BMW Algemeen > BMW Algemeen

Plug-in hybrides: hoe zit het ermee?

(1/18) > >>

Borz:
Na misstap wegens beperkt leasebudget richting Audi gemaakt te hebben is het op het einde van het jaar eindelijk terug zover, ik mag een nieuwe leasewagen kiezen  :clap:
Simulatie in leasetool leerde mij onlangs dat fiscus totaal niet wilt dat wij nog met een diesel rondrijden. Een BMW 330d is net haalbaar, maar dan is het elke dag brood met chocopasta (niet Nutella) en da's dan misschien teveel van het goede. Dit allemaal beperkt mijn keuze bijna automatisch tot plug-ins.... waar ik totaal geen ervaring mee heb.
Vandaar heb ik een paar "domme" vragen, die jullie hopelijk van antwoord kunnen voorzien   :)

1) Hoe zit het met dekking van palen in BelgiŽ? Is dat een "tankkaart" voor alle palen? Of per merk van palen? Hoe lang duurt in de praktijk zo'n tankbeurt? Is er een app die laadpunten toont in BelgiŽ?

2) Ik woon momenteel op het appartement. Bijladen snachts is geen optie. Ik las ergens dat auto ook tijdens rijden op benzine dan ook bijlaadt. Maar vermoedelijk is dit echt peanuts? Zo niet, hoeveel (duizenden?  ;D ) kms moet je ongeveer om deze op te laten laden?

3) Stel, batterij is leeg: is je wagen dan trager dan eentje met enkel gelijkwaardige benzinemotor, omwille van het gewicht? Of is er "altijd" wat reserve, eens men kick-downt?

4) Wat is het gemiddeld verbruik van een G-serie 330e? 530e? 545e? Veel forumleden rijden al met een 330e, heb ik gemerkt.

5) Zijn plug-ins fun to drive?

6) Is volgeladen plug-in rijden een beetje vergelijkbaar met dieselrijden? Diesel = nM genoeg, maar bij plug-in zou vanaf eerste toer ook al direct wat nM's moeten beschikbaar zijn door elek.motor...?

Alvast dank voor jullie feedback.  :bow: :bow: :bow:
Hopelijk zal deze topic ook voor andere newbies dan ook nuttig zijn, met dat opkomende plug-ins en EV-gedoe

ragnor:
Zelf heb ik geen plug-in hybride wegens net buiten mijn budget, maar ik heb er destijds wel ook wat rond opgezocht.

Wat laadmogelijkheden betreft geeft egear.be een overzicht dat af en toe wordt bijgewerkt. https://www.egear.be/laadpalen-belgie/

Volgens wat ik begrepen heb rijdt een plug-in hybride, wanneer de batterij leeg is, net zoals een gewone hybride; met de juiste rijstijl zeer zuinig, met de verkeerde rijstijl gewoon een zware auto. Maar ik ga verdere commentaar overlaten aan mensen die er effectief eentje hebben.

HeavyD:
Ik denk dat het mijn eerste en laatste plugin zal zijn. Als de overheid gaat doen wat ze zeggen enkel EV's fiscaal aftrekbaar maken dan zal ik binnen een jaar of 5 wel terug een diesel kopen. Geen 100% elektrische brol als eerste wagen thuis.

Spijtig want het rijdt wel goed en je hebt de zekerheid van een motor. En ik rij 95% van de tijd puur elektrisch. Laatste tankbeurt was september 2020 en de tank is momenteel half. Maar als de overheid wil dat ik terug met een diesel ga rijden zal ik dat wel doen in de toekomst  >:D

Tom86:

--- Citaat van: HeavyD op 16 mei 2021, 10:24:12 ---Ik denk dat het mijn eerste en laatste plugin zal zijn. Als de overheid gaat doen wat ze zeggen enkel EV's fiscaal aftrekbaar maken dan zal ik binnen een jaar of 5 wel terug een diesel kopen. Geen 100% elektrische brol als eerste wagen thuis.

Spijtig want het rijdt wel goed en je hebt de zekerheid van een motor. En ik rij 95% van de tijd puur elektrisch. Laatste tankbeurt was september 2020 en de tank is momenteel half. Maar als de overheid wil dat ik terug met een diesel ga rijden zal ik dat wel doen in de toekomst  >:D

--- Einde van citaat ---

Nu spreek je jezelf toch wat tegen, je vind een EV elektrische brol, maar met de hybride rij je 95% elektrisch.
Snap de afbreuk dan niet zo goed?
Als je de totaalsom maakt en je kan de wagen thuis opladen, dan is het wel serieus goedkoper rijden aan de huidige elektriciteitsprijzen.

HeavyD:
Als grote primaire wagen waar ook al eens grote afstanden mee gedaan wordt wil ik geen EV. Als de plugin hybride niet meer interessant is zal het terug een diesel worden.
Trouwens een SUV als een X5 volledig elektrisch en ook nog praktisch, dat wil ik toch eerst eens zien.

Elektricteit wordt de nieuwe melkkoe dus de tijd van goedkoop is voorbij.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie