Auteur Topic:  hernieuwd lid  (gelezen 534 keer)

Offline crossbytje

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
hernieuwd lid
« Gepost op: 10 januari 2018, 22:37:42 »
Goedenavond!

Mij in 2010 ooit aangemeld tijdens mijn zoektocht naar een Z4 ter vervanging van mijn toenmalige MINI, maar ondertussen eigenlijk tijd om me even opnieuw voor te stellen.
De Z is er nooit gekomen, en ik heb uiteindelijk nog tot eind 2015 met mijn MINI rondgebold. Toen zijn de motorproblemen begonnen en heb ik hem met veel pijn in het hart verkocht. Een beetje ongepland op zoek moeten gaan naar een vervanger op een moment waar ik niet goed wist wat ik precies wou. We hebben ons wat laten leiden door adviezen van vrienden en familie, en na het debacle met de MINI moest het een betrouwbare auto worden met garantie.

Eerder dat jaar hadden we al een fantastische Cayman gekocht ter vervanging van de tweede auto, het budget was dus relatief beperkt voor de MINI-vervanger. Uiteindelijk bij een Mazda 3 beland, 2.0 120pk, demo/showroomauto met 30 km op de teller, full option (of wat daarvoor moet doorgaan bij de Aziaat).
3 jaar garantie op die auto, en ondertussen ook een hoop ergernissen gehad. 11 keer binnen bij de dealer om niet-meer-inklappende spiegels te vervangen, evenveel keer voor de autoradio die geen voorkeurszenders neemt. Een inspecteur van de invoerder is langsgeweest en het verdict was dat de radio inderdaad slecht ontworpen is, maar werkt zoals hij af fabriek hoort te werken. Verder doen ze er dus niks aan. (Dagelijks Kortrijk-Gent, en enkel ruis op de voorkeurszenders is echt niet aangenaam!) Ondertussen ook al eens moeten laten slepen voor een probleem met de bobijnen. Bovendien zuipt ie ook 8 liter in plaats van de beloofde 5,1 en is onze Porsche zelfs zuiniger op de snelweg. Probleemvrij is die Mazda dus zeker ook niet.

Anyway, ik heb het gehad en de Mazda moet buiten. Het was een (dure) miskoop met een hoog wannabe premium-gehalte die zijn beloftes niet kan waarmaken.
Omdat ik nu meer tijd heb (gehad) om na te denken over een opvolger, weet ik ook meer wat ik wil. Ik heb een ganse tijd zitten uitkijken naar een A7 biturbo, maar uiteindelijk toch beslist dat iets bescheidener eigenlijk een rationelere keuze is op dit moment. Omdat ik dan ook niet in een bijna-A7 wil rijden met magere motor moest het dan ook iets helemaal anders worden en ben ik bij een 1 reeks van de 2e generatie aanbeland. Het is het "budget" compromis dat niet als compromis hoeft aan te voelen.

Ik ben nog een beetje in twijfel, maar ik denk dat ik een dikke diesel wil, minstens de 120d maar liever nog de 125d. Wat me een klein beetje zorgen baart is wat diesel in de toekomst gaat doen, krijg ik zo'n auto binnen hier en een jaar of 4-5 nog wel verkocht? Moet ik dan misschien eerder kijken naar een 125i, of ga ik het koppel van de diesel dan missen (en toch weer vaker aan de pomp staan (met de Mazda elke 400km))?

Liefst zou ik er ene kopen met 4 jaar Premium Selection garantie, wanneer de volgende ronde van deze actie zich voordoet. Echter is het aanbod in BelgiŽ erg beperkt (momenteel geen enkele PS 125 d of i online, op autoscout zijn er ook geen 10 te vinden (zonder garantie dan zelfs)) en bovendien dan nog vaak aan de dure kant. De PS verkoper hier in de buurt ziet blijkbaar wel meer dan wat er op de officiŽle website staat, maar komt met mijn wensen ook niet bij wagens onder 27,5k terecht.
Ik heb er een dikke 20k voor over, en in Duitsland is dit zeker doenbaar, met PS of EuroPlus garantie. Nu lees ik dat garantiegevallen met Duitse invoerwagens nogal wat rompslomp vereisen, en als het kan wil ik dat dus eigenlijk liever vermijden.

Ik heb qua waardevastheid nog even naar een M135i gekeken, maar met een 3 liter zitten we budgettair en fiscaal dan eigenlijk gewoon opnieuw in A7 vaarwater en dan kan ik evengoed voor die vette bak gaan. Voor de rijsensaties hebben nog altijd die andere sportieve, lichte, achterwielaangedreven auto met fantastische soundtrack staan.

Ik hou de sites in de gaten en wacht de volgende '4 jaar'-actie af. Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag!

Ter info mijn wensenlijstje voor de eend:
- automatische bak
- navi pro
- cruise control (dat dit geen standaarduitrusting is verbaast me wel enorm!)
- M sport pakketje
- liefst een witte, maar andere kleuren kunnen ook (maar geen felblauw of oranje)
- sportzetels (liefst leer)

Voor de rest zijn de auto's die hieraan voldoen meestal wel goed uitgerust
2008 R56 Cooper D - Pepper White - SOLD
2008 987 Cayman 2.7 - Meteor Grey
2017 F20 120dAS M-Sport - Alpinweiss

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
Re: hernieuwd lid
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2018, 01:24:29 »
Welkom terug hier op BB  :thumbsup:
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2018, 05:34:16 »
Welkom terug :thumbsup:

Offline Hyy

• Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2018, 05:41:03 »
Welkom terug, Audi A7 is anders wel helemaal niet te vergelijken met BMW 1 :)
2013 F06 640i Gran Coupe

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2018, 06:30:47 »
Welkom terug! Best grappig te lezen dat je net hetzelfde traject doet dagdagelijks als mij, maar dan omgekeerd  :greddy:
'S morgens niet veel last van de drukte na de flitspaal in De Pinte?  :iono:

Vraag bij je dealer bij de 'garantieman' eens na welke garanties precies wel tellen want dat kan een enorm welles/nietes spelletje worden eens er kosten zijn...

Weet ook dat een 125d gekend is (net zoals alle 25d motoren) om de kleine turbo er reeds vroegtijdig door te jagen. Het gebeurd zeker niet bij alle 125d's maar houd er rekening mee  ;)
ē Saab 9-3 1.9TiD ē

Offline crossbytje

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2018, 09:07:27 »
Ik heb soms nog wel eens geluk met het verkeer, gezien ik niet altijd in de spits moet rijden. Soms kan ik er in De Pinte ook al af als ik naar Zwijnaarde moet.

Dat van die turbo had ik nog niet zien voorbij komen. Maakt me meteen wat terughoudender. Op mijn MINI heb ik uiteindelijk ook een nieuwe turbo moeten laten steken en daarna reed hij bijlange niet meer zoals ervoor...

Ja, zo'n A7 is compleet anders. Waar een goed uitgeruste 1 ongeveer dezelfde snufjes heeft als mijn vroegere MINI, is zo'n A7 toch van een ander kaliber. Nu, de prijs is ook van een ander kaliber.

Offline Bart25277

• Trade Count: (+28)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2018, 13:30:33 »
Welkom terug op BB  :thumbsup:
BMW F11 530da Touring M-pack carbonzwart - BMW E92 M3 Alpinweiss manueel - BMW E46 M3 cabrio carbonzwart CSL airbox - BMW E36 M3.2 Technoviolet - BMW E36 M3.2 Cosmoszwart - BMW E34 M5 Macaoblauw - BMW E34 530i V8 Manueel

You can't drive your bank account ;-) !

Offline ADW1

• Grand Prix Winner
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2018, 01:50:25 »
Welkom ;D
BMW 320CI e46 M Sport - BMW 118D e87 - BMW 320D e92 M Sport - Audi S3 8V Berline - Volkswagen Golf 7 GTI Performance Edit - BMW 335D e92 M Sport -
BMW 335I e92 M Sport

Offline crossbytje

• Qualifying
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2018, 20:50:13 »
Ondertussen is er weer een 4 jaar garantie actie gepasseerd en ben ik naarstig gaan zoeken. De markt loopt niet over van 120d's, laat staan 125d's. Op de site van Premium Selection BelgiŽ geen enkele 125, en een stuk of 5 120d's die dan ofwel te duur, ofwel niet naar mijn zin waren.

Eens geÔnformeerd bij de PS verkoper van de garage hier in de buurt, en ook daar bleek de prijs al gauw ver boven het budget te zitten.

Bijna een 125d met 110000km gekocht, maar wat als het dan ook een pechauto blijkt te zijn (zoals mijn MINI destijds), niemand wil zo'n ding nog eens er 140000km op staan. Dan maar naar wagens met +- 50k km gekeken, maar die zijn ook prijzig. Dan is er nog de uitzonderling die amper 7000km heeft en nog 2 jaar garantie (120d, op autoscout wel te vinden), maar die zat dan eigenlijk bijna in A7 prijsgebied, en was goed, maar nu ook niet full-full uitgerust...

Enfin, zoeentje met minder dan 10000km is misschien wel interessant. De eerste grote hap in afschrijving is al gebeurd, voldoende garantie, en de zekerheid dat je hem (als het moet) binnen 2 jaar en met 60000km dan nog wel verkocht krijgt voor een acceptabele prijs.

Met die info te horen gegaan bij de PS verkoper, en die kwam met een mooi exemplaar af (voorlopig nog in Duitsland, en nergens online). Voor een stevige prijs, maar met bijna elke optie aangevinkt, in de juiste kleur, 6000km en 4 jaar PS garantie. Een veel betere deal dan die witte op Autoscout. Het moest dan plots wel snel gaan: bon moest vandaag ondertekend worden voor de 4 jaar garantie...

Nog even gepiekerd (want dit is toch wel een bom geld voor een Ďgoestje'), maar uiteindelijk beslist dat we ervoor gaan! Eind februari komt de 120dAs in M-Sport uitvoering met alles op en aan! Ik kijk er erg naar uit!
Ik maak nog een topic aan om de auto voor te stellen.

Nadeeltje: de skireis naar Oostenrijk binnen 2 weken zal nog met de Mazda moeten gebeuren  :thumbdwn:

Offline svdb

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2018, 13:10:31 »
Blij te horen dat je terugkomt naar de kwaliteit van BMW. Ik zou zeggen, bijna als verloren zoon  ;D
2018 G31 520dA touring M-pack (on order)
2014 F11 520dA touring
2011 F10 520d - Sold
2006 E91 320d touring - Sold
2002 E46 318d touring - Sold
1998 E46 320d - Sold
1996 E36 325tds - Sold

Offline crossbytje

• Qualifying
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2018, 13:24:53 »
Ik hoop dat die 120d die ik nu gekocht heb die kwaliteitsbelofte kan waarmaken!
Mijn mini kon dat niet, maar omdat het zo'n leuk ding was heb ik er toch 8 jaar mee gereden.

Ik geloof niet in slechte merken, of toch zeker niet binnen deze prijsklasse. Maar pech kan je overal hebben.
Het plan is toch om lang met deze 1 te rijden, maar we zien wel hoe het loopt de eerstkomende jaren.

Offline svdb

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2018, 13:39:29 »
klopt wel zunne. We hebben nog een Alfa Mito ook van 6 jaar oud. Nog geen problemen mee gehad ! Je moet soms een beetje geluk hebben...
2018 G31 520dA touring M-pack (on order)
2014 F11 520dA touring
2011 F10 520d - Sold
2006 E91 320d touring - Sold
2002 E46 318d touring - Sold
1998 E46 320d - Sold
1996 E36 325tds - Sold