Auteur Topic:  Lage-emissiezone (LEZ)  (gelezen 10866 keer)

Offline DHL

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #150 Gepost op: 10 februari 2018, 09:51:14 »
Euro 5 is eigenlijk niet zo oud hee, 2014 was nog Euro 5 bij BMW.

Offline Low Budget

• World Champion
  • Waarom
« Reactie #151 Gepost op: 4 maart 2018, 00:46:52 »
Ik heb brief in de bus gehad wegens in LEZ rijden zonder toelating.

Waren naar het sportpaleis geweest en wouden parkeren aan de Schijnpoort parking.
Deze ligt buiten de LEZ dus zagen er geen probleem in.
Bij het nemen van de afrit van de ring aan het sportpaleis werden we door Politie op de kruispunten naar parking spoor oost gedreven.
Dit ligt dus in de LEZ.

Iemand dergelijk al voorgehad en met bijgevoegde brief aangevochten??

MVG
Low Budget

Gisteren brief in de bus gehad dat mijn betwisting "gegrond" is en dat de boete geseponeerd is. :thumbsup:
Toch nog een beetje gerechtigheid in de stad van Bart. ;D

MVG
Low Budget

Online Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
« Reactie #152 Gepost op: 4 maart 2018, 04:36:37 »
Gisteren brief in de bus gehad dat mijn betwisting "gegrond" is en dat de boete geseponeerd is. :thumbsup:
Toch nog een beetje gerechtigheid in de stad van Bart. ;D

MVG
Low Budget
Super  :thumbsup: dat de betwisting van die boete in uw voordeel is uitgedraaid en geseponeerd werd.
Zo ziet men maar weer dat men niet zonder meer iedere boete klakkeloos moet gaan betalen.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline Ben.

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #153 Gepost op: 5 maart 2018, 10:13:13 »
Euro 5 is eigenlijk niet zo oud hee, 2014 was nog Euro 5 bij BMW.

Bij sommige merken nog tot mid 2015  ;)

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #154 Gepost op: 5 maart 2018, 14:46:55 »
Bij sommige merken nog tot mid 2015  ;)

Wist ik niet.... Cadeautje van de steden. Begrijp niet goed dat je een produkt koopt waarbij een certificaat van overeenkomst geleverd wordt voor de Europese unie, dit zomaar kan ingetrokken worden door steden. Ontgaat me alle logica.
Vooral nu blijkt dat direct ingespoten benzinemotoren meer fijn stof produceren dan een Euro5 dieselmotor en, dat is nog het ergste, die partikels van een di zo klein zijn (grootte van een molecule) waardoor een filter (die binnenkort verplicht wordt) onmogelijk deze deeltjes kunnen tegen houden. Die deeltjes zijn zelf veel gevaarlijker dan de dieseldeeltjes omdat die bij inademen rechtstreeks de bloedbaan in gaan doordat ze zo klein zijn.
Of gaan ze in een volgende stap die motoren ook aan banden leggen zodat er quasi geen alternatieven meer bestaan ?

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #155 Gepost op: 6 maart 2018, 19:27:37 »
Prof nuanceert hoerabericht over effecten LEZ: “Wel verjonging wagenpark, geen verminderde uitstoot” :

https://www.gva.be/cnt/dmf20180301_03384721/minder-vervuilende-stoffen-in-antwerpen-dankzij-lage-emissiezone

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #156 Gepost op: 7 maart 2018, 02:39:50 »
Ik weet niet wie of wat er achter het LEZ zit, maar laat ons zeggen dat het op zijn minst oneerlijk is momenteel...Zou dit zuivere geldklopperij zijn, net als bvb het circulatieplan in Gent waardoor ze duizenden boetes kunnen uitschrijven ?

Offline b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #157 Gepost op: 7 maart 2018, 08:31:43 »
Geldklopperij en het volgende zullen de houtkachels zijn. Ik vond het al vreemd dat ze sinds een tijdje regelmatig aanhalen dat houtkachels verantwoordelijk zijn voor een groot deel fijn stof. Nu wil Schauvliege alle houtkachels al in kaart gaan brengen. Zo zeker als het dit jaar nog gaat regenen is de volgende stap een belasting op houtlachels. Niet voor het milieu, wel omdat de arme burger daarmee zijn huis kan verwarmen zonder dat er één cent naar de staatskas vloeit.

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #158 Gepost op: 7 maart 2018, 08:44:15 »
Daar durf ik ook heel veel geld op te zetten.
Vraag me af of ok de enige ben tegenwoordig die kotst van het overdreven groene gedoe, vooral het laatste jaar. Dat en de tig trajectcontroles die men gaat bijplaatsen.

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #159 Gepost op: 7 maart 2018, 08:53:51 »
Daar durf ik ook heel veel geld op te zetten.
Vraag me af of ok de enige ben tegenwoordig die kotst van het overdreven groene gedoe, vooral het laatste jaar. Dat en de tig trajectcontroles die men gaat bijplaatsen.

Gaat enkel om de centen he. De rest is dekmantel.

:off_topic: goed je hier terug te zien, heb je al gemist  ;D

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #160 Gepost op: 7 maart 2018, 10:38:20 »
Gaat enkel om de centen he. De rest is dekmantel.

:off_topic: goed je hier terug te zien, heb je al gemist  ;D

Ha, één van de goei vrienden ;). Ik pm je eens via andere weg...Greetz DHL

Offline Monky

• Premium Member
  • Crashed!
  • Freude am Fahren
« Reactie #161 Gepost op: 7 maart 2018, 12:27:05 »
Eerlijk gezegd ben ik wel voorstander van het houtkachel gebeuren.
Dat is de grootste vuiligheid dat er is, en iedereen smijt er maar alles in.
Ik heb zo'n gebuur waar ik ga bouwen dat aan het verbouwen is en veel met hout bezig is, die smijt alles in zijn kachel.
Maar dat kan serieus stinken en je ziet de zwarte damp zo hangen.

Ik heb al schrik om later mijn filters van mijn ventilatiesysteem om de paar maand te kunnen gaan vervangen daardoor.

The Daily  -  F20 125d      
The Oldie  -  E30 318iS

Offline b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #162 Gepost op: 7 maart 2018, 15:44:24 »
Eerlijk gezegd ben ik wel voorstander van het houtkachel gebeuren.
Dat is de grootste vuiligheid dat er is, en iedereen smijt er maar alles in.
Ik heb zo'n gebuur waar ik ga bouwen dat aan het verbouwen is en veel met hout bezig is, die smijt alles in zijn kachel.
Maar dat kan serieus stinken en je ziet de zwarte damp zo hangen.

Ik heb al schrik om later mijn filters van mijn ventilatiesysteem om de paar maand te kunnen gaan vervangen daardoor.

Klopt dat er wel zullen zijn die dat als afvalverbrandindingsoven zien met alle gevolgen. En die gaan dat ook na belastingen blijven doen..

In het kader van het milieu zijn stookolieketels waarschijnlijk even vervuilend, of in elk geval veel vervuilender dan een recente diesel wagen. Er is geen roetfilter en geen katalysator  bij zo een ketel. En daar kraait geen haan naar.
Zou dat misschien toch komen omdat er wel een deel naar de staatskas vloeit van de stookolie die we aankopen  :blink:

:)

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #163 Gepost op: 8 maart 2018, 21:15:36 »
Ook buren gehad met oude stookolieverwarmingsketel (van meer dan 20j oud ) en als je terras (met witte tegels) net geveegd had en uur later terugkwam in het stookseizoen dan zag je er een pak grote roetdeeltjes liggen .

Paar maanden terug is dat kreng uiteindelijk dan toch gesneuveld en sindsdien blijft terras veel langer proper .

Misschien dat er ook wat verschil is als men stookolie met lager zwavelgehalte gebruikt ipv goedkoopste mazout .

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #164 Gepost op: 30 maart 2018, 22:03:21 »
Auto mag lage emissiezone binnen, maar toch moet chauffeur een boete betalen :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180325_03428282

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #165 Gepost op: 30 maart 2018, 22:20:41 »
OPINIE: “De hysterie die momenteel heerst, waarbij plots alle diesel moet worden gebannen vanaf 2020, is gewoon dom”  :

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/opinie-de-hysterie-die-momenteel-heerst-waarbij-plots-alle-diesel-moet-worden-gebannen-vanaf-2020-is-gewoon-dom~a9d2f1d4/

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #166 Gepost op: 30 maart 2018, 23:29:25 »
Euro 5B en 6B verbieden vanaf 2020... denk dat ze het Noorden wel helemaal kwijt zijn. Eerst een pak BIV en BTW bij aankoop ontvangen nog niet zo lang geleden en dan erop terugkomen en verbieden op bepaalde plaatsen. Zou heel veel mensen een flinke duit kosten. Kan men in feite niet zomaar kunnen laten gebeuren. Daar bovenop wel de jaarlijkse tax blijven ontvangen voor een volledig wegennet terwijl je bepaalde delen niet meer mag gebruiken... Zal iedereen daar zomaar mee akkoord gaan ?

Offline bostonvert

• Grand Prix Winner
« Reactie #167 Gepost op: 31 maart 2018, 17:09:49 »
Euro 5B en 6B verbieden vanaf 2020... denk dat ze het Noorden wel helemaal kwijt zijn. Eerst een pak BIV en BTW bij aankoop ontvangen nog niet zo lang geleden en dan erop terugkomen en verbieden op bepaalde plaatsen. Zou heel veel mensen een flinke duit kosten. Kan men in feite niet zomaar kunnen laten gebeuren. Daar bovenop wel de jaarlijkse tax blijven ontvangen voor een volledig wegennet terwijl je bepaalde delen niet meer mag gebruiken... Zal iedereen daar zomaar mee akkoord gaan ?

Het is pure geldklopperij, niets anders!

Toen ik mijn huidige daily kocht (benzine e34) wist ik dat er een LEZ op komst was in Brussel, maar aangezien dat het een benzine was dacht ik dat ik er toch zeker nog 2 of 3 jaar Brussel zou binnen kunnen. Nu blijkt dat ik volgend jaar al niet meer binnen mag en ik ben verplicht om hem te verkopen want ik ga het anders vergeten en binnen de kortste keren een boete hebben.

En wie straf je uiteindelijk? Die paar liefhebbers zoals mij en waarschijnlijk gepensioneerden die X aantal jaar geleden hun laatste wagen kochten. Ik zie heel veel leuke oude wagens in Brussel nog rondrijden dagelijks en ik vind het enorm spijtig dat die allemaal zullen verdwijnen.

Het toppunt is voor mij wel dat het geen speciale zone is maar een gebied van 160 vierkante kilometer! Ukkel, Sint Agata Berchem, Woluwe, Jette enzovoort. Dat is te gek voor woorden, stel je voor dat plots heel de provincie Antwerpen een LEZ zou worden.

Als je als buitenlander Brussel bezoekt met je wagen ben je blijkbaar ook verplicht om je wagen te registreren voor je bezoek of een boete van 150,00! Kassa kassa dus

Registration is compulsory for all vehicles registered abroad.

Vehicles can be registered from summer 2018. Registration must be completed before the visit in the Brussels Capital Region, via an online form. The registration request is free of charge.

You will have to communicate data related to your vehicle such as its number plate, its Euro standard, its fuel, its first registration date, etc. Data about the vehicle owner willl also be asked (such as address, ID number, etc).

If a vehicle enters the Brussels Region low emission zone without being registered in advance, a fine of €150 may be imposed (even if the vehicle meets the entry criteria for the low emission zone). Any transfer of incorrect information during the registration request is liable to a fine of 25 euros.

The registration is valid for 3 years as long as the license plate of the vehicle is not modified.

E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #168 Gepost op: 31 maart 2018, 21:01:34 »
Er zijn er nog die een graantje proberen mee te pikken v die LEZ-zever :

Opgelet: oplichters proberen u vignetten aan te smeren voor lage emissiezones in Antwerpen en Brussel :

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/opgelet-oplichters-proberen-u-vignetten-aan-te-smeren-voor-lage-emissiezones-in-antwerpen-en-brussel~adaba322/

Offline dobbelsteen

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #169 Gepost op: 1 april 2018, 09:51:42 »
Er zijn er nog die een graantje proberen mee te pikken v die LEZ-zever :

Opgelet: oplichters proberen u vignetten aan te smeren voor lage emissiezones in Antwerpen en Brussel :

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/opgelet-oplichters-proberen-u-vignetten-aan-te-smeren-voor-lage-emissiezones-in-antwerpen-en-brussel~adaba322/

Leefmilieu Brussel overweegt klacht in te dienen.
F*ckers... die site had al lang plat moeten liggen. Wat voor land leven wij eigenlijk in.
Work hard, play hard

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #170 Gepost op: 2 april 2018, 00:37:16 »
Een land dat de auto gebruikt momenteel om de begroting te vullen onder het mom van milieu en veiligheid.

Einde is nog niet in zicht, begint nog maar. Eerst die camera's die er kwamen voor onze veiligheid ivm de terreur. Werden al snel gebruikt voor andere doeleinden... Flitspalen waren we al min of meer gewoon, nu komen er tig trajectcontroles bij. 90 werd 70 en op veel plaatsen zelfs 50. Flitsen doet men daar natuurlijk bij avond, bij rustig verkeer. En wij maar slikken.
Dan de dieselhetze,meer taxen op de wagen zowel BIV als wegentax. En mensen aanzetten tot aankoop benzinewagens, weer inkomsten dus van BTW, BIV en goed voor de economie.
LEZ zones brengen grote bedragen op aan boetegeld momenteel en velen kunnen hun wagen hierdoor vervroegd verkopen. Zelfs de jongste Euro 5 wagens moeten eruit tegen 2025...
En nu komt het... Groen wil al heel lang rekeningrijden. De Wever zei verleden week dat we er wellicht naartoe gaan in de volgende legislatuur. Dus na de verkiezingen, eerst nog wat stemmen ronselen.. En dan hebben we ook dat nog eens aan ons been. En wees zeker dat rekeningrijden het autorijden niet goedkoper zal maken. We zouden massaal de fiets op moeten en het openbaar vervoer nemen zo luidt het.
Maar intussen laat men het vliegverkeer bvb volledig met rust. Vliegen is spotgoedkoop in sommige gevallen... Hier valt wellicht niet genoeg geld te halen.

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #171 Gepost op: 2 april 2018, 19:44:24 »

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #172 Gepost op: 3 april 2018, 01:12:41 »
Al 81.372 boetes uitgeschreven voor inbreuken op lage-emissiezone in Antwerpen :

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/al-81-372-boetes-uitgeschreven-voor-inbreuken-op-lage-emissiezone-in-antwerpen~afe3674d/

Voila, dat is meteen ook de reden van het LEZ gebeuren... En ze zijn er nog fier op ook zoals te zien in het nieuws. Ze zeggen dat er nog veel onwetendheid is bij de mensen. Mocht het niet om geld draaien, dan gaf je toch maximum een verwittiging bij de eerste en de tweede inbreuk. De derde een kleine boete en vanaf de vierde pas volle pot ? Zijn nu toch geen inbreuken waarmee de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Zelfs als je tegen gehouden wordt door de flikken bij een lichtere overtreding heb je veel kans dat ze het bij een verwittiging houden. Bvb als je je papieren niet bij hebt of zo...

Offline e30_324d

• Warming Up
  • *
    • Natuur - Landschapsfotografie
« Reactie #173 Gepost op: 3 april 2018, 16:45:11 »
Ik kan mezelf redelijk kwaad maken over de hypocriete LEZ situatie.
Te meer omdat het er niet goed uitziet voor mijn e30 324d bj. '89.
Ik vrees dat ik, wanneer men aan het huidige tempo blijft verder doen, binnen enkele jaren enkel nog illegaal zal kunnen rijden;
's nachts ergens op verlaten landwegen of iets dergelijks.

Er zijn reeds een aantal grote steden waar LEZ geldt maar weldra zullen ook middelgrote tot kleine steden volgen zoals bv. Sint-Niklaas, Mechelen,
Willebroek, etc.
Allemaal locaties die vlakbij mijn woonplaats liggen en zelfs Puurs (mijn home town) zou in de toekomst LEZ willen invoeren.

Vandaar mijn gegronde reden om kwaad en erg ongerust te zijn want wat kan je ertegen doen? Je hebt geen poot om op te staan,
men zet je met de rug tegen de muur en daar sta je dan.
Een andere wagen aanschaffen is geen optie, mijn e30 ziet nauwelijks daglicht en komt enkel buiten bij mooi weer om zondag ritjes te maken
of een meeting te bezoeken.
Mijn dagdagelijkse verplaatsingen doe ik per fiets en de e30 doet max. 2000km/jaar. Toch wordt ik hiervoor afgestraft en dat zet kwaad bloed.

Wanneer ik dan eens rondkijk zie ik veel mensen die vaak hun auto gebruiken om snel een pakje boter of zak chips te gaan kopen om de hoek,
voor een verplaatsing van amper 500m. wordt de wagen uit de garage gereden. En vaak staat de motor tijdens hun aankoop gewoon te draaien.

Wat is nu het meest vervuilend, een oud dieselvoertuig welk amper 200km/jaar rijdt of een nieuwer type dat makkelijk 10.000km/jaar haalt?

:thinking:

Um zu wissen, wohin man will, muss man wissen, woher man kommt
1989'er 3er E30 324d Shadowline Edition

Offline nicke36

• Grand Prix Winner
« Reactie #174 Gepost op: 3 april 2018, 16:49:15 »
Waarom ze die oude wagens niet gewoon belasten per gemaakte km snap ik niet hoor 🤔

Offline midas

• World Champion
« Reactie #175 Gepost op: 3 april 2018, 17:40:12 »
Waarom ze die oude wagens niet gewoon belasten per gemaakte km snap ik niet hoor 🤔

Het is gewoon een grote poenpakkerij op 1 hoop!!!
Waarom betaald men anders wegentax als men een aantal wegen en plaatsen uitsluit voor vervuilende wagens?
Dat ze maar vlug werk maken van rekeningrijden mét alle achterpoorten dicht.
Het sakhir monster in actie

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #176 Gepost op: 3 april 2018, 18:26:33 »
Het is gewoon een grote poenpakkerij op 1 hoop!!!
Waarom betaald men anders wegentax als men een aantal wegen en plaatsen uitsluit voor vervuilende wagens?
Dat ze maar vlug werk maken van rekeningrijden mét alle achterpoorten dicht.

Velen zeggen dat de overheid maffiapraktijken hanteert :

-je betaalt belastingen en BTW , je betaalt voor je wagen BIV + rijtaks en BTW + verzekering met BTW  + brandstoffen waarvan de prijs voor meer dan 2/3 bestaat uit BTW ,taksen en accijnzen  dit alles voor de aanleg en onderhoud v openbaar wegennet .

-de overheid laat toe dat steden en gemeenten betalend parkeren en LEZ invoeren op het openbaar wegennet waarvoor iedere belastingsbetaler en automobilist jaarlijks moet betalen ,....

eigenlijk hebben ze gelijk maar behalve er eens over zagen laten ze/ we het allemaal maar gebeuren en daar maken de graaiende politci handig misbruik van ...

Offline midas

• World Champion
« Reactie #177 Gepost op: 3 april 2018, 18:36:12 »
Velen zeggen dat de overheid maffiapraktijken hanteert :

-je betaalt belastingen en BTW , je betaalt voor je wagen BIV + rijtaks en BTW + verzekering met BTW  + brandstoffen waarvan de prijs voor meer dan 2/3 bestaat uit BTW ,taksen en accijnzen  dit alles voor de aanleg en onderhoud v openbaar wegennet .

-de overheid laat toe dat steden en gemeenten betalend parkeren en LEZ invoeren op het openbaar wegennet waarvoor iedere belastingsbetaler en automobilist jaarlijks moet betalen ,....

eigenlijk hebben ze gelijk maar behalve er eens over zagen laten ze/ we het allemaal maar gebeuren en daar maken de graaiende politci handig misbruik van ...

Correct,maar dat is eigen aan Vlaming zijn.
Het sakhir monster in actie

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #178 Gepost op: 5 april 2018, 10:50:46 »
Je hebt volledig gelijk, maar hoe kan je er tegenin gaan als enkeling ? De regering heeft zoveel meer impact op de bevolking door nieuws te verspreiden over fijn stof, vervuiling en wat nog allemaal zodat velen gaan geloven dat de auto de allergrootste vervuiler is.
Vandaag artikel in de krant waarin stond dat al die mensen die 'inspanningen' deden voor het milieu, dit op slag verliezen door 1 keer het vliegtuig te nemen. En dan doen ze de mensen geloven dat de auto de grootste vervuiler is. Onbegrijpelijk.

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #179 Gepost op: 6 april 2018, 22:17:47 »
Onderzoeker: “Lage-emissiezones hebben nauwelijks effect” : https://www.hln.be/nieuws/binnenland/onderzoeker-lage-emissiezones-hebben-nauwelijks-effect~a5ed0693/

:imho:

Enkel financieel effect is zeker

220 boetes per dag in lage-emissiezone : https://www.hln.be/regio/antwerpen/220-boetes-per-dag-in-lage-emissiezone~a1988845/
« Laatst bewerkt op: 6 april 2018, 22:27:31 door M-Power »