Vandaag gaan kijken naar een Z4 roadster die als dagelijks vervoer gebruikt zou gaan worden. Maar het is iets anders verlopen dan gedacht. Nogal een lang verhaal maar het is om de situatie in zijn geheel te kunnen schetsen.
Daar aangekomen wagen draaide al.. Ok, onszelf voorgesteld enz, verder vriendelijke mens.
De wagen zelf goed technisch bekeken en gedaan. Niet heel veel zaken gevonden, ronduit de banden die grote barsten vertonen en er zit blijkbaar een elektrische fout in. Namelijk airco, achterruitverwarming en nog iets (dacht blazer) werkt niet meer. Schimmige uitleg over een fout die gewist moet worden en dan is alles weer in orde. Maar dan is het probleem/oorzaak nog niet verholpen denk ik dan..

Nuja verder kijken, op eventuele herspoten delen, ongevalschades enz.. Niet direct iets aan te zien.
Dan maar overgaan tot het proberen van het dak, gekend probleem bij de Z4 dat de aggregaatmotor dikwijls faalt. Alles lijkt in orde opent goed en ik kan het ook vlot terug sluiten. Dak zelf ziet er redelijk goed uit maar heeft wel dringend aandacht nodig, beginnende groenigheid op de naden.
Dan nog wat rondgelopen, gekeken op builtjes, krassen enz. en dan de testrit. Alles verloopt redelijk goed, koppeling voelt redelijk aan, motor trekt ook nog goed ondanks z'n kilometers (ca. 220k). Gaat ook vlot door al z'n versnellingen, maar voelt wel iets of wat te sompig aan voor wat je van een Z4 verwacht (heb echter geen directe ervaring met een Z4). Nu we openen het dak terug terwijl we stilstaan aan rode lichten. Een tweetal kilometer verder wanneer ik het tracht te sluiten, ook terug aan rode lichten, lukt dat echter niet meer

. Eens terug aangekomen, dan gekeken en gedaan op internet, uiteindelijk toch terug dicht gekregen via noodsluiting (deels handmatig, laatste vergrendeling met haken lukte dan toch via de knopjes).
Dan nog onderkant bekeken, kleine olielekkage ter hoogte van motor en V-bak. Achterste schokdemper links goed in de olie en de voorste links heeft ook wat last, dat verklaart alvast het zompige gevoel.
Verder ook geen onderhoudshistoriek, boekje is wel ingevuld tot ca. 50k km en er zit een factuur van BMW bij van het wissen van bovenstaande fout t.w.v. 65 of 69 euro..
MAAR dan. De sfeer was al wat grimmiger, begrijpbaar ook, een nieuw probleem voor de mens (zegt de mens). Had ook wel de indruk dat die geen comedie speelde ookal weet je dat nooit. Dan maar gezegd dat we sowieso nog iets zouden laten weten en eventueel nog eens zouden terugkeren omdat we ondanks de problemen eventueel nog interesse hadden. Vervolgens afscheid genomen.
Eens thuisgekomen beginnen we berichten te krijgen dat we in het terugkeren maar een dakaggregaat moeten meenemen, zoekertje bijgeleverd, want we passeren daar toch. Dan maar gevraagd wat bedoeld werd. We konden het al raden, de mens vind dat wij moeten opdraaien voor de kosten.

Persoonlijk vind ik dat nogal een vreemd gegeven, ik begrijp de mens zijn argwaan ergens wel. We zijn er alleen mee op pad geweest, maar na toch enkele keren te vragen als hij niet mee wou. En dan komen we terug en het dak gaat niet meer dicht.
Het is zeker niet de eerste wagen dat ik testrij, koop of verkoop. Het is wel de eerste keer dat ik zoiets meemaak.
Nu is het testen van dingen aan de wagen de bedoeling van een testrit volgens mij. Ik ben vooral ook eens benieuwd wat jullie gedachten/bedenkingen hierover zijn?
Bedankt.