Gyeon is een van de merken van coatings. Een coating is vrij duurzaam. Je krijgt het er niet zomaar af tenzij je graag carwashesvgebruikt, dan slijt dat relatief snel weg.
Een coating op wax gaat niet. Hecht niet.
Een zeer dunne laag wax over de coating kan wel. Die wax dient dan eigenlijk vooral als glansversterker. Persoonlijk gebruik ik een coating en leg daar carnaubawax over. Wax it raadde dat niet echt aan, maar mijn auto glanst wel behoorlijk. Ik wil nu niet teveel stoefen, maar toen ik hen eens vroeg: “Wat kan ik nog doen om nog meer glans eruit te krijgen?”. Men antwoordde droog: ik denk niet dat je dit nog kan verbeteren... Voor mij het teken dat het goed zat.
Een coating is geen must. Als je bereid bent om om de paar wasbeurten een waxlaagje te leggen dan beschermt dat ook en voegt het glans toe. Ik leg bvb ook een wax omdat ik het mentaal moeilijk heb met niet meer te mogen wrijven over die lak. 😀
Een wax is natuurlijk wel niet zo duurzaam. Er zijn ook nog andere sealants die langer houden. Daar bestaan ook 101 producten van. Het hangt telkens af van lak tot lak en van waar je zelf graag mee werkt.
Sommigen werken graag met auto finesse. Ik ben er niet zo voor. Ik vind hun producten niet slecht, gewoon middelmatig. Ik ben dan weer zot van swissvax bvb. Lekkere geurtjes, mooie verpakking (als je dat belangrijk vindt), fijn te verwerken en van hoge kwaliteit. Poorboys word ik niet echt wild van. Chemical Guys heeft ook goed spul. Meguiars ben ik niet zo content van. Jij zal dat mss wel zijn, alles hangt af van jouw manier van werken.
Polijstmiddelen: menzerna! Ze zijn voordelig, verwerken prettig en zijn net dat tikje agressiever dan bvb die van autofinesse. Ik werkte met autofinesse echt niet graag mee, hoewel autofinesse best fijn ruikt en menzerna vooral ruikt naar carrosserieproducten al valt de intensiteit van de geur zeer goed mee.
Ik denk dat je eerst moet leren om te polijsten. Ik ben maar een amateur en ik leer zelf nog altijd bij. Ik had wat last van polijstkrasjes die je enkel zag onder een led lamp. Ik heb ook moeten zoeken waar het aan lag. Ik ging bvb net dat tikje te lang door tot bijna alle product opgebruikt was.
Tis een leerschool, maar wel een leuke.
De eerste keren zou ik wel goed alle niet polijstbare delen afplakken. Ik deed dat niet en slaagde er zo in om een deel van het raamrubber te vernielen (permanente vaalgrijze kleur) wat ik dan heb kunnen maskeren met plastic coating. Koop ook meteen goede pads. Goedkopere hebben een minder stevige velcro.
Trek ook nooit je draaiende machine weg van de lak, anders slingert je pad er meteen af en loopt je hond ermee weg. Vervolgens mag je zelf ook weglopen omdat je vrouw je dan eens de 7 waarheden komt vertellen doordat dat beest met de pasta op die pad nu vergif in zijn bek gehad heeft. Vervelen ga je je dus zeker niet.
Allesinds al reuze bedankt voor de energie die je stak in je reply

toch nog enkele vraagjes .
Zit af te wegen wat ik zal doen rekening houdend met :
de duur dat het goedje werkzaam blijft tov de moeilijkheidsgraad om aan te brengen tov prijs .
Dien ik als beginner schrik te hebben van het aanbrengen van GYON Q2 MOHS op mijn auto ?
Op filmpjes ziet dat er eigenlijk nog cava uit om aan te brengen met dat blokje . Of valt dit tegen in realiteit ,
en kan je het serieus verkloten . En is eventueel klooiwerk nadien nog redelijk easy recht te trekken .
En hoe rek je het het best om dit zogezegd 1 jaar te rekken qua "blinkkracht"
Indien ik kies voor wax ipv coating :
Is dit echt na een kleine 6 maand foetsie
En als ik het goed begrijp , kun je naargelang de aard van het product dit machinaal met je DA toestel aanbrengen of
er op wrijven met een doek .
Wat geeft de voorkeur qua "aanbrenggemak"
En hoe hou ik de wax het langst werkend ?
En als laatste vraag :
De befaamde quick detailer
Een aanrader ? Wat doet dit eigenlijk echt ?
Doet dit uw waxlaag of coating langer in goede blinkende staat blijven ?
of is dit enkel handig om je droogstrepen of zo weg te werken , wat eigenlijk ook gaat met een "nadroging" met
een verse microvezeldoek .
toch nog een bijkomend vraagje :

ik was momenteel mijn wagen met een self-carwash die gebruik maakt van een hoge drukreiniger die
warm (osmose?)water gebruikt waar er "perls" in zitten . Vrij goed systeem mijns inziens , want er is absoluut geen
contact met de auto met borstels of zo en hij is snel ,goed proper te krijgen .
Maar mijn vraag is nu , heeft iemand ook ervaring met dit car wash systeem , en eet dit zienderogen uw wax weg door
de chemische producten .Want ik vind het wel straf dat je door enkel spuiten en niet te wrijven je wagen compleet proper
krijgt .
cheerz