij mag rijden.
Eventueel ook aangevuld met het Duitse systeem van het H kenteken zodat alle "niet echte omgebouwde oldtimers" eruit gaan.
Want zo zijn er redelijk veel.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:

volledig mee eens!!

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 11227
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #135 Gepost op: 28 september 2022, 16:32:13 »
Op zich heb ik daar geen probleem mee dat ze die taksen verhogen.
Ze mogen ze zelfs naar 300Ä per jaar brengen. ;)
Want een echte liefhebber betaald dat ook met plezier.
Maar daar tegenover zouden ze dan wel moeten zorgen dat je met een auto met een O plaat in alle LEZ zones vrij mag rijden.
Eventueel ook aangevuld met het Duitse systeem van het H kenteken zodat alle "niet echte omgebouwde oldtimers" eruit gaan.
Want zo zijn er redelijk veel.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:

Je bedoelt dan belastingliefhebbers ? Want ik ken geen enkele andere liefhebber die met plezier ineens het driedubbele aan belastingen betaalt. En het gaat niet om het bedrag. Van 70Ä per auto extra zal niemand arm worden. Het gaat om verhoudingen, het gaat om alweer de autoliefhebber pesten, om putten te dichten, die ze aan een sneller tempo delven dan wij ze kunnen dichten.
Zoals de put die Sammy Mehdi absoluut nog wil delven door de kinderbijslag te verhogen. Redelijk doorzichtig waarom hij dat wil  :-X

Offline dannyro

  • Trade Count: (+8)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3991
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #136 Gepost op: 28 september 2022, 19:00:05 »
Je bedoelt dan belastingliefhebbers ? Want ik ken geen enkele andere liefhebber die met plezier ineens het driedubbele aan belastingen betaalt. En het gaat niet om het bedrag. Van 70Ä per auto extra zal niemand arm worden. Het gaat om verhoudingen, het gaat om alweer de autoliefhebber pesten, om putten te dichten, die ze aan een sneller tempo delven dan wij ze kunnen dichten.
Zoals de put die Sammy Mehdi absoluut nog wil delven door de kinderbijslag te verhogen. Redelijk doorzichtig waarom hij dat wil  :-X
Helemaal akkoord, maal 2,5 is niet niks...
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

Offline _lestat_

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 165
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #137 Gepost op: 1 oktober 2022, 20:05:08 »
Niet echte omgebouwde oldtimers, tuningbakken.. Daar volg ik je niet, wat is immers omgebouwd? Een andere ophanging en uitlaat en het is geen echte oldtimer meer dan?

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10174
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #138 Gepost op: 2 oktober 2022, 18:24:38 »
Niet echte omgebouwde oldtimers, tuningbakken.. Daar volg ik je niet, wat is immers omgebouwd? Een andere ophanging en uitlaat en het is geen echte oldtimer meer dan?

Ik bedoel een auto zoals die af fabriek OEM geleverd is met eventueel tijdsperiode tuningdelen.
En daar kan je dan al heel ver in gaan als je bekijkt wat er toen allemaal al te koop was.
Dat zijn dan de normen zoals in Duitsland.
En dus niet een BMW E30 met bijvoorbeeld een M50 motor in.
Of een E21 met een schroefset onder.
Want dat is later geproduceerd.

Dan haal je al veel auto's weg want de bedoeling is eigenlijk dat een oldtimer rijdend erfgoed is en niet een goedkope manier om een auto volledig om te bouwen.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 7233
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #139 Gepost op: 2 oktober 2022, 18:42:37 »
Ik vrees dat een dergelijk scenario inderdaad zal nodig zijn als we willen dat het oldtimer statuut blijft bestaan. Zo kan je dit het best verantwoorden ook, erfgoed.

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1961
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #140 Gepost op: 2 oktober 2022, 21:30:51 »
Ik bedoel een auto zoals die af fabriek OEM geleverd is met eventueel tijdsperiode tuningdelen.
En daar kan je dan al heel ver in gaan als je bekijkt wat er toen allemaal al te koop was.
Dat zijn dan de normen zoals in Duitsland.
En dus niet een BMW E30 met bijvoorbeeld een M50 motor in.
Of een E21 met een schroefset onder.
Want dat is later geproduceerd.

Dan haal je al veel auto's weg want de bedoeling is eigenlijk dat een oldtimer rijdend erfgoed is en niet een goedkope manier om een auto volledig om te bouwen.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:

Die mening deel ik niet. Waarom zou een schroefset op een e21 bv niet mogen? Iedereen moet maar op standaard dempers en rijhoogte rijden?
Vind het nu eigenlijk wel goed. Uitlaat, ophanging etc is vrij los en motorswap mag in principe niet
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10174
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #141 Gepost op: 3 oktober 2022, 16:13:26 »
Die mening deel ik niet. Waarom zou een schroefset op een e21 bv niet mogen? Iedereen moet maar op standaard dempers en rijhoogte rijden?
Vind het nu eigenlijk wel goed. Uitlaat, ophanging etc is vrij los en motorswap mag in principe niet


Vrij simpel antwoord. ;)
Schroefset is niet tijdgebonden en was ook nooit leverbaar op een E21 in de periode dat die verkocht werd.
Wel waren er toen veren van Alpina/Schnitzer/Hartge enz... te koop voor die modellen.
En ik vermoed dat je met een normaal setje van Eibach ook wel gesteld gaat zijn.
Dus je hoeft niet op een standaard rijhoogte te rijden.

Eigenlijk is het vrij simpel.
Als je kan aantonen dat die bepaalde tuning onderdelen in de bouwperiode van de auto verkocht werden dan geeft dat weinig of geen problemen.
Dus "oude" documentatie is dan wel heel handig.
Zo mag je op een E21 bijvoorbeeld wel de vierkante Hella koplampen monteren of de Kamei spoilers.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1961
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #142 Gepost op: 3 oktober 2022, 19:11:49 »
Denk dat zoiets heel moeilijk te regelen en controleren valt, erg subjectief ook.
Ik heb er persoonlijk bv ook geen problemen mee om xenon in een oldtimer te steken. OEM +
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/