Auteur Topic: [E8X] N47 slaat niet meer aan  (gelezen 783 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PhilipV

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
[E8X] N47 slaat niet meer aan
« Gepost op: 12 januari 2018, 22:52:48 »
Hoi,

Enkele weken geleden merkte ik een verbrande oliegeur op wanneer ik stationair stond te draaien na wat gassen. Olielek dus. Het vermoeden ging naar het kleppendeksel omdat er tussen de injectoren redelijk wat olie lag te sudderen.

Deze maandag de wagen binnengedaan en inderdaad, kleppendekseldichting.

Alle nodige dingetjes vervangen en gedaan, donderdag kreeg ik telefoon dat ik de wagen terug mocht ophalen.
Op het eerste zicht zag alles er netjes uit en kon ik vertrekken. Nog geen uur later was ik aan het uitbollen en wou ik terug gas geven: opeens niets meer. Ik duw de koppeling in en de motor valt dood.
De starter gaat rond maar de motor slaat dus gewoon niet meer aan. 2u later stond de wagen terug bij diezelfde garage, er waren geen techniekers meer daar dus ze gingen er vrijdag direct naar kijken.
Vandaag, vrijdag, krijg ik dus telefoon met het verhaal dat de injectoren geen signaal meer ontvangen van de DDE. Draadbreuk hebben ze al uitgesloten en de raildruk zit gewoon goed. De volgende stap voor de garage was terug standaard software op de DDE te zetten en anders zelfs mogelijk de DDE te vervangen. Nu heb ik nog niets gehoord van mogelijke reden dat de DDE niet meer aanstuurt maar sinds de injectoren en alle toebehoren gedemonteerd zijn geweest voor het kleppendeksel, en ik vermoed (dit kan ik helaas niet met zekerheid zeggen) dat de batterij enkele dagen afgekoppeld is geweest denk ik dat er ergens iets is fout gegaan met het monteren/demonteren.

Nu ken ik er ook niet genoeg van om hier zekerheid over te bieden en ik geef graag eerst de garage de kans om het netjes op te lossen. Doch heb ik net gezien dat een nieuwe DDE alleen al 1200Ä kost en hier wil ik dus liever niet voor opdraaien.

Iemand hier die iets soortgelijk heeft meegemaakt of een gedacht heeft wat de oorzaak kan zijn? :iono:

Bedankt alvast!  :thumbsup:
Pug 205 1.4XS: Sold
MG ZR: Sold
Golf MKII: oldie/weekend
E46 320D PFL: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=36358.0 > scrapped
E36 325i tracktoy: STILL under construction
E82 120D: Daily http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61273.#

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4655
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 12:46:52 »
Is het een 18d of 20d (bosch of piezo injectoren)?
Om het kleppenseksel te kunnen demonteren, moeten de injectoren eruit. Mss zijn ze de koperen afdichtringen onder de injecteurs vergeten, waardoor er niet voldoende compressie meer is?
Welke foutmeldingen geeft hij? Mss nokkenassensor niet goed ingeplugd (zit ook int kleppendeksel)

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1417
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 15:19:40 »
Een kleppendeksel dat lekt, komt toch maar sporadisch voor? Niet dat het niet kan, maar er zijn nog mogelijkheden. Keken ze al eens naar de Carterventilatie? Als het daar mis gaat, kan je ook allerlei onzin voor hebben. Of een verstuiver die aan de retour verliest waardoor alles vettig staat, kan ook. Of een lek spruitstuk, dan krijg je ook olie vanuit de inlaat (heeft elke modernere diesel min of meer) die langs het spruitstuk via dichtingen naar buiten komt. Ik weet niet waar je heen gaat, maar bij een auto5 of Midas (sorry alvast aan het gelijknamige forumlid hier) gaan ze dat allemaal niet weten.

Uitlezen is sowieso de boodschap! Als ze dat al niet deden, vraag ik me af waar ze mee bezig zijn.

Offline PhilipV

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2018, 15:56:13 »
Is het een 18d of 20d (bosch of piezo injectoren)?
Om het kleppenseksel te kunnen demonteren, moeten de injectoren eruit. Mss zijn ze de koperen afdichtringen onder de injecteurs vergeten, waardoor er niet voldoende compressie meer is?
Welke foutmeldingen geeft hij? Mss nokkenassensor niet goed ingeplugd (zit ook int kleppendeksel)
Het is een 120D. Het gekke is dat de wagen een klein uurtje gereden heeft zoals hij zou moeten, volle vermogen geen rare geuren of geluiden,.. Opeens deed hij dus niets meer. Toen ik aan de kant stond heb ik snel even de carly adapter eraan gehangen en gaf hij iets aan van injectoren en gaspositiesensor (beter een print genomen, stom geweest).
Pug 205 1.4XS: Sold
MG ZR: Sold
Golf MKII: oldie/weekend
E46 320D PFL: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=36358.0 > scrapped
E36 325i tracktoy: STILL under construction
E82 120D: Daily http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61273.#

Offline PhilipV

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2018, 15:58:38 »
Een kleppendeksel dat lekt, komt toch maar sporadisch voor? Niet dat het niet kan, maar er zijn nog mogelijkheden. Keken ze al eens naar de Carterventilatie? Als het daar mis gaat, kan je ook allerlei onzin voor hebben. Of een verstuiver die aan de retour verliest waardoor alles vettig staat, kan ook. Of een lek spruitstuk, dan krijg je ook olie vanuit de inlaat (heeft elke modernere diesel min of meer) die langs het spruitstuk via dichtingen naar buiten komt. Ik weet niet waar je heen gaat, maar bij een auto5 of Midas (sorry alvast aan het gelijknamige forumlid hier) gaan ze dat allemaal niet weten.

Uitlezen is sowieso de boodschap! Als ze dat al niet deden, vraag ik me af waar ze mee bezig zijn.
De lek is alleszinds opgelost, daar ligt het probleem niet. Ze hebben hem wel degelijk uitgelezen en vandaar kwam de DDE aan het licht volgens hun. Het is een erkende BMW garage alleszinds omdat ik daar het meeste vertrouwen in heb/had.
Pug 205 1.4XS: Sold
MG ZR: Sold
Golf MKII: oldie/weekend
E46 320D PFL: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=36358.0 > scrapped
E36 325i tracktoy: STILL under construction
E82 120D: Daily http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61273.#

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1417
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2018, 18:20:52 »
Het is een 120D. Het gekke is dat de wagen een klein uurtje gereden heeft zoals hij zou moeten, volle vermogen geen rare geuren of geluiden,.. Opeens deed hij dus niets meer. Toen ik aan de kant stond heb ik snel even de carly adapter eraan gehangen en gaf hij iets aan van injectoren en gaspositiesensor (beter een print genomen, stom geweest).

de trothle position sensor zal wellicht los staan van het startprobleem?

Als Carly echter een fout aangeeft over de injectoren dan lijkt het mij toch in die richting te zoeken. Een kapotte dde wordt trouwens zelfs door ista d moeilijk herkend. Mogelijk is een voedingskabel naar de verstuivers gebroken. Men sluit dan wel een draadbreuk uit maar het is wel heel toevallig dat dat gebeurt net na dat er iemand de kleppendekselpakking verving.

Dit alles bij een officiŽle Bmw dealer? Ik zou alleszins Bornem toch eens inlichten. Al was het maar voor tussenkomst in de dde, mocht dat het alsnog zijn.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 18:24:50 door Pannenkoek »

Offline PhilipV

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2018, 01:42:15 »
de trothle position sensor zal wellicht los staan van het startprobleem?

Als Carly echter een fout aangeeft over de injectoren dan lijkt het mij toch in die richting te zoeken. Een kapotte dde wordt trouwens zelfs door ista d moeilijk herkend. Mogelijk is een voedingskabel naar de verstuivers gebroken. Men sluit dan wel een draadbreuk uit maar het is wel heel toevallig dat dat gebeurt net na dat er iemand de kleppendekselpakking verving.

Dit alles bij een officiŽle Bmw dealer? Ik zou alleszins Bornem toch eens inlichten. Al was het maar voor tussenkomst in de dde, mocht dat het alsnog zijn.

Mogelijk! Voor mij is het giswerk, ik ben niet helemaal mee met de moderne diesels jammer genoeg.

Ik vind het alleszinds allemaal vaag, vandaar ik dit topic geopend heb. Mij lijkt het ook logischer dat er ergens een stekker over het hoofd gezien is oid.

Morgen hoor ik normaal gezien meer, bedankt voor het meedenken.  :thumbsup:
Pug 205 1.4XS: Sold
MG ZR: Sold
Golf MKII: oldie/weekend
E46 320D PFL: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=36358.0 > scrapped
E36 325i tracktoy: STILL under construction
E82 120D: Daily http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61273.#

Offline PhilipV

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2018, 14:55:54 »
Vandaag telefoon: de software standaard terugzetten heeft niet geholpen. Nieuwe DDE, kost 1700Ä. Hierna heb ik een verklaring gevraagd waarom dat na eraan gewerkt is opeens de DDE de injectoren niet meer aanstuurt.

"Dat ligt aan die chiptuning". Waarna mijn antwoord was dat ik al meer dan een jaar zo rondrijd en er pas problemen ontstaan zijn nadat de injectoren en toebehoren eruit zijn geweest. Ik heb dan ook gevraagd dat de computer vervangen echt het enige is dat ze kunnen doen.
"Buiten de DDE te vervangen kunnen wij niet meer doen, een tuner kan dieper in de software geraken dan wij misschien dat hij nog wel iets meer kan."

Ik ga dus gewoon kijken of ik de wagen tot bij de chiptuner krijg en dan zien we wel verder want hier doen ze niet meer dat helpt, intussen toch maar een mailtje sturen naar Bornem om te kijken of zij er iets mee kunnen.  :iono:
Pug 205 1.4XS: Sold
MG ZR: Sold
Golf MKII: oldie/weekend
E46 320D PFL: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=36358.0 > scrapped
E36 325i tracktoy: STILL under construction
E82 120D: Daily http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61273.#

Offline PhilipV

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2018, 20:00:30 »
We hebben de wagen net afgehaald, ondertussen snel even carly er terug aan gehangen en een print genomen. Module van de gloeibougies was voor dit al defect.
Pug 205 1.4XS: Sold
MG ZR: Sold
Golf MKII: oldie/weekend
E46 320D PFL: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=36358.0 > scrapped
E36 325i tracktoy: STILL under construction
E82 120D: Daily http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61273.#

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1417
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2018, 21:27:46 »
Zou throttle actuator niet gewoon het gasklephuis kunnen zijn? Dat is dat stuk dat vlak voor de egr zit. Dat is een klep die oa de lucht compleet kan afsluiten om verschillende redenen. Als die stuk is in gesloten toestand zal die natuurlijk nooit starten. Je kan normaal gezien het klepje vanbinnen opzij bewegen. Probeer eens te starten terwijl iemand het klepje beweegt.

Start ook eens na remmenreiniger in de inlaat gespoten te hebben. Slaat die dan wel aan?

Die injector bank fout kan ook algemene vage fout zijn.

Offline PhilipV

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2018, 19:08:10 »
Mag dicht,
DDE is vervangen, hierna startte de wagen terug maar viel hij bij vol belasting uit.
Bleek een kapotte injector te zijn, vreemd omdat hij hier geen foutcode om gaf maar blij dat het is opgelost.
Pug 205 1.4XS: Sold
MG ZR: Sold
Golf MKII: oldie/weekend
E46 320D PFL: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=36358.0 > scrapped
E36 325i tracktoy: STILL under construction
E82 120D: Daily http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61273.#

Offline Phantom Five

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4570
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2018, 02:12:43 »
Mag dicht,
DDE is vervangen, hierna startte de wagen terug maar viel hij bij vol belasting uit.
Bleek een kapotte injector te zijn, vreemd omdat hij hier geen foutcode om gaf maar blij dat het is opgelost.
Dus DDE vervangen en dat was eigenlijk het probleem niet maar het probleem lag aan een kapotte injector.
Dat gij de kosten van die injector moet betalen zou ik nog normaal vinden alhoewel het ook eraan kan liggen dat in eerste instantie de injector stuk is gegaan bij de demontage ervan om de dichting van het kleppendeksel te vervangen  :iono:
Maar nu is mijn vraag: wie heeft die DDE betaald? Ik mag hopen dat gij die niet betaald hebt aangezien het probleem niet daaraan lag  ???
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline PhilipV

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: N47 slaat niet meer aan
« Reactie #12 Gepost op: 3 maart 2018, 22:56:10 »
Dus DDE vervangen en dat was eigenlijk het probleem niet maar het probleem lag aan een kapotte injector.
Dat gij de kosten van die injector moet betalen zou ik nog normaal vinden alhoewel het ook eraan kan liggen dat in eerste instantie de injector stuk is gegaan bij de demontage ervan om de dichting van het kleppendeksel te vervangen  :iono:
Maar nu is mijn vraag: wie heeft die DDE betaald? Ik mag hopen dat gij die niet betaald hebt aangezien het probleem niet daaraan lag  ???
DDE vervangen (door een occasie) omdat volgens de 2e garagist/tuner daadwerkelijk geen signaal verstuurd werd door deze naar de injectoren, of zo is het me verteld alleszinds. Helaas heb ik blijkbaar te vroeg gejuicht. Een kleine 500km verder gaf ik een stukje volgas en plots was alle vermogen terug weg, terug dood. Staat nu dus terug bij de 2e garagist. To be continued..
Pug 205 1.4XS: Sold
MG ZR: Sold
Golf MKII: oldie/weekend
E46 320D PFL: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=36358.0 > scrapped
E36 325i tracktoy: STILL under construction
E82 120D: Daily http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61273.#