Auteur Topic:  [Test] BMW G30 520d M  (gelezen 457 keer)

Offline peterls

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
    • Peter Louies
[Test] BMW G30 520d M
« Gepost op: 24 februari 2017, 22:27:53 »
Vandaag was het dan eindelijk zover dat we bij de BMW dealer de sleutels van de nieuwe BMW G30 520d, uitgerust met M-pakket, in ontvangst mocht nemen voor een korte test rit van één uur. Ja, toegegeven, heel nieuwsgierig na in het verleden al eens met een F10 520d en een M550d gereden te hebben.

Na de korte verplichte administratie, krijgen we de sleutels overhandigd en begeven we ons naar de wagen voor een korte introductie. Niet dat een BMW nog veel introductie behoeft maar snel worden enkele nieuwigheden overlopen.

De wagen die we meekrijgen is een BMW 520d, 190 pk sterk (140 kW), die toelaat de prestatie van 0 tot 100 te volbrengen in 7.5 sec wat in de praktijk overeenkomt met een wagen waarmee je behoorlijk vlot meekan in het verkeer.

BMW heeft regelmatig speciale kleuren in hun basis gamma en deze Carbonshwarz getinte versie is niet anders. Afhankelijk van de lichtinval krijgt deze wagen een donkerblauwe tint mee die de wagen een aangename verschijning maakt vergeleken met het reguliere zwart.

Deze nieuwe 5-serie heeft een mooiere lijn dan de vorige generatie en is eerder een evolutie van de vormgeving  die mogelijks een tikkeltje sterk aanleunt bij de huidige 7-serie. Dit is te verklaren door de doelgroep en het marktsegment waarin deze wagen zich bevindt waarvoor een zekere “business klasse” vereist is.

De BMW lichten zijn nu ook volledig up to date waarbij de LED verlichting de nieuwe vormgeving heeft meegekregen en de lichten worden doorgetrokken tot de typische BMW-nieren die op hun beurt nog iets groter zijn geworden. Achteraan zijn de typische L-vormige lichtunits prominent aanwezig en benadrukken ze het feit dat dit geen kleine BMW wagen is. Met een groeischeut van 36mm in de lengte en 6mm in de breedte komt dit de binnenruimte ten goede en door gebruik te maken van aluminium claimt BMW dat deze 100 kg lichter is geworden.

Eenmaal in de wagen word je geimponeerd door de luxe, het comfort en ook de rugsteun die de geventileerde Comfort zetels geven die aanwezig zijn in deze versie. Het afwerkingsniveau in deze 5-serie is meer dan behoorlijk en BMW heeft dan ook werk gemaakt om het dashboard een nieuwe look mee te geven wat goed gelukt is zonder de ergonomie erop achteruit te laten gaan. De prachtige 20″ M-velgen die dit exemplaar meekreeg doen niets af aan het rijcomfort. In comfort mode is deze wagen uitermate aangenaam om mee te rijden, ook op minder goed wegdek of drempels. Bij Sport wordt het nooit ongemakkelijk omdat BMW zijn huiswerk heeft gemaakt in de afstelling van het onderstel.

Wat vooral in het oog spring is de volledig digitale display die in de verschillende rij-modi (Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+) niet alleen van kleur en layout veranderd maar ook de belangrijkste informatie op diverse manieren weergeeft.

Zo heeft de Sport modus een vereenvoudigde snelheidsmeter en bij het toerental wordt de huidige versnelling vergroot weergegeven. Naast de aanpassing op het dashboard merk je ook verandering in de adaptieve ophanging, de gasrespons en het stuurgevoel die de wagen een meer dynamisch karakter aanmeet.

Op gebied van prestaties kunnen we beamen dat deze 520d een goede en vlotte motor heeft die je op elk moment kan aanspreken om dynamisch te rijden of te cruisen in Eco Pro. Voor wie net iets meer power wilt zal de zesclininder 530d, met 261 pk, zeker iets zijn om naar uit te kijken.

Eco Pro lijkt ons op het eerste zicht meer geschikt voor het gebruik op de autosnelweg tegen een gematigde snelheid. Op B-wegen lijkt het dat de wagen eigenlijk niet echt vlot meer rijdt maar dit kan ook onze perceptie zijn.

