Auteur Topic: [F2X] Mededelingen, rijstabilisering, cruise control, aandrijving en botswaarschuwing.  (gelezen 822 keer)

Offline Raf1969

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
Hallo,

Ik heb een M240i xdrive sunset orange M performance kit erop.
Nu heb ik al een tijdje last van een aantal meldingen die ik krijg en die de garage er niet uitkrijgt.
Ze beweren dat het komt door naplaatsing van een achteruitrijcamere en door rijstrookbewaking.
Na een onderhoud bij een officiele garage zijjn de problemen begonnen, ze hebben ondertussen de FEM vervangen en krijgen de originele software niet fatsoenlijk geinstalleerd.
Eerst vertelden ze me dat als de achteruitrijcamera afgekoppeld werd en de rijstrookbewaking dat ze enkel de software moesten installeren en dat alles in orde zou zijn.
De meldingen die ik krijg kan je zien in de bijlage. Cruise controle stopt dan, heb vermogen verlies ( vermogen is maar de helft op dat moment )
Als ik de auto stilleg en terug start is het meestal verholpen, en ik heb het met een koude motor en een warme motor. Op eco, normal of sport maakt geen verschil.
Iemand die dit probleem ook heeft of het opgelost gekregen heeft?

Offline smeersd

• World Champion
Re: Mededelingen, rijstabilisering, cruise control, aandrijving en botswaarschuwing.
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2020, 19:57:36 »
Hallo,

Ik heb een M240i xdrive sunset orange M performance kit erop.
Nu heb ik al een tijdje last van een aantal meldingen die ik krijg en die de garage er niet uitkrijgt.
Ze beweren dat het komt door naplaatsing van een achteruitrijcamere en door rijstrookbewaking.
Na een onderhoud bij een officiele garage zijjn de problemen begonnen, ze hebben ondertussen de FEM vervangen en krijgen de originele software niet fatsoenlijk geinstalleerd.
Eerst vertelden ze me dat als de achteruitrijcamera afgekoppeld werd en de rijstrookbewaking dat ze enkel de software moesten installeren en dat alles in orde zou zijn.
De meldingen die ik krijg kan je zien in de bijlage. Cruise controle stopt dan, heb vermogen verlies ( vermogen is maar de helft op dat moment )
Als ik de auto stilleg en terug start is het meestal verholpen, en ik heb het met een koude motor en een warme motor. Op eco, normal of sport maakt geen verschil.
Iemand die dit probleem ook heeft of het opgelost gekregen heeft?

Heeft niks te maken met een nageplaatste camera. Wat ze de mensen toch allemaal wijsmaken in die garages  ::)
Zit gewoon in de software. Ergens een mismatch doordat ze in de garage hebben liggen klooien en het is weer de schuld van de klant.
Vermoedelijk is er 0,0 aan de hand met uw wagen.

En een FEM vervangen, voor welke reden  :iono:

Maar een vreemd verhaal dit.

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
Re: Mededelingen, rijstabilisering, cruise control, aandrijving en botswaarschuwing.
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2020, 12:00:13 »
Ik heb dat ook gehad met de E91 na een software update in de BMW garage. Ze hadden vergeten de stuurhoeksensor te kalibreren. 5 minuutjes aan de computer en het was opgelost. Misschien ook eens controleren?
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline Raf1969

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2020, 18:58:29 »
Bedankt voor de reactie. De auto is 3 weken in de garage geweest. BMW Benelux heeft er zich mee beziggehouden. Uiteindelijk de auto meegekregen met de mededeling dat op dit moment alles in orde is. Na 1 dag terug dezelfde meldingen gekregen. En de gepeperde rekening stak ook al in de brievenbus van de " uitgevoerde " werken.........

Offline Spasta

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+49)
  • World Champion
  • F10 LCI - 520d
    • Bimmer ID
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2020, 20:42:39 »
Zeer raar verhaal inderdaad.
Ken je de volledige historie van de auto? Herkomst en eventuele naplaatsingen van onderdelen (buiten achteruitrijcamera).
Wellicht zoals Smeersd zegt ergens een software mismatch.
Waarom een FEM vervangen wordt... joost mag het weten. Problemen zoeken is niet altijd eenduidig maar alles is uiteindelijk op te lossen natuurlijk.

Offline Msb12i

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2020, 20:53:57 »
De FEM module is de eerst mogelijke boosdoener. Zie diagram in onderstaande link.

https://www.bimmerpost.com/goodiesforyou/docs/04_F30_General_Vehicle_Electronics1.pdf

Heb dergelijk error's ook gehad toe ik wijzigingen in de DME module aanbracht. Na het herstellen van de foute waarden, waren ze wel meteen weg.

Als je zegt dat het komt tijdens het rijden, zou ik ook denken aan een defecte module/sensor/kortsluiting in kabelboom. Tenzij de foutmelding komt,de moment je CC probeert in te schakelen

Eens uitlezen met ISTA, dan kan je al zien welke modules verkleuren en een fout geven.

BMW wijzigt de I-step niet per module, een flash is dus steeds over alle modules tegelijk.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2020, 20:56:20 door Msb12i »

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2020, 21:29:32 »
De FEM module is de eerst mogelijke boosdoener. Zie diagram in onderstaande link.

https://www.bimmerpost.com/goodiesforyou/docs/04_F30_General_Vehicle_Electronics1.pdf

Heb dergelijk error's ook gehad toe ik wijzigingen in de DME module aanbracht. Na het herstellen van de foute waarden, waren ze wel meteen weg.

Als je zegt dat het komt tijdens het rijden, zou ik ook denken aan een defecte module/sensor/kortsluiting in kabelboom. Tenzij de foutmelding komt,de moment je CC probeert in te schakelen

Eens uitlezen met ISTA, dan kan je al zien welke modules verkleuren en een fout geven.

BMW wijzigt de I-step niet per module, een flash is dus steeds over alle modules tegelijk.

Heeft niks met de FEM te maken hoor. Is gewoon iets dat achteraf bijgeplaatst is, optiecode verdwijnt bij het updaten via de BMW server, codering staat niet juist en daar is de foutmelding.

Uiteraard als je dan uitleest met ISTA zal het protocol aanduiden om bekabeling en of FEM module te vervangen, want alles passeert langs daar.

Beetje triestig verhaal. Probleem creŽren door hun eigen onkunde. Maar het klopt wat je zegt dat ze bij de BMW dealer niks afzonderlijk kunnen programmeren, terwijl dit perfect mogelijk is  :iono:

Offline Msb12i

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2020, 21:35:15 »
Heeft niks met de FEM te maken hoor. Is gewoon iets dat achteraf bijgeplaatst is, optiecode verdwijnt bij het updaten via de BMW server, codering staat niet juist en daar is de foutmelding.

Uiteraard als je dan uitleest met ISTA zal het protocol aanduiden om bekabeling en of FEM module te vervangen, want alles passeert langs daar.

Beetje triestig verhaal. Probleem creŽren door hun eigen onkunde. Maar het klopt wat je zegt dat ze bij de BMW dealer niks afzonderlijk kunnen programmeren, terwijl dit perfect mogelijk is  :iono:

Idd, maar is er dan een FSC nodig voor rijstrookassistentie?  Heb geen ervaring met deze optie. FSC codes moet je sowieso een backup van houden indien BMW een update doet.

Offline smeersd

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2020, 21:41:24 »
Idd, maar is er dan een FSC nodig voor rijstrookassistentie?  Heb geen ervaring met deze optie. FSC codes moet je sowieso een backup van houden indien BMW een update doet.

Er is geen FSC nodig voor rijstrookassistentie als er standaard adaptieve cruise control opstaat met front assist. Mogelijk is het dan ook een verwarmd stuur en dan heb je de trillingsensor, ofwel deze sensor toevoegen en optiecode 5AS toevoegen. Maar je dient wel de Kafas camera mee te coderen met de juiste optiecode (5AS) als je rijstrookassistentie op een F2X wil toevoegen en uiteraard de FEM (standaard).

Probleem is als je dat doet en BMW doet ongevraagd een update, de optiecodes, coderingen weg zijn, daar de update alles binnenhaalt via de server...