Auteur Topic:  2017 - F20 - 116d ED - Mineral Grau  (gelezen 612 keer)

Offline DDVL

• Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
2017 - F20 - 116d ED - Mineral Grau
« Gepost op: 26 april 2017, 21:12:10 »
Dag allen,

Na een tijd rondgereden te hebben met een pre-facelift 2007 Volvo V50 1.6D, heb ik besloten een nieuwe wagen aan te schaffen (zie mijn introductietopic - http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=63705- voor het verhaal hierachter). Het is een F20 geworden  :clap:

Meer bepaald de 116d Efficient Dynamics. Als enige eis had ik qua motorisatie een diesel met minstens 110PK en 6 versnellingen (doe redelijk wat autostrade). De 116d ED biedt voor mij een goede balans tussen minimaal vermogen/koppel en taks/verzekering (jonge bestuurder). Bij de volgende maakt dat heel waarschijnlijk wat minder uit en gaan we voor iets zwaarder  :greddy:

Kleur is Mineral Grau met het lederen Oyster/Dakota Schwarz interieur  :exited:

Specs:
Selectie COP relevante auto's
HYDRO-BESTURING-SERVOTRONIC
Extra pakket EU-specifiek
Multifunctie v stuurwiel
Sportstuurwiel leder
BMW LM velg V-spaak 378
Bandenspanningsweergave
Bandenreparatieset
Vloermat velours
Binnenspiegel, automatisch dimmend
Opbergpakket
Stoelverwarming bestuurder/passagier
Verschuifbare armsteun voor
Park Distance Control (PDC), achter
Mistlamp
Regensensor
Automatische airco
Snelheidsregeling met remfunctie
Hoofdsteunen achter klapbaar
Navigatiesysteem Business
Area-Code 2 voor DVD
Intelligente noodoproep
Teleservices
Handsfree-set met USB-aansluiting
BMW Repair inclusief
Modell Advantage
Taal Nederlands
Boorddocumentatie Nederlands
Dummy-SALAPA
Koelmiddel R1234yf
Autom. vergrendeling bij wegrijden

Dus niets te zot qua opties.. Het enige dat ik misschien toch wel had willen hebben was het spiegelpakket..

Besteld eind februari, vorige week gaan ophalen bij de dealer :thumbsup: Wat foto's in de bijlage (enkel GSM foto's :-\). Heb er nu een paar 100 km mee gereden, en heb nu dus een idee van hoe de wagen rijdt! (heb er wel een testrit mee gedaan voor dat ik de bestelling plaatste). Ben zeer tevreden van de wegligging en algemeen comfort tijdens het rijden. Ik kom van een enorm lawaaierige Franse PSA dieselmotor, dus deze veel stillere variant is een verademing tijdens het rijden. Zeker op de autostrade! De motor is net krachtig genoeg om vlot mee rond te rijden, maar is te zwak om in 6de versnelling op de autostrade echt iets te doen. De 118d lijkt mij hier dan net iets geschikter voor. De eco-pro modus is vrij nutteloos voor de secundaire wegen, OK voor op autostrade (kreeg zelfs als tip van de dealer om de wagen altijd op comfort/sport te zetten bij vertrekken, om vlot weg/kruispunt te kunnen oversteken). Navigatie (en iDrive in het algemeen) werkt zeer vlot en is erg responsief. Het eerder kleine standaardscherm is dankzij de hoge resolutie toch erg bruikbaar. Standaard geluidsinstallatie is OK, maar komt wat beperkt over bij het afspelen van muziek via GSM/iPod (en dus geen radio waarbij de muziek anders ge-equalized is). Leuke extra is dat de wagen standaard met hill assist komt, en vooral dat de ruitenwissers eerst sproeien en dan pas vegen (veel minder droogvegen met krassen als gevolg! - kleine details, maar wel erg geapprecieerd). Aanpassingen staan niet echt op de planning, maar misschie nwel een leuke tweede set velgen voor in de winter (ik werk in Luxemburg, dus november - april is verplicht winterbanden).

Offline Draje

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
    • BelleVue
Re: 2017 - F20 - 116d ED - Mineral Grau
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2017, 21:39:07 »
Mooi interieur  :bow:

Proficiat met de aankoop  :thumbsup:
E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD - E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD -  E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD
F650 GS - GSF 650

Offline lazer

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2017, 21:22:57 »
Mooie kleur,hopelijk veel veilige km's ermee  :thumbsup:

Offline HastaLaVista

• Warming Up
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2017, 22:20:37 »
Knappe wagen! Altijd al fan geweest van beige interieur  :thumbsup:

Offline DDVL

• Warming Up
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2017, 17:48:23 »
Bedankt allen!  :thumbsup: De eerste 1000km zitten erop, nog steeds zeer tevreden :clap: Merk het ook in mijn portefeuille, merkelijk lager verbruik dan de vorige wagen!

Offline gfk807

• World Champion
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2017, 21:51:57 »
Veel rijplezier met deze knappe Mineral Grau F20  :thumbsup:

Offline DDVL

• Warming Up
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2017, 14:06:33 »
Ziezo, de eerste 10.000km zitten erop! :gayfight: Heb de wagen in verschillende weersomstandigheden, wegdekken etc kunnen "ontdekken" en beleven. Mijn indrukken:

- In EcoPro stand kan ik (volgens de boordcomputer) per volle tank 30km meer rijden, wat neerkomt op 60km per maand. Dat is dus ongeveer 700km per jaar, minder dan 1 volle tank. Daarvoor is het dus niet de moeite eerlijk gezegd om bewust in EcoPro rond te tuffen, wel natuurlijk als je de wagen inschrijft.. EcoPro is echter wel voldoende voor me voor mijn woon-werkverkeer. Autostrade is Sport het aangenaamste rijden! Mijn gemiddeld werkelijk verbuik ligt rond de 4L/100km. Merkbaar aan de pomp! (ook al tank ik in Luxemburg  :razz:). De 116pk icm het koppel is voor deze wagen voldoende om vlot rond te rijden. Meer is leuker natuurlijk, maar voor mij eigenlijk niet nodig (al blijft de 535d van een familielid toch ook leuk om mee te versnellen  :drool:)

- De eerste versnelling is merkelijk langer dan bij andere manuele wagens waar ik al mee gereden heb. Blijft toch wat contra-intuitief, ik moet me inhouden om niet te snel naar 2de te schakelen (waarbij toerental echt te fel terugvalt indien je te snel schakelt).

- De koppeling is lekker zwaar (beetje overkill voor mijn  motorisatie), maar toch wel wat ambetant bij file en parkeren (als je wat moet manoevreuren voel je dat in je kuit). Ook is de travel van de pedaal vrij lang (en dit is iets bij alle nieuwe modellen dacht ik - veel mensen veranderen dan ook hun pedaal/mechanisme).

- De motor wat revven ("blipping the throttle") bij terugschakelen van 4de naar 3de versnelling (90/70km/h buiten bebouwde kom naar 50km/h binnen bebouwde kom) is nodig, vrij grote sprong tussen deze versnellingen. In feite niet nodig (koppeling wat laten slippen), maar een te groot toerentalverschil tussen aangedreven as en motor is minder leuk qua slijtage, schokgolven in de transmissie en kans op blokkeren van achterwielen. En de koppeling laten slippen is imo wat onnozel als je gewoon de toerentallen beter kan laten matchen. Veiligheid (zie eerder) primeert bij mij toch wel boven de 0.01g verbruikte diesel om in vrijloop even te revven.

- De ophanging is zeer leuk: sportief genoeg om de wagen op de baan te houden, ook in mijn woon-werkverkeer Ardennen bochtjes  >:D Ook comfortabel genoeg voor de rommel wegen die ons land rijk is!

- Remmen: ook uitstekend, goede pedal feel

- Interieur lawaai: dik in orde, geen last van kraakjes etc. Band/wegdek geluid ook goed.

- Geluidsinstallatie: hier ben ik dom geweest, ik had toch wel minstens de HiFi optie moeten nemen. Standaard geluidsinstallatie is pover. Dat doe ik zeker anders bij de volgende. Kwaliteit is OK, maar is bijv. minder dan die in de Swift van mijn moeder of 12 jaar oude Ibiza van mijn vriendin..

- Beige/zwart lederen interieur: blijf ik leuk vinden, echte meerwaarde vind ik. Ook geen last van een vuile zetel (ik draag nooit jeans, en jeans blijkt consequent kleur af te geven op een bleke bekleding). Idem voor de verwarmde zetels, heb ik in april nog goed gebruik van kunnen maken (Luxemburg heeft echt slecht weer  :thumbdwn:).

Dus samenvattend: ben heel tevreden van de wagen, en ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb  :thumbsup: :clap:

Wat ik heb geleerd voor de volgende: automatische versnellingsbak (was geen optie voor de 116d ED, wel voor de gewone 116d meen ik mij te herinneren), betere geluidsinstallatie en het spiegelpakket! (ik parkeer soms langs steenweg en dan klap je best je spiegels in - een druk op de knop maakt dit weer wat eenvoudiger).

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2017, 14:19:33 »
Heeft die geen rev-matching :iono:?De Mini F56 One D van mijn lief en alsook een 318d GT waar ik als vervangwagen mee gereden heb hadden dat toch allebei.

Offline DDVL

• Warming Up
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2017, 15:54:22 »
Heeft die geen rev-matching :iono:?De Mini F56 One D van mijn lief en alsook een 318d GT waar ik als vervangwagen mee gereden heb hadden dat toch allebei.
Ik had geen idee dat dat zelfs bestond  :wow: Lijkt erop dat het inderdaad ook standaard zou zijn op de 1 reeks, maar geen idee of het dat ook op de ED is? Kan me inbeelden dat dit niet past in het "efficient" zijn (zijnde in vrijloop gas geven). Ik zal het eens testen in Comfort of Sport! Maakt voor mij weinig uit, want rev matching is altijd al een automatisme geweest voor mij bij terugschakelen. Al ging mijn rij-instructrice hier destijds niet mee akkoord, en vond zij dat de koppeling net bedoeld is om deze te laten slippen. Geen idee of ze verborgen afspraken had met de garages  :toofunny: De koppeling van de rijschool wagen was in ieder geval ver heen, en die slipte toch sowieso.

Weer wat bijgeleerd, bedankt!

EDIT: nope, geen rev-matching!
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2017, 18:57:04 door DDVL »