De Werkplaats > ICE & Navigatie

VRAAGJE OVER INBOUW COMPOSET !!

(1/7) > >>

DVR:
VRAAGJE OVER INBOUW COMPOSET ZIE ONDERAAN TOPIC !!!!!!

kben mss van plan om deze versterker te kopen (phoenix gold XS4300),
maar hij is 4x35w RMS of 4x75 RMS en kzou hem graag aansluiten op
men FOCAL 165V2 composetje 2x75RMS en men Cerwin Vega HED69 6x9 boxen 60RMS
is dit mogelijk of moet ik echter naar een zwaardere versterker gaan zoeken ????

wat bedoelt men hiermee (geeft hem 4x75 wRMS of 4x35RMS 2 ohms, 4ohms kbegrijp het niet goed:
kan deze versterker 4x75 RMS aan??????

•    Max Continuous Power per Channel @ 1% THD 75 watts x 4 into 2 ohms @ 14.4 Vdc
•    Nominal Continuous Power per Channel @ 1 % THD 35 Watts x 4 into 4 ohms @ 14.4 Vdc

HELP HELP  ???

Sonic:
Allereerst : er is een groot verschil tussen de wattages die de "mainstream" merken zoals vroeger kenwood, pioneer, ... aankondigden als zijnde maximum wattages. Je zal het nog wel herinneren van versterkers voor een appel en een ei die zonder problemen 1000w zouden geven. Niets is minder waar. Die waardes zijn piekwaardes uitgevoerd in een stabiele omgeving op 14.4V, iets wat je in je wagen niet snel zal halen (mede door de andere verbruikers zoals verlichting, je radio zelf enz.). Door ervaring weet ik dat je in het beste geval rond de 13.8V zal zitten als je wagen draait. Zonder de motor draaiende te hebben, val je automatisch terug op je batterij alleen, en die geeft natuurlijk 12v +-.

De Versterker die jij wil kopen is een redelijk goed model. Phoenix heeft absoluut geen redenen om hun maximum uitgaansniveaus te gaan "opsmukken" daarmee lijken de wattages laag, maar geloof mij maar, voor de luidsprekers die jij wil aansturen is dit zeker genoeg.

Je kan ook anders redeneren. De ene zegt : je moet minstens het wattage in RMS hebben wat je luidsprekers aankunnen, zo moeten je versterkers niet constant op hun volle vermogen werken en geven ze ook minder warmte af. Een andere zegt dan weer dat je met de helft ook al toekomt, omdat de meeste luidsprekers nooit op volledig vermogen kunnen spelen zonder vervorming, tenzij je ze perfect binnen hun frequentiespectrum aanstuurt (dus weer extra gaan uitgeven aan filters enz.)

Dit is een discussie die al op menig forum nog steeds gaande is.

De andere vraag, 2 Ohm of 4 Ohm : de meeste luidsprekerpakketten voor in de wagen zijn ontworpen om op 4 ohm te werken. Uitzonderingen bestaan, meestal bij subwoofers. Een versterker geeft nu eenmaal meer vermogen af als hij zwaarder wordt belast ( 2 luidsprekers die parrallel op een uitgang worden aangesloten vragen dus 2 x 4 ohm = 2 Ohm)

In normale omstandigheden ben je dus voor jouw luidsprekers zeker niet slecht af met deze versterker.

Een andere forum-mens die je waarschijnlijk nog beter gaat kunnen helpen is Hans_ACS Als hij het niet weet, bestaat het waarschijnlijk nog niet ;)

Als je nog vragen mocht hebben stel ze gerust !

DVR:

--- Citaat van: Sonic op  3 april 2007, 14:43:48 ---Allereerst : er is een groot verschil tussen de wattages die de "mainstream" merken zoals vroeger kenwood, pioneer, ... aankondigden als zijnde maximum wattages. Je zal het nog wel herinneren van versterkers voor een appel en een ei die zonder problemen 1000w zouden geven. Niets is minder waar. Die waardes zijn piekwaardes uitgevoerd in een stabiele omgeving op 14.4V, iets wat je in je wagen niet snel zal halen (mede door de andere verbruikers zoals verlichting, je radio zelf enz.). Door ervaring weet ik dat je in het beste geval rond de 13.8V zal zitten als je wagen draait. Zonder de motor draaiende te hebben, val je automatisch terug op je batterij alleen, en die geeft natuurlijk 12v +-.

De Versterker die jij wil kopen is een redelijk goed model. Phoenix heeft absoluut geen redenen om hun maximum uitgaansniveaus te gaan "opsmukken" daarmee lijken de wattages laag, maar geloof mij maar, voor de luidsprekers die jij wil aansturen is dit zeker genoeg.

Je kan ook anders redeneren. De ene zegt : je moet minstens het wattage in RMS hebben wat je luidsprekers aankunnen, zo moeten je versterkers niet constant op hun volle vermogen werken en geven ze ook minder warmte af. Een andere zegt dan weer dat je met de helft ook al toekomt, omdat de meeste luidsprekers nooit op volledig vermogen kunnen spelen zonder vervorming, tenzij je ze perfect binnen hun frequentiespectrum aanstuurt (dus weer extra gaan uitgeven aan filters enz.)

Dit is een discussie die al op menig forum nog steeds gaande is.

De andere vraag, 2 Ohm of 4 Ohm : de meeste luidsprekerpakketten voor in de wagen zijn ontworpen om op 4 ohm te werken. Uitzonderingen bestaan, meestal bij subwoofers. Een versterker geeft nu eenmaal meer vermogen af als hij zwaarder wordt belast ( 2 luidsprekers die parrallel op een uitgang worden aangesloten vragen dus 2 x 4 ohm = 2 Ohm)

In normale omstandigheden ben je dus voor jouw luidsprekers zeker niet slecht af met deze versterker.

Een andere forum-mens die je waarschijnlijk nog beter gaat kunnen helpen is Hans_ACS Als hij het niet weet, bestaat het waarschijnlijk nog niet ;)

Als je nog vragen mocht hebben stel ze gerust !

--- Einde van citaat ---

Ok bedankt hé,
ik denk dat ik alles nu wel weet buiten nog 1 ding
kheb men kabels en installatie grotendeels laten inbouwen bij A&M in Mechelen,
als ze mijn 4kanaals versterker aansluiten en de motor draait heb ik vollenbak storing als je wat meer gas geeft gaat het geluid ook mee piepen
wat kan ik hieraan doen, want kheb voorlopig men 2 kanaals versterkertje terug aangesloten omdat ik bij deze niet zo heel veel storing heb?

Grts DVR  :)

Sonic:
Welke oplossing wil je, de goedkope of de iets duurdere ? ;)

Goedkoop : probeer met ontstoringsfilters te werken. De fluittonen komen meestal voor van de alternator. Let wel op, dit is geen exacte wetenschap, maar trial & error. Ook hier zijn al oneindig veel discussies over gevoerd. Sommige zeggen ook om elke versterker aan hetzelfde massa (negatieve pool) te verbinden (met een verdeler natuurlijk), maar aangezien je dit hebt laten instaleren hoop ik alvast dat ze dit toch gedaan hebben. De dikte van de positieve en de negatieve stroomkabels zijn best ook hetzelfde(afhankelijk van je stroomverbruik v/d versterkers) , hou ze zo kort mogelijk.

Kijk ook waar je de tulpstekker-kabels (cinch-kabels) legt. leg ze best niet naast of kort bij stroomkabels, of gebruik heel goei exemplaren (lees: goed afgeschermde). Als je dan toch een stroomkabel moet kruisen, doe dit dan zo haaks mogelijk, kwestie van interferentie enz (saaie lektuur).

De duurdere oplossing : zet vooraan in de wagen zo kort mogelijk bij de radio een omvormer naar een gebalanceerd audiosignaal. Achteraan aan de versterker (indien de versterker niet rechtstreeks zo kan aangesloten worden) moet je dan weer een andere omvormer zetten om dit signaal terug om te vormen. een gebalanceerd signaal kan zo goed als geen storing opvangen. Let wel op, dit is wel als de storingen te wijten zijn aan je cinch kabels...

Testen? leg een paar cinch kabels langs de buitenzijde van de wagen, dus ff je radio er uit halen indien mogelijk, maar wel aangesloten laten en zo naar de versterker. Start dan de wagen en luister of er verandering is...

Er zullen nog wel dingen zijn die ik over het hoofd zie, dus als iemand nog een idee heeft, vul gerust aan ...

DVR:
THX @ SONIC voor de nodige informatie

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een composet in een E46, vooraan in de deuren?
Mijn composetje van FOCAL is momenteel op de originele plaats gemonteerd,
maar er is geen stuk uit men deur geslepen, spelen ze veel beter als ik dit wel doe
en wat zijn de nadelen

Grts DVR ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie