Auteur Topic:  Oldtimer en wetgeving BelgiŽ  (gelezen 55016 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LeandroGDJ

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 1
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #480 Gepost op: 8 mei 2017, 19:39:19 »
 :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2017, 20:09:08 door LeandroGDJ »

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #481 Gepost op: 8 mei 2017, 19:52:40 »
Proficiat.

Offline mazoutman

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 312
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #482 Gepost op: 29 mei 2017, 22:25:00 »
Ik heb kort geleden mijn vader plots verloren(hartaderbreuk)
Nu hij had een oude mercedes vroeger nieuw gekocht(38jaar geleden) en was bij de oldtimers club vvk in beringen.
Ik heb daar mee de verantwoordelijke vandaag mee gebeld hoe ik dit nu in orde moet maken,naamsverandering,herkeuring enz..
Op het laatst begon ik erover de nieuwe wetgeving,
en hij zou uit goede bron vernomen hebben dat deze 2018 maart zou beginnen,
ze zouden er ook onderhandelingen bezig zijn om terug oldtimers in antwerpen terug toe te laten,
maar dat was nog lopende.
Nu ik zeg ook maar wat ik opgevangen heb,
Schiet me achteraf nie af moest het niet kloppen.
Het zou voor mij in ieder geval schoon zijn,feb 2018 word ie 25jaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bmw e36 325i coupe
bmw e39 530da ex

Offline Cedric_

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 140
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #483 Gepost op: 1 juni 2017, 13:35:29 »
Ik had om zekerheid te willen hebben een mailtje gestuurd naar het BFOV en deze wistrn me dit te zeggen.

"Hieronder vindt u ons antwoord :

We hebben nog geen datum van wanneer de wet zal veranderen, maar je zal je voertuig nog vanaf 01/08/1/2017 kunnen inschrijven als oldtimer.

Veronique Laenens
Admin BFOV-FBVA"

Met andere woorden ik zit gelukkig nog safe met mijn voertuig dat 14 juli oldtimer wordt.

- 2014-... BMW E46 320d Tourer 2001- 330k km and counting
project (track)car/oldtimer : Mazda mx-5 NA 1992 1.6

Offline Draje

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1957
    • BelleVue
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #484 Gepost op: 11 juni 2017, 01:08:01 »
Altijd dat opzoekwerk heeft mij nog niet 100% kunnen vertellen hoe dat zit in walloniŽ nu.

Oldtimer in vlaanderen ingeschreven zou dan geen oldtimer in wallonie zijn blijkbaar.

Aan de vb/biv van wallonie geraak ik ook niet direct uit...

E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD
E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD
E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD

F650 GS


Offline Raf

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 52
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #486 Gepost op: 11 juni 2017, 16:08:34 »
In WalloniŽ heeft men op fiscaal vlak (jaarlijkse verkeersbelasting en belasting op de inverkeerstelling) de leeftijd van oldtimers opgetrokken van 25 naar 30 jaar.
Alles jonger dan 30 jaar valt dus onder de "gewone" BIV en jaarlijkse VKB. Auto's die nog geen 30 jaar zijn, moeten terug "gewone" VKB betalen zolang ze geen 30 jaar zijn.

Fiscaliteit is iets anders dan inschrijving/keuring, waar de wetgeving voor oldtimers nog niet gewijzigd is en de leeftijd nog altijd 25 jaar is.

In WalloniŽ kan je dus een O-plaat aanvragen + oldtimerkeuring vanaf 25 jaar, maar fiscaal geniet je pas van het forfait vanaf 30 jaar.

In Vlaanderen werd op 7 juni 2017 het decreet aangenomen dat de fiscaliteit voor oldtimers wijzigt vanaf 1 juli 2017.
De leeftijd om van een oldtimer te spreken wordt daarbij opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar.
Maar in tegenstelling tot WalloniŽ voorziet men in Vlaanderen wel een overgangsregeling voor auto's tussen de 25 en de 30 jaar, die verder zullen blijven genieten van het forfait van oldtimer.

Hier de aangenomen tekst die nog wel zou moeten gepubliceerd worden voor 1 juli 2017:
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2016-2017/g1160-4.pdf

Fiscaal zullen in Vlaanderen auto's vanaf 1993 pas van het voordeel oldtimer genieten eens die dertig jaar zijn.

Inschrijving (O-plaat) en keuring blijven voorlopig ook nog ongewijzigd.

Exen: 78' Audi 100 Typ 43, '85 Ford Orion 1.6DGL, '87 Saab 9000 Turbo 16V, '90 BMW E30 316i, '94 Volvo 855 GLT 2.5-20V
Nu: '99 Mitsubishi Spacestar 1.3, '02 Opel Zafira 1.8 A, '08 VW Sharan tdi A, '87 BMW E30 M3, '90 BMW E30 320i cabrio, '97 E36 318iA cabrio, '01 E39 BMW 520iA Touring

Offline Draje

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1957
    • BelleVue
E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD
E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD
E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD

F650 GS

Offline Draje

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1957
    • BelleVue
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #488 Gepost op: 11 juni 2017, 16:15:58 »
In WalloniŽ heeft men op fiscaal vlak (jaarlijkse verkeersbelasting en belasting op de inverkeerstelling) de leeftijd van oldtimers opgetrokken van 25 naar 30 jaar.
Alles jonger dan 30 jaar valt dus onder de "gewone" BIV en jaarlijkse VKB. Auto's die nog geen 30 jaar zijn, moeten terug "gewone" VKB betalen zolang ze geen 30 jaar zijn.

Fiscaliteit is iets anders dan inschrijving/keuring, waar de wetgeving voor oldtimers nog niet gewijzigd is en de leeftijd nog altijd 25 jaar is.

In WalloniŽ kan je dus een O-plaat aanvragen + oldtimerkeuring vanaf 25 jaar, maar fiscaal geniet je pas van het forfait vanaf 30 jaar.

In Vlaanderen werd op 7 juni 2017 het decreet aangenomen dat de fiscaliteit voor oldtimers wijzigt vanaf 1 juli 2017.
De leeftijd om van een oldtimer te spreken wordt daarbij opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar.
Maar in tegenstelling tot WalloniŽ voorziet men in Vlaanderen wel een overgangsregeling voor auto's tussen de 25 en de 30 jaar, die verder zullen blijven genieten van het forfait van oldtimer.

Hier de aangenomen tekst die nog wel zou moeten gepubliceerd worden voor 1 juli 2017:
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2016-2017/g1160-4.pdf

Fiscaal zullen in Vlaanderen auto's vanaf 1993 pas van het voordeel oldtimer genieten eens die dertig jaar zijn.

Inschrijving (O-plaat) en keuring blijven voorlopig ook nog ongewijzigd.


Dat in WalloniŽ oldtimers 30 moeten zijn wist ik al, ik moest eerder weten welke kut belachelijk hoge kosten erbij komen..
E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD
E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD
E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD

F650 GS

Offline Raf

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 52
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #489 Gepost op: 11 juni 2017, 16:35:25 »
Dat in WalloniŽ oldtimers 30 moeten zijn wist ik al, ik moest eerder weten welke kut belachelijk hoge kosten erbij komen..

Dat zijn bedragen die je liever niet te zien krijgt. Ik vermoed dat er al veel auto's aan kant gezet werden of verkocht werden door die veranderingen in WalloniŽ.
Exen: 78' Audi 100 Typ 43, '85 Ford Orion 1.6DGL, '87 Saab 9000 Turbo 16V, '90 BMW E30 316i, '94 Volvo 855 GLT 2.5-20V
Nu: '99 Mitsubishi Spacestar 1.3, '02 Opel Zafira 1.8 A, '08 VW Sharan tdi A, '87 BMW E30 M3, '90 BMW E30 320i cabrio, '97 E36 318iA cabrio, '01 E39 BMW 520iA Touring

Offline Draje

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1957
    • BelleVue
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #490 Gepost op: 11 juni 2017, 16:47:32 »
Dat zijn bedragen die je liever niet te zien krijgt. Ik vermoed dat er al veel auto's aan kant gezet werden of verkocht werden door die veranderingen in WalloniŽ.

Kan ik inkomen.  Maar toch zal ik het moeten neerleggen :p

Ik weet waarvoor ik ga werken dus  ^-^
E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD
E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD
E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD

F650 GS

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1082
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #491 Gepost op: 16 juni 2017, 11:40:01 »
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2016-2017/g1160-4.pdf

Dit komt via e30.be en de poster meent het volgende eruit af te leiden:

Volgens dat ik de tekst lees kan je nog het hele jaar op O-plaat inschrijven als je wagen 25 jaar is. Maar vanaf 1 juli niet meer aan het forfaitair bedrag van ongeveer 40 euro. Dus voor wagens met meer dan 2000cc motorinhoud zal dit dik 2000 euro aan biv en taks kosten.

Wat denken jullie? Volgens mij niet en volgt de fiscaliteit ook gewoon de overgangsregeling.
Het gaat toch ook niet zo zijn dat ze willen dat de wagen effectief de periode is ingeschreven geweest? Ze gaan toch nog steeds kijken naar datum eerste inschrijving?
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2017, 11:46:07 door flash »
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-? CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => Daily
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak '14-? BMW e30 324td 4d '88=> afbraak '16 BMW e30 324d '86 => verkocht

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #492 Gepost op: 16 juni 2017, 11:53:13 »
Ik heb het eens vlug diagonaal gelezen zonder de oorspronkelijke tekst erbij te halen waar de wijzigingen worden in aangebracht.

In ART4 vind ik toch nog altijd dit:

Citaat
ď1/1į de voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
a) in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer
zijn gebracht;

So no panic, denk ik.


Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1804
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #493 Gepost op: 16 juni 2017, 11:57:46 »
Ik heb het eens vlug diagonaal gelezen zonder de oorspronkelijke tekst erbij te halen waar de wijzigingen worden in aangebracht.

In ART4 vind ik toch nog altijd dit:

So no panic, denk ik.
+1, no panic.

Binnenkort een O-plaat hangen op die M5 ;)

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8412
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #494 Gepost op: 3 september 2017, 22:50:18 »
Ik heb dit weekend uren zitten lezen: wat het dus waarschijnlijk zal worden: wagens van 93 vallen ( fiscaal) net uit de boot. Op de site van de vlaamsche overheid is het trouwens wel nog altijd 25 jaar ivm fiscale vrijstelling.
Nu heb ik zulk een wagen van 07/1993 in de garage staan, eentje die ik enkel in de zomer ga gebruiken, gezien ik nog altijd wansmakelijke bedragen op tafel zal moeten leggen om hiermee te rijden wil ik die dus in de winter uitschrijven. Een O-plaat zou dus nog misschien wel kunnen, maar als ik het goed versta heb je hier niks aan omdat je dan elke keer terug een O-plaat keuring moet doen bij herinschrijving. Is die keuring tegenwoordig niet even streng als die van een gewone auto ?

Edit: op autoveiligheid.be vind ik dit terug, dit zou dus willen zeggen dat ik met een BBK zou gekeurd kunnen worden?  :)

De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER:

milieutest (motorvoertuigen);
ophangingstest;
nazicht op gelijkvormigheid;
controle op de afstelling van de lichten (motorvoertuigen), voor zover de eerste 'in dienst' van het voertuig vůůr 15/06/1968 ligt.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2017, 22:54:30 door Tom »
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #495 Gepost op: 3 september 2017, 23:32:34 »
Ik heb dit weekend uren zitten lezen: wat het dus waarschijnlijk zal worden: wagens van 93 vallen ( fiscaal) net uit de boot. Op de site van de vlaamsche overheid is het trouwens wel nog altijd 25 jaar ivm fiscale vrijstelling.
Nu heb ik zulk een wagen van 07/1993 in de garage staan, eentje die ik enkel in de zomer ga gebruiken, gezien ik nog altijd wansmakelijke bedragen op tafel zal moeten leggen om hiermee te rijden wil ik die dus in de winter uitschrijven. Een O-plaat zou dus nog misschien wel kunnen, maar als ik het goed versta heb je hier niks aan omdat je dan elke keer terug een O-plaat keuring moet doen bij herinschrijving. Is die keuring tegenwoordig niet even streng als die van een gewone auto ?

Edit: op autoveiligheid.be vind ik dit terug, dit zou dus willen zeggen dat ik met een BBK zou gekeurd kunnen worden?  :)

De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER:

milieutest (motorvoertuigen);
ophangingstest;
nazicht op gelijkvormigheid;
controle op de afstelling van de lichten (motorvoertuigen), voor zover de eerste 'in dienst' van het voertuig vůůr 15/06/1968 ligt.

Euh ... tenzij ik iets over het hoofd zie, zit hier precies een denkfoutje in.
ALS je uw 07/93 nog op O-plaat zou krijgen eens hij 25 wordt, waarom zou je dan nog telkens uitschrijven tijdens de winter ? Verkeersbelastingen zijn zo goed als 0. En een maand of 4-5 recupereren van 0 is nog altijd 0.

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8412
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #496 Gepost op: 3 september 2017, 23:47:54 »
Euh ... tenzij ik iets over het hoofd zie, zit hier precies een denkfoutje in.
ALS je uw 07/93 nog op O-plaat zou krijgen eens hij 25 wordt, waarom zou je dan nog telkens uitschrijven tijdens de winter ? Verkeersbelastingen zijn zo goed als 0. En een maand of 4-5 recupereren van 0 is nog altijd 0.

Omdat die verkeersbelasting niet nul zal zijn, maar 1500 EUR. Blijkbaar is het zo in WalloniŽ, dik taks betalen, maar het keuringsregime en de O-plaat is nog wel van toepassing.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #497 Gepost op: 3 september 2017, 23:52:49 »
Ah ... als je daarvan uitgaat ...

Maar dat weten we dus nog allemaal niet zeker of men dat walloniŽ systeem gaat overnemen. Ik ben wel eens naar een info avond geweest van BFOV en daar gaf men sterk de indruk van niet.
Het probleem gaat waarschijnlijk zijn om 07/93 op O-plaat te krijgen.  :-\

Offline Draje

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1957
    • BelleVue
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #498 Gepost op: 4 september 2017, 00:08:47 »
Omdat die verkeersbelasting niet nul zal zijn, maar 1500 EUR. Blijkbaar is het zo in WalloniŽ, dik taks betalen, maar het keuringsregime en de O-plaat is nog wel van toepassing.

Deels correct.

In walloniŽ geld die regel tijdens de overgangsjaren, dus van 25jaar tot 30jaar, en dan komt die eco-malus taks hier mee spelen.
E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD
E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD
E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD

F650 GS

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8412
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #499 Gepost op: 4 september 2017, 09:10:47 »
Deels correct.

In walloniŽ geld die regel tijdens de overgangsjaren, dus van 25jaar tot 30jaar, en dan komt die eco-malus taks hier mee spelen.

Hoe is dat deels correct? Je kan toch O-platen rijden terwijl je nog niet fiscaal" vrijgesteld" bent als oldtimer?
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #500 Gepost op: 4 september 2017, 10:30:02 »
Hoe is dat deels correct? Je kan toch O-platen rijden terwijl je nog niet fiscaal" vrijgesteld" bent als oldtimer?
In walloniŽ kan dat idd. Voor auto's die al op O-plaat stonden toen de regelgeving wijzigde, en die tussen 25 en 30j waren.
Of die nog lang op O-plaat blijven is nog maar de vraag. Die zullen wel verkocht worden, uitgeschreven om te wachten op hun 30e ofwel heringeschreven op gewone platen. Wie wil rijden met de nadelen van een O-plaat zonder de voordelen ervan te genieten  :thinking:

Offline Cedric_

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 140
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #501 Gepost op: 4 september 2017, 10:39:15 »
@Tom Het gekeurd raken met een BBK zou geen problemen mogen geven, enkele weken terug heeft een kennis pas zijn S2 laten oldtimerkeuren met Brembo BBK en KW V3 schroefset en alles behalve een stock motor en dit allemaal zonder attesten. Lichten daar tegen moeten wel geregeld zijn, alsook zien dat er een gevarendriehoek in ligt.
- 2014-... BMW E46 320d Tourer 2001- 330k km and counting
project (track)car/oldtimer : Mazda mx-5 NA 1992 1.6

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8412
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #502 Gepost op: 4 september 2017, 13:41:55 »
In walloniŽ kan dat idd. Voor auto's die al op O-plaat stonden toen de regelgeving wijzigde, en die tussen 25 en 30j waren.
Of die nog lang op O-plaat blijven is nog maar de vraag. Die zullen wel verkocht worden, uitgeschreven om te wachten op hun 30e ofwel heringeschreven op gewone platen. Wie wil rijden met de nadelen van een O-plaat zonder de voordelen ervan te genieten  :thinking:

Een O-plaat heeft nog andere voordelen, zoals Cedric hierboven aanhaalt :) Dan moet ik mijn auto niet elk jaar verbouwen.
Welke nadelen zijn er ? ik mag er niet mee gaan werken/ naar school=> dat boeit mij niet :)
Ik wil gewoon een plaat om naar de Nordschleife te knallen.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Online Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2591
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #503 Gepost op: 4 september 2017, 14:04:55 »
@Tom Dat is toch niet mogelijk, een O-plaat op die M3 van 07/1993? :thinking:
Volgend jaar is hij idd 25 jaar oud maar vanaf 2018 moet je wagen toch 30 jaar zijn voor de O-plaat?

Of heb ik laatste weken/maanden iets gemist? :o
1995 - BMW E36 M3 3.0
2016 - Megane RS CUP 275

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8412
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #504 Gepost op: 4 september 2017, 14:35:57 »
@Tom Dat is toch niet mogelijk, een O-plaat op die M3 van 07/1993? :thinking:
Volgend jaar is hij idd 25 jaar oud maar vanaf 2018 moet je wagen toch 30 jaar zijn voor de O-plaat?

Of heb ik laatste weken/maanden iets gemist? :o

Fiscaliteit staat los van het O-plaat gebeuren :)
Vanaf 2018 moet hij 30 jaar zijn om van het fiscaal gunstregime te genieten. ( alhoewel je op geen enkele site van de vlaamse roverheid hierover iets terugvindt)
Ik heb een tekst gezien, dat was een wetsvoorstel, maar is dat ooit gestemd geraakt?  :thinking:
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #505 Gepost op: 4 september 2017, 14:42:03 »
@Tom Dat is toch niet mogelijk, een O-plaat op die M3 van 07/1993? :thinking:
Volgend jaar is hij idd 25 jaar oud maar vanaf 2018 moet je wagen toch 30 jaar zijn voor de O-plaat?

Of heb ik laatste weken/maanden iets gemist? :o
Ik vrees ook dat dat niet zal gaan, maar voor Vlaanderen is de wetgeving nog niet veranderd.
Je kan hopen dat ze in 7/2018 nog altijd niet veranderd is, of je kan hopen dat je na de verandering een auto tussen de 25 en 30j alsnog op O-platen krijgt, mits taksen te betalen die dan wellicht hoger zijn dan het oldtimer tarief.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #506 Gepost op: 4 september 2017, 14:46:01 »
Fiscaliteit staat los van het O-plaat gebeuren :)
Vanaf 2018 moet hij 30 jaar zijn om van het fiscaal gunstregime te genieten. ( alhoewel je op geen enkele site van de vlaamse roverheid hierover iets terugvindt)
Ik heb een tekst gezien, dat was een wetsvoorstel, maar is dat ooit gestemd geraakt?  :thinking:
Staat idd. los van elkaar in die zin dat je wel het oldtimertarief verkeersbelastingen kon genieten eens uw auto oldtimerleeftijd had, zelfs al behield je de gewone inschrijvingsplaat.
Of dat ook kan omgekeerd worden naar: ik wil een O-plaat op een auto die niet oldtimer is (30j) geloof ik niet.

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8412
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #507 Gepost op: 4 september 2017, 17:02:42 »
Staat idd. los van elkaar in die zin dat je wel het oldtimertarief verkeersbelastingen kon genieten eens uw auto oldtimerleeftijd had, zelfs al behield je de gewone inschrijvingsplaat.
Of dat ook kan omgekeerd worden naar: ik wil een O-plaat op een auto die niet oldtimer is (30j) geloof ik niet.

Waarom zou dat niet kunnen? in WalloniŽ is het toch zo blijkbaar ? :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #508 Gepost op: 4 september 2017, 18:45:25 »
De enigste die zo in WalloniŽ rijden zijn er die al het oldtimerstatuut hadden (25j oud met O-plaat) voor de wetgeving veranderd is. Die kunnen nu blijkbaar blijven rijden met hun O-plaat, maar betalen wel (terug) de volle pot tot ze 30j zijn.

Het bekomen van een O-plaat begint met een oldtimerkeuring. Als je die gaat vragen en de auto is geen oldtimer (voorlopig 25j, binnenkort wellicht 30j), dan krijg je die keuring niet. Geen rose formulier -> geen O-plaat.



Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8412
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #509 Gepost op: 4 september 2017, 21:51:06 »
De enigste die zo in WalloniŽ rijden zijn er die al het oldtimerstatuut hadden (25j oud met O-plaat) voor de wetgeving veranderd is. Die kunnen nu blijkbaar blijven rijden met hun O-plaat, maar betalen wel (terug) de volle pot tot ze 30j zijn.

Het bekomen van een O-plaat begint met een oldtimerkeuring. Als je die gaat vragen en de auto is geen oldtimer (voorlopig 25j, binnenkort wellicht 30j), dan krijg je die keuring niet. Geen rose formulier -> geen O-plaat.

Tot dusver vind ik daar geen sluitende tekst over van een officiŽle instantie.
Nur Tote Motoren werden beatmet