Auteur Topic:  DIY - E61 - Thermostaat vervangen  (gelezen 3400 keer)

Offline Whisper

• Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
DIY - E61 - Thermostaat vervangen
« Gepost op: 2 maart 2013, 18:01:21 »
Zo hier gaan we dan...
Als je kan beschikken over een brug, doen, want dat maakt het werk iets makkelijker.

Even tussendoor: vervang eerst de EGR thermostaat.
Hiervoor moet je enkel punt 3, 8 en 9a doen. Als je dan de darm naar de EGR thermostaat los hebt, hoef je maar de twee bouten van die thermostaat los te draaien en een nieuwe plaatsen (nieuwe O-ring best meebestellen). Vang het beetje koelvloeistof dat eruit komt op in een klein bakje.
Vul dan deze koelvloeistof terug bij en ga dan eerst testrijden. Indien de motor op temperatuur komt is het probleem opgelost.
Indien niet... De hele DIY doen hé  ;D

1. Vuldop koelvloeistof losdraaien.
2. Voorste bodemplaat verwijderen en rood aflaatkraantje openen. Vang de koelvloeistof op in een emmer. Als hij leeggelopen is, draai dan de stop meteen terug goed dicht.

3. Motor afdekplaat afnemen door de vijf inbusbouten los te draaien (gele pijlen).

4. Daarna moet de frontafdekplaat afgenomen worden door de tien torxbouten los te draaien (gele pijlen). Los de kabels van de sluitingen van de motorkap uit hun plastic klemmen en leg de plaat uit de weg.

5. Vervolgens de plastic afdekkap van de radiator en ventilator afnemen door de vijf torx schroeven los te draaien (gele pijlen).

6. Stekker van de ventilator losmaken

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2013, 11:33:44 door MaasMaster »
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...

Gun control means: using BOTH hands.

The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
Re: DIY - E61 - Thermostaat vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2013, 18:02:40 »
7. Darm onderaan ventilator uit de plastic klemmen losmaken.

8. Dikke darm vooraan de EGR-klep los maken. Daarna kan je de ventilator uit zijn ligplaats omhoog heffen.

9. Nu zijn er een aantal zaken die los moeten komen:
    a. ringklem van het darmpje van de EGR-thermostaat losmaken (rode pijl)
    b. ringklemmen van de buis naar de EGR-klep losmaken en buis wegnemen (gele pijlen)
    c. ringklem onderaan EGR-koeler losmaken en darm losmaken (groene pijl)

10. Nu moet de EGR-koeler afgenomen worden. Deze zit vast met drie inbusbouten (gele pijlen) en twee torxbouten. Om aan de twee torxbouten te geraken kan je best de zwarte buis naar de luchtfilter losmaken (rode pijlen) en beetje opzij duwen.

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2013, 11:34:25 door MaasMaster »
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...

The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2013, 18:03:27 »
11. Wees nu heel voorzichtig!! Zie dat je de bouten (gele pijlen) vasthoudt en niet laat vallen want dan heb je een probleem!

12. Nu zie je de thermostaat zitten. Maak eerst de twee darmen los door de klemmen uit te trekken (gele pijlen). Daarna kan je de vier bouten losmaken waarmee de thermostaat vast zit (rode pijlen).

12. Hier zie je de ligplaats van de thermostaat. Ik heb de randen zuiver gemaakt met een scheermesje en een doek.

De nieuwe thermostaat inbouwen in in omgekeerde volgorde alles terug ineen zetten. Daarna heb ik de opgevangen koelvloeistof door een trechter met zo een gaasfiltertje terug in het koelvloeistof bakje gegoten.
De ontluchtingschroef op de EGR-thermostaat opengedraaid tot daar koelvoeistof uitkwam. Terug beetje bijgevuld.
Dan de motor gestart en het niveau gecontroleerd.
Daarna een testrit gaan doen en terug het niveau gecontoleerd.

Dat was het. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben... :)
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2013, 11:35:07 door MaasMaster »

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2013, 18:08:20 »
Ik heb ook in deze post de DIY als PDF bijgevoegd, voor zij die het willen printen en bij zich leggen als ze het zelf gaan doen  ;)

Helaas heb ik weer pech... Het probleem van de temperatuur is niet opgelost en de EGR-thermostaat is waarschijnlijk nog de boosdoener...
Die zal dus ook vervangen moeten worden... Daarvoor moet gelukkig niet zoveel losgemaakt worden.

« Laatst bewerkt op: 2 maart 2013, 18:29:49 door MaasMaster »

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2013, 21:56:04 »
Voorbeeld van een DIY.  :thumbsup:
Kus van de juf en bank vooruit.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2013, 08:29:45 »
Zeer mooie DIY. Dank U, zal binnenkort van pas komen.

Een tip voor iedereen, eerst de EGR thermostaat vervangen, tenzij je motor totaal niet meer opwarmte heeft deze de grootste invloed. Is ook veel gemakkelijker te vervangen en kost niet veel.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Gré E36

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2013, 10:05:29 »
Knappe DIY, kwam amper een maandje te laat op het net voor mezelf, maar ik ben er ook in geslaagd zonder grote problemen.

MM for president! 8)
E87/E61

Offline erq

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2013, 14:00:24 »
 :bow:

topDIY idd!

Ik zal m binnenkort ook mogen gebruiken want ook mijn thermostaat is er aan vrees ik...

Ik vraag me eigenlijk af of er nog wel E60/61's waar hij wel werkt  ;D
“That’s thirty minutes away. I’ll be there in ten.”  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2013, 14:09:41 »
Heb Bimmerstyle een PM gestuurd om hem bij de index te zetten... Zo is hij makkelijker terug te vinden  ;)

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2013, 15:53:44 »
Heb Bimmerstyle een PM gestuurd om hem bij de index te zetten... Zo is hij makkelijker terug te vinden  ;)

Nu loop je een beetje achter.
Ik heb dat werk van Bimmerstyle overgenomen, dus dat had je naar mij moeten sturen.  ;)
Maar zelfs zonder dat te sturen zou deze DIY in de lijst zijn gekomen. Hij is te goed en te nuttig om daar niet in te staan.

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2013, 15:55:17 »
Ooooh hoe lief  :gayfight:

En ja hey, heb ik niet op gelet... In de index staat nog steeds dat je Bimmerstyle een PM moet sturen  :P

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2013, 16:01:45 »
Ik zie dat niet staan hoor.  :P

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2013, 16:05:25 »
Heb de eerste post ook beetje aangepast... Int blauw  8)

Offline LodewijkV

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2013, 17:18:14 »
Weer een bangelijke DIY hé MM! ;D
Echt respect dat je de moeite doet om dat hier zo uitgebreid te posten :thumbsup:
Give a man a fish and he eats for a day, but give a man an M5 on the Nürburgring and he smiles for a lifetime.

BMW E39 M5 '99
BMW E39 525d '03
BMW E85 Z4 2.5i '04
BMW F11 520dM '11

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2013, 20:35:02 »
Super Maasmaster! Zeer mooi beschreven en gedocumenteerd.
- Signature adjusted for being outdated-

Offline postbus24

• Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2013, 10:03:38 »
Knappe DIY !  :bow:

Als ik nog even een praktische tip mag toevoegen: Gooi de ontluchtingsschroef van de oude EGR thermostaat ergens in de koffer bij het reservewiel ofzo. De mijne is van de week kapot gegaan tijdens het rijden. Daar zat een klein barstje in waardoor het koelwater eruit spoot (vermoedelijk te vast gedraaid gehad  :iono:

tip 2: de ontluchtingschroeven dus niet te vast draaien eh  ^-^
E46 318i LPG - Christine
E39 525da - Rudolph
E38 730d - Hammersley
F34 318dA - Hedwig

Offline Gré E36

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2013, 11:16:23 »
Dat is inderdaad een goede tip  :thumbsup:
E87/E61

Offline koenhen

• Pole Position
  • e61 525d 2006- my first Beemer
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2013, 22:13:13 »
interesting stuff MM  :thumbsup:
BMW e61 2006-525d.

Offline erq

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #18 Gepost op: 3 april 2013, 15:03:08 »
Idiotproof DIY !!!

Bij de mijne was de dichting van de slang tussen de thermostaat+EGR-koeler en de radiator wel serieus versleten... EN jammer genoeg niet apart te bestellen bij de BMW-dealer, dus zijn we snel even naar Imes gereden om een juiste rubber (maten 38mmX4mm).

--> Slang linksonderaan

Het was ook duidelijkzichtbaar dat de Thermostaat defect was en er hier koelmiddel gelekt had.
“That’s thirty minutes away. I’ll be there in ten.”  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da

Offline Mercedes-Man

• Nieuw
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 24 oktober 2016, 21:49:44 »
Goeden avond,
Ik ben nieuw op het forum en wilde me even voorstellen maar ik zie geen manier om dat te doen bij voorstelling?? :-\
(als iemand mij dat even kan aanwijzen, zal ik dat even doen)

Met behulp van de instructies van @MaasMaster heb ik mijn ERG thermostaat vervangen (ging heel makkelijk zo!) en de hoofdthermostaat zou bij de garage zijn vervangen maar volgens het OBC menu blijft de temperatuur tussen de 60 en 70 graden hangen..

Ik heb  een 525d E61 Mpakket uit 2006.

Nu is mijn vraag, kan er nog iets anders zijn behalve de thermostaten dat het niet bereiken van de bedrijfstemperatuur kan veroorzaken?
Ik twijfel nu of ik zelf nog n hoofd thermostaat moet bestellen en deze zelf nog een keer moet vervangen.

Daarbij is het wel zo dat mijn verwarming aan het einde van de straat al begint te verwamen en de toerenbegrenzing met 5km al op 4500 teruggelopen is (en daar blijft)..

Bij voorbaad dank.

Offline Olly

• Premium Member
  • Pole Position
« Reactie #20 Gepost op: 9 november 2017, 16:05:04 »
Lap.....kheb het ook,zitten net terug vd garage,de motor geeft maar 60ºc aan,en heb direct de thermostaat gekocht en zal hem maandag steken,zal deze diy maar eens afprinten denk ik..... :thinking: wish me Good luck
bmw e36 316i sold - bmw e36 318is sold - bmw e39 535i sold - bmw e36 318i cabrio sold - bmw e39 530d m pack sold - BMW e61 523i m-pack sold - BMW e61 520d m-pack daily

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 13 november 2017, 16:33:47 »
Lap.....kheb het ook,zitten net terug vd garage,de motor geeft maar 60ºc aan,en heb direct de thermostaat gekocht en zal hem maandag steken,zal deze diy maar eens afprinten denk ik..... :thinking: wish me Good luck
Vervang zeker ineens de EGR thermostaat zoals de DIY vermeld. Deze gaat waarschijnlijk de grote boosdoener zijn.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Olly

• Premium Member
  • Pole Position
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2017, 20:13:26 »
Vervang zeker ineens de EGR thermostaat zoals de DIY vermeld. Deze gaat waarschijnlijk de grote boosdoener zijn.
heb idd de gewone thermostaat en de egr vervangen maar denk dat het iets anders is dan dat :thinking: pffff krijg het op mn heupen daarvan....heb al 3 verschillende meningen gehoord het scheelt maar 2 streepjes minder,2 weken geleden had ik er maar 4 op mn toerenteller staan pfffff
bmw e36 316i sold - bmw e36 318is sold - bmw e39 535i sold - bmw e36 318i cabrio sold - bmw e39 530d m pack sold - BMW e61 523i m-pack sold - BMW e61 520d m-pack daily

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #23 Gepost op: 13 november 2017, 20:18:06 »
heb idd de gewone thermostaat en de egr vervangen maar denk dat het iets anders is dan dat :thinking: pffff krijg het op mn heupen daarvan....heb al 3 verschillende meningen gehoord het scheelt maar 2 streepjes minder,2 weken geleden had ik er maar 4 op mn toerenteller staan pfffff
Meer is er niet.
Zet de temperatuur eens op geheime menuutje, dan kan je echt checken.
Duurt wel langer om op te warmen dan vorige week met deze buiten temperaturen. Heb je lang genoeg gereden ?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Olly

• Premium Member
  • Pole Position
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2017, 21:31:17 »
Meer is er niet.
Zet de temperatuur eens op geheime menuutje, dan kan je echt checken.
Duurt wel langer om op te warmen dan vorige week met deze buiten temperaturen. Heb je lang genoeg gereden ?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
een rit van Nieuwpoort naar Brugge.... Zal morgens nog eens de motorkap opentrekken en alles eens checken :iono: