Auteur Topic: [E39] Knipperlichten doen ineens raar, na aankoppeling aanhanger  (gelezen 416 keer)

Offline Timoo

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[E39] Knipperlichten doen ineens raar, na aankoppeling aanhanger
« Gepost op: 10 januari 2018, 22:51:11 »
Hi ForumExperts,

Dinsdag 9/1 haalde ik een aanhanger op en voor het eerst hd ik de kans mijn trekhaak uit de lade te trekken.
Ik kreeg echter enkel de verlichting aan de praat; remlichten en knipperlichten werkten niet.
Er moest trouwens een 13- naar 7-polige verloop aan te pas komen om de stekker aan te sluiten; mijn E39 heeft een 13-polige aansluiting.
Knipperlichten stonden op hyperstand en deden het achteraan niet; niet op de E39 en niet op de aanhanger.

Vandaag reed ik weg en deed mijn knipperlicht nog steeds moeilijk.
Vanavond alles eens nagekeken en blijkt dat mijn knipperlichten prima werken als ik mijn verlichting uit zet, maar zodra ik de verlichting aanzet, werken ze achteraan niet meer.
De verloopstekker heb ik er natuurlijk al afgehaald.

Iemand ervaring hiermee?
Zou het de stekkerdoos van de trekhaak kunnen zijn die kortsluiting geeft?
Of zou er iets anders mis kunnen zijn?

mvg,
Timo

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
Re: Knipperlichten doen ineens raar, na aankoppeling aanhanger
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2018, 01:39:00 »
Als ik het goed begrijp hebt ge uw trekhaak weinig of niet gebruikt en.
Vermoedelijk zit er corrosie aan de contacten/kabels van uw stekkerdoos waardoor ge meer dan waarschijnlijk met slecht contact zit.
Wat ook weer kan dat ge met slechte massa aansluiting te maken hebt.
Ook hier is meten = weten weer van toepassing en dan zal heel snel blijken wat er fout is.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline Timoo

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2018, 19:09:00 »
Hi Phantom 5,

Thanx!
Dit weekend zal ik eens de contactdoos openschroeven, kijken of ik iets kan vinden.
Ik heb zo'n beetje dezelfde mening, idd, dus heb me een goedkope voltmeter gekocht en ga dit weekend er eens goed voor zitten   :thumbsup:
Merci!

Timo

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2018, 12:36:55 »
Zeker dat de aanhanger zijn bekabeling correct was ?
Ik zou er eerder zoeken in de aanhanger. Soms met van die zelfbouw aanhangers zit de bekabeling niet correct.
Op mijn aanhanger hingen bv de linker en rechter lichten samen op het rechterlicht. De wagen ziet de linker dus niet en geeft een fout.
Bij de meeste wagens die geen systeem hebben zoals BMW om de lichten te checken merk je hier niets van.
Mogelijk heeft de eigenaar van de aanhanger de bekabeling van zijn wagen aangepast aan de aanhanger.
Je ziet nu eenmaal vanalles.

Heb je geen andere aanhanger of fietsdrager om te testen ?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 12:41:42 door tom_il »
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2018, 01:57:55 »
Zeker dat de aanhanger zijn bekabeling correct was ?
Ik zou er eerder zoeken in de aanhanger. Soms met van die zelfbouw aanhangers zit de bekabeling niet correct.
Op mijn aanhanger hingen bv de linker en rechter lichten samen op het rechterlicht. De wagen ziet de linker dus niet en geeft een fout.
Bij de meeste wagens die geen systeem hebben zoals BMW om de lichten te checken merk je hier niets van.
Mogelijk heeft de eigenaar van de aanhanger de bekabeling van zijn wagen aangepast aan de aanhanger.
Je ziet nu eenmaal vanalles.

Heb je geen andere aanhanger of fietsdrager om te testen ?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Dit is zeker heel vaak het geval, als de stekker van de aanhangwagen niet Europees is aangesloten krijgt men ook van die flipperkast toestanden.
Vaak worden er op van die zelfbouw aanhangwagens ook kabels gebruikt waarvan de kleur niet overeenkomt met die van een Europese aansluiting en dan is het weer "meten = weten" of tenminste checken of de kabels op de juiste manier aangesloten zijn.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.