Auteur Topic: [E46] "twitchy" sturing/handling. Uitlijnwaardes?  (gelezen 491 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2065
[E46] "twitchy" sturing/handling. Uitlijnwaardes?
« Gepost op: 26 november 2020, 09:03:13 »
Gegroet

Enkele jaren geleden heb ik een "nieuw" (= gereviseerd?) stuurhuis van TRW gestoken onder mijn E46. Sindsdien stuurde de auto zeer onstabiel, als in enorm twitchy, tot het gevaarlijke toe zelfs. Ik dacht altijd dat dit lag aan een slechte uitlijning, want wat gaat er kapot zijn aan een nieuw stuurhuis?! Ongeacht welke uitlijnwaardes ik gebruikte, de wagen bleef echt slecht sturen. Stuurhuis vervangen door een uit een donorwagen met 300 000km dat ik nog had staan: probleem opgelost. Ondanks dat er geen speling op het andere stuurhuis zat was er toch iets grondig mis mee.

Wagen rijdt & stuurt ondertussen beter dan voordien, maar het is nog niet 100% wat ik zou willen. Het blijft tricky op rechte stukken op de snelweg. Alsof je echt concentratie nodig hebt om gewoon rechtdoor te rijden, omdat het te twitchy/gevoelig stuurt. Mijn vraag is: kan dit aan mijn uitlijnwaardes liggen? Mijn sporing staat nogtans op wat BMW voorschrijft, dus ik dacht dat het hier niet aan zou liggen. Nu zijn er mensen die beweren dat met iets meer camber het best is om ook iets meer toespoor te geven.

FRONT:
camber: -1°10" per kant
sporing: 0°14" totaal toespoor
caster: 6°

REAR:
camber: -1°30" per kant
sporing: 0°14" totaal toespoor

Graag meningen over deze waardes. Mij lijkt hier persoonlijk niets mis mee. Camber lijkt me ok, en sporing lijkt me toch voldoende om niet twitchy te rijden. Ben ik fout?

Mods:
Bilstein B12
H&R sway bars (beide op soft)
Michelin PS4
Poly achterasbussen
Z4M offset solid rubber voorste draagarmrubbers (voor extra caster)

Al de rest van ophanging & stuurdelen is recent vervangen door Lemförder exemplaren.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5136
Re: "twitchy" sturing/handling. Uitlijnwaardes?
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2020, 12:56:00 »
Dat nieuw stuurhuis had mss te strak afgestelde speling?

Bij auto’s nog niet gehad, maar in m’n scootertijdperk (20j geleden) ooit eens ene gehad die ook heel onstabiel reed, balhoofdlagers waren te hard aangespannen. Je kon daar bijna niet mee rechtdoor rijden..
Balhoofdlagers afgesteld, en probleem was volledig opgelost.

Speling vh stuurhuis moet je zo afstellen dat er net geen speling op zit, en het net niet stroever draait (sweetspot tussenin)
Met de voorwielen van de grond, en een 2de persoon die aan het stuur draait terwijl jij de speling bijregelt.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2065
Re: "twitchy" sturing/handling. Uitlijnwaardes?
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2020, 16:21:17 »
Kan je dat zelf bijregelen? Bij die indirecte stuurhuizen (E32/34) weet ik van wel, maar hoe zit dat bij een E46?
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci