BMW Algemeen > BMW Algemeen

 Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?

<< < (2/18) > >>

Atlantis8000:
Ik heb nu bijna 4 jaar een X5 4.0e en momenteel een 45e in bestelling. Ik probeer altijd consequent te laden en kan dit ook bij mij thuis. De wagen heeft nu 76.000 kms, waarvan 31.000 kms elektrisch gereden. Ik vind het in mijn geval dus geen fake hybride. Ik mis wel de souplesse van een 6 cylinder. Daarom nu terug voor een 45e gekozen, maar dat is persoonlijk. In mijn geval als zelfstandige, lijkt het mij een beetje "nu-of-nooit" als je nog eens een "plezante" motor wil in combinatie met een fiscaal interessante wagen. Vanaf 2023 valt de aftrekbaarheid stilaan terug voor wagens met een verbrandingsmotor (vanaf dan ingeschreven). Vanaf 2026 spreekt men nog enkel over volledig elektrische wagens... Dat is momenteel voor mij nog een no-go. Om volledig elektrisch te rijden ben ik (en misschien ook wel de infrastructuur) nog niet klaar. Vandaar dat ik nu nog eens een dikke 6 cylinder wil :-)

1) Hoe zit het met dekking van palen in BelgiŽ? Is dat een "tankkaart" voor alle palen? Of per merk van palen? Hoe lang duurt in de praktijk zo'n tankbeurt? Is er een app die laadpunten toont in BelgiŽ? --> Ik gebruik een kaart van Newmotion (ondertussen Shell geworden) en deze kaart werkt op alle palen die ik al gebruikt heb, ook in het buitenland. Heb enkel ervaring met deze kaart omdat ze gewoon altijd werkt...

2) Ik woon momenteel op het appartement. Bijladen snachts is geen optie. Ik las ergens dat auto ook tijdens rijden op benzine dan ook bijlaadt. Maar vermoedelijk is dit echt peanuts? Zo niet, hoeveel (duizenden?  ;D ) kms moet je ongeveer om deze op te laten laden? --> Wagen laadt bij tijdens het remmen of als je zelf voor de sport modus of save modus kiest. In sport en save gaat het redelijk snel, maar dan verbruik je ook meer benzine. Idealiter gebruik je uw gps, dan gaat de wagen bepalen waar hij gaat laden en waar hij elektrisch gaat rijden.

3) Stel, batterij is leeg: is je wagen dan trager dan eentje met enkel gelijkwaardige benzinemotor, omwille van het gewicht? Of is er "altijd" wat reserve, eens men kick-downt? --> Nee, want de batterij kan nooit helemaal leeg, je hebt ook nooit de volledige capaciteit ter beschikking om elektrisch te rijden.

4) Wat is het gemiddeld verbruik van een G-serie 330e? 530e? 545e? Veel forumleden rijden al met een 330e, heb ik gemerkt. --> Met de X5 zit ik nu met Corona en ritjes rond de "kerktoren" aan minder dan 3liter, maar normaal gezien zit ik rond de 7-8liter.

5) Zijn plug-ins fun to drive? --> Ik vind van wel. Zeker de 45e's. Ik rijd wel altijd ofwel elektrisch, ofwel sport. Sport modus omdat ik "zot" word van start/stop en op en afslaan van motor. Elektrisch rijden is ook gewoon "chill"...

6) Is volgeladen plug-in rijden een beetje vergelijkbaar met dieselrijden? Diesel = nM genoeg, maar bij plug-in zou vanaf eerste toer ook al direct wat nM's moeten beschikbaar zijn door elek.motor...? --> Ja, er is ook geen prestatieverschil bij mijn weten tussen een batterij die 100% vol is of bijvoorbeeld 60%. Misschien wel als je volledig elektrisch rijdt en de batterij bijna leeg is. Maar in sport modus zeker niet, en dat is ook de reden dat hij in sportmodus snel gaat bijladen heel de tijd.

Hopelijk heb je iets aan mijn informatie. Ik heb er een goede ervaring mee, maar ik ken mensen die nooit hun hybride opladen en dan klagen over allerlei batterijproblemen.
Succes met de beslissing.

Borz:

--- Citaat van: Atlantis8000 op 16 mei 2021, 11:43:30 ---Ik heb nu bijna 4 jaar een X5 4.0e en momenteel een 45e in bestelling. Ik probeer altijd consequent te laden en kan dit ook bij mij thuis. De wagen heeft nu 76.000 kms, waarvan 31.000 kms elektrisch gereden. Ik vind het in mijn geval dus geen fake hybride. Ik mis wel de souplesse van een 6 cylinder. Daarom nu terug voor een 45e gekozen, maar dat is persoonlijk. In mijn geval als zelfstandige, lijkt het mij een beetje "nu-of-nooit" als je nog eens een "plezante" motor wil in combinatie met een fiscaal interessante wagen. Vanaf 2023 valt de aftrekbaarheid stilaan terug voor wagens met een verbrandingsmotor (vanaf dan ingeschreven). Vanaf 2026 spreekt men nog enkel over volledig elektrische wagens... Dat is momenteel voor mij nog een no-go. Om volledig elektrisch te rijden ben ik (en misschien ook wel de infrastructuur) nog niet klaar. Vandaar dat ik nu nog eens een dikke 6 cylinder wil :-)

1) Hoe zit het met dekking van palen in BelgiŽ? Is dat een "tankkaart" voor alle palen? Of per merk van palen? Hoe lang duurt in de praktijk zo'n tankbeurt? Is er een app die laadpunten toont in BelgiŽ? --> Ik gebruik een kaart van Newmotion (ondertussen Shell geworden) en deze kaart werkt op alle palen die ik al gebruikt heb, ook in het buitenland. Heb enkel ervaring met deze kaart omdat ze gewoon altijd werkt...

2) Ik woon momenteel op het appartement. Bijladen snachts is geen optie. Ik las ergens dat auto ook tijdens rijden op benzine dan ook bijlaadt. Maar vermoedelijk is dit echt peanuts? Zo niet, hoeveel (duizenden?  ;D ) kms moet je ongeveer om deze op te laten laden? --> Wagen laadt bij tijdens het remmen of als je zelf voor de sport modus of save modus kiest. In sport en save gaat het redelijk snel, maar dan verbruik je ook meer benzine. Idealiter gebruik je uw gps, dan gaat de wagen bepalen waar hij gaat laden en waar hij elektrisch gaat rijden.

3) Stel, batterij is leeg: is je wagen dan trager dan eentje met enkel gelijkwaardige benzinemotor, omwille van het gewicht? Of is er "altijd" wat reserve, eens men kick-downt? --> Nee, want de batterij kan nooit helemaal leeg, je hebt ook nooit de volledige capaciteit ter beschikking om elektrisch te rijden.

4) Wat is het gemiddeld verbruik van een G-serie 330e? 530e? 545e? Veel forumleden rijden al met een 330e, heb ik gemerkt. --> Met de X5 zit ik nu met Corona en ritjes rond de "kerktoren" aan minder dan 3liter, maar normaal gezien zit ik rond de 7-8liter.

5) Zijn plug-ins fun to drive? --> Ik vind van wel. Zeker de 45e's. Ik rijd wel altijd ofwel elektrisch, ofwel sport. Sport modus omdat ik "zot" word van start/stop en op en afslaan van motor. Elektrisch rijden is ook gewoon "chill"...

6) Is volgeladen plug-in rijden een beetje vergelijkbaar met dieselrijden? Diesel = nM genoeg, maar bij plug-in zou vanaf eerste toer ook al direct wat nM's moeten beschikbaar zijn door elek.motor...? --> Ja, er is ook geen prestatieverschil bij mijn weten tussen een batterij die 100% vol is of bijvoorbeeld 60%. Misschien wel als je volledig elektrisch rijdt en de batterij bijna leeg is. Maar in sport modus zeker niet, en dat is ook de reden dat hij in sportmodus snel gaat bijladen heel de tijd.

Hopelijk heb je iets aan mijn informatie. Ik heb er een goede ervaring mee, maar ik ken mensen die nooit hun hybride opladen en dan klagen over allerlei batterijproblemen.
Succes met de beslissing.

--- Einde van citaat ---

Bedankt!  :bow:

Klinkt bemoedigend  :clap:

Iemand nog een aanvulling?
Of andere ervaring?

BIG charlie:

--- Citaat van: Borz op 15 mei 2021, 23:16:55 ---
5) Zijn plug-ins fun to drive?

6) Is volgeladen plug-in rijden een beetje vergelijkbaar met dieselrijden? Diesel = nM genoeg, maar bij plug-in zou vanaf eerste toer ook al direct wat nM's moeten beschikbaar zijn door elek.motor...?



--- Einde van citaat ---
Het meeste wat atlantis8000 aanhaalt kan ik beamen.
Enkel met een "tankkaart" heb ik geen ervaring, ik laad mijn wagen thuis op of tijdens het rijden.
Een plug-in is zeker fun to drive, ook al heb ik volgens velen op dit forum geen "echte bmw" >:D
Het vermogen is, als je dit wil, direct vanaf begin beschikbaar wat het toch wel een snedige wagen maakt.
Zeker zoals bij mijn model het vermogen over de 4 wielen wordt vrijgegeven met zo goed als geen gripverles.
Ik kan perfect vergelijken aangezien mijn vorige wagen een getunede diesel was in exact hetzelfde model.
De plug-in is hierbij zowiezo de leukere wagen om te rijden.
Je kan idd zeer zuinig rijden als je wil, zeker als je uw route ingeeft via de gps (de ideale combinatie benzine/electrisch regelt de wagen dan zelf).
Ikzef gebruik de auto niet als een "groene jongen" maar laat hem wel regelmatig werken waarbij ik kan genieten van het samenspel van de technieken.
Ikzelf zou niet twijfelen in uw geval. :thumbsup:
Veel denkgenot nog   8)

Datake:
ga gewoon eens testrijden met een 330e... ?

Borz:

--- Citaat van: BIG charlie op 16 mei 2021, 14:26:04 ---Het meeste wat atlantis8000 aanhaalt kan ik beamen.
Enkel met een "tankkaart" heb ik geen ervaring, ik laad mijn wagen thuis op of tijdens het rijden.
Een plug-in is zeker fun to drive, ook al heb ik volgens velen op dit forum geen "echte bmw" >:D
Het vermogen is, als je dit wil, direct vanaf begin beschikbaar wat het toch wel een snedige wagen maakt.
Zeker zoals bij mijn model het vermogen over de 4 wielen wordt vrijgegeven met zo goed als geen gripverles.
Ik kan perfect vergelijken aangezien mijn vorige wagen een getunede diesel was in exact hetzelfde model.
De plug-in is hierbij zowiezo de leukere wagen om te rijden.
Je kan idd zeer zuinig rijden als je wil, zeker als je uw route ingeeft via de gps (de ideale combinatie benzine/electrisch regelt de wagen dan zelf).
Ikzef gebruik de auto niet als een "groene jongen" maar laat hem wel regelmatig werken waarbij ik kan genieten van het samenspel van de technieken.
Ikzelf zou niet twijfelen in uw geval. :thumbsup:
Veel denkgenot nog   8)

--- Einde van citaat ---

Straffe uitspraak, niet verwacht  :wow:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie