Auteur Topic: [F07,F10,F11] turbo - twinpower turbo - biturbo  (gelezen 437 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2217
  • Snowy, the white shark
[F07,F10,F11] turbo - twinpower turbo - biturbo
« Gepost op: 10 november 2017, 18:11:59 »
Op het internet is er heel wat misleidende info te vinden over twinpower turbo en biturbo modellen. Wat is nu juist het verschil? Info mag algemeen maar zeker ook specifiek over de F10 520d -  525d - 530d - 535d - M550d
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline d.fine

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • *****
  • Berichten: 17116
  • Carpe diem!
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2017, 18:25:31 »
Van de F11 525 weet ik dat er een kleine en een grote turbo is. Heb onlangs ene moeten vervangen ;D
Dat is zo bij alle x25 modellen van die periode dacht ik.

De rest kan ik helaas niets over zeggen.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline d.fine

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • *****
  • Berichten: 17116
  • Carpe diem!
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2017, 18:29:20 »
http://oppositelock.kinja.com/twin-turbo-vs-biturbo-lets-settle-this-1589877604

https://www.autoblog.nl/vraag/verschil-biturbo-en-twinturbo
Citaat
Beide systemen hebben idd. twee turbo’s, maar er is een verschil. Bij de bi-turbo worden bij een motor met V-opstelling is er voor beide cilinderbanken een eigen turbo. Bij een V8 bijvoorbeeld hebben cilinder 1-4 en 5-8 elk een eigen turbo die exact hetzelfde zijn.

Bij een twin-turbo zijn er twee turbo’s van verschillende grote. Een kleine die bij lagere toerentallen meehelpt en een grotere die er bij in komt als het gaspedaal dieper ingetrapt wordt.


Twinpower zou twinscroll zijn eigenlijk, wat wel verschilt van biturbo en twinturbo, die beide eigenlijk 2 turbo's betekenen.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 18:35:18 door d.fine »
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline Zorro

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1505
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2017, 18:42:32 »
Op het internet is er heel wat misleidende info te vinden over twinpower turbo en biturbo modellen. Wat is nu juist het verschil? Info mag algemeen maar zeker ook specifiek over de F10 520d -  525d - 530d - 535d - M550d

Ben geen kenner maar volgens mij als voorbeeld.
N54 : Biturbo = 2 turbo's
N55 : Twinpower Turbo = 1 Turbo

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2217
  • Snowy, the white shark
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2017, 19:15:50 »
Ik had oa het volgende gevonden online

Citaat
The name “TwinPower Turbo” has confused many people as to what lies under the hoods of their BMWs. That’s because the name describes both single and twin-turbo engines, despite of what the name might suggest.

There was even a class-action lawsuit against BMW for confusing so many people. Calling the TwinPower Turbo a "false twin," the BMW lawsuit said that the Bavarians are guilty of false advertising in attempting to use the word "twin" in the name when the engines only use a single turbo.

TwinPower Turbo originally appeared on twin-scroll, single turbo (launched on the 5 Series Gran Turismo in 2009, followed by E90 335i, 135i, X3 and X5 in 2010) engines starting with the N55 (six-cylinder single turbo replacement for twin-turbo N54) and N74 (6-liter V12 twin-turbo in the 760i and 750Li) in 2009. Twin-scroll turbocharging is basically the core technology for TwinPower Turbo BMWs, but not all them have it nowadays.

The twin-scroll design starts with an exhaust manifold that separates the exhaust gasses that can interfere with one another, as the gasses flow two through different spirals called “scrolls”. The turbo has two nozzles with different nozzles, one smaller and sharper for better low-end response and another larger and less angled one that comes in at high output requirements. BMW calls its special exhaust manifold Cylinder-bank Comprehensive Manifold or CCM for short.

As we mentioned above, modern BMW TwinPower engines don't necessarily use twin-scroll turbochargers, but they do have a distinct exhaust manifold that catches more exhaust pulses to feed the turbo and thus create more power with less lag.

Citaat
Tweekanaals De TwinPower Turbo heeft in de inlaat van de turbine (schoepenrad) twee gescheiden kanalen, waarin het uitlaatgas van ieder twee cilinders (van de motor) gescheiden naar de turbineschoepen wordt geleidt. In het kort: TwinPower of TwinScroll Turbo: Één uitlaatgasturbo met een twéékanaals turbinehuis.

en tot slot dit: https://performancespecialties.wordpress.com/2011/08/10/twin-scroll-turbochargers/
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1622
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2017, 09:06:18 »
Er zijn verschillende soorten van Biturbo opstellingen.
Serieel en Parallel. Serieel meestal een kleine een een grote. Parallel meestal 2 even grote die elk de helft van de cylinders van druk voorziet.
Daarnaast natuurlijk nog 3 turbo's en recent 4 turbo's in een combinatie van serieel/parallel met kleine/grote turbo's.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2017, 10:21:05 door tom_il »
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Zorro

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1505
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2017, 00:05:25 »
Volgens mij is die serie met klein en groot geen biturbo maar twinpower.

Offline Zion

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • How low can you go
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2017, 00:30:32 »
Idd zo is dat

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 891
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2017, 09:02:08 »
Ik vind het principe van de twinturbo beter. Wat maakt het uit dat elke cilinderbank zijn eigen turbo heeft zoals bij de biturbo. In dat geval is het geheel gewoon de som van de delen.

Met twinturbo ofwel grote en kleine turbo is het turbogat zo goed als onbestaande. Gas aanraken is directe krachtrespons alsook minder ademnood op hogere snelheid.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 17:15:31 door Pannenkoek »

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1622
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2017, 16:26:14 »
Volgens mij is die serie met klein en groot geen biturbo maar twinpower.

Niet echt zoals je hierboven kan lezen. Heeft een twinpower niet noodzakelijk 2 turbo's. Ik spreek wel degelijk over 2 aparte turbo's zoals bv 535d

Daarnaast heb je nog TwinTurbo. 

Allemaal mooie marketing praat als je het mij vraagt.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 16:34:31 door tom_il »
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1622
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2017, 16:28:11 »
Ik vind het principe van de twinturbo beter. Wat maakt het uit dat elke cilinderbank zijn eigen turbo heeft. In dit geval is het geheel gewoon de som van de delen.

Met twinturbo ofwel grote en kleine turbo is het turbogat zo goed als onbestaande. Gas aanraken is directe krachtrespons alsook minder ademnood op hogere snelheid.

Lees dat nu eens opnieuw.  Je spreek over twinturbo als 1 turbo per bank, en daarna als een grote en kleine turbo.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 16:34:40 door tom_il »
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1622
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2017, 16:47:34 »
Samenvatting :

Bi-turbo
Twinturbo
Twinpower

Eerste twee zou je toch echt veronderstellen 2 turbo's, in hoevere deze nu parallel/serieel zitten hangt dan weer af van marketing  :D.    Twinpower is puur marketing praat van BMW   


Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 891
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2017, 17:20:15 »
Lees dat nu eens opnieuw.  Je spreek over twinturbo als 1 turbo per bank, en daarna als een grote en kleine turbo.

Daar ontbrak een bijzin, idd.

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4528
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2017, 19:54:32 »
Er zijn 3 'basis' soorten:

- Twinturbo: 2 even grote turbo's, wordt meestal pas toegepast vanaf 6 cyl of meer.  (1 turbo per 3 cyl's, bij N54 bvb)
- Biturbo: 1 grote en 1 kleine, sequentieel aan elkaar gekoppeld. (N47 123d bvb)
- Twinscroll: 1 turbo, waarvan de hotside een speciaal design heeft (2 aparte kanalen), waardoor de response sneller is dan bij een klassieke single turbo (N55 bvb)

Twinpower is gwn een overkoepelende fancy bmw benaming, voor alles wat hieronder valt.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 19:58:35 door Boin »

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 891
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2017, 20:19:09 »
Dus de x25d’s zijn eigenlijk biturbo’s dan. Interessant om te weten.


Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1622
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2017, 22:00:00 »
Als je zo opzoekt is er is geen echte afspraak rond bi-turbo/twinturbo.
In de tijd had je een Maserati bi-turbo, 2 turbo's die elk helft van de V6 voor hun rekening nemen.
Wat voor de eene een bi-turbo is, is voor de andere een twin, en vice versa.
Bi-turbo klink wat beter vandaar dat ze dit wat liever gebruiken.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Thomasss

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 43
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2017, 01:05:48 »
Waarom maken ze bij een benzine 6 in lijn motor geen kleine en grote turbo ? Ik veronderstel dat een 335I of de nieuwe m motoren 2kleine evengrote turbos hebben.

Waarom doen ze het niet gelijk bvb de 535d ,een kleine en een grote ?

Offline d.fine

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • *****
  • Berichten: 17116
  • Carpe diem!
Re: turbo - twinpower turbo - biturbo
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2017, 19:42:15 »
Benzine moet meer toeren maken voor max vermogen, dus kleine turbo voor lager toerental heeft mss weinig nut.
Bij diesel komt het koppel vroeger, waardoor hij de kleine turbo beter kan benutten?
Is maar luidop denken :iono:
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'