De Steptronic wordt vaak gelauwerd vanwege zijn kwaliteiten en die kunnen we ook terugvinden in dit model. Wederom helemaal niets op aan te merken. Schakelen doet de Steptronic zonder enige moeite en quasi zonder dat je het merkt. Met de peddels aan het stuur kan je zelf ook nog bepalen wanneer er moet geschakeld worden als je wat sportiever op de weg wilt zijn zonder dat je het stuur moet loslaten.

Technologisch heeft het kleine broertje van de 7-serie bepaalde functies mee overgenomen. De vernieuwde 10.25″ inch display geeft toegang tot het multimedia gebeuren en kan bediend worden via de iDrive knop in de centrale console, via touch screen, stem commando’s of met de zogenaamde “Gesture Control” waarbij handgebaren gebruikt worden om bijvoorbeeld het volume te regelen.

De vernieuwde head-up display valt ons ook snel op. Als basis wordt de snelheidsaanduiding steeds centraal gesteld, met een fijn lijntje kleur die overeenstemt met de geselecteerde rij-modus, die ongeacht de ondergrond toch duidelijk en scherp overkomt zonder storend te worden. Eens gebruik makend van de GPS wordt bijkomende informatie ook netjes weergegeven naast de snelheidsaanduiding.

Conclusie:

Een proefrit van één uur laat je snel even kennismaken met een wagen maar geeft nog geen volledig beeld weer van wat de wagen feitelijk in zijn mars heeft. De nieuwe BMW Fünfer laat wel een heel goede eerste indruk na en kan de komende jaren de directe concurrentie aan met de Mercedes E-klasse en de Audi A6.

https://blog.nl.peterlouies.eu/2017/02/12/test-bmw-g30-520d-m/
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2017, 14:42:04 door dadoke »
Peter Louies | Photographer of weddings, commercial, automotive and landscapes. BMW and car enthusiast.
Web site: http://www.peterlouies.be
Blog: http://blog.nl.peterlouies.eu

Offline Blue

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Re: [Test] BMW G30 520d M
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2017, 13:48:53 »
@kazzz @Shinso @boosterkid @LucP
@VanCamel

Wat me opviel na een testrit met de 530e is dat die zelfs in comfort stand (met de adaptive ophanging) echt wel hard bleef.

Mijn F11 535 in comfort+ was precies een Amerikaanse luxe slee die over alle hobbels en bobbels zoefde.
(Die had wel de adaptieve ophanging)

Bestaat die optie niet meer op de nieuwe 5?
Of zijn die regelbare dempers zo hard, ook in de zachtste stand?

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2017, 14:11:53 »
Ik vind toch dat de mijne met adaptieve ophanging en 20" heel zacht rijdt, alsook de passagiers die ik mee neem.
Deze zeggen telkens: Amaai die zweeft precies over de weg..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Blue

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2017, 14:23:08 »
Adaptieve zie je toch adhv een bracket met "adaptive" erop rond de knoppen waarmee je kiest tussen comfort-sport?

Offline VanCamel

• Qualifying
  • Paté
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2017, 14:39:26 »
Adaptieve zie je toch adhv een bracket met "adaptive" erop rond de knoppen waarmee je kiest tussen comfort-sport?
Correct

Ik moet @kazzz daarin bijtreden... Wij hebben een 530e in dienst met 20" en adaptieve ophanging (DDC) en ik vind die boterzacht (té zacht voor een BMW zelfs...)

Maarja, ik ben dan ook een 3 gewoon met 19" en M Sportophanging en ik vind dat dik oké  :)
Freude am Fahren
'03 Z4 2.5i
'01 E46 M3 Cabrio Carbonschwarz
'17 330e Champagner Quartz

Offline Blue

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2017, 15:27:16 »
Mmm dan moet ik nog eens testen.
Ik had de indruk dat mijn F11 op comfort+ veel zachter was met de 19".

Nu moet een 530e ook de comfort+ stand hebben? Want denk niet dat ik zo ver geklikt heb.

Offline VanCamel

• Qualifying
  • Paté
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2017, 15:58:17 »
Mmm dan moet ik nog eens testen.
Ik had de indruk dat mijn F11 op comfort+ veel zachter was met de 19".

Nu moet een 530e ook de comfort+ stand hebben? Want denk niet dat ik zo ver geklikt heb.
2 keer op comfort duwen
Freude am Fahren
'03 Z4 2.5i
'01 E46 M3 Cabrio Carbonschwarz
'17 330e Champagner Quartz