Auteur Topic:  opleiding detailen  (gelezen 1783 keer)

Offline the mauve crew

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
opleiding detailen
« Gepost op: 15 december 2017, 17:46:20 »
Weet dat wax-it opleidingen geeft ivm alle stappen  van detailen .
Maar zijn er alternatieven die cursussen geven , via avond/weekendschool of zo ?

Offline Danny65

• Pole Position
Re: opleiding detailen
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2017, 18:58:35 »
Heb dat allemaal zelf geleerd  ;)

Offline Maxim87

• Qualifying
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2017, 19:00:35 »
syntra doet zoiets denk ik, maar zal op het niveau zijn van carwashes. Een diploma detailer bestaat niet echt.
Het beste is gewoon veel lezen en filmpjes kijken en er gewoon aan beginnen, je leert het meest door gewoon te doen zoals hierboven gezegd. :thumbsup:
En als je je nog altijd niet comfortabel genoeg voelt om machinaal te polijsten, kan je altijd een keer een workshop volgen van wax-it maar met een DA kan je eingelijk geen schade doen.
Een goed youtube kanaal om alles onder te knie te krijgen is ammo nyc, die gaat over alles van wassen tot polijsten.
2011 e87 116d
2014 f20 m135i

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2017, 19:11:06 »
een gat in de markt dus , bij manier van spreken  :iono:

Offline Danny65

• Pole Position
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2017, 19:15:02 »
Vanwaar ben je? Anders altijd welkom hoor ;)

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2017, 19:16:21 »
syntra doet zoiets denk ik, maar zal op het niveau zijn van carwashes. Een diploma detailer bestaat niet echt.
Het beste is gewoon veel lezen en filmpjes kijken en er gewoon aan beginnen, je leert het meest door gewoon te doen zoals hierboven gezegd. :thumbsup:
En als je je nog altijd niet comfortabel genoeg voelt om machinaal te polijsten, kan je altijd een keer een workshop volgen van wax-it maar met een DA kan je eingelijk geen schade doen.
Een goed youtube kanaal om alles onder te knie te krijgen is ammo nyc, die gaat over alles van wassen tot polijsten.

Een DA ? is da een DAP toestel  ?

http://www.wax-it.be/handleiding-polieren/297-welke-machine-heb-ik-nodig.html

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2017, 19:18:02 »
Vanwaar ben je? Anders altijd welkom hoor ;)

Van West-vlaanderen  :-[ 
Bereidt me wat kneepjes te leren ?

Offline Danny65

• Pole Position
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2017, 19:19:36 »
Van West-vlaanderen  :-[ 
Bereidt me wat kneepjes te leren ?

Jammer,ben van Oost-Vlaanderen...Heb dinsdag een sirocco om volledig te detailen 8)

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2017, 19:28:09 »
Jammer,ben van Oost-Vlaanderen...Heb dinsdag een sirocco om volledig te detailen 8)

geldt uw aanbod om s een detailjobke van u s bij te wonen ook nog binnen een paar maand , wanneer ik al eens de wax-it basiscursus achter de rug heb ? Oost-vlaanderen is de buur van West-vlaanderen e  8) afstand valt mee

Offline Danny65

• Pole Position
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2017, 19:29:05 »
geldt uw aanbod om s een detailjobke van u s bij te wonen ook nog binnen een paar maand , wanneer ik al eens de wax-it basiscursus achter de rug heb ? Oost-vlaanderen is de buur van West-vlaanderen e  8) afstand valt mee

Natuurlijk da  ;)

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2017, 19:50:16 »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2017, 20:30:55 »
Tenzij je binnen kan detailen, vind ik het verre van ideaal weer om je hiermee bezig te houden. Ik heb een paar weken
terug mijn deur mogen herpolijsten en terug coaten omdat mensen altijd zo vriendelijk zijn om zich met vanalles langs je
auto te wurmen. Het ging toen al iets moeilijker dan in de zomer.

Ik heb er nu al een hekel aan om die te wassen. Dat kan helaas niet binnen.

Syntra biedt inderdaad opleidingen detailen aan. Het gaat wel iets verder dan carwashniveau waar ze voor 100 euro je
auto zogezegd een facelift geven. Het voordeel is dat het ipv over een aantal uur waar je enkel mag luisteren, een twee-
tal dagen les krijgt, als ik me niet vergis, en zodoende ook voldoende dialoog hebt met de lesgever.

Coaten is zo moeilijk niet. Ik vind het persoonlijk zelfs makkelijker dan waxen, wat in sommige gevallen moeilijk uit-
wrijfbaar is.

Eventueel kan je ook, zoals reeds gezegd in dit topic, filmpjes bekijken op YouTube. Ammo Nyc is een vrij gekende
en auto detail fetisj ook. Die laatste is echter soms wel een beetje te down-to-earth, waarbij hij al eens zijn collega
waaronder ook Ammo Nyc durft afkraken. Dat mag je in om het even welke business eigenlijk niet doen. Kijk daar
wat doorheen en daar leer je ook al veel van zodat je zelf al eens kan oefenen. Dat oefenen zou ik sowieso doen op
bvb de auto van je vrouw (die ziet het verschil toch niet) of op een carrosseriepaneel dat je wel hier en daar kan
vinden.

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2017, 21:32:43 »
heb al heel wat bijgeleerd  , maar zit nog met 1 (domme ) vraag .

na het wassen , kleien , polieren .

Wat gebeurt er dan ?

altijd iets in de aard van een harde langdurige bescherming genre GYEON Q2 MOHS ?

of waxen ? en zo ja met welk middel best, en op welke manier , waar iedereen content over is in het algemeen ?

of dient men ziezo te waxen en daarna de GYEON Q2 MOHS ?

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2017, 22:10:39 »
Gyeon is een van de merken van coatings. Een coating is vrij duurzaam. Je krijgt het er niet zomaar af tenzij je graag carwashesvgebruikt, dan slijt dat relatief snel weg.

Een coating op wax gaat niet. Hecht niet.

Een zeer dunne laag wax over de coating kan wel. Die wax dient dan eigenlijk vooral als glansversterker. Persoonlijk gebruik ik een coating en leg daar carnaubawax over. Wax it raadde dat niet echt aan, maar mijn auto glanst wel behoorlijk. Ik wil nu niet teveel stoefen, maar toen ik hen eens vroeg: “Wat kan ik nog doen om nog meer glans eruit te krijgen?”. Men antwoordde droog: ik denk niet dat je dit nog kan verbeteren... Voor mij het teken dat het goed zat.

Een coating is geen must. Als je bereid bent om om de paar wasbeurten een waxlaagje te leggen dan beschermt dat ook en voegt het glans toe. Ik leg bvb ook een wax omdat ik het mentaal moeilijk heb met niet meer te mogen wrijven over die lak. 😀

Een wax is natuurlijk wel niet zo duurzaam. Er zijn ook nog andere sealants die langer houden. Daar bestaan ook 101 producten van. Het hangt telkens af van lak tot lak en van waar je zelf graag mee werkt.

Sommigen werken graag met auto finesse. Ik ben er niet zo voor. Ik vind hun producten niet slecht, gewoon middelmatig. Ik ben dan weer zot van swissvax bvb. Lekkere geurtjes, mooie verpakking (als je dat belangrijk vindt), fijn te verwerken en van hoge kwaliteit. Poorboys word ik niet echt wild van. Chemical Guys heeft ook goed spul. Meguiars ben ik niet zo content van. Jij zal dat mss wel zijn, alles hangt af van jouw manier van werken.

Polijstmiddelen: menzerna! Ze zijn voordelig, verwerken prettig en zijn net dat tikje agressiever dan bvb die van autofinesse. Ik werkte met autofinesse echt niet graag mee, hoewel autofinesse best fijn ruikt en menzerna vooral ruikt naar carrosserieproducten al valt de intensiteit van de geur zeer goed mee.

Ik denk dat je eerst moet leren om te polijsten. Ik ben maar een amateur en ik leer zelf nog altijd bij. Ik had wat last van polijstkrasjes die je enkel zag onder een led lamp. Ik heb ook moeten zoeken waar het aan lag. Ik ging bvb net dat tikje te lang door tot bijna alle product opgebruikt was.

Tis een leerschool, maar wel een leuke.

De eerste keren zou ik wel goed alle niet polijstbare delen afplakken. Ik deed dat niet en slaagde er zo in om een deel van het raamrubber te vernielen (permanente vaalgrijze kleur) wat ik dan heb kunnen maskeren met plastic coating. Koop ook meteen goede pads. Goedkopere hebben een minder stevige velcro.

Trek ook nooit je draaiende machine weg van de lak, anders slingert je pad er meteen af en loopt je hond ermee weg. Vervolgens mag je zelf ook weglopen omdat je vrouw je dan eens de 7 waarheden komt vertellen doordat dat beest met de pasta op die pad nu vergif in zijn bek gehad heeft. Vervelen ga je je dus zeker niet.

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2017, 19:53:11 »
Gyeon is een van de merken van coatings. Een coating is vrij duurzaam. Je krijgt het er niet zomaar af tenzij je graag carwashesvgebruikt, dan slijt dat relatief snel weg.

Een coating op wax gaat niet. Hecht niet.

Een zeer dunne laag wax over de coating kan wel. Die wax dient dan eigenlijk vooral als glansversterker. Persoonlijk gebruik ik een coating en leg daar carnaubawax over. Wax it raadde dat niet echt aan, maar mijn auto glanst wel behoorlijk. Ik wil nu niet teveel stoefen, maar toen ik hen eens vroeg: “Wat kan ik nog doen om nog meer glans eruit te krijgen?”. Men antwoordde droog: ik denk niet dat je dit nog kan verbeteren... Voor mij het teken dat het goed zat.

Een coating is geen must. Als je bereid bent om om de paar wasbeurten een waxlaagje te leggen dan beschermt dat ook en voegt het glans toe. Ik leg bvb ook een wax omdat ik het mentaal moeilijk heb met niet meer te mogen wrijven over die lak. 😀

Een wax is natuurlijk wel niet zo duurzaam. Er zijn ook nog andere sealants die langer houden. Daar bestaan ook 101 producten van. Het hangt telkens af van lak tot lak en van waar je zelf graag mee werkt.

Sommigen werken graag met auto finesse. Ik ben er niet zo voor. Ik vind hun producten niet slecht, gewoon middelmatig. Ik ben dan weer zot van swissvax bvb. Lekkere geurtjes, mooie verpakking (als je dat belangrijk vindt), fijn te verwerken en van hoge kwaliteit. Poorboys word ik niet echt wild van. Chemical Guys heeft ook goed spul. Meguiars ben ik niet zo content van. Jij zal dat mss wel zijn, alles hangt af van jouw manier van werken.

Polijstmiddelen: menzerna! Ze zijn voordelig, verwerken prettig en zijn net dat tikje agressiever dan bvb die van autofinesse. Ik werkte met autofinesse echt niet graag mee, hoewel autofinesse best fijn ruikt en menzerna vooral ruikt naar carrosserieproducten al valt de intensiteit van de geur zeer goed mee.

Ik denk dat je eerst moet leren om te polijsten. Ik ben maar een amateur en ik leer zelf nog altijd bij. Ik had wat last van polijstkrasjes die je enkel zag onder een led lamp. Ik heb ook moeten zoeken waar het aan lag. Ik ging bvb net dat tikje te lang door tot bijna alle product opgebruikt was.

Tis een leerschool, maar wel een leuke.

De eerste keren zou ik wel goed alle niet polijstbare delen afplakken. Ik deed dat niet en slaagde er zo in om een deel van het raamrubber te vernielen (permanente vaalgrijze kleur) wat ik dan heb kunnen maskeren met plastic coating. Koop ook meteen goede pads. Goedkopere hebben een minder stevige velcro.

Trek ook nooit je draaiende machine weg van de lak, anders slingert je pad er meteen af en loopt je hond ermee weg. Vervolgens mag je zelf ook weglopen omdat je vrouw je dan eens de 7 waarheden komt vertellen doordat dat beest met de pasta op die pad nu vergif in zijn bek gehad heeft. Vervelen ga je je dus zeker niet.

Allesinds al reuze bedankt voor de energie die je stak in je reply  :bow:

toch nog enkele vraagjes .

Zit af te wegen wat ik zal doen rekening houdend met :
de duur dat het goedje werkzaam blijft tov de moeilijkheidsgraad om aan te brengen tov prijs .

Dien ik als beginner schrik te hebben van het aanbrengen van GYON Q2 MOHS op mijn auto ?
Op filmpjes ziet dat er eigenlijk nog cava uit om aan te brengen met dat blokje . Of valt dit tegen in realiteit ,
en kan je het serieus verkloten . En is eventueel klooiwerk nadien nog redelijk easy recht te trekken .
En hoe rek je het het best om dit zogezegd 1 jaar te rekken qua "blinkkracht"

Indien ik kies voor wax ipv coating :
Is dit echt na een kleine 6 maand foetsie
En als ik het goed begrijp , kun je naargelang de aard van het product dit machinaal met je DA toestel aanbrengen of
er op wrijven met een doek .
Wat geeft de voorkeur qua "aanbrenggemak"
En hoe hou ik de wax het langst werkend ?

En als laatste vraag :
De befaamde quick detailer
Een aanrader ?  Wat doet dit eigenlijk echt ?
Doet dit uw waxlaag of coating langer in goede blinkende staat blijven ?
of is dit enkel handig om je droogstrepen of zo weg te werken , wat eigenlijk ook gaat met een "nadroging" met
een verse microvezeldoek .

toch nog een bijkomend vraagje :  ;D

ik was momenteel mijn wagen met een self-carwash die gebruik maakt van een hoge drukreiniger die
warm (osmose?)water  gebruikt waar er "perls" in zitten . Vrij goed systeem mijns inziens , want er is absoluut geen
contact met de auto met borstels of zo en hij is snel ,goed proper te krijgen .
Maar mijn vraag is nu , heeft iemand ook ervaring met dit car wash systeem , en eet dit zienderogen uw wax weg door
de chemische producten .Want ik vind het wel straf dat je door enkel spuiten en niet te wrijven je wagen compleet proper
krijgt .   

cheerz

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 18 december 2017, 21:22:47 »
Allesinds al reuze bedankt voor de energie die je stak in je reply  :bow:

toch nog enkele vraagjes .

Zit af te wegen wat ik zal doen rekening houdend met :
de duur dat het goedje werkzaam blijft tov de moeilijkheidsgraad om aan te brengen tov prijs .

Een coating kan blijven zitten van 1 jaar tot 2 jaar of langer, afhankelijk van of je kiest voor de Prime,
de Mohs of Mohs+. De Mohs + kan je als particulier wel niet kopen. Dat moet toegepast worden door een
erkend detailer.

Een coating brengt zeer gemakkelijk aan. De kostprijs is slechts een eenmalig bedrag gaande van 110
euro tot 190 euro.

De levensduur is ontzettend variabel. Het is ook geen wondermiddel. Als je carwashes gebruikt, dan zal
dat bijlange geen jaar meegaan. Net zoals veel autosnelwegverkeer waarbij je auto gezandstraald wordt
door water met stof etc geen deugd doet.

Ook is er een verschil tussen een coating die gezet wordt op een auto die enkel maar de zondag buiten
gezet wordt om te rijden en eentje die in weer en wind buiten slaapt en elke dag gebruikt wordt.

Je kan de levensduur van de coating wat verlengen door het gebruik van een Quick detailler zoals
die van Gyeon: Gyeon Cure. Die Gyeon Cure voegt trouwens wat extra glans toe.

Een wax of een andere sealant kan je zo duur maken als je wil. Je kan er zelfs speciaal laten maken
voor de kleur van je wagen, al zal je daar wel boven de 1000 euro voor mogen neertellen.

Dien ik als beginner schrik te hebben van het aanbrengen van GYON Q2 MOHS op mijn auto ?
Op filmpjes ziet dat er eigenlijk nog cava uit om aan te brengen met dat blokje . Of valt dit tegen in realiteit ,
en kan je het serieus verkloten . En is eventueel klooiwerk nadien nog redelijk easy recht te trekken .

Het is supereasy aan te brengen. Als je het verkloot, bvb omdat je te lang gewacht hebt bij de maximum
afneemtijd van 10 min, dan kun je als het ook geen dag geleden is de boel terug vloeibaar maken door wat
1:1 (alcohol/demiwater) te vernevelen op het paneel en dat uit te wrijven. Eventueel leg je terug wat nieuwe
coating op.

Als je tot de volgende dag wacht, dan heb je het inderdaad verkloot en dan zul je moeten gaan polijsten tot
de fout aangebrachte coating er terug af is. Geen paniek dus.

En hoe rek je het het best om dit zogezegd 1 jaar te rekken qua "blinkkracht"

Rekken kun je door geregeld, liefst na elke wasbeurt, Gyeon Cure aan te brengen. Of een wax.

Indien ik kies voor wax ipv coating :
Is dit echt na een kleine 6 maand foetsie

Ik zou zelfs blij zijn als een wax 6 maand blijft zitten, zeker in ons Belgenlandje met veel regen etc. Een wax
is vooral showeffect, de duurzaamheid zit niet zo goed. Maar dat is zoals schmink bij een vrouw. Je kan veel 6/10
vrouwen op een 9/10 brengen met fond de teint, mascara en gyproc, maar als ze een keer stevig zweet, ziet ze
er terug belabberd uit. Bij wax is het niet anders.

En als ik het goed begrijp , kun je naargelang de aard van het product dit machinaal met je DA toestel aanbrengen of
er op wrijven met een doek .

Sommige sealants kun je machinaal aanbrengen. Een wax aanbrengen met DA toestel wordt niet gedaan. Overigens
is het beter om het handmatig met een applicator pad aan te brengen en eventueel met een zeer zachte pad op de
machine uit te wrijven.

Wat geeft de voorkeur qua "aanbrenggemak"

Het zijn twee verschillende manieren van aanbrengen. Persoonlijk vind ik een wax aanbrengen met applicator pad net iets
makkelijker dan met een blokje kris-kras bewegingen te maken. Een coating zal je echter maar een keer per jaar moeten aan-
brengen en een wax toch wel twee maandelijks.

En hoe hou ik de wax het langst werkend ?

Een wax hou je langst werkend als je geen agressieve shampoos gebruikt. Eventueel kan je na een wasbeurt iets van Quick
detailer er op aanbrengen. Desnoods breng je maandelijks een laagje wax aan. Uiteindelijk gaat dat allemaal vrij vlug. Als ik wat
muziek opzet om het tempo wat hoog te houden dan heb ik mijn wagen ingewreven in een twintig minuten, half uurtje laten curen
waarbij je ondertussen het interieur een vlugge schoonmaak kunt geven en nog een half uurtje uitpoetsen.

En als laatste vraag :
De befaamde quick detailer
Een aanrader ?  Wat doet dit eigenlijk echt ?

Een quick detailleer heb je in diverse soorten. Amerikanen gebruiken dat soms ter vervanging van wassen. Hier moet je dat niet
proberen, anders heb je sowieso krassen van het vuil dat je rondsmeert. Een Quick detailler is vooral nuttig na het wassen en drogen
als je nog wat strepen, vlekken etc wil verwijderen. Sommigen laten ook een glansversterkend laagje na.

Doet dit uw waxlaag of coating langer in goede blinkende staat blijven ?

Als de quick detailer bvb van Gyeon is, nl. de Cure, dan zal dit de coating of waxlaag langer in stand houden.

of is dit enkel handig om je droogstrepen of zo weg te werken , wat eigenlijk ook gaat met een "nadroging" met
een verse microvezeldoek .

Als je droogstrepen hebt, dan raad ik je niet aan daar met een microvezeldoek op te "frotten". De kans is groot dat
je microkrassen veroorzaakt. De Quick detailleer zal ook werken als een soort glijmiddel, waardoor je krassen vermijdt.

toch nog een bijkomend vraagje :  ;D

ik was momenteel mijn wagen met een self-carwash die gebruik maakt van een hoge drukreiniger die
warm (osmose?)water  gebruikt waar er "perls" in zitten . Vrij goed systeem mijns inziens , want er is absoluut geen
contact met de auto met borstels of zo en hij is snel ,goed proper te krijgen .
Maar mijn vraag is nu , heeft iemand ook ervaring met dit car wash systeem , en eet dit zienderogen uw wax weg door
de chemische producten .Want ik vind het wel straf dat je door enkel spuiten en niet te wrijven je wagen compleet proper
krijgt .   

Ik vind dit ook straf. Als er daar pareltjes in zitten, dan berust dat op het principe van de zandstraling. Dat tast dus op zijn minst
de waxlaag aan, zeker als je zonder veel moeite je wagen proper krijgt, en wellicht brengt het ook schade - glansvermindering dus -
toe aan de laklaag. Een systeem dat zonder inspanning toch reinigt, daar moet wel iets agressief achter inzitten. Dat men osmose
water gebruikt is dan ook een onzinnig argument. Osmosewater is zeer zuiver water, maar als er parels of whatever aan toegevoegd
worden, dan is het geen osmose water meer maar een heterogene waterige oplossing van schuurmiddelen.

cheerz

Voila, zie  :)

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #16 Gepost op: 18 december 2017, 22:14:14 »
Deze ga ik volgen, kan ook nog wat bijleren  8)

Offline Pannenkoek

• World Champion
Re: opleiding detailen ook
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2017, 09:08:42 »
Ik wil mss wel nog een kleine nuance maken. Ik heb eigenlijk geschreven dat ik zowel wax als een coating makkelijker vind om aan te brengen. Dat kan wat verwarrend zijn.

Ik bedoel aan de ene kant dat een coating aanbrengen makkelijker is omdat je eigenlijk nooit teveel kan aanbrengen. Het residu veeg je toch makkelijk af. Qua uiteindelijk resultaat is het makkelijker.

Ik zei echter ook dat ik een wax makkelijker vind aanbrengen. Daarmee bedoel ik dat als je een zeer dunne laag aanbrengt. Iets teveel en je krijgt onder fel zonlicht vette vegen te zien.

Ook vind ik een wagen inwrijven met wax (cirkelvormige bewegingen) makkelijker dan met een blokje met suède doek een ganse auto in te wrijven qua handling. Een coating aanbrengen moet gebeuren met links-rechts/boven-onder bewegingen. Zo een blokje is meer gemaakt voor vrouwenhandjes waardoor je dat al eens laat vallen en je terug een nieuw suède doekje mag nemen. Daarvan krijg je er maar een paar meegeleverd en je kunt ze niet herbruiken.

Een coating aanbrengen is vrij foolproof, maar wat irritant met het blokje.

Al zijn dit slechts details.

Kort samengevat kun je ook stellen dat coatings vooral voor mensen zijn die niet graag bezig zijn met bescherming aanbrengen. Voor de glans moet je het niet doen. Ik weet wel dat geweldig wordt opgehemeld en op zilver en lichte kleuren kan een coating door het ijzig effect wat meer glanzen, maar als je echt glans wil, kun je beter werken met andere middelen. 

Eventueel kun je ook werken met een glaze. Chemical Guys heeft blacklight. Die heeft ook wat fillers die microkrassen opvult. De detailwereld is tegen fillers, maar het resultaat is daarom niet per se slecht. Daar kun je een wax overleggen. Bvb van swissvax. Of je gebruikt bvb ti21 van Angelwax over die blacklight. Die combi is ook zeer mooi. Voor weinig geld en met weinig tijd bekom je zo veel glans en heb je de typische waskrassen wat gemaskeerd. Diepere krassen vereisen altijd polijstwerk.

Als je echter het volledige plaatje wil, dan moet je polijsten. Vooraleer je een coating aanbrengt, moet je polijsten (en kleien, maar dat is nog het minste). Als je het goed wil doen, dan mag je van begin tot einde toch wel op een paar tientallen uren aan arbeidstijd rekenen.

Als iemand door je coating heen een kras veroorzaakt, dan mag je gans het paneel herpolijsten en hercoaten. Dat kost ook tijd. Een waxlaagje is vlug gelegd.

En tenzij je een infrarood paneel of kachel of dergelijke hebt, moet je coating 24u drogen en mag je een week lang je auto niet wassen.

Overschat ook het vuilafstotend effect van coating niet. Water parelt mooi af, maar als een camion je onder slijkwater spat, blijft er nog steeds een deel op. Dat het water niet in een keer er aftrekt maar parelt zorgt er ook voor dat eventueel vervuild water of gewoon water dat terecht komt op een minieme stoflaag die reeds op je auto lag (vooral in de zomer) dmv bepaalde achterblijvende parels in vlekken opdroogt.

Men raadt ook aan om Gyeon cure te gebruiken om de coating langer te laten meegaan, maar die cure is zelf ook een soort vet die water afstoot en tegelijk een barrière vormt tussen coating en cure waardoor het niet langer je coating is die afstoot. Die cure wordt vooral ook meegegeven omdat je lak door de coating ipv glad nogal stroef aanvoelt en de mensen dat niet kunnen vatten (dixit wax-it). Die cure is vettig en geeft een smooth feeling.

Het is wat afwegen. Ikzelf heb een coating omdat door vele snelweg km in de regen de klassieke sealant of wax bescherming zou kunnen aangetast worden en er dan nog steeds een coating opzit. Maar het is niet zaligmakend. Vergeet het dat je wagen weken proper zal blijven bvb. Wel makkelijker afwassen.

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2017, 12:34:14 »
Waw man , wat een uitleg ! Respect  :bow:

Blijft nog over welke poliermachine en pads ik me aanschaf  .

twijfel tussen : DAP900V3   DAP900plus en Festool Rotex .

blijkbaar allen excentrische foolproof machines , al is die Festool Excentrisch met keuze vrije of geforceerde rotatie .

Weet niet waar ik dit onder moet verstaan .

En qua pads dacht ik aan Sholl Spider Pads met closed cell voor wat correctiekracht

Mijn stappen worden dus

2 emmerwassen -> clayen -> Pre WAX ?? is dit nodig en met welk product ?? ->3 Staps polieren -> ontvetten met Gyon Prep -> Gyon Q2 Mohs coating en nadien onderhouden met Gyon Cure .

In welk stadion doet Die befaamde dure Gyon Booster zijn intrede , Wat doet dit juist ? en is het zijn geld waard ?

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2017, 22:21:26 »
Waw man , wat een uitleg ! Respect  :bow:

Blijft nog over welke poliermachine en pads ik me aanschaf  .

twijfel tussen : DAP900V3   DAP900plus en Festool Rotex .

blijkbaar allen excentrische foolproof machines , al is die Festool Excentrisch met keuze vrije of geforceerde rotatie .

Weet niet waar ik dit onder moet verstaan .

Als beginner zou ik starten met een DAP900. Is de Festool Rotex niet meer een schuurmachine? Mocht je toch
geld er willen tegenaan gooien, dan kun je misschien kijken voor de Rupes Bigfoot. Weliswaar Italiaans, maar
toch state of the art.

En qua pads dacht ik aan Sholl Spider Pads met closed cell voor wat correctiekracht

Rupes heeft ook goede pads. Je mag het belang van de pad ook niet gaan overschatten. Het is vooral belangrijk om die regelmatig
te reinigen tussendoor en droog te blazen met de compressor. Vocht in je pad is niet interessant.  ;D

Investeer ook in een goed polijstmiddel! Ik zou starten met een Menzerna 300 om de grootste defecten eruit te halen. In principe
kun je dan eigenlijk direct over gaan naar de Menzerna final finish, maar ik zou toch een tussenstap doen met Menzerna 2500 omdat
je misschien het product niet ver genoeg of net te ver uitgepolijst zal hebben. Final finish haalt die "schade" er wel uit, als je een er-
varen gebruiker bent. Met Menzerna kun je op die manier 95 procent van een goed resultaat behalen. Autofinesse zal eerder op 80
procent  stranden. Het is iets makkelijker, maar voor mij persoonlijk vind ik het net niet agressief genoeg.

Vergeet niet dat alles start met een goede voorbereiding. Ook een Gyeon Mohs zal op niets trekken op een slecht voorbereide lak, noch
lang meegaan.

Mijn stappen worden dus

2 emmerwassen -> clayen -> Pre WAX ?? is dit nodig en met welk product ?? ->3 Staps polieren -> ontvetten met Gyon Prep -> Gyon Q2 Mohs coating en nadien onderhouden met Gyon Cure .

Een Prewax? Waarom zou je een glanslaagje aanbrengen als je die nog moet polijsten?
Was die maar grondig met Dreft. Nee, dat bevat geen zouten. Ammo Nyc gebruikt het ook om de boel eens goed te strippen. Gebruik dan een klei met Clay lubricant. Weet wel dat een klei ook marring kan veroorzaken, dus mogelijk ziet je lak er even een stuk slechter uit. Polijsten is dan een noodzakelijke stap.

Polijst die bvb met Menzerna FG 300, Menzerna 2500 en dan Final finish. Het kan dat de namen ondertussen iets gewijzigd zijn, maar dit zijn mijn flacons van begin dit jaar. Voor pads kun je Scholl gebruiken, of Rupes, of van het huismerk eventueel. Polijstpasta zal het grootste resultaat geven. Bespaar daar dus niet op. Hoewel Menzerna eigenlijk absoluut niet duur is. Eventueel kun je ook pastas kopen van Scholl. Ik heb bvb eentje van Scholl om heel fijn te gaan afwerken. Het is wel iets moeilijker te verwerken voor een beginner.

Ontvet die maar met Gyeon Prep. Kies hiervoor best splinternieuwe doekjes. Je wil geen krassen van een achtergebleven partikeltje in je doek na een wasbeurt in je net gepolijste lak waar je een paar tientallen uren van je leven ingestoken hebt!!!

Vervolgens kun je beginnen coaten. Afhankelijk van de buitentemp binnen de 10 min afnemen. Dus geen ganse auto in een keer willen doen!
Let op dat de coating niet op de rubbers of plastics komt. Als je een foutje maakt, innevelen met (1:1 isopropyl alcohol/Demiwater) en afnemen.De coating moet 24 u drogen tenzij je een infraroodpaneel hebt of kachel of dergelijke.

Onderhouden kun je perfect met Gyeon Cure, bvb na elke wasbeurt. Je hebt er niet veel van nodig. Doe je dat toch, dan krijg je strepen en vegen.

In welk stadion doet Die befaamde dure Gyon Booster zijn intrede , Wat doet dit juist ? en is het zijn geld waard ?
In het Jan Breydelstadion...  :greddy:

Booster moet je gebruiken na dat je de coating hebt aangebracht. Ik doet dat eigenlijk nadat de coating droog is. Het brengt
wel raar aan. Het lijkt net alsof je niets er oplegt omdat het zo snel opdroogt. Hou hier rekening mee.

Ik vind het zijn geld niet waard. Je ziet iets meer beading en dat is heel leuk als je een propere wagen afspoelt. En daar houdt
het ook mee op. België is nogal een slijkerig land bij regen en dan hecht zich dat ook vast aan je lak dan wel coating. De theo-
rie is dat als je er meteen bij bent je het gewoon kan afspuiten met de hogedrukreiniger of evt zelfs met een krachtige straal
van de tuinslang. Als je echter ergens naar toe moet, je werk bvb, dan hebben ze daar meestal geen tuinslang of hogedruk-
reiniger aan de inkom hangen. Tenzij je in een tuincenter of carwash werkt misschien. Dus dan heb je alsnog een hoop aange-
droogde drek op je lak.

Met wax bijvoorbeeld trekt het water er in een keer vanaf, met een coating ook maar meer onder de vorm van parels. Sommige parels blijven
dan hangen/liggen op je lak met stof op en dan droogt dat op in vlekken. Ook Bert (zaakvoerder wax-it) zijn wagen die ongetwijfeld
van de beste middelen voorzien is, had daar last van. Overschat een coating dus wederom niet. Het is natuurlijk wel makkelijker
bij het wassen. Je moet minder boenen, waardoor je ook de kans op waskrassen en dus glansverlies tegengaat.

Bezint eer ge begint. Als voor jou glans het belangrijkste is en je graag nu en dan je bezig houdt met je wagen, zou ik eerder investeren
in een goede glaze (na het polijsten) en een degelijke wax. Carnauba geeft nog steeds een zeer warme glans waar een coating niet tegen
op kan. Een coating heeft zeker zijn voordelen, maar als het echt het summum zou zijn, dan zouden firma's als Swissvax niet meer bestaan
of zouden ze zelf ook vooral coatings uitbrengen. Het hangt dus af van wat jij allemaal verwacht.  :)

« Laatst bewerkt op: 19 december 2017, 22:26:16 door Pannenkoek »

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #20 Gepost op: 20 december 2017, 20:22:53 »
top  . nog s  reuzebedankt voor je energie . en in het Jan Breydel stadion kom ik niet . ik mag niet van mijn nieuwen baas , Marc Coucke .

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #21 Gepost op: 23 december 2017, 10:42:11 »
Lees hier veel over een Foamgun . bestaat dit voor op een tuinslang of gaat dit enkel op hoge druk ? hoe ziet dit er uit ? wat kost dat schuimgeweer  8)

Edit :   iets gevonden die me lijkt te gaan op de tuinslang

http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=76_113&products_id=101822

http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=76_113&products_id=102039
« Laatst bewerkt op: 23 december 2017, 16:29:05 door the mauve crew »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #22 Gepost op: 25 december 2017, 13:07:34 »
Werkt enkel op een hogedrukreiniger, dacht ik. Die van chemical Guys zou werken op een tuinslang... ik weet het alleszins niet. Al denk ik wel dat je toch best een hogedrukreiniger aanschaft. Zoiets heb je toch ook makkelijk voor een jaar of 10, dus.

Mijne inziens is het product ook belangrijker of minstens zo belangrijk als het geweer. Ik heb bvb een Kärcher k7. Ik heb een aantal accessoires bijgekocht waaronder een regelbare foamgun van Kärcher zelf, waarvan ik vermoedde dat het brol zou zijn.  Als je de producten gebruikt van de detailers, dan krijg je een mooi stevig schuim dat toch wel een vijf minuten blijft hangen. Daarna druipt het vrij snel af en wordt het vuil terug hard.

Als je dan alles afspuit krijg je bij zomerweer tot 90 procent ervan af. Een wasbeurt blijft nodig, maar gaat wel vlugger.

Ik vind het wel een aangename aanvulling. Al was het maar om je net niet met een periscoop toekijkende buurman jaloers te maken terwijl zijn gerief uit een Gardena slang, een emmer met gruyèrespons en vel van een dood zeebeest bestaat. Nee, het is echt wel een fijn product en hoewel geen must maakt het het leven net wat makkelijker.

Je kan natuurlijk ook de pro guns kopen, maar dat zal ook niet werken als je er maar gewone shampoo in kletst.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2017, 13:11:31 door Pannenkoek »

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #23 Gepost op: 25 december 2017, 14:24:46 »
Had idd ook al gelezen dat die shuimguns op een tuinslang geen zo een typische papperige koek
schuim kunnen leggen op de auto zoals de HD reinigers .

had deze in gedachten

https://www.hogedrukreinigerexpert.be/product/559381/category-193502/nilfisk-e-150-1-10-h-x-tra-eu.html

blijkbaar vanaf de E reeks met metalen pompdelen ipv plastiek . en prijs nog cava

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 25 december 2017, 22:07:27 »
Had idd ook al gelezen dat die shuimguns op een tuinslang geen zo een typische papperige koek
schuim kunnen leggen op de auto zoals de HD reinigers .

had deze in gedachten

https://www.hogedrukreinigerexpert.be/product/559381/category-193502/nilfisk-e-150-1-10-h-x-tra-eu.html

blijkbaar vanaf de E reeks met metalen pompdelen ipv plastiek . en prijs nog cava

Die Nilfisk is zeker voldoende.  :)

Offline BimmerFan

• World Champion
« Reactie #25 Gepost op: 27 januari 2018, 20:18:10 »
Misschien al gezegd niet alles gelezen , maar collnite insulator wax 845 vind ik wel top.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 3 februari 2018, 19:19:53 »
Misschien al gezegd niet alles gelezen , maar collnite insulator wax 845 vind ik wel top.

Collinite is een wax met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. Maar vergelijk het met een maaltijd
in de Ikea. Voor de peuleschil die je daar betaalt, zal je een maaltijd krijgen die relatief uitgebalanceerd
op het niveau van lowcost grootkeuken. Maar er is wellicht geen haar op je hoofd die eraan denkt om
als je bvb iets te vieren hebt, daar eens goed te gaan eten omdat het daar gewoonweg niet goed ge-
noeg is.

Met Collinite heb ik dat gevoel - in weliswaar veel mindere mate! - ook. Er zijn betere waxen op de markt.
Nu, Collinite is in ieder geval wel redelijk duurzaam en het heeft een goede beading. Dat dan weer wel.
Als je echter vooral gaat voor glans en diepte, dan is er beter spul verkrijgbaar. Helaas ken ik ook niet
gans het gamma. Ik heb zelf ook niet veel zin om 1200 euro uit te geven aan een potje, maar met bvb
een Swissvax uit de middenmootrange krijg je al mooie resultaten. De standtijd is niet zo denderend,
maar als je je auto graag ziet, dan vind je dat niet zo erg om die geregeld te vertroetelen met een
goede waxbeurt...  ;)