Auteur Topic:  Alpina D5 Biturbo  (gelezen 515 keer)

Offline Kristofm

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Alpina D5 Biturbo
« Gepost op: 6 november 2017, 00:38:10 »
Hoi,

Was lange tijd aan het twijfelen om terug een topic te maken over de D5. Gezien ik, tijdens mijn zoektocht, weinig gebruikservaringen vond, vind ik het 'mijn plicht' dit ff te doen.

Geschiedenis: vorige wagen bedroeg een Mercedes C63 AMG performance.

Keuze naar nieuw voertuig bestond uit Alpina B3 (e91) of Alpina D5 Biturbo. Alternatieven had ik toen (het is ondertussen een 5tal maanden terug dat ik de zoektocht startte) nog niet.

De B3 was en is een hele leuke wagen maar deed me teveel terug denken aan mijn 335d.

Ik ga hier dan ook niet over uitweiden en mijn mening over de D5 zetten.

De D5 was eigenlijk totaal niet wat ik verwachtte. Mijn verwachtingspatroon was hoog voor deze wagen. Een 535d die bij Alpina binnen gestoken was, moest fenomenaal zijn. Eerste testrit... D5 gaat hard doch weinig rij belevenis. ivm de C63 weliswaar.

Dan toch de D5 gekocht na een tweede testrit gedaan te hebben.

De eerste kilometers waren in de file rond Antwerpen etc. Luxe heb je wel in deze wagen. Mijne bezit adaptieve cruisecontrol, perfect om te testen in de file. De zetels zitten fenomenaal goed!

Offline Kristofm

• World Champion
Re: Alpina D5 Biturbo
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2017, 00:39:42 »
Eenmaal de wagen thuis, op het gemak eens inspecteren.

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2017, 00:40:19 »
Het stoorde me al vlug dat de striping niet aanwezig was. dus deze als eerste besteld. 5 uur later ging ze op de deuren.

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2017, 00:43:27 »
Vervolgens de ramen zwart maken achteraan zodat men niet ziet wat er in de koffer ligt.

Ondertussen had ik de wagen toch al een week of 3-4 en terug kon ik hetzelfde zeggen. De rij belevenis is er weinig. De D5 is heel luxueus en perfect gemaakt (ps: dit had ik ook bij mijn 335d, ging heel goed maar je voelt het niet zo).

Wel moet ik zeggen dat ik hem begon te 'appreciëren'. De ophanging is super! Het scheurvermogen is fenomenaal! De c63 rijdt me er moeilijk af en een C43 amg was fameus verschoten aan de lichten toen ik als eerste wegspurtte en hij me niet kon oversteken.

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2017, 00:46:57 »
Clastres onveilig gemaakt.

Eerste mening toen ik naar Clastres reed. Oei, de remmen zullen het wss niet houden voor zo'n zware wagen.

Mening toen ik mijn eerste 45min gereden had.

Wow! :o

Ophanging is super! Remmen zijn super! Koppel is super! BMW M4 toch een 5tal ronden achter mij kunnen houden. Natuurlijk is deze wagen pakken beter, de chauffeur alvast ook!

Remmen hebben het perfect uitgehouden. Geen fading, geen spons gevoel, geen verlies aan remkracht. Ophanging is de max! linker bocht, voorwiel van de grond.

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 6 november 2017, 00:56:52 »
Mijn liefde voor de Alpina begon te groeien. Fameus!

Ik begon hem nog meer te appreciëren.

Wat een auto...

Ondertussen heb ik er 20.000km mee gesnord. een verbruik (circuitdag en ritje in Duitsland inclusief) van 10.0l. (mijn C63 had er 18l nodig).

Natuurlijk vond ik het dan ook belangrijk om te zien hoe 'zuiver' mijn motor was.

Terug een teleurstelling.

Standaard 350pk / 700nm.

Gemeten waardes 325pk / 630nm. Een verlies van ongeveer 10-15%. Volgens Stef was dit niet normaal. Een Alpina haalt zijn PK's. ok, zoektocht begint. Eerste stap, met mijn curve naar Jean Michel Martin. Verdikt: Meneer, dit is normaal.
Met dit antwoord was ik uiteraard niet tevreden. Zelf beginnen informeren en kijken. Niemand die natuurlijk wist hoe of was, gezien de lage oplage (+-600 alpina D5 touring en sedan).

Beginnen met een 'cleaning' product in de wagen voor de injectoren, roetfilter etc. De luchtfilter was nog maar vervangen bij de officiele BMW garage (waarvan ik geen naam meld), dus kon dit geen punt zijn.
Ik ging vervolgens een 10.000km rijden en terug testbank doen. Ondertussen ging ik ook kijken hoe het zat met de turbodruk, compressie etc. Ik wilde en moest dit weten.

Toeval of niet, ik stond bij mijn garagist voor een onderhoud (ik doe elke 10.000km onderhoud). Hij vroeg me: Kristof, is de luchtfilter al vervangen geweest. Mijn antwoord: bo ja, een 20.000tal km terug, maar check het toch maar eens.

De vliegen en motten van in 2012 waren nog altijd aanwezig. Luchtfilter nooit vervangen. Dank u wel BMW garage om de vorige eigenaar toch een beetje extra geld af te troggelen en geen service te bieden voor deze wagen.  :censor:

Hop, direct een nieuwe filter er in. Probleem opgelost. ding zat vol...

De wagen voelde dan ook direct anders aan, vinniger, meer adem, leuker!

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 6 november 2017, 01:06:52 »
Nu heb ik hem dus een 5tal maanden en wederom, de appreciatie blijft komen. De rij belevenis blijft ergens weg maar ik geniet er van.

Een tijdje terug naar de M dagen geweest bij BMW Monserez te Ieper (met een vriend van me). Daar stonden ze. De D3 en B3. Deze twee wilde ik testen.

Begonnen met de D3. Zelfde motor of de D5 maar afwerking en kwaliteit van een 3 reeks is toch wat lager dan een 5 reeks. Niet overtuigend genoeg en ik meldde direct: Oh, mijn D5 is beter. geluidsafwerking etc.

Dan de B3.
Wat was dat!
Dat is een D5 met rij belevenis!

Ik was direct verliefd op deze wagen. De sound is heerlijk met zijn turbogefluit. Het vermogen is prachtig opbouwend. De afwerking kon me geen bal schelen want de belevenis was daar terug. Dan terug in de D5 gestapt en de liefde was er ook. Belevenis is wat minder maar als je echt aan het rijden bent, voel je deze ook.

Wat Alpina aan het doen is, is hemels. Ik geniet nog dagelijks van de D5.

Wat kan ik er verder aan toevoegen? Niets. Standaard kosten zoals banden, remmen (remblokken zijn gigantisch!)
Foto hierna zijn, bovenaan de remblokken van een 535d, onderaan van een Alpina D5.
« Laatst bewerkt op: 6 november 2017, 01:13:09 door Kristofm »

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 6 november 2017, 01:10:52 »
Misschien nog enkele technische details:

Ophanging is gemaakt in samenwerking met Eibach. Torsiebar vooraan is van een 550i, achteraan van een M550d.
Verschil tussen comfort en sport is leuk. Comfort is echt comfort zoals bij een 7 reeks. Sport is dan ook echt sport zoals bij een M550d. (bij deze merk je niet zoveel verschil tss beide standen).

Remmen vooraan zijn, volgens BMW, van een 750d. Echter heb ik de remblokken gevonden bij X6.

De velgen, 20 inch, hebben geen uitwendige ventielen. Dit zijn dan ook de originele. Replica velgen hebben wel een extern ventiel. Bij de originele zit het binnenin. Verwijder het wieldekseltje en daar zit het ventiel te blinken.

Motor is een 'getunede' 535d waarbij zowel inlaat als uitlaat veranderd werd. Turbo's zijn veranderd alsook mapping.

350pk / 700nm volgens papier. Ondertussen heb ik rond de 345pk en 720nm. In hoever deze waardes exact zijn, is natuurlijk gissen.
0-100 km/h zou 5.3s in beslag nemen en de top van 290km/h haalt hij vlekkeloos.

Hiervoor was Duitsland super.  :P

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 6 november 2017, 01:16:09 »
Misschien nog enkele foto's van het interieur.

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 6 november 2017, 01:16:38 »
En een laatste enkele van een kleine 2 weken terug.

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 6 november 2017, 01:48:37 »
Tof dat ge toch besloten hebt om een topic te starten van deze mooie D5 Alpina en hem op die manier met ons te delen  8).
Ook zeer fijn om te lezen over uw bevindingen en dergelijke gesteund met beeldmateriaal vanaf het begin van de aankoop van de wagen tot en met heden  :thumbsup:.
Geweldig ook hoe ge ermee begaan zijt geweest om naar de oorzaak van het verlies aan paarden en koppel te vinden of te zoeken.

Gewoonweg een prachtige wagen hoor  :drool:
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline Dilyra

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 6 november 2017, 03:22:11 »
Leuk topic om te lezen, prachtige wagen, ben er helemaal weg van  :thumbsup:
BMW geschiedenis:BMW E90 318d(Sold), E93 320i(Sold), E60 525d(Sold), E61 525d(Sold), F11 520d(Sold), F07 535i(Sold), E92 320d(Sold). Heden -> E91 335Da (daily) 340 PK & 720 nm *If God doesn't drive BMW, then why is the sky white and blue?*

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 6 november 2017, 03:40:03 »
Inderdaad, leuk om te lezen. Prachtige wagen :thumbsup:

Offline RDR

• Grand Prix Winner
« Reactie #13 Gepost op: 6 november 2017, 06:48:30 »
Skonen bak!

Ik denk dat deze gemaakt zijn als "ultimate daily" i.e. nog een trap hoger dan de 535d dus is het ergens normaal dat er superveel comfort is maar geen constant nerveus weggedrag of bruuske acceleratie.

En daarin zijn ze precies wonderwel in geslaagd  :thumbsup:

Straf dat hij het dan ook zo goed doet op circuit.
"I spent a lot of money on booze, women and fast cars. The rest I just squandered." (George Best)

Offline Bananenman

• Roet es goed
  • Medewerker
  • Trade Count: (+1)
  • Crashed!
« Reactie #14 Gepost op: 6 november 2017, 07:04:32 »
Geweldig topic om door te nemen, prachtige wagen je D5  :bow:
E87 120d 'sleeper'

Online BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #15 Gepost op: 6 november 2017, 08:35:26 »
Zeer mooie wagen :thumbsup:
De intro van dit topic met plezier gelezen.
Top !
E81 116i sapphire schwarz
Suzuki GSX 1400 "The Bull"
Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #16 Gepost op: 6 november 2017, 10:29:25 »
Mooie Alpina,is altijd iets speciaal :thumbsup:

Offline B3noît

• Grand Prix Winner
« Reactie #17 Gepost op: 6 november 2017, 10:56:46 »
Nu heb ik hem dus een 5tal maanden en wederom, de appreciatie blijft komen. De rij belevenis blijft ergens weg maar ik geniet er van.

Een tijdje terug naar de M dagen geweest bij BMW Monserez te Ieper (met een vriend van me). Daar stonden ze. De D3 en B3. Deze twee wilde ik testen.

Begonnen met de D3. Zelfde motor of de D5 maar afwerking en kwaliteit van een 3 reeks is toch wat lager dan een 5 reeks. Niet overtuigend genoeg en ik meldde direct: Oh, mijn D5 is beter. geluidsafwerking etc.

Dan de B3.
Wat was dat!
Dat is een D5 met rij belevenis!

Ik was direct verliefd op deze wagen. De sound is heerlijk met zijn turbogefluit. Het vermogen is prachtig opbouwend. De afwerking kon me geen bal schelen want de belevenis was daar terug. Dan terug in de D5 gestapt en de liefde was er ook. Belevenis is wat minder maar als je echt aan het rijden bent, voel je deze ook.

Wat Alpina aan het doen is, is hemels. Ik geniet nog dagelijks van de D5.

Wat kan ik er verder aan toevoegen? Niets. Standaard kosten zoals banden, remmen (remblokken zijn gigantisch!)
Foto hierna zijn, bovenaan de remblokken van een 535d, onderaan van een Alpina D5.

Al langer overtuigd van alpina en ook deze volgorde van beleving mogen genieten; eerste de D5 van m'n vader waar ik verbluft was van koppel en voornamelijk het immense comfort in die wagen (comfortzetels met comfort plus ophanging voor langere ritten is gewoonweg  8)).
Voor het sportievere werk bleef ik echter wat op m'n honger zitten. De zwaarte op de vooras met de dieselmotor, maar ook totaal gewicht merk je toch wel in ondersturend karakter.
En toen ik ook de B3 eens mocht testrijden wist ik onmiddellijk dat ik dat ooit zou hebben gewild.

Vandaag de dag nog steeds uitermate overtuigd. Echt zot hoe ze het blijven combineren. Als ik nu een vervangwagen meekrijg met 'standaard' BMW ophanging en die staat op 17 inch velgen, verlang ik alweer om terug te mogen keren naar alpina, die weliswaar op 20" staat.
Momenteel ligt ie op 18 duims (weliswaar op runflat) en zakt verbruik ook ietwat. Heel benieuwd of het comfort er nog op vooruit zal gaan als ie op non-RFT's zal komen.

Veel succes nog met je D5!

Offline Motorsport88

• World Champion
  • F30 335i Melbourn red
« Reactie #18 Gepost op: 6 november 2017, 11:42:10 »
Dikke B5!

Straf dat je zoveel vermogen verlies had door een luchtfilter!
Ding moet echt in slechte staat geweest zijn!

Sjaans dat de oplossing zo goedkoop was 😎

Mvg S

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Offline vinox

• World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 6 november 2017, 12:26:01 »
Leuk leesvoer dit, leuk dat ge het opgesplitst hebt om zo de verschillende momenten in kaart te brengen. Echt een topkar man, gratz!

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 6 november 2017, 23:04:54 »
Thx.

Het vermogenverlies zal wss een combinatie zijn van luchtfilter en wat verstopte leidingen dewelke opgelost werden door een cleaningproduct.

Offline Machiel

• Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #21 Gepost op: 9 november 2017, 04:55:10 »
Een 5 is zowiezo al een toffe, luxe wagen. Maar een Alpina is dan nog wat verfijnder😎 En idd leuk da we er over kunnen meelezen!!

Heb je BMW garage aangekaart dat het feit met die luchtfilter niet mag kunnen, zeker niet op zo zen wagen. Men gaat ervan uit dat de dingen die ze zeggen gedaan te hebben alsook gedaan zijn...
-1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked)
-E39 520D 2000 (sold)
-E39 525D 2003 (sold)

Offline sharky

• World Champion
  • Snowy, the white shark
« Reactie #22 Gepost op: 9 november 2017, 12:00:24 »
Knap! Een Alpina die ook écht gebruikt wordt. Heb je ook met de M550d kunnen rijden zodat je beide kon vergelijken?
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #23 Gepost op: 9 november 2017, 15:14:05 »
De BMW garage heb ik bewust niet meer aangeschreven omdat ik hen gebeld had (toen ik de aankoop deed), waarbij men toen ook al verkeerde info verstrekte. Daarom wil ik niets meer met deze garage te maken hebben. Ze ligt dan ook niet in mijn streek.

Betreft de M550d. hierbij kan ik zeggen dat het verschil in ophanging en remmen een groot verschil is.

De remmen van de 550d vond ik goed, zonder meer. de remmen van de Alpina vind ik super. Was ook direct mijn bevinding.
De ophanging van de 550d vond ik te hard. Het verschil tussen comfort en sport is miniem. Dit verschil bij de Alpina ligt wel hoog. als je wilt cruiz'n, lukt dit perfect in comfort. Zet je de knop op sport of sport+, dan voel je de gasrespons veranderen, de hardheid van het stuur alsook de hardheid van de ophanging. Ik rij dan ook altijd hierin omdat ik comfort te zacht vind.
Qua optrekken had ik het gevoel dat mijn Alpina even vlot ging (die 550d had 420pk), maar dit gevoel zal wss te wijten zijn aan het feit dat het 4wd is. Ik heb nooit de test kunnen doen dat we samen aan de lichten staan.

Dat de 550d een triturbo is, voelde ik echter niet spectaculair. De overgang van mijn Biturbo is relatief goed zodat een extra turbo mijns inzien te verwaarlozen is. Let op: de engineers van BMW zullen hier wel het nodige onderzoek naar gedaan hebben en het zal wel met een reden zijn.

Puur qua zicht vond ik het leuk dat bij de 550d, de rijhoogte wat lager is of bij mijn Alpina. the 'gab' tussen de band en carrosserie vind ik persoonlijk wat te hoog.

ps: ondertussen is mijn totaal verbruik gezakt naar 9.9l/100km  ^-^