Auteur Topic: [E8X] ruitenwissers verschil origineel BMW en Bosch...  (gelezen 894 keer)

Offline hassebas

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • hasses
[E8X] ruitenwissers verschil origineel BMW en Bosch...
« Gepost op: 6 februari 2015, 11:29:46 »
Mogge!

Ik moet mijn wissers vervangen, en nu belde ik zojuist de dealer en daar kosten deze originele wissers zo'n 55e.
Op internet zijn bv Bosch wissers te krijgen die 20e minder kosten...

Weet iemand of er een verschil is tussen deze wissers, of is het exact hetzelfde product?
(de dealer wil mij dit niet vertellen  :))
E46 320TD '01
E46 320TD '03
E81 118D   '07
Golf GTD '10 (sorry)
E92 325D '08
showroom: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=45631.msg1353047#msg1353047

Offline jojo

• Pre-Qualifying
  • **
Re: ruitenwissers verschil origineel BMW en Bosch...
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2015, 12:43:11 »
koop die van bosch, werkt prima.

Offline Guppy320

• Warming Up
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2015, 15:18:28 »
Hier ook Bosch, prima spul en idd veel goedkoper.

Offline kraftbayer

• Trade Count: (+7)
  • Crashed!
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2015, 18:12:30 »
OEM en Bosch wissers zijn niet dezelfde maar voor het prijsverschil kan je even goed de Bosch wissers kopen.
Ze voldoen ook prima.
Wel eerst zeker de ruit goed ontvetten of de rubbers van de wissers gaan na een tijdje lawaai maken.
Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline adri

• Trade Count: (+3)
  • Pole Position
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2015, 20:03:58 »
Ik heb net mijn oem wissers op een F20 vervangen door Bosch. Werken prima. Besteld op Misterauto.be, voor zoiets moeten we de dealer niet sponsoren  :D

Offline kraftbayer

• Trade Count: (+7)
  • Crashed!
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2015, 20:16:34 »
Ik heb net mijn oem wissers op een F20 vervangen door Bosch. Werken prima. Besteld op Misterauto.be, voor zoiets moeten we de dealer niet sponsoren  :D

Daar ga je waarschijnlijk alleen om problemen laten op te lossen ;)
Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Offline adri

• Trade Count: (+3)
  • Pole Position
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2015, 20:42:50 »
Daar ga je waarschijnlijk alleen om problemen laten op te lossen ;)
Grtn,

Onderhoud hoort daar ook bij. Ik ben verre van handig, maar ruitenwissers wisselen lukt nog net zelf  :)

Ik ben een paar dagen geleden idd naar de dealer gegaan om een probleem op te lossen. Ik ben ook perfect geholpen. Hoort er ook bij als je een nieuwe auto hebt gekocht daar en die bmw-onderhouden is. Een volgende wagen zal ook daar besteld worden hierdoor, net als de twee vorige.

Offline sharky

• World Champion
  • Snowy, the white shark
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2018, 22:04:13 »
OEM en Bosch wissers zijn niet dezelfde maar voor het prijsverschil kan je even goed de Bosch wissers kopen.
Ze voldoen ook prima.
Wel eerst zeker de ruit goed ontvetten of de rubbers van de wissers gaan na een tijdje lawaai maken.
Grtn,

Welk merk gebruikt BMW dan wel voor hun auto's? Valeo?
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2018, 10:33:32 »
Welk merk gebruikt BMW dan wel voor hun auto's? Valeo?
BMW heeft zeer waarschijnlijk niet 1 leverancier.  Bosch levert zeker aan BMW. Maar zelden alle type wagens voor 1 klant.
Maar zoals ik hier al verschillende maal verteld heb is OE/OEM en aftermarket niet hetzelfde.
Will je deze die op je wagen stonden moet je naar de dealer. En zelfs deze kunnen verschillen van diegene die ze er op gezet hebben bij productie van de wagen.
Verschil zie je niet altijd, bij een wisser zijn veel meer verschillen in rubber samenstellingen dan je voor mogelijk houd.
Ik zoek voor de mijne nog steeds eentje die het lang uithoud, Valeo/bosch vielen wat tegen kwa levensduur. Heb nu champion besteld.
Maar dit wil niet zeggen dat voor een ander wagen dit hetzelfde is, er zijn nu eenmaal veel verschillende rubber samenstellingen.
De Bosch bevestiging op de mijne was niet geweldig kreeg hem er alleen met veel moeite op, de valeo paste veel beter.

Moraal van het verhaal probeer in aftermarket niet de OE/OEM te zoeken wat dit lukt zelden. En je weet uiteindelijk toch niet of ze hetzelfde zijn. Want bv verschil in rubbersamenstelling kan je niet zien.

En ja BOSCH maakt deze aftermarket waarschijnlijk op dezelfde band maar dat wil niet zeggen dat alle onderdelen hetzelfde zijn, ze worden nu eenmaal apart gemaakt in verschillende productieruns waardoor het plaatsen van bv een andere rubber zeer gemakkelijk is.

Hoe weet ik dit ?  Wel ik heb er 7j gewerkt.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2018, 21:33:14 door tom_il »
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline sharky

• World Champion
  • Snowy, the white shark
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2018, 17:30:04 »
Thanks Tom! Dat is duidelijk  :thumbsup:
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2018, 20:33:52 »
BMW heeft zeer waarschijnlijk niet 1 leverancier.  Bosch levert zeker aan BMW. Maar zelden alle type wagens voor 1 klant.
Maar zoals ik hier al verschillende maal verteld heb is OE/OEM en aftermarket niet hetzelfde.
Will je deze die op je wagen stonden moet je naar de dealer. En zelfs deze kunnen verschillen van diegene die ze er op gezet hebben bij productie van de wagen.
Verschil zie je niet altijd, bij een wisser zijn veel meer verschillen in rubber samenstellingen dan je voor mogelijk houd.
Ik zoek voor de mijne nog steeds eentje die het lang uithoud, Valeo/bosch vielen wat tegen kwa levensduur. Heb nu champion besteld.
Maar dit wil niet zeggen dat voor een ander wagen dit hetzelfde is, er zijn nu eenmaal veel verschillende rubber samenstellingen.
De Bosch bevestiging op de mijne was niet geweldig kreeg hem er alleen met veel moeite op, de valeo paste veel beter.

Moraal van het verhaal probeer in aftermarket niet de OE/OEM te zoeken wat dit lukt zelden. En je weet uiteindelijk toch niet of ze hetzelfde zijn. Want bv verschil in rubbersamenstelling kan je niet zien.

En ja BOSCH maakt deze aftermarket waarschijnlijk op dezelfde band maar dat wil niet zeggen dat alle onderdelen hetzelfde zijn, ze worden nu eenmaal apart gemaakt in verschillende productieruns waardoor het plaatsen van bv een andere rubber zeer gemakkelijk is.

Hoe weet ik dit ?  Wel ik heb er 7j gewerkt.

Dat van de bosch’en die er moeilijk opgaan, herken ik van op mijn vorige. Gevloekt dat ik heb. De ene ging nog ca va, maar op die wisser die uit zijn as gaat, heb ik echt moeten wringen. Blij dat ik de enige niet was. 🙂

Sindsdien gebruik ik die van Bmw. Ja, ze zijn duurder, maar het kan me niet schelen. Ze gaan ongeveer een jaar mee. Bosch aerotwin lieten na vier maand al merken dat het beste er af was om dan te stuiteren na een dik half jaar.

Het hoort nu wel niet in dit topic, maar ik kan iedereen wel een glasscoating aanraden.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2018, 21:01:23 »
Zelfde ervaring met Bosch. Rubber die ze in deze gebruikt hebben is zeker niet de duurzaamste,
Valeo paste veel beter (vermoed ze leveren ze OEM aan  BMW voor de mijne) maar levensduur vond ik ook tegenvallen. Haat het als ze lawaai maken.
Hopelijk zijn de champions beter, niet veel hoop in eigenlijk.
De 3 grote merken zijn, Bosch, Valeo en SWF.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Jochen996

• Pole Position
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2018, 21:11:59 »
Ik neem altijd origineel Bmw, super tevreden, echt kwaliteit. Ik doe er makkelijk 60 a 70 d km mee, omgerekend 1,5 jaar.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2018, 18:51:38 »
Daarnet champion wissers op mijn E61 geplaats. Nog een dikkere ramp om die erop te krijgen dan de Bosch wissers.
Van Bosch, Valeo en champion zijn het de valeo's die veruit het best passen.

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2018, 19:49:13 »
Daarnet champion wissers op mijn E61 geplaats. Nog een dikkere ramp om die erop te krijgen dan de Bosch wissers.
Van Bosch, Valeo en champion zijn het de valeo's die veruit het best passen.

Champion was nog niet zo lang terug een merk wier artikelen in de Franse supermarkten lagen. Mss zelfs nog, maar die rayons bezoek ik niet meer. Ik vermoedde al dat het geen topkwaliteit ging zijn.

Wel jammer natuurlijk dat ze ver niet passen. Eigenlijk is dat gewoon bedrog tot en met als de pasvorm al fout is.

Bij Bmw is het 75 euro voor een set. Goedkoop is dat niet voor twee wissers. Maar ze passen perfect en ze gaan bij mij toch een jaar mee. Ik zou dat eens proberen. Is het niet rendabel voor jou dan kun je er maar een keer aan “gekloot” zijn. Maar ik ben vrij zeker dat je tevreden zult zijn.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2018, 10:43:57 »
Champion was nog niet zo lang terug een merk wier artikelen in de Franse supermarkten lagen. Mss zelfs nog, maar die rayons bezoek ik niet meer. Ik vermoedde al dat het geen topkwaliteit ging zijn.
Ik vrees dat je gelijk hebt, ik heb ze gekocht om eens te proberen. Maar stoor me nu echt aan het zicht vanuit de wagen op de bevestiging. Een kijken of ik dit kan verbeteren dmv de VALEO bevestiging erop te plaatsen.

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2018, 12:37:28 »
Ik vrees dat je gelijk hebt, ik heb ze gekocht om eens te proberen. Maar stoor me nu echt aan het zicht vanuit de wagen op de bevestiging. Een kijken of ik dit kan verbeteren dmv de VALEO bevestiging erop te plaatsen.

Bij bosch kreeg ik zo vier stukjes erbij die je moest afbreken daar slechts eentje ervan past voor een specifieke auto. Champion slaagt er kennelijk nog slechter in dan. Wel jammer natuurlijk, ik blijf het bedrog vinden. Ik heb bij mijn vorige auto die ene op de uit zijn as draaiende wisser ook nooit 100 procent gekregen. Het lijkt wel alsof het niet mag exact nagemaakt worden door Bmw. Een keer dat je er natuurlijk op let, blijf je er op staren en erger je je eraan. 🙁

Daarvoor heb ik nooit problemen gehad met ruitenwissers. Toen auto-onderdelenwinkels nog populair waren, kocht ik ze van Bosch en dat werkte uitstekend. Wellicht waren er nog betere, maar toen was dat voor mij voldoende.

De e39 had echter andere wissers, zoals de meeste auto’s in die tijd. Een keer per jaar een setje en dat werkte prima. Vanaf de e60 werden het smallere wissers. Van toen af aan is het bergaf gegaan.

Ik heb me ook al laten wijsmaken dat je de rubbers er apart kan uithalen en vervangen, al heb ik dat nog niet zo grondig bekeken. Zou wel handig zijn. 1 keer een oem setje kopen en dan voor een paar euro een nieuw rubber erin.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2018, 16:11:16 »

Ik heb me ook al laten wijsmaken dat je de rubbers er apart kan uithalen en vervangen, al heb ik dat nog niet zo grondig bekeken. Zou wel handig zijn. 1 keer een oem setje kopen en dan voor een paar euro een nieuw rubber erin.

Met de huidige helaas niet meer mogelijk.
Vroeger leverde Bosch losse rubber's ik meen alleen naar Amerika omdat dit daar verplicht was. Toen ik er nog werkte wisselde ik dan ook alleen de rubber.

PS misschien goed om weten, Valeo, Bosch, champion, SWF onderdelen zijn ook  niet uitwisselbaar. Zelfs de rubber niet.

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Motorsport88

• World Champion
  • F30 335i Melbourn red
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2018, 18:43:04 »
Hier valeo's net nieuw setje besteld 1ste set 1,5j mee gedaan..

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk