Auteur Topic:  [ALG] Heeft het sterretje dat op de BMW banden staat ECHT belang ?  (gelezen 77376 keer)

Offline kraftbayer

• Trade Count: (+7)
  • Crashed!
Re: [ALG] Heeft het sterretje dat op de BMW banden staat ECHT belang ?
« Reactie #360 Gepost op: 28 februari 2022, 18:41:39 »
Dat vind ik een mooie bijdrage.
Want het is altijd al een hekel punt geweest over wel of niet "sterbanden"
Ik heb daar zelf vroeger ook al een hoop bijdragen over geschreven welk belang ze hebben maar niet iedereen was mee omdat ze de praktijkervaring niet hadden.
Nu er veel meer x Drive modellen zijn bij BMW ben ik ook blij dat er nog mensen zijn die een duidelijke uitleg geven en die ook de praktijk kennen.
Er zijn al genoeg X Drive stukgegaan door besparingen op banden of foute bandematen.
En als je dan bij BMW gaat aankloppen voor garantie dan geven die niet thuis.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline Goover

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
« Reactie #361 Gepost op: 2 augustus 2022, 16:42:14 »
Ik wil toch nog even reageren op mijn gebruikerservaring met ster banden tov non-ster.

Na een grote beurt had Profile Tire Centre de achter banden van mijn G21 vervangen met een nieuwe set Bridgestone Turanza T005 225/50 R17. Op weg naar huis op kort stuk snelweg was al duidelijk dat de auto niet lekker reed. Daarna in korte tijd 500 km+ gereden en zelfs twee de DSC gehad die op en af ingreep in een lange hoge snelheid bocht. Auto dweilde over de weg, soort van zweven. Bij korte stuur beweging op hoge snelheid zwenkte de auto nog even 3 keer door. Geen gedrag wat bij een 3 serie hoort, zeker niet de G21.

Terug naar de Bandenboer maar deze gaf aan dat er niks mis was, waren dezelfde banden als voor. Pas na een telefoontje naar BmW dealer werd ik gewezen op de ster notering. Dus toch maar eens kijken en ja hoor, oude band voor had een ster, maar de nieuwe achter niet…. Terug gebeld met de bandenboer en uitgelegd. Toen is er een nieuwe set besteld en op gelegd en nu rijdt alles weer zoals het hoort!

Was het de ster, of een productie foutje??? Ik weet het niet, maar ga er voortaan altijd op letten bij een wissel!!

PS: is een leasebak, en de initiële factuur bleek wel voor een ster band te zijn, alleen lag deze er niet onder… lijkt me een mooi verdienmodel.

Offline mega_stihl

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #362 Gepost op: 2 augustus 2022, 20:46:54 »
Ik blijf het echt raar vinden dat een wagen vierkant rijdt met high-quality banden zonder *, en met een * zijn alle problemen magischer wijze opgelost.
Maar bon it has been proven :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

Offline kraftbayer

• Trade Count: (+7)
  • Crashed!
« Reactie #363 Gepost op: 3 augustus 2022, 16:23:19 »
Ik blijf het echt raar vinden dat een wagen vierkant rijdt met high-quality banden zonder *, en met een * zijn alle problemen magischer wijze opgelost.
Maar bon it has been proven :)

Je kan daar uren over praten en discussiëren maar er zit wel degelijk verschil in de banden met of zonder "ster" codering.
Dat is al meerdere keren bewezen op X Drive modellen.
Als er ergens problemen op zaten van raar rijden of dergelijke was altijd de eerste test er banden met een "ster" aanduiding opleggen en dan zien wat het deed.
En meestal was er dan al een heel groot deel opgelost.

Maar niet iedereen is daar van overtuigd en dat mag best.

Grtn,
Kraftbayer.
BMW...Kraftbayers!

Offline mega_stihl

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #364 Gepost op: 5 augustus 2022, 10:39:14 »
Je kan daar uren over praten en discussiëren maar er zit wel degelijk verschil in de banden met of zonder "ster" codering.
Dat is al meerdere keren bewezen op X Drive modellen.
Als er ergens problemen op zaten van raar rijden of dergelijke was altijd de eerste test er banden met een "ster" aanduiding opleggen en dan zien wat het deed.
En meestal was er dan al een heel groot deel opgelost.

Maar niet iedereen is daar van overtuigd en dat mag best.

Grtn,
Kraftbayer.

Het is inderdaad al bewezen ondertussen. Er zijn in dit topic alleen al genoeg mensen die onverklaarbare problemen hadden die plots opgelost waren door de banden te vervangen door sterbanden. Dus het is geen fabeltje. Maar ik blijf het gewoon raar vinden dat een nieuwe BMW met bijvoorbeeld Michelin PS4S vierkant rijdt, maar zodra er PS4S* onder ligt al die problemen plots opgelost zijn. Het is een feit dat beide banden verschillend zijn (tyre reviews heeft beide banden ook getest onder éénzelfde auto), maar ik blijf het raar vinden dat dit ipv bijvoorbeeld "iets minder grip" gewoon onverklaarbare problemen kan geven.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci