Auteur Topic: [E8X] N47 ketting reparatie  (gelezen 696 keer)

Offline FrederikC

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[E8X] N47 ketting reparatie
« Gepost op: 4 december 2017, 23:35:37 »
Hallo iedereen!

Ik ben sinds een kleine 6 maanden eigenaar van een E82 bj 12/2007 heeft nu 122k km’s op de teller staan en rijdt super!

Laatste periode merk ik een licht geratel vanonder de motorkap, vooral bij een koude start het beste hoorbaar, en is 95% met zekerheid de ketting die vevangen zal moeten worden.

Ik ga langs bij een mechanieker woensdagavond, en zou me om en bij de 1000€ gaan kosten.

Nu heb ik hier nog gelezen dat er samen met de kettingen best nog enkele dingen vervangen worden?
Heb hier gelezen dat sommige de koppeling ook laten vervangen?

Klopt het ook dat na een herstelling met betere kettinggeleiders het probleem zich niet meer zal voort doen?

Nog even een totaal andere vraag die niet gerelateerd is aan het kettingprobleem, is er gemakkelijke manier om te ontdekken of mijn wagen gechipt is of gechipped is geweest?

Alvast hartelijk dank voor jullie feedback 👍

Offline Pannenkoek

• World Champion
Re: N47 ketting reparatie
« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2017, 08:53:02 »
1000 euro is niet veel voor een ketting. Is dat een garage of een bevriend iemand?

En ben je zeker dat het de ketting is? Een zwakke injector kan ook een rammelende indruk geven, een kapotte gloeibougie ook, vooral omdat je het hebt over koudstart. Ik dacht dat dat specifieke kettingprobleem een beetje klonk als het ritmische geluid van een stoomlocomotief.

Men zegt dat de dealer meteen een foutmelding krijgt ivm een chipbeurt. Patruk88 heeft ook een gechipte auto en bij een garantiegeval aan een koelwaterprobleem (motorgerelateerd) zouden ze niets gezien hebben. Vraag Bmw anders dat ze je dde updaten. Dan ben je zeker.

Offline FrederikC

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2017, 11:03:22 »
1000 euro is niet veel voor een ketting. Is dat een garage of een bevriend iemand?

En ben je zeker dat het de ketting is? Een zwakke injector kan ook een rammelende indruk geven, een kapotte gloeibougie ook, vooral omdat je het hebt over koudstart. Ik dacht dat dat specifieke kettingprobleem een beetje klonk als het ritmische geluid van een stoomlocomotief.

Men zegt dat de dealer meteen een foutmelding krijgt ivm een chipbeurt. Patruk88 heeft ook een gechipte auto en bij een garantiegeval aan een koelwaterprobleem (motorgerelateerd) zouden ze niets gezien hebben. Vraag Bmw anders dat ze je dde updaten. Dan ben je zeker.

Alvast bedankt voor je reactie! :thumbsup:

Is een bevriende mechanieker met een eigen garage die alle merken hersteld, maar doet voor mij de herstelling zonder factuur. ;)
Ik zal deze avond even een opname maken als hij warm gedraaid is en als hij koud start, en dan even posten.

Ben niet van plan om een BMW garage binnen te gaan, zijn er nog andere mogelijkheden om dit te checken, bestaat er zoiets als een diagnose tool van enkele euro's dat online te koop is?

Alvast bedankt!

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2017, 11:14:08 »
Misschien kan je iets afleiden uit een rolbanktest? Als die plots 200 pk blijkt te hebben dan lijkt het niet vergezocht om te zeggen dat die wel eens gechipt zou kunnen zijn. 🙂

Offline FrederikC

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2017, 11:36:43 »
Misschien kan je iets afleiden uit een rolbanktest? Als die plots 200 pk blijkt te hebben dan lijkt het niet vergezocht om te zeggen dat die wel eens gechipt zou kunnen zijn. 🙂

Zal denk ik best wel eens laten uitvoeren, is een 130kw - 177pk, maar iedereen zegt dat hij krachtiger aanvoelt.
Ik bezorg deze post vanavond alvast nog een geluidsfragment van onder de motorkap.

Offline FrederikC

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2017, 08:57:37 »
Hieronder even een filmpje van het geluid in koude start.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2017, 10:34:19 »
Het kan aan mijn telefoon liggen, maar ik hoor op het eerste zicht niets raar behalve naaimachinegeluid. Ik dacht dat een kettingprobleem meer slepend klonk met een zekere cadans.  “Tsch - tsch - tsch - tsch... “

Trouwens, waarom ga je niet naar Bmw? Naar verluidt worden kettingen preventief vervangen etc als ik al bepaalde verhalen hier op het forum mag geloven, zelfs indien de wagen al even uit het netwerk verdwenen is.

Als de ketting knapt, wordt het een ander verhaal. Nieuwe motoren plaatsen met commerciele geste zijn ze niet zo tuk op als je geen klant meer bent en de wagen uit garantie is.

Weet je wat, bel eens naar Bmw en vraag of je eens een klein onderhoud mag laten uitvoeren EN ze dan gelijktijdig een preventieve actie op je ketting willen ondernemen. Dan ben je ervan af met 500 euro en heb je nog nieuwe olie ook ipv 1000 nu door iemand die dit mss maar sporadisch doet. Je kunt het maar vragen, he. Er valt niets te verliezen. Normaal krijg je bij Bmw dan ook twee jaar garantie als het achteraf fout loopt. Bij je mechanieker mss 1 jaar als je chance hebt of zal die zich ervan af maken dat je hem zelf aan gort gereden hebt (wat in een aantal gevallen ook wel waar is als je sommige domme uilen hun koude motor ziet aftrappen).

Offline Barney

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 6 december 2017, 10:42:11 »

Weet je wat, bel eens naar Bmw en vraag of je eens een klein onderhoud mag laten uitvoeren EN ze dan gelijktijdig een preventieve actie op je ketting willen ondernemen. Dan ben je ervan af met 500 euro en heb je nog nieuwe olie ook ipv 1000 nu door iemand die dit mss maar sporadisch doet. Je kunt het maar vragen, he. Er valt niets te verliezen. Normaal krijg je bij Bmw dan ook twee jaar garantie als het achteraf fout loopt. Bij je mechanieker mss 1 jaar als je chance hebt of zal die zich ervan af maken dat je hem zelf aan gort gereden hebt (wat in een aantal gevallen ook wel waar is als je sommige domme uilen hun koude motor ziet aftrappen).

:thinking:  500€ betalen voor een onderhoud dat niet nodig is om dan te horen dat de ketting stuk is.
En wat die garantie betreft, die betaal je ook.. Vraag maar eens na wat een ketting herstelling bij BMW kost. Daarvoor mag je ze bij een 'niet- dealer' 2 keer vervangen..

Iets of wat mechanieker moet toch horen of er effectief een probleem is..

Offline FrederikC

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2017, 12:57:27 »
Het kan aan mijn telefoon liggen, maar ik hoor op het eerste zicht niets raar behalve naaimachinegeluid. Ik dacht dat een kettingprobleem meer slepend klonk met een zekere cadans.  “Tsch - tsch - tsch - tsch... “

Trouwens, waarom ga je niet naar Bmw? Naar verluidt worden kettingen preventief vervangen etc als ik al bepaalde verhalen hier op het forum mag geloven, zelfs indien de wagen al even uit het netwerk verdwenen is.

Als de ketting knapt, wordt het een ander verhaal. Nieuwe motoren plaatsen met commerciele geste zijn ze niet zo tuk op als je geen klant meer bent en de wagen uit garantie is.

Mijn wagen komt oorspronkelijk vanuit Duitsland en is door mij particulier overgekocht en heeft geen volledige BMW service historiek.
Ik kan het steeds eens proberen, maar mij lijkt het mij het meest ideale scenario voor BMW om deze reparatie, onder garantie, af te wijzen.
Deze avond ga ik langs bij de garage, en luister ik naar zijn expertise.

Alvast bedankt voor je reactie.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2017, 13:46:51 »
:thinking:  500€ betalen voor een onderhoud dat niet nodig is om dan te horen dat de ketting stuk is.
En wat die garantie betreft, die betaal je ook.. Vraag maar eens na wat een ketting herstelling bij BMW kost. Daarvoor mag je ze bij een 'niet- dealer' 2 keer vervangen..

Iets of wat mechanieker moet toch horen of er effectief een probleem is..

Zeg copain, wat versta je er niet aan? 😉

Ik zal het nog eens samenvatten.

- Informeer bij Bmw dat als je een onderhoudje laat doen als dat voor de regiomanager voldoende is om je de preventie kettingactie te te laten geworden vermits de wagen uit garantie is. Als je het forum wat volgt zou je weten dat sommigen die gunst krijgen. Nog mooier zou zijn dat ze het sowieso vervangen, zonder onderhoud, maar soms moet je onderhandelen.

- Indien toegekend: 0 tot 500 euro kost voor onderhoudsbeurt plus nieuwe ketting. Wetende dat het bij die mechanieker 1000 euro kost, die ongetwijfeld niet zo ervaren is met kettingen als bij Bmw. Ik weet niet of je je rekenmachine erbij nam, maar 500 euro is minder dan 1000 (waar bij die laatste geen onderhoud in zit).

Indien niet toegekend: de kost van vijf minuten getelefoneer...

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2017, 13:49:58 »
Mijn wagen komt oorspronkelijk vanuit Duitsland en is door mij particulier overgekocht en heeft geen volledige BMW service historiek.
Ik kan het steeds eens proberen, maar mij lijkt het mij het meest ideale scenario voor BMW om deze reparatie, onder garantie, af te wijzen.
Deze avond ga ik langs bij de garage, en luister ik naar zijn expertise.

Alvast bedankt voor je reactie.

Natuurlijk moet je dat proberen. 🙂Als ik het goed voorheb kregen bepaalde forumleden ook die gunst. Wat heb je te verliezen? Misschien is 1000 euro maar een habbekrats voor je, maar ik vind dat je voor dat bedrag al eens kan bellen...

Offline FrederikC

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2017, 14:56:29 »
Natuurlijk moet je dat proberen. 🙂Als ik het goed voorheb kregen bepaalde forumleden ook die gunst. Wat heb je te verliezen? Misschien is 1000 euro maar een habbekrats voor je, maar ik vind dat je voor dat bedrag al eens kan bellen...

1000 euro... habbekrats :jpshakehead:

Ja heb de grote N47 motor post voor 70% gelezen, maar bijna iedereen had een nieuw of BMW Premium Selection auto gekocht, of helemaal volledige BMW service historiek.
Ik hou jullie nog op de hoogte.

Offline Zion

• Warming Up
  • *
  • How low can you go
« Reactie #12 Gepost op: 6 december 2017, 21:30:06 »
Bij jou modeljaar zou je geloof ik je krukas ook moeten vervangen en ook nieuwe geleiders .  Dan vind ik 1000 euro nog meevallen . Ik hoop voor jou dat het lukt bij bmw voor 500 euro maar ik geloof dat niet .

Veel succes .

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2017, 22:04:53 »
Bij jou modeljaar zou je geloof ik je krukas ook moeten vervangen en ook nieuwe geleiders .  Dan vind ik 1000 euro nog meevallen . Ik hoop voor jou dat het lukt bij bmw voor 500 euro maar ik geloof dat niet .

Veel succes .

Ik heb nergens gezegd dat Bmw kettingen vervangt voor 500 euro he. 😉

En voor 1000 euro ook nog eens je krukas vervangen? Dan is dat een slaaf die de onderdelen gratis geeft,

Ik denk dat je vooral best contact opneemt met Bmw en tracht te onderhandelen met de regiomanager. Als het daar niet pakt, dan via Duitsland. Dat kost geen geld, gewoon wat moeite. Doen!

Offline FrederikC

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 6 december 2017, 22:24:48 »
Mijn mechanieker zij mij dat ik me absoluut geen zorgen moest maken betreffende het geluid dat mijn motor maakt, volgens hem maken alle N47 motoren dit geluid.
Als mijn ketting het gaat begeven ga ik dit zeker en vast horen.

Hij raadde me wel aan, omdat ik niet de volledige onderhoudshistoriek ken van mijn wagen, 3 maal klein onderhoud (olie + filter) uit te voeren met een interval van 10 000km's.
Dit zou me zeker helpen mn motor in goede conditie te houden, daarbuiten leek m'n blok in tip top conditie te verkeren, dus kan ik met een gerust hart de baan op! :thumbsup:

Ik ga nog wel contact opnemen met de mensen van BMW.

Hartelijk bedankt voor iedereen zijn reactie!

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2017, 22:37:15 »
Aan het clipje hoorde ik eigenlijk ook niets raar, buiten getik van verstuivers en kleppen wellicht.

Fijn dat het niets is. Probeer toch die preventieve actie van Bmw vast te krijgen. Als het voor niets kan, waarom niet, he.

Offline Thomasss

• Warming Up
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 8 december 2017, 22:11:15 »
Ik als bmw liefhebber zou echt nooit zo een crap motor kopen ! Ze zijn buiten de ketting wel goed , vlot enbetrouwbaar

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 9 december 2017, 11:25:20 »
Ik als bmw liefhebber zou echt nooit zo een crap motor kopen ! Ze zijn buiten de ketting wel goed , vlot enbetrouwbaar

Het probleem is dat de mensen die zo een auto kochten, niet wisten dat de distributieketting problemen zou hebben. Dat komt pas later uit.

Ik denk persoonlijk dat het start stop systeem zeer slecht is. Aan de lichten bvb valt je motor stil. Licht springt terug op groen = heel vaak plankgas. Er wordt dus vol vermogen gevraagd terwijl de oliesmering toch minimaal twee sec nodig heeft om overal te komen? Net op dat moment wordt de boel vol belast. Dat kan toch niet gezond zijn. Zo een ketting lijkt al erg fragiel.

Trouwens: ik ben voorstander van een riem. Telkens je een frisse riem legt, staat de boel terug op tijd.

Met een ketting die langzaam oprekt, verandert alles.

Nog beter zou zijn dat men de kleppen bedient met actuatoren ipv met nokkenassen die aangedreven worden door ketting. Dan zou men met een variabele timing kunnen werken naargelang de vraag voor vermogen dan wel voor ecodriving.

Het gevolg is een motor die altijd op tijd staat.

Het zelfde met het multiriem gebeuren. Dat zorgt alleen maar voor verliezen en miserie. Riemen vervangen, poelies etc. Geslip en gepiep op termijn. Aircopompen die falen etc. Gewoon een krachtige alternator op de cardan (dan heb je door de versnellingsbak al meer koppel om de boel aan te drijven) die ook een elektrische waterpomp, elektrische airco en servo etc voedt. En als je het gas lost dan laadt het uitbollen de alternator bij ipv nu nog eens de ganse motor te moeten laten ronddraaien via brake energy recuperation.

Offline chris k

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 9 december 2017, 13:50:27 »
Rij gewoon naar een officiële dealer .....en praat eens met die mensen ...het kan goed zijn dat ze zeggen ....we lezen de sleutel uit en doen iets commercieel .....herstellen wat er fout is ....zonder dat het je iets kost.

Voor nieuwe klanten doen ze wel iets.

Ik zet altijd het "start/stop" systeem uit ....het is telkens een overbodige "snok" aan de ketting bij het starten .

« Laatst bewerkt op: 9 december 2017, 13:52:46 door chris k »

Offline LazR

• Qualifying
« Reactie #19 Gepost op: 10 december 2017, 01:15:51 »
De ketting is zoiezo een zwaar minpunt. Start-stop doet er indd geen goed aan... wij hebben deze uit laten programmeren bij bimmerID. OF altijd op het knopje duwen is ook een optie.
Kettingreparatie bij onafhankelijke BMW garage was hier ook iets van 1300euro ong.. dan is ook alles vervangen (kleine ketting + geleiders). Nu 25dkms probleemloos.
Opzich een goed blok en gechipt vrij vlot (en zuinig :D).
E92 330Da 2014 - ....
E34 520i M50 1990 2015 - ....
E32 730i 1987 2016 - ....
E30 316i 2013 - 2016 (RIP 2016)

Offline Zion

• Warming Up
  • *
  • How low can you go
« Reactie #20 Gepost op: 10 december 2017, 11:13:29 »
Deze motoren zijn niet slecht hoor . Die ketting is een aandachtspunt waarvan maar 10 % het heeft zitten .  Weet je ook wat het probleem is buiten het start stop systeem .?

Veel bmw's die met te weinig olie rondrijden omdat het maar leasingsletjes zijn .
Met koude motor al stevig doorrijden omdat het wederom leasingbakken zijn of mensen die niets van techniek kennen .
Aan de lichten altijd vol
Vermogen optrekken en nerveus weggedrag.

Sorry maar als ik sommige met hun bmw zie rijden is het om van te huilen .
Afraggen , breken , smijten , hard gaan , optrekken , driften , stage 410, 2 remappen met 180 m logo's erop .
En het zijn niet alleen die scheve petjesmannen hoor , ook de lieve brave huismannen die in rambo's veranderen als ze het bmw logo op da stuur zien 😉

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • E93 325i
« Reactie #21 Gepost op: 10 december 2017, 11:16:56 »

En het zijn niet alleen die scheve petjesmannen hoor , ook de lieve brave huismannen die in rambo's veranderen als ze het bmw logo op da stuur zien 😉

:toofunny:    :toofunny:
*Beter een ster in uw voorruit dan een voorhuid in uw ster.

**De wereld verbeteren begint bij jezelf.

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #22 Gepost op: 10 december 2017, 12:10:24 »
Deze motoren zijn niet slecht hoor . Die ketting is een aandachtspunt waarvan maar 10 % het heeft zitten .  Weet je ook wat het probleem is buiten het start stop systeem .?

Veel bmw's die met te weinig olie rondrijden omdat het maar leasingsletjes zijn .
Met koude motor al stevig doorrijden omdat het wederom leasingbakken zijn of mensen die niets van techniek kennen .
Aan de lichten altijd vol
Vermogen optrekken en nerveus weggedrag.

Sorry maar als ik sommige met hun bmw zie rijden is het om van te huilen .
Afraggen , breken , smijten , hard gaan , optrekken , driften , stage 410, 2 remappen met 180 m logo's erop .

Ik ben akkoord met het afraggen (dat dat slecht is), maar als door het start stop systeem aan de lichten de boel afslaat dan valt de smering toch ook weg? Licht op groen = plankgas ofwel vollast terwijl die olie toch onmogelijk binnen de twee seconden weer overal rijkelijk aanwezig kan zijn? Ik denk dat dat nog een extra belastende factor is.

Offline Zion

• Warming Up
  • *
  • How low can you go
« Reactie #23 Gepost op: 10 december 2017, 18:08:45 »
Tuurlijk is dat heel slecht , al dan niet het slechtste . Maar die andere factoren zijn zeker niet beter . Sommige krijgen gewoon alles kapot als je me begrijpt .

Offline Jochen996

• Pole Position
« Reactie #24 Gepost op: 10 december 2017, 21:58:51 »
Tuurlijk is dat heel slecht , al dan niet het slechtste . Maar die andere factoren zijn zeker niet beter . Sommige krijgen gewoon alles kapot als je me begrijpt .

Idd correct en ik volg je. Ik rij 11 jaar Bmw in lease, altijd netjes opwarmen, stipt onderhoud en oliepeil nazien.....en soms eens vlammen 😜🤐. Buiten 1 waterpomp op 470 d km, nul problemen.

Offline Zion

• Warming Up
  • *
  • How low can you go
« Reactie #25 Gepost op: 10 december 2017, 22:54:27 »
Ik ga nog eens iets zeggen en dan stop ik met zagen 😜 .
Waar ik ook moeite mee heb is die 0w30 olie die ze in de nieuwe bmw's gooien . Zelfs in de 330, 335 d 😰😰 .  Als dat ding in de zomer bij 35 graden goed aan het doorrijden is op de autostrade smeert die volgens mij NOOIT deftig . Dat is water man !  En op hoge temperaturen word die 0w30 gewoon 0w20 .  Ik gooi die rommel dus nooit in mijn auto's . ik geloof zelfs dat volvo er al vanaf is gestapt wegens veel gevallen met motorschade . In feite is dit olie voor landen als finland enz.. .

Offline FrederikC

• Nieuw
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 12 december 2017, 15:19:31 »
Dat is water man !  En op hoge temperaturen word die 0w30 gewoon 0w20 .  Ik gooi die rommel dus nooit in mijn auto's . ik geloof zelfs dat volvo er al vanaf is gestapt wegens veel gevallen met motorschade . In feite is dit olie voor landen als finland enz.. .

Wat is eigenlijk de meeste ideale olie voor mijn blok?
E82 - 130kw - 120d

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #27 Gepost op: 12 december 2017, 17:38:20 »
Ik vraag me wel af: zijn de oliekanalen voorzien op dikkere olie? Ik neem aan dat ze die fijne olie met eeen reden gebruiken? Prijs alleen denk ik niet, want ze kunnen 5w30 ook aan flink wat euro verkopen en zal bij inkoop minder kosten dan 0w30 dus de winstmarge is ongeveer gelijk.

Het is natuurlijk ook zo dat vroeger bij de 20w olie iedereen moord en brand schreeuwde als de 10 w uitkwam. Motoren zouden spontaan exploderen als je het moest geloven. Niemand gebruikt nog die dikke olie en al zeker geen minerale olie meer. Er is wel een tijd geweest in de jaren 90 van black sludge, maar dat is ondertussen ook al lang opgelost dacht ik.

Ipv na te denken over olie, zou je beter niet eens polsen bij Bmw of je een nieuwe ketting krijgt? De juiste olie zal niet plots het conceptprobleem van de ketting magisch oplossen. 😉

Offline Zion

• Warming Up
  • *
  • How low can you go
« Reactie #28 Gepost op: 13 december 2017, 00:34:31 »
Black sludge is deels opgelost door de additieven . Black sludge treed nog steeds op door te laat de olie te verversen . En die 0w30 smeert ook je ketting hoor . Die loopt gewoon door de olie heen . En dan kom ik weer met mijn temperaturen af . Die olie is in de zomer veels te dun voor motor en ketting . Ik de winter kan ik dat nog begrijpen ....🙄 .

En in alle E en F serie kan je zowel 5w30 , 5w40, 0w40 , en 0w30 gebruiken . Dus die kanalen zijn er op voorzien hoor .

En welke olie dat het beste is is persoonlijk .
Ik gebruik enkel SRS wintershall 5w30 .