Auteur Topic: [F2X] Spanningsprobleem bij starten  (gelezen 198 keer)

Offline maesjustin

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[F2X] Spanningsprobleem bij starten
« Gepost op: 6 december 2017, 12:46:45 »
Beste forumleden ,

Ik zit hier met een (vermoedelijk) batterijprobleem in mijn F20 1serie.
Om het kort te houden : Zodra ik op de startknop duw valt alles uit (radio , lichten , airco , speakers ,..) spruttelt de wagen even en dan start deze samen met een foutmelding 'hoge accuontlading'.

De wagen is naar de garage geweest (geen BMW dealer , wel een erkend bmw servicepunt met gasten die al 20+ jaar ervaring hebben met BMW). Zij hebben eerst een splinternieuwe AGM batterijgeplaatst en alle zekering nagekeken en de alternator. Na 1x starten hetzelfde probleem. De batterij heeft dan 12uur aan de lader gehangen , was volledig opgeladen. Ik druk op de startknop terwijl er een meetsysteem van de garage aangesloten is , de moment dat ik druk valt alles uit en zakt het voltage naar net genoeg om te kunnen starten. (Splinternieuwe batterij , volledig opgeladen)

In de wagen zit een dashcam met Powermagic van Blackvue eerst wijden ze het probleem hieraan. Deze losgekoppeld , batterij volledig opgeladen en weer hetzelfde probleem. Dan wijden zij het probleem aan 1(!) codering die gebeurt is , namelijk de Start/Stop functie uitgeschakeld. Volgens hun is de software hierdoor naar de tuut.
Alles gereset , volledig de software origineel gezet en zelfs herschreven dacht ik. Probleem blijft.
Nieuwe kabels voorzien en zekeringen vervangen , weer eens een nieuwe batterij geprobeerd en steeds hetzelfde probleem. Heeft niets met warm of koude te maken , zelfs in verwarmde garage blijft dit probleem.
Nu gaan ze de startmotor vervangen en de injectiepomp nakijken.

Wat ze ook nog geprobeerd hebben is iets van een 'natte' batterij van een andere wagen onder de motorkap aan te sluiten , als toevoeging op de AGM batterij in de koffer. Dan start de wagen wel perfect , geen foutmelding , geen motorproblemen en niets valt uit. Natuurlijk kan ik niet elke keer een batterij meesleuren en aansluiten als ik de wagen wil starten :/
Nu lopen ondertussen de kosten op want ze hebben er al redelijk wat uren ingestoken tot nu toe , nu gaan ze dus andere startmotor proberen en de injectiepomp nakijken.
Ze hebben mij het verschil al uitgelegd tussen een natte en AGM batterij , voor de rest ken ik er zelf bitter weinig van.

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Mijn geduld raakt echt op en de kosten lopen steeds omhoog met al die uren dat ze erin steken.
Nog even ter info : De halogeen DRL's zijn vervangen met LED DRL's (Plug and Play , geen codering vereist) , start/stop functie was uitgeschakeld , en er is een Hertz versterker aangesloten alsook een dashcam met Powermagic. Ondertussen is alles losgekoppeld.
Zij beweren nog steeds dat 1 van deze aanpassing waarschijnlijk wel de problemen veroorzaakt zal hebben , wat ik zelf raar vind. Alles is professioneel geplaatst door een zeer goede monteur , die ik persoonlijk goed ken.
Degene die mij hierin kan helpen zal ik eeuwig dankbaar zijn! :-)

Offline skink

• Premium Member
  • Pole Position
Re: Spanningsprobleem bij starten
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2017, 13:12:01 »
Hebben ze de nieuwe batterij ingecodeerd in de wagen, Want dacht als je dat niet deed dat de alternator niet weet welke batterij het is en deze ook nie vollaad enzo.

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2017, 02:25:47 »
Hebben ze de nieuwe batterij ingecodeerd in de wagen, Want dacht als je dat niet deed dat de alternator niet weet welke batterij het is en deze ook nie vollaad enzo.
Inderdaad in heel het verhaal hierboven lees ik nergens dat men zowel de 1ste als de 2de nieuwe AGM  batterij is gaan registreren in de wagen.
Dit is wel zeer belangrijk dat men dat doet zowel met een AGM batterij als met een andere, anders gaat men met dit probleem blijven hebben hoor.

I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2017, 21:09:41 »
Wel raar dat een officieel servicepunt dit niet weet.

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2017, 23:29:12 »
Een vervanging van de batterij moet best geregistreerd (ingeleerd) worden. Zoniet kloppen batterij statistieken niet en zou deze fout kunnen bijgeladen worden. Dat een vol geladen nieuwe batterij al vanaf de eerste startpoging problemen geeft, omdat deze niet geregistreerd is betwijfel ik ten zeerste. Deze twijfel wordt ook ondersteund door het feit dat de auto probleemloos start als er een extra batterij onder de motorkap wordt aangesloten, die dan ook niet geregistreerd zal zijn. Dit is voor mij ook meteen een aanwijzing van wat er zou kunnen mis zijn. Namelijk de massa verbinding van de originele batterij of de rode dikke + kabel die naar voor loopt. Als hier ergens slecht contact zit heb je al de problemen die jij beschrijft. Ik zou beginnen dit nat te kijken of na te meten.

Offline maesjustin

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2017, 23:40:12 »
Alvast bedankt voor de info. Had inderdaad al ergens gelezen dat batterijen 'ingeleerd' moeten worden , ik verwacht wel dat ze dit gedaan hebben.. Maar ja weet dit ook niet zeker natuurlijk , ga het zeker eens navragen!

En ergens frustreerd het me ook dat de garage inderdaad een nieuwe (+) voorziet , maar geen woord rept over de massakabel , of dit uberhaupt nakijkt want ik was er bij. Stom dat ik hier zelf niet aan gedacht heb , maar ik betaal de garage om het probleem te zoeken. Ben tot nu toe al verder geholpen op dit forum :p
Bedankt voor de tips , ga maandag voor de laatste keer naar daar en vragen of ze inderdaad de batterijen ingeleerd hebben of niet.

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 9 december 2017, 09:52:41 »
Inderdaad is de massa kabel even belangrijk als de + kabel om een optimale lading van de batterij te bekomen.
meer bepaald de massa kabel die van het chassis naar de motor gaat en de alternator, want het is tenslotte deze die de batterij gaat opladen.
Indien deze verbindingen slecht of gecorrodeerd zijn krijgt men ook problemen doordat de batterij niet optimaal geladen zal worden en nu in deze periode worden er nogal wat stroomverbruikers aangezet zoals verwarming, lichten die vroeger aangaan, zetelverwarming eventueel en noem maar op.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline Spasta

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+49)
  • World Champion
  • E39 - 525d
    • Bimmer ID
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2017, 20:54:12 »
Ik sluit me aan bij @b_ken.
De registratie zal in deze het probleem niet zijn.
Een lege accu ook niet zo te lezen.
Zoals ik het lees krijgt de startmotor niet voldoende stroom/spanning via de normale wegen maar wel wanneer er een 2de accu via een andere 'toegang' (onder de kap) aangesloten wordt.

Accu klemmen niet goed, corrosie op de polen, ...
Weet niet naar aanleiding van wat het probleem begonnen is?
Kan eventueel ook een beschadiging/hoge weerstand in een van de hoofd spanningskabels zijn.

Succes :thumbsup:

Gr. Hans

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2017, 00:16:41 »
Startmotor , kabels naar startmotor zowel +  als massa , startrelais vervangen ? ,  massakabel v motorblok naar carrosserie ? , accu moet inderdaad geregistreerd (en als ze andere capaciteit heeft dan de vorige moet oa het aan tal Ah gecodeerd ) worden anders wordt ze geladen zoals de versleten of defecte accu die er voorheen inzat en zo kun je perfecte nieuwe accu op korte tijd beschadigen door ze met veel te hoge laadspanning en/of laadstroom te laden als de interne weerstand vd oude accu te hoog was bvb  .

Moest de wagen impact gekregen hebben keek je best ook de IBS na , dat is systeempje dat op de pluspool vd accukabel zit en dmv pyrotechnisch ladingetje bij ongeval of schok de pluspool vd pluskabel kan ontkoppelen om brand te voorkomen - je zou kunnen controleren of IBS is afgegaan door van de kant vd pluskabel naar de pluspool toe te duwen , als de kabel wat beweegt kan het zijn dat IBS is afgegaan .
(Misschien kan je dat als je pluskabel verwijdert vd pluspool vd accu  ook uitmeten met multimeter )

! No longer available

! No longer available

Blijkbaar kan IBS ook zonder impackt of ongeval startproblemen veroorzaken :

! No longer available